Test Toyoty Avensis: nenápadná, velkorysá

(test ojetiny) Toyoty jsou symbolem spolehlivosti. Avensis je navíc velký a komfortní. Že by ideální ojetina? Uvidíme.
Seznam kapitol
  1. Stěžejní model, Technika na úrovni doby, Slušná nabídka verzí, Důraz na „nafťáky“
  2. Zkoušený vůz, Na první pohled, Úhledný kombík
  3. Velkorysý interiér, Kufr předčí očekávání, Za volantem
  4. Na silnici, Závěr
  5. Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty,
  6. Kompletní fotogalerie

Stěžejní model

Typ Avensis debutoval na autosalonu v Bologni v prosinci roku 2002, kdy po 450 000 vyrobených vozech nahradil první generaci z roku 1997. Oproti ní měla nová generace o 70 mm delší rozvor, rozchod širší o 50 mm a propérování delší o 20 mm. Po představení typů Yaris a Corolla byl Avensis II třetím ze zásadních modelů určených k ofenzívě na evropském trhu. Jeho vývoj probíhal v designérském centru Toyoty v jižní Francii, v Evropě se uskutečnila také naprostá většina jízdních zkoušek. Díky tomu se zbavil posledních rudymentů svého japonského původu a vznikl tak účelný a svérázný automobil, splňující také nejvyšší nároky na bezpečnost. V rámci toho nabídl kromě běžných čelních a bočních airbagů jako jeden z vůbec prvních v Evropě také bezpečnostní vak chránící kolena řidiče.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Technika na úrovni doby

Přední kola zůstala zavěšena na vzpěrách McPherson se spodními rameny, vzadu se však objevila lichoběžníková náprava odvozená ze sportovní Celicy, doplněná o pár dalších příčných vzpěr pro lepší stabilitu při velkém bočním zatížení. Slabší pohonné jednotky dostaly běžný hydraulický posilovač řízění, ty výkonnější pak plně elektrický EMPS, devastující odezvu od kol k volantu, ale snižující spotřebu paliva o 2 %. I díky plnému zakrytování podvozku klesl index odporu vzduchu Cx na 0,28 u sedanů a 0,29 u kombi. Hmotnost nového modelu se podařilo i přes výrazné zesílení jeho karosérie udržet na rozumné hodnotě díky dílčím úpravám včetně nového tlumicího materiálu v podbězích a dveřích od firmy Rieter Automotive. Výroba modelové řady Avensis opět probíhala v továrně TMUK v britském Burnastoneu.

Slušná nabídka verzí

Toyota Avensis se začala prodávat na jaře roku 2003 v karosářském provedení sedan, liftback a kombi a se základní cenou 620 000 Kč. Všechny motory byly výhradně čtyřválcové, ačkoli Avensis v Evropě po neúspěchu řady Camry a jejím stažení plnil úlohu vlajkové lodi. V nabídce se objevila škála inovativních pohonných jednotek. Základem byly zážehové agregáty 1,6i/81 kW a 1,8i/95 kW s proměnným časováním ventilů VVT-i a jejich vrcholem se stal „dvoulitr“ DI s výkonem 108 kW, který se vyznačoval přímým vstřikováním benzínu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Důraz na „nafťáky“

Vznětový motor byl zprvu jeden a jednalo se o 2,0 D-4D o výkonu 85 kW, který se nacházel také pod kapotou námi zkoušeného vozu. Již v době uvedení modelu Avensis na trh ale bylo známo, že pod jeho kapotu míří novější provedení D-CAT. Jeho zkratka ale nezdůrazňuje použití katalyzátoru, nýbrž širší název Diesel Clean Advanced Technologies. Za ním se skrývá modernější koncepce se speciálním katalyzátorem DPNR, optimalizovaným systémem recyrkulace výfukových plynů či sekvencí až pěti vstřiků během jednoho pracovního cyklu, namísto dvou u D-4D. Nejdražším provedením byl během prvního roku produkce model Avensis 2,4i s větším čtyřválcem upraveným z Camry dodávaný výhradně s nejbohatší výbavou Lux Elegant, ovšem jen do roku 2005, kdy přišel nový 2,2 D-CAT. Ten přes svůj objem poskytoval slušný výkon 130 kW, ale především enormní točivý moment 400 Nm. Díky tomu dával v případě zástavby do kombíku možnost zrychlit z 0 na 100 km/h za 8,6 s a dosáhnout rychlosti 220 km/h, kombinovaná spotřeba při umírněné jízdě přitom činí 6,2 litrů nafty na 100 km. 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Stěžejní model, Technika na úrovni doby, Slušná nabídka verzí, Důraz na „nafťáky“
  2. Zkoušený vůz, Na první pohled, Úhledný kombík
  3. Velkorysý interiér, Kufr předčí očekávání, Za volantem
  4. Na silnici, Závěr
  5. Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty,
  6. Kompletní fotogalerie

bazar

Toyota Corolla Verso 1,8
Rok výroby: 2004
Stav: 175 104 km
Cena: 96 000 Kč
Toyota Auris 2
Rok výroby: 2008
Stav: 128 557 km
Cena: 150 000 Kč
Toyota Land Cruiser 3
Rok výroby: 2009
Stav: 100 277 km
Cena: 600 000 Kč
Toyota Auris 1,3
Rok výroby: 2010
Stav: 44 744 km
Cena: 178 000 Kč
Toyota RAV 4 2
Rok výroby: 2006
Stav: 143 442 km
Cena: 186 000 Kč
Toyota Yaris 1
Rok výroby: 2008
Stav: 70 329 km
Cena: 120 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků