Z kombinace slov „Sport“ a „Hybrid“ leckomu naskočí kopřivka, ale v případě malé Toyoty to naprosto překvapivě funguje. I když ne bez několika "ale..."
Velmi úsporný pohon
Zábavné jízdní vlastnosti
Snadná obsluha
Vyčerpávající výbava ze férové peníze
Nesportovní motor
Jen jedno USB v celém autě
8 /10
Zachytit lesk ryze sportovních modelů a přenést ho i na civilnější motorizace je lety prověřený postup, který praktikuje kdejaká automobilka. Audi má svůj S-Line, BMW zase M pakety, Lexus nabízí F Sport… U Toyoty se styl a ducha GR Supry nebo GR Yarisu snaží přinést masám výbava GR Sport, kterou už známe z Corolly. U pětidveřového Yarisu je k dostání u výhradně benzinového provedení 1.5 Dynamic Force s šestistupňovým manuálem (u automatu Multidrive ne) a k testované hybridní patnáctistovce.
V nabídce pěti výbav stojí GR Sport na samotném vrcholu – cenou i tím, co skutečně obsahuje. Máme tu třeba odlišný přední nárazník, v němž místo horizontálních žeber najdeme složitější motiv, připomínající plástev. Samozřejmě zde nechybí logo Gazoo Racing ve formě černo-rudého znáčku. Vzadu se GR Sport-ovní Yaris liší od jiných výbav spodní částí nárazníku, připomínající difuzor, a rovnou stříbřitou koncovkou výfuku. Normální model má obyčejnou trubku, která se za tlumičem sklání k zemi.
Dalším prvkem jsou 18“ kola s černo-červenými prvky, která této kompaktní blešce s minimálními převisy karoserie velmi sluší. V neposlední řadě pak GR Sport může mít jako jediné provedení světle šedivou metalízu s černou střechou. Jako celek působí vizuální změny velmi harmonicky a tak akorát ostře, aniž by vypadaly dětinsky nebo lacině. Z větší dálky si laik může splést GR Sport s plnotučnou ostrou verzí – než si tedy všimne extra páru dveří, vyšší linie střechy a mnohem agresivnějších detailů.
Uvnitř sportovní švih a skvělá obsluha
V podobně decentním duchu pokračují změny i uvnitř. Logo Gazoo Racing zde najdete na hlavových opěrkách sedadel s prvky z Alcantary a s rudým prošíváním, ve startovacím tlačítku, na volantu s rovněž červenými stehy a v úvodní grafice obrazovky v přístrojovém štítu. A to je společně s dekorativním obložením z imitace šedivého kovu vše.
Interiér tak dostal rozumnou dávku šmrncu, aniž by v něm přibylo cokoliv, co by narušilo snadné každodenní použití. Samotná přední sedadla se od „normálních“ Yarisů liší skutečně jen čalouněním, nabídnou tedy rozumně široké sedáky i fajnové boky, které vás v zatáčkách podrží, a zároveň při dlouhých cestách neutiskují. Palubní deska je přehlednost a vstřícnost sama – třikrát hurá za plnohodnotné ovládání klimatizace kolečky a rovnou deset tlačítek pro její kompletní obsluhu bez hrabání se kdesi v obrazovkách.
Podobně nezáludný je palubní infotainment Toyota Smart Connect s 9“ obrazovkou, v němž najdeme jednotlivé funkce (média, telefon, navigaci, zrcadlení, konektivitu přes aplikaci My T a info/nastavení vozu) v šesti velkých dlaždicích. Systém startuje celkem rychle, až na navigaci. Té spuštění naštěstí netrvá tak dlouho, jako mnoha koncernovým vozům. Obsluhu usnadňují skutečná tlačítka vlevo od displeje, včetně plusu a mínusu pro hlasitost, která nahmátnete po paměti. Pod displejem se nachází šikovná polička, před voličem převodovky indukční nabíječka a další menší polici máme před spolujezdcem.
Středový tunel je celkem úzký a nezabírá tak zbytečně místo, kromě držáků nápojů se na něm nachází i tlačítko volby jízdních režimů nebo aktivace čistě elektrické jízdy, umožní-li to aktuální kapacita baterie. Zadní sedadla vyhoví spíše menším postavám (dvěma) nebo dětem, jejich sedáky jsou lehce naklopeny dozadu a přední hrana je tak v docela rozumné výšce nad podlahou. Hodil by se zde alespoň jeden USB port pro nabíjení chytrých zařízení – jediný kus na celé palubě najdete vpředu. Kufr se svou kapacitou 286 litrů patří k průměru této třídy vozů.
Pokračování 2 / 3
Hybrid je proště fajn
Hybridní ústrojí, složené z 68kW (92k) spalovacího motoru a dvou motorgenerátorů (jeden pro pohon s až 59 kW/79 k, druhý pro startování tříválce a rekuperaci energie) funguje velmi elegantně. Na elektřinu můžete jet rychlostí až 130 km/h, ale nejlépe vše funguje ve spolupráci obou elementů, které si s naprostou plynulostí předávají zátěž a skvěle ji kombinují.
Dle WLTP má hybridní Yaris jezdit za 3,8 až 4,3 l na sto kilometrů a na ukazateli spotřeby i bez přemáhání uvidíte nejčastěji necelé čtyři litry na sto. Elektřina dobře vykrývá slabá místa atmosférické spalovací jednotky v nízkých otáčkách a obecně vzato, toto není hybrid jen do města. S výše uvedenou spotřebou zvládá i okresku a ani na dálnici „nežere“ o moc více. Tabulkové zrychlení na 100 km/h za 9,7 sekundy sice nezní příliš akčně, ale s pružností a zrychlováním nemá Yaris problém ani ve dvouciferném tempu a s posádkou plus nákladem na palubě.
Jenže se jmenuje GR Sport, což vyvolává jistá očekávání, že? Možná se nyní někdo nadechuje k výsměchu, že si přece hybridní 85kW miniauto na velkých kolech a s několika sportovními doplňky nemůže hrát na svižný hatchback, ale dynamickou jízdu opravdu umí, i když v trochu jiném smyslu, než by člověk čekal.
O motoru to skutečně není – když zadupnete plyn do podlahy, auto sice nabírá tempo rozumným stylem, zatímco tříválec cvaká a chrčí jako přebuzený šicí stroj, ale toto je přesný opak sportovního pohonu. Yaris s výhradně spalovacím motorem a manuální převodovkou je o řád akčnější svezení, i když ne po stránce rychlosti v přímce, ale spíše vtažení řidiče do děje. Ale jízdní vlastnosti? To je jiná.
Sportovní jízda s nesportovním pohonem?
Toyota se totiž kromě vizuální stránky věci podívala i na „železo.“ Pod podlahou GR Sportu najdete výztuhy pro zpevnění karoserie, elektrický posilovač je přeladěn pro čipernější reakce řízení, máme zde také jiné tlumiče a zadní pružiny. Pro pořádek ještě vězme, že vpředu má Yaris MacPherson a vzadu vlečená ramena.
Jako celek to funguje náramně – v ostrých obloucích se auto nijak výrazně nenaklání a odstředivá síla ho tlačí ven ne po tečně, ale spíše po normále křivky. Pneumatiky Bridgestone Turanza v rozměru 215/40 mají štědré množství přilnavosti a 18“ kola stačí až na občasné výjimky pobírat nerovnosti a neodskakují. Odpružení sice nefunguje s takovou elegancí jako třeba u Fiesty ST nebo Pola GTI, jejichž disky zvládají vertikální kmity zpracovávat s velkou elegancí, ale Yaris se jim ve formě GR Sportu blíží tak na 90 procent. A to je co říci, vzhledem k faktu, že jde jen o „výbavu“ (byť s úpravami odpružení) jinak normálního převážně městského vozítka.
Kouzlem zde je dostat se na určitou rychlost a tu si pak v zatáčkách udržet, v čemž vás podvozek bez záludností a zrad podrží. Za zmínku stojí i více než přijatelný cit v brzdách, u nichž se dá hezky nahmátnout bod záběru bez onoho otravného hybridně-elektromobilního propadu pedálu na samotném konci chodu. Při běžném cestování si také můžete nastavit vyšší míru rekuperace posunutím voliče převodovky do polohy B.
V rámci plné a zcela vyčerpávající výbavy provedení GR Sport nesmíme zapomenout na asistenty a podpůrné systémy, kterých je v tomto případě hromada. Předkolizní brzdění s rozpoznáváním chodců a cyklistů, adaptivní tempomat s funkcí stop & go, udržení v jízdním pruhu a mnoho dalšího – připlatit si můžete jen za sledování slepého úhlu a upozornění na dopravu za vámi s automatickým brzděním v rámci paketu Smart za 30.000 Kč, v němž získáváte i průhledový displej, přední a zadní senzory, elektricky sklopná zrcátka, vyhřívaný volant a také přední i zadní parkovací senzory.
Výstražné funkce vás nijak nebuzerují a ty asistenční skutečně pomáhají: adaptivní tempomat pracuje bez škobrtnutí, vedení v jízdních pruzích také a automatické přepínání dálkových světel nezklame ani na výškově i směrově členité okresce.
Pokračování 3 / 3
Závěr: Protiklady se neodpuzují
Na papíře to vypadá na směsku protikladů, které dohromady nemohou fungovat. Ale v reálu a na silnici má Yaris GR Sport dobré argumenty pro svou existenci. Není to jen opentlená verze standardního úsporného vozítka – jízdně je o kus dál než už tak příjemně fungující malá Toyota. Ale sportovním nádechem vás nijak nepenalizuje. Je sice tvrdší, ale na míle vzdálená postupu, který některé automobilky volily v minulosti, tedy navěsit agresivnější bodykit, nasadit obří kola a přitvrzený podvozek, který vám na prvním výmolu přerazí páteř, a říkat tomu „sport.“
Hybridní ústrojí je sice relativně svižné a zároveň nabízí vynikající spotřebu, ale je všechno, jen ne sportovní. I tak ale může GR Sport dávat velký smysl jako každodenně použitelná top výbava s jízdní nadstavbou. Pokud vám v garáži parkuje třeba GR Supra a chcete něco na pojezdy v obdobném stylu, u jiných značek hledat nemusíte. Akorát zvažte, jestli nemít o chlup vyšší spotřebu výměnou za tři pedály a fofrklacek v ruce. Bez (byť špičkově fungujícího) hybridu by zbytek auta v tomto hávu působil ještě o něco lépe.
Toyota Yaris: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
360.000 Kč (1.0 VVT-i Active/53 kW) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
585.000 Kč (1.5 Hybrid GR Sport/85 kW) |
Cena testovaného vozidla |
657.000 Kč (1.5 Hybrid GR Sport/85 kW)
|
Technické údaje: Toyota Yaris
Rok • stupeň výbavy
2022 • GR Sport
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 490 cm3
Nejvyšší výkon
85 kW (116 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
141 Nm při 3 600 až 4 800 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
9,7 s
Nejvyšší rychlost
175 km/h
Převodovka: způsob řazení
bezstupňová
Zákl. objem zavazadlového prostoru
286 l
Objem palivové nádrže
36 l
Hmotnost: celková
1 615 kg
Prům. spotřeba: komb.
3,8 l/100 km
Rozměry: délka × šířka × výška
3 940 × 1 745 × 1 500 mm
Standardní výbava: Bluetooth® hands-free, USB konektor, MyT Telematické služby, Digital Audio Broadcast (DAB), 9" multimediální displej, Elektronická parkovací brzda, Středová konzola v klavírní černé barvě, Kožená hlavice řadicí páky, Modré ambientní osvětlení předních dveří, Chromový dekor ovladačů klimatizace, Modré ambientní osvětlení ve středové konzoli, Černé čalounění horní části palubní desky, 3ramenný kožený volant perforovaný, GR SPORT prahové lišty, Automatická klimatizace dvouzónová, Startování tlačítkem, 12V zásuvka vpředu, Elektricky ovládaná okna vpředu a vzadu s funkcí jednoho dotyku, Centrální zamykání dveří, Indikátor hybridního systému, Barevný TFT multiinformační displej v přístrojovém štítu, Statické vodicí čáry na displeji parkovací kamery, Manuálně podélně a výškově nastavitelný volant, Ovládání audia na volantu, Ovládání adaptivního tempomatu na volantu, Ovládání multiinformačního displeje na volantu, Ovládání systému upozornění na opuštění jízdního pruhu na volantu, Vyhřívaná přední sedadla, Zadní parkovací kamera, Zadní spoiler, GR SPORT upravené zavěšení
Příplatková výbava: Lak Šedá Dynamic s černou střechou (+17.000 Kč), Paket Skyview (+10.000 Kč), Paket VIP (+45.000 Kč)