Test Toyoty Land Cruiser 100: luxusní mastodont

Test Toyoty Land Cruiser 100: luxusní mastodont

Kapitoly článku:


Do sucha i do vodičky

S takovým vozem opravdu není třeba mít obavy z téměř jakýchkoliv překážek. Tou největší může být dlouhý rozvor, takže při přejíždění ostrých zlomů se může zachytit za břicho. I v terénu je třeba umět jezdit a zásada „stále pod plynem“ tu platí dvojnásob. Jakmile se vlivem nízké rychlosti vůz někde mezi přední a zadní nápravou zachytí, většinou už nezbývá než ho vyprostit vytažením.

Do té doby ale jede všude. Ani třeba metr hluboká jáma, do níž spadne jedno kolo, není problém. Právě díky rámu se vůz vytáhne i z neuvěřitelných situací. První přichází na řadu připojení i pohonu předních kol. Permanentní pohon 4x4 dostaneme lehce pouhým stisknutím tlačítka na palubní desce. I za jízdy tam můžeme získat potřebné terénní vlastnosti.

 
Buď velký náklad, nebo další dvě sedadla. --- Šestiválcový
motor se vešel pod kapotu podél.

Když ještě o pár centimetrů zdvihneme podvozek, můžeme se s Land Cruiserem směle pustit i do nejobtížnějšího terénu. Problémem zůstávají jen značné vnější rozměry, takže manévrovací schopnost ve stísněném prostoru je omezená. Ani rejd – jak už to u podobných vozů bývá – není z největších, takže v tomto směru si řidič točením volantu užije až až. Pomáhá mu ale posilovač, takže se moc nenadře.

Dlouhý rozvor a účinné pérování a tlumiče dovolují i v terénu, kde přejíždí nejen dlouhé vlny, ale i hlubší jámy v rychlém sledu, poměrně rychlou jízdu a pro cestující stále zůstává dostatek komfortu.

Rozvor pomáhá i stabilitě při jízdě po silnici a dálnici. Tady se naopak nepozná, že jde o terénní vůz. Jen vyšší stavba podvozku vyvolává v zatáčkách ne zcela přesné vedení stopy a pneumatiky Dunlop Grand Trek s rozměrem 235/85 R16 se ozývají pískotem dříve než bychom čekali.

 
Zadní dveře jdou otevírat i napůl. --- I cestující
vzadu mají dost místa.

Toyota Land Cruiser 100 je z kategorie nejdražších terénních vozů, které uspokojí i na silnici. Je samozřejmě otázkou, proč jezdit po městě s takovým vozem a platit nejen za jeho pořízení, ale i provoz nemalé peníze. Kdo jich má ale nezbyt, může si podobný luxus dovolit.

Technické údaje

Vlastnost Toyota Land Cruiser 100 Nissan Patrol GR Mitsubishi Pajero 3,2 DI
Motor
Počet válců/ventilů 6/24 4/16 4/16
Objem cm3 4164 2953 3200
Výkon kW/k 150/204 116/158 121/165
Točivý moment Nm 430 354 373
Rozměry a hmotnosti
Délka mm 4890 4440 4795
Šířka mm 1940 1930 1875
Výška mm 1900 1840 1855
Zavazadlový prostor dm3 830 605 neudává se
Pohotovostní hmotnost kg 2870 2420 2070
Jízdní výkony
Zrychlení 0-100 km/h (s) 14,4 15,4 11,5
Největší rychlost (km/h) 164 165 170
Kombinovaná spotřeba dle EU (l/100 km) 11,1 10,8 9,7
Ceny
Základní (Kč) 2 330 000 1 387 000 1 498 100
Testovaného vozu (Kč) 2 348 000* - -

*Příplatková výbava: metalický lak

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud