Kapitoly článku:
Do sucha i do vodičky
S takovým vozem opravdu není třeba mít obavy z téměř jakýchkoliv překážek. Tou největší může být dlouhý rozvor, takže při přejíždění ostrých zlomů se může zachytit za břicho. I v terénu je třeba umět jezdit a zásada „stále pod plynem“ tu platí dvojnásob. Jakmile se vlivem nízké rychlosti vůz někde mezi přední a zadní nápravou zachytí, většinou už nezbývá než ho vyprostit vytažením.
Do té doby ale jede všude. Ani třeba metr hluboká jáma, do níž spadne jedno kolo, není problém. Právě díky rámu se vůz vytáhne i z neuvěřitelných situací. První přichází na řadu připojení i pohonu předních kol. Permanentní pohon 4x4 dostaneme lehce pouhým stisknutím tlačítka na palubní desce. I za jízdy tam můžeme získat potřebné terénní vlastnosti.
Buď velký náklad, nebo další dvě sedadla. --- Šestiválcový
motor se vešel pod kapotu podél.
Když ještě o pár centimetrů zdvihneme podvozek, můžeme se s Land Cruiserem směle pustit i do nejobtížnějšího terénu. Problémem zůstávají jen značné vnější rozměry, takže manévrovací schopnost ve stísněném prostoru je omezená. Ani rejd – jak už to u podobných vozů bývá – není z největších, takže v tomto směru si řidič točením volantu užije až až. Pomáhá mu ale posilovač, takže se moc nenadře.
Dlouhý rozvor a účinné pérování a tlumiče dovolují i v terénu, kde přejíždí nejen dlouhé vlny, ale i hlubší jámy v rychlém sledu, poměrně rychlou jízdu a pro cestující stále zůstává dostatek komfortu.
Rozvor pomáhá i stabilitě při jízdě po silnici a dálnici. Tady se naopak nepozná, že jde o terénní vůz. Jen vyšší stavba podvozku vyvolává v zatáčkách ne zcela přesné vedení stopy a pneumatiky Dunlop Grand Trek s rozměrem 235/85 R16 se ozývají pískotem dříve než bychom čekali.
Zadní dveře jdou otevírat i napůl. --- I cestující
vzadu mají dost místa.
Toyota Land Cruiser 100 je z kategorie nejdražších terénních vozů, které uspokojí i na silnici. Je samozřejmě otázkou, proč jezdit po městě s takovým vozem a platit nejen za jeho pořízení, ale i provoz nemalé peníze. Kdo jich má ale nezbyt, může si podobný luxus dovolit.
Technické údaje
Vlastnost |
Toyota Land Cruiser 100 |
Nissan Patrol GR |
Mitsubishi Pajero 3,2 DI |
Motor |
Počet válců/ventilů |
6/24 |
4/16 |
4/16 |
Objem cm3 |
4164 |
2953 |
3200 |
Výkon kW/k |
150/204 |
116/158 |
121/165 |
Točivý moment Nm |
430 |
354 |
373 |
Rozměry a hmotnosti |
Délka mm |
4890 |
4440 |
4795 |
Šířka mm |
1940 |
1930 |
1875 |
Výška mm |
1900 |
1840 |
1855 |
Zavazadlový prostor dm3 |
830 |
605 |
neudává se |
Pohotovostní hmotnost kg |
2870 |
2420 |
2070 |
Jízdní výkony |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
14,4 |
15,4 |
11,5 |
Největší rychlost (km/h) |
164 |
165 |
170 |
Kombinovaná spotřeba dle EU (l/100 km) |
11,1 |
10,8 |
9,7 |
Ceny |
Základní (Kč) |
2 330 000 |
1 387 000 |
1 498 100 |
Testovaného vozu (Kč) |
2 348 000* |
- |
- |
*Příplatková výbava: metalický lak