Test Toyota RAV4 D4-D: Slušný průměr

Čtvrtá generace populárního SUV nabízí vyvážený mix vlastností, ale nic, čím by v hustě obydleném segmentu doopravdy zaujala.
Seznam kapitol
  1. Úvod; Dobře maskovaný prostor
  2. Ergonomie s výhradami; Jeden benzín, tři diesely
  3. Pohon všech kol a tlačítko Sport
  4. Stěhovací typ; Verdikt
  5. Technické údaje a kompletní fotogalerie

Jen málo aut o sobě může bez uzardění tvrdit, že stálo u zrodu nové kategorie, ale Toyota RAV4 k nim patří. V roce 1994 – ano, příští rok to bude dvacet let! – založila segment, který se postupně vyvinul v dnešní všudypřítomnost kompaktních SUV a crossoverů.

Proto je trochu paradoxní, že samotná „ravka“ krok s vývojem segmentu držet vždy nestíhala. Zatímco konkurenční modely civilněly a civilněly, přebíraly techniku mainstreamových modelů nižší střední třídy, přidávaly počet sedadel nebo se snažily o sportovní vzhled, Toyota RAV4 pořád držela linii. Čtvrtá generace je reakcí na představy dnešního zákazníka o tom, jak má auto dané kategorie vypadat.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekČtvrtá generace RAV4 je mnohem delší, ale nižší než dosavadní model

Zásadní změnou prošel vzhled auta. Namísto účelných tvarů symbolizujících off-road potenciál dostala nová RAV4 moderní kabát s ostře řezanými detaily a současnou „tváří“ značky Toyota se šípovitou maskou, logem zasazeným v lakované plošce a dvojicí chromovaných lišt, které pokračují až do světlometů. Linie bočního prosklení, připomínající zalomením v zadní části Ford Kuga, opticky zdůrazňuje klínovitý profil a nechává vyniknout zvýrazněnou linii pontonu, jež se táhne od předního blatníku až k zadním světlometům.

Dobře maskovaný prostor

Výsledné tvary zdařile maskují fakt, že auto ve skutečnosti nemálo narostlo. Je o tři centimetry širší a o dvacet centimetrů delší, přičemž rozvor náprav narostl o 10 cm. Ubíralo se jen na výšce, konkrétně 25 mm. Tento trend pozorujeme v poslední době nejen mezi SUV a crossovery. Snížení střechy pomáhá výrobcům zlepšit obtékání vzduchu okolo karoserie a dosáhnout tak nižších emisí CO2, okolo kterých se nyní veškerý vývoj točí.

Větší vzdálenost mezi osami náprav přinesla více prostoru pro kolena cestujících vzadu, ačkoliv nad hlavou bude vyšším postavám stále trochu těsno. Největší rozdíl ale zaznamenají ti, kdo v RAV4 usedají na levé přední sedadlo.

Velké pohyby na trhu kompaktních SUV. Prosadí se znovu RAV4?

Velké pohyby na trhu kompaktních SUV. Prosadí se znovu RAV4?

Pozice za volantem teď mnohem víc připomíná osobní auto. Ocitnete se níž vůči horní hraně palubní desky, s nohama dál před tělem, a kolem dokola vás obklopují moderní tvary. Palubní deska připomíná modely luxusní značky Lexus a dokonce je částečně čalouněná kůží. Sympatickým a málo vídaným detailem je umístění ovládacího panelu dvouzónové klimatizace na plochu nakloněnou vstříc řidiči.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Paket Design za akčních 15 000 Kč obsahuje mj. zatmavená okna a 18" kola

Díky tomu je během jízdy nejen lépe dosažitelná, ale hlavně přehlednější. Toto ergonomické plus však zároveň znamená ergonomické mínus. Ještě o úroveň níž se nachází řada tlačítek, která je pod převislým panelem klimatizace zastíněná a hůře dosažitelná. Jedná se o vyhřívání sedadel a tlačítko Sport. Ano, tlačítko Sport. V Toyotě RAV4. Doba se skutečně mění. (K jeho funkci a významu se dostaneme později.) 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod; Dobře maskovaný prostor
  2. Ergonomie s výhradami; Jeden benzín, tři diesely
  3. Pohon všech kol a tlačítko Sport
  4. Stěhovací typ; Verdikt
  5. Technické údaje a kompletní fotogalerie
TEST Lexus ES 300h Luxury: Jiný pohled na svět. Změní ten váš?

Lexus ES 300h

Přicházím k pětimetrové japonské limuzíně za necelé dva miliony korun. V nabídce má pouze jeden motor a jednu převodovku. Má Lexus ES 300h ve své třídě co nabídnout?

dnes | Vladimír Kadera | 50 příspěvků
Minitest VW Amarok 3.0 TDI V6 4Motion Aventura: Všech pick-upů král

VW Amarok 3.0 TDI/190 kW 4M (minitest)

Volkswagen, nikoli bez souvislosti s novým emisním měřícím cyklem WLPT, pozměnil motorovou nabídku svého již deset let sloužícího pick-upu Amarok, který nyní nabízí v podstatě jediný motor. Nebojte se, jsou to dobré zprávy.

21.  3.  2019 | Petr Schnagl | 47 příspěvků
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

19.  3.  2019 | Miro Mihálik | 13 příspěvků