Test Toyoty Land Cruiser 100: luxusní mastodont

Test Toyoty Land Cruiser 100: luxusní mastodont

Označení off-road se užívá pro nejrůznější automobily. Pro některé právem, jiné neprávem. Toyota Land Cruiser 100 ovšem patří do třídy těch "nejterénnějších" vozů. My jsme jej vyzkoušeli s šestiválcovým turbodieselem 4,2 l a můžeme vám říct, že to byl nezapomenutelný zážitek.

Kapitoly článku:


Toyota má s terénními vozy dlouholetou tradici, která začala hned po válce a "stovka" je zatímním vyvrcholením dlouhé řady velmi úspěšných vozidel. Vyvrcholením co do stupně výbavy i technických fajnovostí, které řidiči a cestujícím zpříjemňují život. Terénní pomůcky už dávno nevyžadují vynakládání hrubé síly na přehazování pák, dnes se většina pomocníků v terénů spíná elektronicky.

Do tanku schází už jen málo

To se týká nejen jízdních vlastností, ale i exteriéru. Těžko bychom hledali u nás na silnicích větší, rozlehlejší a těžší vůz. Však také téměř tři tuny pohotovostní hmotnosti hovoří za sebe. Land Cruiser je samozřejmě postavený na rámu, vpředu má kola zavěšená nezávisle. Světlá výška 220 mm je dostatečná na to, aby vůz projel nejrůznějšími nástrahami terénu.

Mezi technické zajímavosti patří možnost nastavení výšky podvozku a tuhosti tlumičů. Řidič má mezi předními sedadly dva jednoduché ovladače, jimiž tyto parametry ovlivňuje.

 
V takové výbavě může vůz brodit hodně hlubokou vodou.
Pod vůz se značnou světlou výškou se vešla ještě rezerva

Výšku je možné nastavit ve třech stupních: ta nejnižší slouží jen k nastupování, když je vůz v klidu. Jakmile se rozjede, povozek se automaticky zvýší do střední standardní polohy. V terénu je možné použít třetí stupeň, který se zase automaticky při dosažení vyšší rychlosti na silnici upraví do střední polohy.

Významnější než toto zařízení je možnost regulace tuhosti tlumičů. Otočení spínače vlevo nebo vpravo do krajních poloh se uvnitř výrazně projevuje. Tvrdé seřízení se hodí pro rychlou jízdu na dobré silnici, kde tak zamezuje i nežádoucímu naklánění v zatáčkách. Naopak v terénních podmínkách přináší změkčení větší komfort i lepší zvládání terénních vln. Stavitelnost účinku tlumičů považujeme za velmi užitečnou pomůcku.

Uvnitř podmínky tanku nehledejte

Tím tankem máme na mysli vlastnosti, protože vzhledově se Toyota Land Cruiser 100 podobá všemu jinému, jen ne tanku. Je dostatečně elegantní na to, aby se s ní dalo jet třeba i do divadla. Vnitřní výbava už dojem jen podtrhuje.

Do základní výbavy patří oba přední airbagy, boční tu nenajdeme. Na trhu jsou u nás dvě verze, STD = standard a VX = vyšší stupeň. Právě s tímto vozem jsme jezdili, takže jsme měli k dispozici kožené čalounění sedadel s elektrickým nastavováním a pamětí, elektronickou klimatizaci, už zmíněné nastavování podvozku a celkem sedm sedadel. STD jich má jen pět, tady je v zavazadlovém prostoru navíc sklopená dvojice sedaček, která se jednoduše rozloží na úkor prostoru pro zavazadla.

 
Nad koly zbývá hodně místa, takže lze výšku pro jízdu např.
po dálnici snížit. --- Přední sedadla lze elektricky posunovat
a polohu uložit pomocí tlačítka na dveřích do paměti.

Sklápěcí je samozřejmě i druhá řada sedadel, takže celkový prostor pro zavazadla se může ze základního rozměru zvětšit až na 1370 litrů. Do prostoru umístili návrháři celou řadu odkládacích prostor, uzavíratelných skříněk a pod strop hned celou řadu držáků na brýle. Mezi předními sedadly je v dosahu posádky měnič na CD.

Sedadla jsou pohodlná, ale trochu vyšší míra bočního držení by se snesla. Posez je pochopitelně hodně vysoký, řidič i spolucestující pohlížejí na okolí z velké výšky. Prostor nikomu neschází, obří vnější rozměry se projektují i do vnitřního uspořádání.

Samet pod kapotou

Na výběr dává Land Cruiser dva motory – zážehový 4,7 l a „náš“ turbodiesel 4,2 l s přímým vstřikem paliva. Jeho výkon udává výrobce od 96 kW/131 k až do 184 kW/250 k, takže zdejší hodnota 150 kW/204 k je někde lehce nad středem daných možností. Zajímavý je samozřejmě hlavně točivý moment o hodnotě 430 Nm, který umožňuje jízdu s minimem řazení.

I po městě se dá úspěšně jezdit dlouhou dobu na pětku, teprve při poklesu otáček k hodnotě 1000 je nutné řadit dolů. V tomto případě je ovšem akcelerace nízká. Jakmile ale začneme řadit a využíváme rozmezí otáček mezi 2200 – 3500 ot./min., zrychluje toyota velmi výrazně. Při orientačním měření jsme zjistili zrychlení z 0 na 100 km/h za 14,4 s a největší rychlost 164 km/h.

 
Na volantu schází dnes už běžné ovládání rádia.
Mohutná skříňka mezi sedadly s měničem CD,
menší páka řadí redukční převodovku. Na palubní
desce zcela vlevo tlačítko na připojení pohonu 4x4.

Ve všech jízdních režimech zachovává vůz v interiéru klid, nepronikají sem žádné rušivé zvuk ani od aerodynamiky, ani od agregátu. Řazení je přesné a hladké.

Spotřeba se při běžné jízdě pohybuje kolem 11 litrů nafty. Je to dost, ale musíme vzít v úvahu především hmotnost vozu a jeho rozměry. Při jízdě po dálnici se zvyšuje ještě zhruba o litr, ve městě o litr a půl. Nejvíc je to samozřejmě v terénu, kde s využitím redukované převodovky a při jízdě ve velmi obtížných podmínkách může být spotřeba i 20 l/100 km.

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud