Test Trabantu 601 1988: výlet do pravěku

85 komentářů

601
28. prosince • 23:18

Zdravim vsetky trabantakov ja som sa od malicka vozil v trabante takze najskor som ho vnimal ako decko zo zadneho sedadla,vzdy ked sme isli na dovolenku spal som vzadu alebo som sa tam hraval :-) neskor ked som vyrastol sedaval som uz v predu a zacal som lavou nohou pridavat plyn a obcas aj drzal volant ked a soferoval :-) raz cez leto otec prevratil auto do boku a ja som natieral aj spodok auta gumoasfaltom :-) potom som sa ucil na nom soferovat naskor po kadejakych cestach a na dvore,ked som dostal papiere tak som skusal uz sam a bolo to super vozenie lepsie ako motorka,nikdy som tam sice nic neopravoval otec to vzdy zobral jednemu ujovi co trabant poznal naspamat a ked tam nieco blblo za chvilku ho spojazdnil,nikdy nas nenechalo na ceste stale sme prisli domov stastne,pamatam si ze sme tam 2 x menili motor ale nebolo to tym ze sme ho nespravnym sposobom pouzivali ale skor tym ze sme vela jazdili a za 2 hodinky motor novy nahodili a bol opat pokoj 100 tis km,momentalne uz ten povodny nemame ale nedavno som si kupil trabanta cabrio po celkovej renovacii mam ho ako druhe auto a vyuzivam ho len ked je pekne pocasie a neprsi je to parada len si tak pianko 60-70km/h jazdit,motor si brnka tym svojim zvukom pripomina my to moje detske casy a moju mladost,je to pekny pocit vozit sa v dnesnej dobe v takom aute,ludia nam mavaju fotia atd je to pekne a ci uz starsi vzpominaju alebo mlady sa usmievaju ake cudo to ide :-) ten kto nezazil taketo auta ten to tazko pochopi,a ty co ich zazili presne vedia o com to je :-) a este k spotrebe ja s tym jazdim pianko takze spotreba 5 az 6 l,a raz som to skusal aj na podlahu a tachometer ukazal 119 km/h :-) benzin 1:50 a olej z DE, nejazdim vela tak mu doprajem olej aky my odporucili dederaci v Berline oni sa venuju trabantom cely zivot tak presne vedia :-) a dakujem ostatnym vodicom ze ked si jazdime tak pianko ze to chapu,ved predsa dnesne auta su stavane na ine rychlosti :-) nech zije trabant :-) caute vsetci priazdnivci tohto kultoveho auticka :-)

P3K
22. března • 17:47

Můžete mi někdo odpovědně sdělit,jaký je rozdíl mezi TRABANT KŮBEL A TRABANT TREMP ?
Díky P3K

P3K
22. března • 17:47

Můžete mi někdo odpovědně sdělit,jaký je rozdíl mezi TRABANT KŮBEL A TRABANT TREMP ?
Díky P3K

Starý Bobr
3. září • 8:27

Hezké počteníčko. Jako bývalí majitel trabanta si dovolím uvést na míru několik nepřesností:
- Technická data: Rozvor byl tak 2.2 m a ne 2.64, to má Ford Focus.
- Píšete "vysokootáčkový dvoutaktní motor", nicméně max. otáčky 4 200 o tom rozhodně nesvědčí. Správně by asi bylo "nepružný".
- K odstupňování převodovky: Je nesmysl trápit trojku trvalou rychlostí 70 km/h. Čtverka u seřízeného motoru celkem úspěšně jezdila od 50 km/h. Navíc byla vybavena volnoběžkou, aby se nemuselo brzdit motorem, kdy není přiváděna čerstvá směs a motor se může při delší jízdě bez plynu zadřít.Nakonec: Nikdy jsem nazažil tak obrovský motoristický skok, jako když jem přesedl z Trabanta do Škody 105M.Starý Bobr

examinor
24. listopadu • 15:49

autor uvádí rozvor 2640 mm, to je o 70 mm více než má octavia II , to je renonc že? :-)
díval jsem se jinde a tam uvádí vcelku uvěřitelných 2020mm...

JirkaK
16. října • 22:35

S Trábošem jsem jezdil v letech 89 - 92, bylo to moje první auto. Tak si dovolím přidat taky něco málo zkušeností.
Hlavně do toho proboha nikdo nelejte olej M6A nebo AD. Sice se najde spousta chytráků co tvrdí jak skvěle maže, jenže to je naprostá blbost. Ale jestli chcete mít nekonečné problémy se zanešenými svíčkami, zakarbonovaným motorem, a generálkovat motor každých 50 tkm, tak potom proč ne. Tenkrát nebylo nic jiného než M2T. Do starých trabantů s kluznými ložisky na ojnicích se dával tuším 1:33, do novějších s jehlovými ložisky stačil 1:40. U stojanů s benzínem Special Mix se dával poměr o stupeň menší, tedy 1:25 nebo 1:33, protože v nich už byl olej naředěný trochou benzínu. Ale to už je stejně minulost.
Co je důležité dnes - olej se nemíchá v nádrži tak jak to spousta lidí dělá, že tak naleje půllitr oleje a dotankuje dvacku benzínu. Benzín se tankuje zásadně do kanystru, pak se přileje olej, rozmíchá a až potom přeleje do nádrže. Hlavně levné oleje se v nádrži samy nerozmíchají, potom je motor zkraje přemazaný a ke konci nádrže jde zase skoro nasucho.
Podvozek i řízení bylo naprosto O.K., hřebenové řízení nemělo snad ani milimetr vůle, bylo neuvěřitelně přesné a podvozek dovoloval doslova psí kusy. Trabant se prostě choval jako motokára. Komu se to zdálo nepřesné ať se zkusí svézt se starou Š 1000/100/120 a spol s maticovou převodkou. Do zavedení STK nebyla výjimkou vůle na volantu osminu otáčky. Jestli šlo řízení ztuha, chce to sehnat maznici a promáznout čepy přední nápravy. Co potvrzuji je taky přesné řazení, po gumovém kvedláku v autoškolové stopětce příjemná změna.
No ale abych jen nechválil. Můj tráboš byl z roku 71, a vyznačoval se průměrnou spotřebou kolem 9 litrů ať jsem dělal co jsem dělal. V kombinaci s nádrží na 24 litrů a těsně postsocilalistickou hustotu benzínek silně nevhodné pro delší cesty. Autorádio nemělo smysl, pro kravál od motoru stejně nebylo slyšet. Viděl jsem ale u známého skutečně důkladné odhlučnění, podlaha vylepená asfaltovou lepenkou a natřená Tlumexem. Auto skutečně hodně ztichlo, ale zato od Tlumexu a asfaltu za pár let shnilo. Na autě bylo pár nebezpečných konstrukčních nedomyšleností, hlavně dynamo umístěné pod karburátorem. Když se zapomělo na zavření palivového kohoutu a netěsnil plovák, občas něco ukápne z karburátoru samo, prostě benzín tam kape přímo na dynamo. U novějších na alternátor. To se za pár let promění v kouli šmíru prosycenou benzínem. Dál netřeba rozvádět.
Celkově to ale bylo auto skutečně velmi spolehlivé a vlastně jediné, které se jednou dalo do pořádku a potom i při denním ježdění fungovalo tři roky bez závad. Vyměňovaly se shnilé prahy, ale díky velikosti a jednoduchému tvaru nebyl problém udělat nové u klempíře. Tekly zadní brzdové válečky, není divu když u tehdy osmnáct let starého auta byla ještě originální modrá východoněmecká brzdovka. Ale složit potom brzdy - nasadit pakny a neroztáhnout samostavy, to byl porod ježka proti směru bodlin. Když to celé shrnu - to auto mělo něco do sebe, ale dneska už bych to nechtěl.

kert
18. října • 15:21

"Podvozek i řízení bylo naprosto O.K." Ty seš stejnej blázen jako autor článku. Měřim 193cm a když jsem naposled jel v Trabantu na zadních sedačkách, tak každej větší hrb sem si ne jednou ale 2x šviknul kebulí o střechu. To auto skáče jak splašená kobyla! Takhle tragické svezení sem nezažil ani v pověstné Š100 kde má zase člověk nohy jak v kýblu.

JirkaK
21. října • 11:42

Záleží na tom co od auta čekáš. To že byl podvozek O.K. jsem myslel v jízdních vlastnostech - tedy chování v zatáčkách a při vyhýbacích manévrech. V tomhle směru měl Trabant určitě nejlepší jízdní vlastnosti ze všeho co se v RVHP vyrábělo. Hodně záleželo na tom, jestli se někdo staral o listová pera - občas bylo potřeba namazat listy, a jak na tom byly tlumiče. Podle případného jednoho zanedbaného polovraku s odkecanými tlumiči a vymlácenými čepy nemůžeš soudit. Ale samozřejmě že auto s pohotovostní váhou 650 kg nemohlo být vzorem pohodlí. To jsem od něj ani nikdy nečekal.

Infinity
14. října • 14:10

Autor článku zřejmě nezažil dobu komančů.
Ty tvrdé 'gumové' opěrky hlavy jsou ve skutečnosti z PUR pěny, což byla v té době poměrně pokroková věc. Stejným materiálem (na opěrkách hlavy a volantu) se mohla pochlubit i novější široká (eMková) verze Škody 120 L(S). B-]

Denis
13. října • 4:36

Zdarec,koukám,že tenhle test dělal nějakej 18ti letej zazobanej blbeček.Ať si koupí Forda Eskorta 18D a v zimě bude točit jen klíčkem u zapalování a to je všechno...TRABANT chytne i při -25..CHYTRÁKU!!!Dělat si srandu z něčeho čeho se vyrobilo přes 1000000kusů,to je fakt důkaz inteligence...ale co,každej je nějakej!

Fána
12. října • 22:47

Přežije trabant mě nebo já jeho?

jk
13. října • 14:14

Záleží jak a do čeho se trefíš....;-)

Fantomas
12. října • 14:56

Rád jsem si zavzpomínal na dětství, kdy jsme trabanta také měli. Jó, to byly časy... A také si vzpomínám, jak jsem vždy v létě potkával trabanty až z daleké NDR vždy s véélikým obytným přívěsem :-)) To byli odvážní lidé.

Nostalgik
12. října • 22:02

No vždyť se taky říkalo...Dederoni Dojíždějí Rabovat.(DDR)

homer
12. října • 13:20

Rád bych těm nadšenejm obdivovatelům taky připoměl katastrofální jízdní vlastnosti a brzdy. Zejména změna směru rozjetého vozu a zároveň brždění - klasická myška - rozkývala traboše do neovladatelnosti a jestli jste včas nepustili brzdu leželi jste v příkopě (v tom lepším případě ) A o tom že každá ostřejší zatáčka a sjetí prudkého kopce byl pěknej adrenalin se tady taky nějak mlčí:-(

Martin
13. října • 15:32

Naopak. Jízdní stabilita byla jedním slovem perfektní a ochota zatáčet také. Vzhledem k nízké hmotnosti a tvrdému odpružení jsem mohl s klidným svědomím a naprosto jistě brát spoustu zatáček po třech.Patrně jste jezdil v nějakém klumpru s uhnilými pery:-/

homer
14. října • 10:58

"Jízdní stabilita jedním slovem perfektní a ochota zatáčet...atd" srovnáváš laskavě s čím?
Ta stupidní konstrukce podvozku že měla nějaké kladné vlastnosti? Ten křáp jezdil jenom díky směšné hmotnosti na úkor jakékoliv bezpečnosti. Pro mě prašivej symbol prašivýho režimu. :-(

ker
14. října • 11:33

Místo těch silnejch slov,by to chtělo znovu a pozorně přečíst test a trochu se zamyslet nad fakty ohledně jízdních vlastností a bezpečnosti(doufám,že to nemíníte srovnávat s dnešníma 5*autama:-)))

homer
15. října • 12:33

Já to nemusím znovu číst - já ho vlastnil! Tak mi tady nebásni o losích testech a jízdních vlastnostech. Ta popelnice byla strašnej, životunebezpečnej krám i v době vzniku natož teď.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Lukyn
27. prosince • 15:00

Ono to bylo nejspíš tím, žes neuměl jezdit. A možná že dodnes neumíš. Zajímavé, že autokrosařům a amatérským jezdcům rally plně vyhovoval. Asi taky byli prašiví, jako celá doba. Škoda, že jsi v ní nežil, cucákuB-]

ker
13. října • 10:17

V losím testu se na rozdíl od mercedesu A nepřevrátil a projel ho bepečně sedmdesátkou

Dobesch
12. října • 11:58

No jako nostalgická recenze dobrý, ale jinak --- to ze je v titulku ze se jedna o rok 1988 a pak v zavěru je, že rok výroby 1973 si vysvětluji tak, že papíry jsou z původního auta a cely auto bylo "opraveny" za vůz z roku 1988.Jinak některé údaje např. nádrž a mísící poměry mám dojem, že autor cucal bůh ví z jakých zdroju ..nebo tomu zas tolik nerozumí. Mísící poměr byval u Trabiho asi do roku 1975 1:40 u předředěného benzínu ( prostě staval u pumpy stojan s napisem SPECIAL -MIX) a 1:33 pri lití oleje do nádrže před tankovaním --- proste pokud byl olej dopředu rozmíchán a "rozprsotren" v palivu stačilo ho míň --- u recenzovaného modelu byl poměr 1:50 u předředěného (tím, že se dnes už nepotkají stojany SPECIAL-MIX je tento udaj absolutně o ničem) a jinak 1:40. Objem nádrže je u recenzovaného modelu 26l --20 litrů + 6 rezervy (ty zminovane 4 byly u staršího typu v tom roce 1973). No a počítalo se s tím, že co nejřív po přepnutí na rezervu (mimochodem tento model uz ma kohout hezky u ovladacu topení --modely co ho meli u nohou spolujezdce to byl telocvik - prepnout za jizdy, jakmile to zacalo kuckat) se zajede k pumpe a ted POZOR 20L benzinu pri pomeru 1:40 --- CARY MARY FUK a vychazi 0,5L oleje. Takze plati ze na nadrz se Leje (pokud je to 0,5L lahev) lahev oleje. U TS a TSF je to pul lahve --- za pouzivani techto oleju autora chvalim ...Trabimu opravdu chutnaj a navic se hodne eliminuje i charakteristicky bily dym.No a smrad z topeni --- za to si muze autor sam ... Pouzival N95 a ja taky - a z duvodu praskani tlumice ne dlouho -- spatne spalovani kolem soupatek, ktere v clanku zminuje zpusobovalo, ze hodne paliva se ocitlo prave v tom "prednim tlumici" alias vymeniku topeni -- tam pak diky teplu vybuchovalo a potrubi praskalo a dralo se topenim do auta. Po navratu k benzinu 91 se mi to jiz nikdy nestalo. Jinak skutecne plati, ze Trabi je prave v tom stavu, jak se o nej stara majitel -- muzu rici ze mnohdy sem za 10.000 Km je ocistil svicky a promazal co se mazat melo, kdyz se mi pak zdalo ze netahne naladil sem predstih -- a tak skutecne nejvetsi slabinou - podle me - byla volnobezka, ktera mi odchazela po cca 60.000 Km - to bylo neprijemny. Se Spojkou a motorem - oboji se zivotnosti 60.000 sem problemy nemel.

Vašek  Hochman
11. října • 21:32

Pokud mne paměť neklame, tak s tím kufrem to bylo následovně. Otec hrál na tubu a ta se do trabiho vešla bez problémů (měli jsme limuzínu ane kombika!) Do ladovky nebetyčný problém a škodice s kufrem vepředu nemožné. A ta sranda s prolézáním do kufru za jízdy a otvírání kufru ze vnitř... No a v neposlední řadě to bylo velmi pohodlné auto na randění. Vyjelo téměř kamkoliv a lůžková úprava ze sedu na heh snad do dvou vteřin max. A to pohodlí bez šaltrklacku uprostřed, ve škodici bylo velmi nepohodlno... Prostě skvělý vůz a dodnes na něj vzpomínám jako na své první auto, které mě naučilo jezdit.
Vašek

hajanen
11. října • 21:19

1. Kdysi jsme v Trabantu (sedanu!) odvezli třímístnou, 2m dlouhou rozkládací sedací soupravu - řidič + spolujezdec B-] V OII to beru jako normu, ale u Trabanta doteď nechápu, jak jsme to do něj dostali :-D
2. vyjet na Cukrák na jeden válec, to bylo umění - dvě osoby + auto na <300cc :-Dsice už je to dlouho, co jsme ho dali pryč, ale ještě několik let budu moct říct, že většinu života jsem strávil v Trabantu, takže je to srdeční záležitost :-P

sedmitrabant
12. října • 0:59

Smůla že tu nezmínili kombíka - správně univerzála - ten má po sklopení zadních sedaček zavazadlový prostor 1400litrů...

Marty
11. října • 20:52

60-100 km/h: 4 - 98,6 s :-D:-D:-D 0-100 km/h: 71,2 s :-D :-D :-D
A já řeším u novýho auta, že je 0-100 km/h 12s. :-D

PetrCi
12. října • 15:51

jj, zlatá š120L :)

Borat
27. listopadu • 15:28

Trabant s motorom z Wartburgu klufne dal 12s/100Kmh,a bola to ak bezna uprava...

Aichi
11. října • 19:21

Tak úplně to nebylo, lidové vozítko tlačil F. Porshe a udělal na Hitlera dojem a ten si tu myšlenku vzal za svou. VW Brouk je Porsheho koncept.

Pelikán
12. října • 0:28

No tak to se pletete.
Brouk není Porscheho kocept ani omylem. Okopíroval myšlenky a dost i z kastle Tatry V570 a Tatry 97. O té mimochodem Hitler prohlásil, že nějací češi přece nemůžou vyrábět ve stejné kategorii auto po všech směrech lepší. V Tatře byl šékontruktérem Hans Ledwinka, což je jméno zapsáno v historii automobilismu zlatým písmem podobně jako třeba Collin Chapman. Zásluhou pana Ledwinky můžeme být dodnes pyšní na unikátní kostrukci rámu nákladních Tater s páteřovým rámem a výkyvnými polonápravami. Jinak konstruktérem Tater V570 a 97 byl Erich Uebelacker.
A co se Trabantu týče, tak to je famózní auto. Tak jednoduchej není ani Brouk ani Citroenova kachna 2CV.

Aichi
12. října • 10:16

A koho je to koncept? Porshe chtěl lidový vůz již po první světový válce. Stále se o něj u různých firem (styer, atd.) pokoušel, jeho prototypy před válkou jsou přímými následníky VW brouk.

Pelikán
12. října • 11:40

Který koncept máte na mysli? Koncept levného lidového vozu není koncept. To je prostě příliš obecné. Koncept malého levného, čili lidověho vozu, se vzduchem chlazeným motorem umístěným vzadu a pokud možno aspoň trochu aerodynamickou karoserií jistě není původní koncept Ferdinanda Porscheho. Porsche se nápadem lidového vozu jistě zabýval, ale impuls k plné práci a finance mu dal údajně opravdu Hitler. A bezesporu čerpal z prací firmy Tatra. Těžko si potom vysvětlit, proč by platil VW po válce do komunistického Československa odškodné tři miliony marek.

Sejnohaf
11. října • 15:51

Můj dědeček má Trabant 601S z roku 1976 a i já musím uznat, že je to super autíčko. Sice mi ho nikdy nepůjčil k řízení, ale svezení s trabíkem i jako spolujezdec je kouzelný:-D Když mě ještě dědeček párkrát vozil, při mé výšce 190cm bylo zajímavý sednout dozadu. Nohy jsem rval do opěradla a stejně jsem je musel mít pomalu vyvrácený do úhlu 180°, abych je tam nějak dostal:-))
A co dědeček v trabantíku navozil dříví z lesa, a všeho jinýho možnýho i nemožnýho... Teprve loni kupoval nové pneumatiky, do té doby měl původní :-D
Já jsem si koupil svůj první vůz (ne Trabant, ale Mazda 323F bg - mrkačka) a je vidět, jak daleko postoupil vývoj automobilů (i když i moje auto už je r.v. 1992). I tak má ale Trabant v dnešní době svoje kouzlo. Je mi 22 a kdybych si už vydělával, měl barák a trochu peněz navíc, asi bych neodolal a trabantíka bych si koupil. Už jenom pro ty vzpomínky...:-))

boss-ivoss
11. října • 12:58

Nekde na disku se mi povaluje asi čtvrthodinové video o výrobě Trabantu, i s českým dabingem, odhadem někdy ze začátku 90.let.
Je tam vidět i výroba duroplastu, skládání motoru apod. Rozhodně se nejedná o reklamní video, spíš opačně B-]Pokud by někdo chtěl, můžu uploadnout... ;-)

Jaromír Vegr
26. prosince • 20:10

mám spoustu známých, kterým by to udělalo radost.

havros
11. října • 13:09

určitě, minimálně na youtube :-)

Martin
11. října • 18:02

to tam je. Jinak archive.org

boss-ivoss
11. října • 18:29

Jsem zjistil že to má skoro 40 minut, tak jsem vás trochu zmátnul možná... ale o to je to lepší :-)
Ke stáhnutí stačí googilt "Trabant-BestQty", má to asi 200 mega. Enjoy.

sumix
4. listopadu • 18:54

Nevěděl bys, kde by se daly sehnat nějaký podobný videa o jiných starých autech? (třeba wartburg, starý škodovky, tatra... apod.) Něco takovýho sháním, protože mi to přijde hrozně zajímavý :-)
A díky za tohle video!

PetrCi
11. října • 12:30

Která pojišťovna po vás chtěla 500kč na rok??? Já jsem měl asi před rokem ( :-) ) ještě Š120L '78 (parádní to autíčko :-) ) a stála mě u ČP pojistka téměř 4000 na rok !!! - takze?

eLzyx
11. října • 13:18

to jste byl asi u špatné(drahé) pojišťovny. Před rokem jsem uzavíral pojištění na 2.3T za cca 4500kč/rok. Dnes jsem našel nejlevnější za 3400Kč

lunochod
11. října • 12:15

Před pár lety jsem v Bavorsku na dálnici potkal perfektně udržovaný trabant limuzínu, dokonce se značkou DDR na zadku. Působil by jako zjevení z minulosti, kdyby za volantem seděl nějaký důchodce. Jenže tam seděl mladý kluk v kšiltovce a tvářil se velmi seriózně. Nepochybně to pro něj bylo lifestylové auto. Musím říct, že mě ten jeho trabant, v šedi dnešních "moderních" automobilů, velmi potěšil a esteticky osvěžil

Alík
11. října • 12:15

Na přání bylo možné objednat automatickou spojku Hycomat. Výhodou byl rozjezd po přidání plynu, řadilo se ručně, bez vyšlápnutí spojky, jen se dala noha z plynu. Po přeřazení se plyn přidal a jelo se dál.I tyto vozy s automatickou spojkou pedál spojky měly, takže v případě poruchy se spojka ovládala normálně.Měli jsme Trabanta od r. 1971. V té době se dalo dokoupit i benzínové topení. Měli ho vystavené v Plzni na Nepomucké ul. Mělo vlastní nádrž (asi 3 litry?), kam se lil benzín bez oleje.

sedmitrabant
12. října • 0:51

Hycomat spojka byla ovládána spínačem v konci řadící páky, pokud jste páku uchopil a vyklonil její konec do jakéhokoliv směru spojka se rozepnula, tudíž na křižovatce při rozjezdu nedostižné stačilo lehce přidržovat řadící páku se zařazenou jedničkou, pak ji jen pustit a přidat plyn a než všichni zařadili vy už jste byl na další křižovatce...

VL
11. října • 11:56

Můžu potvrdit, že jsem kdysi, asi tak v roce 1988 viděl východního Němce, který na strakonické jel víc než 130 Km/h. Když jsem ho chtěl předjet, tak jsem musel u Žigula 2103 šlápnout na plyn až na podlahu, měl jsem na tachometru 160 a ručičku otáčkoměru na konci žlutého pole - tedy něco pod 6000 otáček za minutu.
Jinak řeči o tom, že se na jeho řidiče dívali jako na invalidy jsou oprávněné. Jeden čas trabanty byly k mání jenom na papír od svazu invalidů a hodně jich bylo přestavěno na ruční řízení. Taky stál o 10 - 20 tisíc míň než Š105S a byl tak pro postižené dostupnější.

Jaroslav Bárta
11. října • 21:02

Mně jednou na cestě na Velkou cenu v Brně jeden Trabant uhnal (měl jsem Š100). Jelo mu to parádně, akceleroval skvěle. Ona se prý k tomu v NDR prodávala jakási tunerská sada, s jednoduchým obsahem - hlava s vyšší kompresí a pak šoupátka s jiným časováním. Prý to šlo parádně do toček.... JB

Jirka
11. října • 23:25

Můj šéf (někdy 1971-2) si za svou první knížku koupil Trabanta. Chlapi v dílnách mu podle návodu výrobce "udělali motor" na těch 35-40 kobyl (přímo v Návodu, dodávaném s autem, byl popis přestavby na 35 HP, ovšem jemu to dělali fachmani ze závodního oddělení JAWY). Ta úprava na vyšší výkon byla v NDR dost rozšířená, hlavně na tahání přívěsů.
Pak se bavil tím, že na dálnici (končila v Mirošovicích) jezdil "uvařit" škodovky.
Coural se po Nuseláku a číhal na 'S100 (MB1000). Když se ho pokusili předjet, začal zrychlovat a protože mu to jelo bohatě 130, většinou je stačil uvařit do Průhonic - měly malé kolo olejového čerpadla a delší zátěž "na plný plyn" nevydržely.
Cena topné nafty byla 0,90 Kčs/, levněji byla buď od bagristů, nebo z drážních opraven lokomotiv- za 0,20 Kčs/l - kamarád jezdil do práce s obytnou Avií.
Nikdy jsem se za svoje Trabuko nestyděl a tehdy jsem ani neměl potíže s tím, že by mě každý předjížděl - naopak, všechny náklaďáky, Oktávie, Moskviče a pod. jsem běžně "bral" já.
Zíral jsem, když je v článku popisováno, že autor měl problém s řízením a stabilitou - to jsem nikdy nezažil - leda když jsem na střeše vezl dvě dvoudílné šatní skříně na sobě - to se mnou vítr pěkně mával. Jinak bez problémů.
Tachometr u Trabuka ukazoval klidně, kmitání ručičky jsem zažil jen na motorkách. Já ho měl bez úprav a max. 105 mi to jelo jen těsně (1000 km) po seřízení zapalování. Takže se nelze divit, že autor musel "stát na plynu" takovou dobu, než zrychlil na 100 km/hod. Jo, 90 tam bylo hned a v této rychlosti to jelo jak drak, ale 100?
Dalo by se vzpomínat...
A stydět se za Trabuko? Když v nejprudších mrazech chytal na první otočení klíčkem a škodovkáři tahali baterky z tepla a montovali je do svých miláčků? Do sání nastřikovali benzin, nebo stříkali propanbutan do zapalovačů? ANI OMYLEM - já se chechtal jim! Žigulíci sice startovaly bez problémů, ale do kopečka se jim zadek smýkal za strany na stranu... (pokud nevozili v kufru metrák zátěže). Trabi jel jak namydlenej blesk!

Martin
11. října • 18:01

:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D
Vašich 160 u žigula bylo 128 a jeho 130 bylo 105 a ručička trdlovala +-20. Jo taky mi tatík furt vypráví, jak mu 250 jawa jela 130

Honza
6. listopadu • 10:30

Proč by žigul 2103 nejel 160?? dyť to má 78 koní a tunu váhy:-)

kmarty
11. října • 19:59

Kazdopadne limit u Trabose nebylo 110km/h. Oprit tachac o doraz (ktery byl nekde v miste neexistujici stotricitky) nebyl problem. Stejne jako vytocit motor vejs nez 5000ot/min (mel jsem dodelany otackomer, tech 5, 5.5 tisice byl spis takovej vykonovej propad. Ale jakmile se prekrocily, tak to chytlo druhej dech) a drzet jej v tech otackach. Jezdil jsem s nim takhle vic nez rok. Olej jsem do nej lil nejaky od Aralu, urceny pro motorky s dvoutaktem.

Kuba
12. října • 16:58

no ze by to nebyl problem dosahnout 130 to ne, ale dalo se to - z kopce s priznivym vetrem v zadech. taky sem to kdysi davno otocil z druhy strany k nule. ale strachu sem mel vic nez o mnoho let pozdeji kdyz sem krouhal sotolinovy zatacky v Impreze..

kmarty
13. října • 11:41

Nevim, ten muj s tim zase tak velky potize nemel. V singlu to dal vzdycky. Ve ctyrech lidech na to potreboval kopec a vitr v zadech, to jo. Ale i tak se dal oprit.
Kazdopadne mas pravdu ze to byl vzdycky slusnej adrenalin (do dneska si rikam jak jsem vubec mohl prezit :-) ). Kor v singlu, clovek cejtil kazdej zavan vetru.

S55
11. října • 18:43

To je všechno možné. Ale existovaly i závodní úpravy, které dosahovaly i rychlosti okolo 180 km/hod., prý i vyšší.

Miloš
11. října • 10:53

Skvela recenze, díky za ní... Jen, mám dojem, že jedinná praktická verze byla Trabi Kombi. Jaky vyznam mělo pořizovat si např. sedan?

drgi
11. října • 11:03

sedan je predsa luxusna reprezentativna limuzina, kombik je pre manualne pracujucich :-D

Martin
11. října • 17:59

byl útulnější, hezčí, lehčí... proč si dneska někdo koupí dvoudveřové kupé, taky to tatík vedle něj ve focusu kombi nebo jiný almaře nepochopí
a havně, co na tebe vyšlo, tos vzal - jinaks chodil pěšky;-)

FMMB
11. října • 10:50

Práce v automobilce byla asi tehdy fyzicky hodně náročná. Když se dívám jak tam nohama, rukama, kladivem a podobnými nástroji "porovnává" karoserii a ja mlátí tím kladivem kolem předního skla.... :-D Nedovedu si představit, že by dnes někdo takhle "pracoval" na mém autě B-]

Antiautomat
13. října • 17:30

3 roky som robil vo VW Bratislava, priamo pod kanclom produkcnu linku VW Golf....a podiel rucnej prace bol dost velky. Zmeskal si to len o chlp :-D

Jbarman
11. října • 16:24

Na exkurzi v MB jsem na lince Octávií viděl něco podobného...takže nic zvláštního, sice to nebylo až taková ruční práce, ale dorovnávání dveří aby seděli přes kus dřeva každou chvíli. Nemyslete si že se to toho vašeho miláška zrovínka netýkalo...:-D

Martin
11. října • 17:57

Nejlepší je, jak se tomu všichni chechtaj. Přitom podobné seřizování dveří se dělá u všech aut i dneska. S tím se vám ale v boleslavi nepochluběj.

Petr
11. října • 10:40

Moc hezký článek, po dlouhé době jsem relaxoval při čtení!

S55
11. října • 18:40

Je třeba pochválit autorův styl.

P.Ant
11. října • 10:38

Jeste by v clanku mohl pribyt odstavec o tom, jestli jste se v nem stydeli jezdit, jestli vas ostatni ridici opovrzenihodne za kazdou cenu predjizeli, smali se vam atd.

Zdenek
12. října • 16:00

Byl vtip. Jaký je rozdíl mezi Trabantem a knížkou KSČ? Žádný, každý se za to stydí, ale je rád že to má.

japonec
11. října • 19:41

no jeje:-D moje zena nastupovala do "do naseho jaguara" o dva bloky dal...:-P

Zdenek
11. října • 10:15

Také to bylo moje první auto. Koupené v bazaru. Byl to starší typ kde se muselo volit mezi zimním a letním provozem předěláním hadice která nasávala vzduch buď z otvoru v přídi nebo někde od motoru. To mi vadilo. Jinak celkem spokojenost. Samozřejmě to bylo hlučné auto. Jezdil jsem s ním asi 8 let bez jakýchkoliv poruch. Na zimní týdenní dovolenou jsme jeli 3 dospělí a 2 děti (8 a 9 roků). Lyže sjezdovky i běžky na střeše, ostatní v kufru. Vše, včetně zásob jídla, se tam bez problémů vešlo za cenu rizika jízdy bez rezervy. Ta byla u "limuzíny" umístněná hodně blbě.
Cena náhradních dílů byla opravdu lidová. Kamarád měl tehdy Fiata 128. Oba jsme shodou okolností rozbili sklíčko předního blinkru. Já jsem ho koupil za 2.50, on za něj dal 75,-Kčs. To bylo tehdá moc peněz. Za to byla skoro celá nádrž.

Antiautomat
11. října • 10:36

to mal Tvoj Trabant 75 litrovu nadrz? (pre tych neskor narodenych, tocim o cene benzinu, ano, kedysi to bolo pod 1KCS)
:-DKazdopadne za Trabantom sa vzdy rad pozriem...casy, ked na cestach boli naozajstni motoristi, su davno prec. Dnes si do auta sadne hocijaky vymetenec, ktory nema o to, ako auto funguje, ani sajnu....

Jirka
11. října • 13:00

Vážený příteli, ohledně ceny benzinu si pletete pojmy s dojmy. Do r.1961, kdy byla zavedena tzv. "silniční daň" stál benzin 4,40 Kčs, poté byl Normál80 za 2,10 Kčs a Special90 za 2,30 Kčs do r. 1975, kdy se jeho cena začala zvedat - postupně 4,50, pak 6,50, pak stál dlouho 8 Kčs, pak 12 Kčs až do plyšáku - no a pak šel nahoru. Pod 1 Kčs se dal koupit litr topné nafty (0,90 Kčs/litr) na poukázky, měl-li jste naftové topení.
Trabuko nebylo moje první auto. Jezdit jsem se naučil na "rodinném KF 82", pak jsem 6 let jezdil v Minoru - takže T601 bylo moje 3. a 4. auto (kombík a limuzína).
Vzpomínám na něj rád a s nostalgií - oproti autorovi článku jsem na něm neshledal tolik negativ (asi proto, že jsem ze své poslední limuzinky vystoupil někdy v r.1983) a stačil jsem s tímto autíčkem najet kolem 90 tisíc km. Nikdy mě nikde nenechalo, vyjelo všude, v zimě (měl jsem provedeny potřebné úpravy) jsem jezdil v košili, s manželkou a dvěma syny jsem projel republiku. Kamarád s ním byl v Primorsku pod stanem a když jsem viděl, co všechno se do jeho kufru vešlo (rezerva se vozila zavěšená pod kufrem na "kříži"), jen jsem valil bulvy. Tehdy jel se spotřebou 6,5 l/100 km (se stanem FLORIDA na zahrádce). Nechalo se jet i za méně, pokud bylo dobře seřízené zapalování.
Rád bych taky k úvahám autora o původu dvouválce uvedl, že nevznikl - jak si on myslí - "odebráním" jednoho válce z dvoudobého tříválce, nýbrž je to "potomek" dvoudobých dvouválců DKW Meisterklasse a Sonderklasse, hojně rozšířených i u nás. Rozdíl je v nahrazení vodního termosyfonového chlazení vzduchem, což z Trabanta udělalo zcela bezúdržbové autíčko. Pokud vím, před r.1945 se v Německu dvoudobý tříválec vůbec nevyskytoval. Továrna BMW v Eisenachu se po rozdělení Německa ocitla ve východní zóně, přejmenovala se na EMW a vyráběla ještě nějakou dobu typ EMW 326 - čtyřdobý šestiválec. Aby se docílilo podobného charakteru motoru, byl vyvinut dvoudobý tříválec, který nejdřív byl montován do aut IFA F9, později do Wartburgů.
Každý starší řidič si vzpomene, že v létě měli problém předjet Trabanta s obytným přívěsem za sebou, ženoucí se rychlostí kolem 90-100 km na dovolenou - většinou k Černému moři.
Dlužno podotknout, že na tomto skvostném s spolehlivém motoru se v ČR rozvinulo celé ultralehké létání - na silnější a výkonnější čtyřtakty se začalo přecházet až daleko později, když už výkonově nestačil motor T601 s reduktorem Velešín (umožnil používat vyšší otáčky motoru).
Jakkoli byla "vymyšlena" tovární úprava motoru, která dosahovala výkonu 35 HP, v letadlech nikdy použita nebyla.
Jinak řečeno, tento článek považuji za něco podobného, jako kdyby z dnešních hledisek a s dnešními nároky byl posuzován jakýkoli jiný veterán té doby. Navíc ještě s přihlédnutím k nepůvodním úpravám a opravám, provedených předchozími vlastníky.
Trabuko, zdivočelý vysavač - či jaké přezdívky ještě tohle statečné autíčko dostalo, je prostě jedna etapa naší motorizace, kterou jsme si prožili my starší a která je dnešním začínajícím řidičům k smíchu. Bohužel pro ně.

takyjarda
2. prosince • 10:22

Souhlas v plné míře!!!Dovětek ,,BOHUŽEL PRO NĚ "ten nemá chybku.Sám jsem začínal na TATŘE 57B s kterou jsem jezdíval 35-40 tisíc km ročně kterou jsem vlastnil osm roků a nedám na ni dopustit! Poté mezi jinýmy vozy mě prošlo rukama i několik Trábošů a Warťáků ,Škodovek,Fiatů,Pragovek atd.atd.Zodpovědně mohu prohlásit že po Tatře na mě největší umělecký dojem zanechali Dederoni a nejhorší paskvil ovšem byl FIAT 126 HOPSALKA zvaný kterého jsem se rád zbavil po roce za třetinu poř. ceny a rád. Podobné hodnotitelské články mě připadají velice neodborné a neberou v potaz vývoj a technologie !Je to stejné jako kritizovat Laurinku z roku 1908 že neměla střechu.Autor je zcela poplatný negavistickým trendům doby!! Přeju hodně poho všem fandům motorismu ;-)B-]

Kocuro
6. ledna • 20:05

Článek je starý 8 let. Ale tady bych se autora článku rád dosti zastal! Autor se snažil napsat svoje vlastní hodnocení, které nebylo od věci, nastínil i specifickou problematiku Trabanta a uvedl některá fakta. Sám jsem dva Trabanty měl a můžu s autorem víceméně souhlasit.
Ale hlavně: autor se nesnažil vnucovat PŠM (starší budou vědět, co to je) a ukazovat, jak mu to "politicky správně myslí", tak jak je asi nezbytné nebo jak se pravidelně vyskytuje v článcích ze současné doby.

S55
11. října • 18:39

Cena topné nafty začínala na 40 hal. (Snad se nepletu.)

celim
12. října • 0:02

Jo! To když jste ji koupil od nějakého šoféra!:-))

Martin
11. října • 17:55

pěkně napsáno, můžu se pod to podepsat.

.Big Smoke.
11. října • 15:04

S tou poslední větou nesouhlasím - k smíchu bych trabant spíš v době, kdy se prodával, dnes se z něj stává zajímavý retro kousek, něco jako mini cooper nebo fiat 500. ;-)

Milan
11. října • 7:28

Je tomu už drahně let, co jsem si kupoval Trabant 601L jako sve prvni auto :-) Samozřejmě ojeté - byť opravdu jen málo (maslím 10.000 km).
Dneska už to samořejmě působí směšně, ale dříve mít své vlastní auto bylo něco opravdu vyjímečného - i když je pravda, že i za dob tuhého komunismu byl u mnoha lidí Trabant chápán jako neplnohodnotné auto pro invalidy budící spíše trpké úsměvy, než nadšení :-).
Vyprávějte to ale tehdy mladému klukovi ... Nejdelší cestu jsem s ní absolvoval do Bulharska a zpět - nutno říci, že bez jediné poruchy - jinak mne občas potrápila elektrika, ale to se tehdy tak nebralo.
V Trabantu jsem tehdy najezdil skoro 60.000 - a vždy jsem na něj rád nostalgicky vzpomínal. Když jsem do něj poté po letech měl možnost sednout, pořád jsem nechápal, jak se mohlo to mé vyidealizované auto tak smrsknout :-). Stále ale platilo, že si trochu šikovný člověk s kapkou času na voze téměř vše dokázal udělat a opravit - rozhodně k tomu nebylo třeba mít znalosti automechanika - počítalo se s tím, že si člověk bude řadu věcí na voze dělat sám. S čím bych ale v recenzi nesouhlasil je hodnocení bezpečnosti - již v době, kdy jsem si ho pořizoval se vyprávěly skazky, jak strašně nebezpečný je materiál skeletu Trabanta - tradovalo se, že při nevhodném "trefení" auta a jeho lámání se z materiálu stávají doslova ostré žileltky, které rozřežou vše, co jim stojí uvnitř v cestě ... Těžko říci, sám jsem neměl (zaplaťpánbu) možnost to zažít, ale slyšel jsem to tehdy z opravdu moc stran, včetně servisů atd. - takže na tom asi něco bude.

Martin
11. října • 17:52

Trabanta jsem několikrát (tehdy zcela ekologicky ;-) ) likvidoval, a můžu vám říct, že pevnost duroplastových panelů byla mnohem lepší, než plechů u ostatních aut. Ale ten subtilní A sloupek, sloupek volantu a nádrž nad motorem...ale nechce se mi věřit, že v modelu z r. 88 chyběly vzadu pásy. Já měl trabi starší a byly tam a vepředu dokonce samonavíjecí

Karel
11. října • 9:36

Nostalgie:-)). Také jsem si jej jako své první auto v 67 koupil. Panečku, to bylo něco, v uluci tehdá těch aut bylo 6. dnes není kde zaparkovat3-[. Je otázka, co je lepší ?

hyjé
11. října • 16:56

lepší je to první ale jen pro toho co má to auto, ale každej má právo mít auto, takže to, že se nedá kde zaparkovat člověk nemůže brát jako špatnou věc, leda by byl sobeckej a chtěl mít jediný auto v baráku :-)

Pat
11. října • 3:16

Dobre rano.
Na posledni fotce, te s kufrem (http://www.autorevue.cz/ShowFullThumbNail.aspx?id_file=936731804&width=750&height=500&title=trabi/P2260852.JPG)
jste zapomeli vyretusovat SPZku.P.

Booster13
11. října • 9:36

no a? je to tajne vozidlo CIA?

D.
11. října • 19:15

jen že na všech ostatních fotkách ta SPZ je vyretušovaná :)

Martin
11. října • 17:49

Jako slabé místo popisujete korozi.
Rád bych vám připomněl, že popisujete auto z r. 1988 - tedy téměř čtvrt století staré. Mnohé škodofky z té doby už není ani za co tlačit.
Jinak v článku je několik drobných nepřesností, jako např. poměr olej - benzín, který závisel především na druhu ojničních ložisek...
Ještě poznámka k tomu oknu - do trabiho mi nikdy neteklo, zatímco v mém současném LR Discovery z roku 2001 je po každém dešti jak v sušárně. Kde asi udělali soudruzi v GB chybu?

TM
12. října • 13:29

Škodovku z roku 1988 že není za co tlačit? A to jako proč? Leda tak kdyby byla po havárii a špatně opravená. Jinak 125ky byly-jsou držáky.

Jirka
11. října • 23:35

Martine, s tím r.v. je to nějak divní - na jiném místě autor píše, že jde o auto z r.1973. Je fakt, že to má elektriku 12 V a to měly až pozdější typy (já měl 1971 a to jsem taky neměl vzadu pásy, měl jsem 6V dynamo a tzv. úzké topení - na "široké" trubky jsem si to předělal později.
Pobavila mě stížnost na smrad v autě z děravého výfuku - samozřejmě, kufr netěsnil a když pod autem výfuk foukal, dostal se kouř dovnitř - ale není to chyba auta, nýbrž majitele

Kocuro
6. ledna • 19:49

... s tím rokem výroby 1988 a rokem 1973 to není nic divného. Fyzicky je Trabant skutečně z roku 1988, ale určitě byl dovezený začátkem devadesátých let a použitý jako výměna karosérie a motoru u kusu z roku 1973. Však se tehdy u nás prodávaly staré TP a k nim se pořizovaly dovezené kusy z Německa. Takhle jsem měl svojeho druhého Trabanta, byl to přesně takový, jaký testovali, na TP kde jsem byl asi 25. majitelem. Ale nejlepší byl můj první Trabant.! Ten byl původně z poloviny šedesátých let, neměl na zadních sloupcích mřížky, byl předělaný na 12V a v TP měl uvedeno: "Vozidlo propadlo státu". Byl to jeden z Trabíků, kterým východní Němci přijeli emigrovat na velvyslanectví NSR a u nás ho odložili.

Doporučujeme

Články odjinud