Kapitoly článku:
- Yaris – sázka na jistotu, Třetí pokračování, Nabídka verzí
- I pro náročnější, Motor pro každého, Zkoušený vůz
- Změna osobnosti, Atypické stírání, Japonské rudimenty
- Působivý interiér, Zavazadelník na úrovni, Za volantem
- Toyota Touch: mnoho povyku pro nic?, Na silnici, Variátor přijde vhod
- A vystupujeme, Technické údaje, Naměřené hodnoty
- Kompletní fotogalerie
Toyota Touch: mnoho povyku pro nic?
Středu palubní desky dominuje již zmíněný rozměrný dotykový displej soustavy Toyota Touch s ovládáním přehledně značenými a rozměrnými tlačítky. V jeho levé části však někdo z designérů možná zapomněl hamatný kruh s tlačítkem varovných blikačů a kontrolkami nezapnutých pásů a deaktivace airbagů u spolujezdce (pro usazení dětské sedačky), který během jízdy zbytečně a nepochopitelně intenzivně poutá pozornost řidičových očí.
K samotnému systému Toyota Touch toho není mnoho co dodat. „Vychytané“ prvky včetně navigace, on-line aplikací a pokročilých prvků propojení Bluetooth jsme k dispozici neměli, takže za zmínku stojí snad jen prapodivný graf nazvaný „trip information“ zejména zobrazující v minutových intervalech průběh aktuální spotřeby paliva.
Ale i toto je jeden z „japonských rudimentů“: sloupce grafu jdou zprava směrem vlevo, čili opačným směrem, než bychom očekávali. Pod tímto monitorem, skrze který se pochopitelně ovládá také telefon a rádio, najdeme konvenční, navýsost praktické otočné ovladače ventilační soustavy.
Na silnici
Hned na úvod je třeba poznamenat, že nová Toyota Yaris při jízdě splní všechny požadavky kladené na vůz této kategorie, a některé z nich dokonce překoná. Motor naskakuje docela hlučně, ale jak je vidět v připojené tabulce orientačního měření hlučnosti, je v běžném provozu docela tichý. Jeho chod je kultivovaný a měkký, ocenit je třeba s ohledem na objem dosti vysokou výkonovou špičku.
Sledovat průběh točivého momentu je v případě použití bezstupňové převodovky prakticky nemožné, omezíme se tedy jen na konstatování, že sladění obou částí pohonné soustavy je v případě Toyoty Yaris opravdu velmi dobré. Řídicí jednotka spolehlivě koordinuje chod motoru a převodovky s požadavky řidiče a svůj program rychle přizpůsobí aktuálním požadavkům řidiče.
Variátor přijde vhod
Při klidné jízdě do zhruba 80 km/h variátor udržuje (i s přispěním proměnného časování ventilů VVT-i) otáčky motoru v okolí hranice 1 000 ot./min., nicméně na potřebu náhlé akcelerace reaguje velmi rychle. Skříň CVT s variátorem pro plynulou změnu převodů i v tomto případě prokázala své přednosti včetně širokého rozpětí převodů (při rychlosti 130 km/h tento malý motor na nejtěžší převod točí jen 2 800 ot./min.!).
Převodovka má přednastaveno celkem sedm poloh variátoru, mezi nimiž lze přepínat nejen voličem převodovky na středovém panelu, ale především efektními „pádly“ pod volantem. Po delší době soužití s tímto vozem ale nakonec budete tuto funkci používat spíše jen pro podřazování, jež snižuje spotřebu i zátěž brzdové soustavy.
Brzdový systém s kotouči na všech kolech má intenzivním, ale dobře dávkovaný účinek, slábnutí po delší zátěži jsme nezaznamenali. Řízení je lehké a relativně přesné, ačkoli limity elektrického posilovače co do pohotovosti a kontaktu s vozovkou při různých jízdních režimech překonat nemůže.