Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.
Kapitoly článku:
Špičkově odladěný podvozek
Cit v řízení
Motor po všech stránkách
Ovladatelnost v náročných podmínkách
Pozice za volantem mohla být ještě lepší
Vysoká cena
Je vyprodáno
9 /10
Mám docela rád obyčejný Yaris ze dvou prostých důvodů. Na městské mini má příjemně komfortně naladěný podvozek a v rámci poslední modernizace se Toyota nebála ani v dnešní hysterické době zvětšit objem jeho motoru z 1,3 na 1,5 litru. Tím však mé sympatie k malému hatchbacku v podstatě končí.
Problém je v tom, že s tímto vozem jaksi nejsem kompatibilní. Pokud máte přes sto devadesát centimetrů a už jste ho někdy řídili, patrně víte, jak to myslím. Ať jsem se snažil naskládat za jeho volant jakkoli, vždycky jsem si na té malé sedačce připadal jako Maxipes Fík.
Tohle auto zkrátka není stavěné pro poněkud vyšší lidi, takže mě vlastně ani nepřekvapuje, že za jeho volantem potkávám převážně ženy. Tím nechci říci, že právě něžnější část lidstva byla pro Toyotu při vývoji Yarisu cílovou skupinou. Jde jednoduše o přirozený výběr zákazníků s ohledem na jejich fyziognomii. Což byl také jeden z důvodů, proč mě dosud nikdy ani jen nenapadlo, že bych mohl po některé konkrétní verzi toužit.
Takže když se objevila nabídka vyzkoušet model GRMN, hladina endorfinů zůstávala v normálu. Abyste mě nechápali špatně, nepochyboval jsem, že nejostřejší Yaris bude rychlý. Pokud pod kapotu malého a relativně lehkého vozu nacpete výkonný motor, nic jiného nečekáte. Pamatoval jsem si ale tu dřívější shrbenou pozici, a navíc nebylo zřejmé, jak se jednoduchý podvozek s krátkým rozvorem vypořádá s 212 koňmi a točivým momentem 250 newtonmetrů.
Z válečné stezky
Když stvoříte něco speciálního, člověk nemusí být nutně exhibicionista, aby chtěl onu výjimečnost dát najevo. Sám mám raději nenápadnost a skrytou sílu, když se ale na autě objeví větší a současně lehčí kovaná kola, aby bylo možné pod ně namontovat efektivnější brzdy nebo křídlo zvyšující přítlak, můžu jen souhlasně přikývnout. Steroidy přecpaný Yaris však zašel o kousek dál, než by se mi líbilo.
Že dostal válečné barvy, se dá asi ještě pochopit. Je to optické a ideové pojítko s rallyovým speciálem šampionátu WRC, i když tato auta nemají kromě jména fakticky nic společného. Poněkud lacině ale vypadá pravá polovina štítků GRMN.
Zatímco G a R (Gazoo Racing) se zdají být přirozenou součástí auta, velká chromovaná písmena M a N, což je zkratka od Masters of Nurburgring, působí trochu jako ze samolepící abecedy tuningového kutila. Celkovou vážnost nebo spíše hravost auta to nedevalvuje, jde pouze o detail. Každopádně zblízka tyto chromované kousky plastu docela bodají do očí.
Nechejte si ale větší odstup a vůz získá na vážnosti. Černé sedmnáctky výtečně vyplňují podběhy, a to i díky sníženému podvozku a myšlenky na garážové úpravce úspěšně zahání také centrálně umístěná a hezky zpracovaná hranatá koncovka výfuku.
Podivně vypadá akorát obrovský tlumič výfukového systému vyčnívající vpravo pod zadním nárazníkem. Promiňte mi ty asociace, ale být tato věc uprostřed, vypadalo by to, že Yarisu nad silnicí visí koule. Což vlastně v kontextu následujícího zase není tolik mimo mísu, akorát si dávejte pozor, protože tento kus kovu je opravdu nízko a škrtnout s ním o asfalt na větším zlomu zase není takový problém.
Nově nabytá kompatibilita
Už jsem si stěžoval, že si nemůžu za volantem Yarisu najít snesitelnou pozici ani odpovídající kousek životního prostoru? Beru své slovo zpátky, protože GRMN je v tomto směru malý zázrak. Předně moc pomohl nově i podélně stavitelný sloupek řízení. Bylo by perfektní, kdyby se volant dal přitáhnout ke hrudi malinko více, už tohle je ale obrovský posun vpřed.
Druhé absolutorium patří předním sedačkám. Zatímco dříve jsem měl pocit, že mám pod sebou štokrle s opěradlem, tady dostanete uspokojivě dlouhé sedáky, především ale vynikající bočnice patřičně podepírající bedra i stehna. Opět platí, že k dokonalosti chybí ukotvení sedadel alespoň o pár centimetrů níže, nicméně pozice ve standardním a špičkovému Yarisu jsou nesrovnatelné.
Vedle sportovních sedaček tu najdete ještě volat převzatý z Toyoty GT86, jinak vypadá hlavice šestistupňové manuální převodovky a nové jsou i budíky přístrojového panelu a hliníkové pedály. Zbytek interiéru se nezměnil, což znamená, že s ohledem na cenovku máte právo stěžovat si na kvalitu některých materiálů. Pokud ale víte, proč tohle auto potřebujete, je konzistence plastů zcela podružná.