TEST Toyota RAV4 2.0 AWD Multidrive S: Lehká srdeční slabost

Jeden ze zakládajících členů klanu SUV se vrací v páté generaci a jeho pozoruhodný zevnějšek i prostorný interiér signalizují, že už dávno není jen kompaktní. Dokáže konkurovat nejtěžším kalibrům v segmentu atmosférickým dvoulitrem a variátorem?

Radosti
Prostorný interiér ve všech směrech
Zajímavý, výrazný a nepřehlédnutelný design
Lepší než obvyklé chování převodovky s plynulou změnou převodového poměru
Starosti
Pouze průměrné výkony i dynamika
Hlučný motor při vyšším zatížení
Kvalita některých materiálů
Přenost rázů od podvozku do kabiny
7  /10
 

Ať už na crossovery a SUV nahlížíte jakkoli, mohlo by vás zajímat, že u zrodu těchto aut stála právě Toyota RAV4. Tedy abych byl přesnější, kříženci kombíků s terénními vozy jezdily především ve Spojených státech mnohem dříve. Dokonce i jednodušší varianty s pohonem jedné nápravy. Ale pod moderním kompaktnějším formátem se samonosnou karoserií a nezávislým zavěšením všech kol jsou podepsaní právě Japonci a speciálně Toyota.

Věřte nebo ne, ale první koncept nazvaný RAV Four (mimochodem, s terénní motorkou nacpanou v kabině) byl představen před třiceti lety a předprodukční prototyp i s odvozenou elektrickou verzí EV-50 odhalila Toyota na tokijském autosalonu v říjnu 1993.

Nová Toyota RAV4 má české ceny. Chcete nejlepší dynamiku? Berte hybrid!

Nová Toyota RAV4 má české ceny. Chcete nejlepší dynamiku? Berte hybrid!

Takový Qashqai, jenž nás naučil, že lidé v případě přizvednutých aut čtyřkolku vlastně ani moc nepotřebují, byl ještě v plenkách, když japonská jednička uváděla RAV4 již ve své třetí generaci. A dokonce i hlavní rivalka, tedy Honda CR-V, která podobně přišla o dekádu dříve než momentální bestseller Nissanu, byla uvedena až rok po Toyotě.

Tím nechci říct, že RAV4 automaticky patří jakési výsadní postavení a získala doživotní status hvězdy. Na nehynoucí loajalitu si zákazníci rozmazlovaní dravou konkurencí hrají asi jen výjimečně. Ale přišlo mi zajímavé připomenout, že tato Toyota není jen obyčejné SUV, ale auto s docela solidním rodokmenem.

Ve svém prozatím posledním vydání přichází s nezvykle odvážnými liniemi a nadto na nejnovější modulární platformě, kterou kromě jiných modelů využívají třeba Prius, Corolla či Camry. Dále stojí za to připomenout, že RAV4 se definitivně vzdává vznětových pohonných jednotek.

První jízda s novou Toyotou Camry: Získala si naše srdce. Získá i to vaše?

První jízda s novou Toyotou Camry: Získala si naše srdce. Získá i to vaše?

Dieselové motory zcela nahradila hybridní varianta s benzinovým čtyřválcem o objemu 2,5 litru a jedním nebo dvěma elektromotory, která by podle odhadů automobilky i dealerů měla tvořit až čtyři pětiny celkových prodejů. Na hybrid se samozřejmě později podíváme, dnes si ale řekneme něco o verzi osazené základním zážehovým dvoulitrem v kombinaci s příplatkovým automatem CVT a pohonem všech kol.

Hranatá muskulatura

Původní RAV4 se v devadesátých letech vyjímala v provozu mezi hatchbacky či sedany asi jako první Evropané v Japonsku, takže zaujala i bez vyzývavých detailů. Jenže s přibývajícím věkem ale hlavně počtem podobně koncipovaných aut na silnicích Ravka v minulé dekádě svůj náskok a výsadní postavení ztratila, a navíc kvůli nevýrazným liniím také poněkud zevšedněla.

Test ojetiny Toyota RAV4 2,0i: volba z rozumu

Test ojetiny Toyota RAV4 2,0i: volba z rozumu

Bylo to zkrátka další z řady zaměnitelných SUV, i když Toyotě se konzervativní přístup k designu příliš vyčítat nedá. Dodnes vyrábí modely, kterým by cokoli jiného spíše ublížilo (Century, pokud se ptáte) a dlouhá léta jí tento recept fungoval i v rámci mainstreamu.

Aktuální politika firmy je každopádně diametrálně jiná. Od chvíle, co si šéf koncernu uvědomil, že Toyota možná vyrábí dobrá auta, ale vypadají příliš nudně, se portfolio systematicky mění a přibývají nové, řekněme emotivněji laděné modely. Vyjmenovávat taxativně všechny nemá smysl, asi jste ale postřehli, že ani RAV4 se už v davu neztratí.

Test Toyota RAV4 D4-D: Slušný průměr

Test Toyota RAV4 D4-D: Slušný průměr

Tím neříkám, že dokáže lovit překvapené či zvídavé pohledy stejně snadno jako pes mouchy. Zase takové charisma z ní nevyzařuje. Ale podle mě má tohle auto z profilu perfektní proporce, jemné prolisy umně rozbíjí velké plochy a docela dobře působí i hranaté lemy blatníků à la Jeep. Na můj vkus uletěla ruka návrhářům pouze u přídě, která postrádá lehkost a švih zbytku, ale to je pouze drobnost a mnoha lidem se toto řešení určitě líbit bude.

Rozpačité maličkosti, jako celek dobrý

Vnitřek se ve srovnání s exteriérem drží při zemi a nutno dodat, že to není na škodu. Základní rozvržení pracoviště řidiče koresponduje s dnes moderním konceptem s dotykovým informačním displejem vztyčeným uprostřed palubní desky, akorát hardwarová tlačítka hlavního menu rozmístěná kolem této obrazovky můžou být na vzdálenější pravé straně pro člověka s kratšíma rukama poněkud hůře dosažitelná.

Nová Toyota RAV4 má po premiéře. Nepřipomíná vám Lexus RX?

Nová Toyota RAV4 má po premiéře. Nepřipomíná vám Lexus RX?

Samostatně umístěný panel klimatizace dostal dva obrovské otočné ovladače s pogumovaným povrchem, což je přesně ten typ designu, který chcete mít v autě, pokud máte rádi snadné a intuitivní ovládání základních funkcí bez nutnosti odvracet zrak od silnice. Za tohle má Toyota pochvalu, samá pozitiva ale nemám.

Rozpaky vyvolává v první řadě multimediální rozhraní se zastaralou grafikou a navigací, která po každém nastartování defaultně aktivovala dvourozměrné zobrazení mapy, respektive nedokázala si zapamatovat navolený 3D režim. Tato konkrétní RAV4 byla navíc bez rozhraní Apple CarPlay a Android Auto, nicméně v Toyotě jsem byl ujišťován, že všechny nyní prodávané vozy dostaly update a obě platformy už nabízí.

TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Pokud jde o pozici za dobře padnoucím kulatým volantem, sám za sebe říkám, že by se mi líbila možnost spustit sedadlo o pár centimetrů níž a nepohrdl bych ani trochu delším sedákem či výraznějšími bočnicemi, ale svými rozměry poněkud vyčnívám nad průměrem, takže má slova berte s rezervou. Přesto je zajímavé, že jsem při pro mě ideálním postavení sedačky zjistil, že je ve své nejzazší poloze a dozadu půjde ještě asi tak o pár milimetrů. Což se mi obvykle nestává ani v mnohem menších vozech.

První, co mi napadlo, bylo, že jsem právě z virtuálního spolucestujícího za mými zády udělal vozíčkáře, a na to jsem se samozřejmě potřeboval podívat. Rovnou říkám, že mě docela překvapilo, co jsem našel. Nejen že jsem se posadil sám za sebe, ale vešel jsem se s naprostým přehledem a rezervou. S dostatkem místa pro kolena i nad hlavou.

Paříž 2018 živě: Velký návrat Toyoty Corolla! Kombi je třídním obrem

Paříž 2018 živě: Velký návrat Toyoty Corolla! Kombi je třídním obrem

Také proto hádám, že si na absentující posuvnou zadní lavici v tomto voze mnoho lidí nevzpomene. Se zavazadlovým prostorem o základním objemu 580 litrů (pod roletkou) opravdu nemusíte dělat kompromisy, jestli dozadu naložíte kufry nebo normálně vzrostlé pasažéry. Obvykle zvládnete odvézt obojí. A pokud cestujete jen ve dvou, pořád můžete sedačky sklopit do roviny a udělat z Ravky menší dodávku připravenou pojmout náklad o objemu až sedmnáct set litrů.

V případě, že by vás napadlo stavět vedle sebe podle mě dostatečně velký kufr Toyoty s gigantickou jeskyní Škody Kodiaq, rád bych připomněl, že RAV4 má 10centimetrový handicap v délce i rozvoru karoserie, takže tohle přímé srovnání jaksi kulhá. Pokud by mi vzadu v japonském SUV skutečně něco překáželo, pak by to byly horší plasty. Ne proto, že jsou tvrdé, ale že se snadno poškrábou, což dokazovaly i šrámy v tomto konkrétním autě.

Nejlepší hybrid podle Britů: Nejnovější Toyota Corolla nadchla místní experty

Nejlepší hybrid podle Britů: Nejnovější Toyota Corolla nadchla místní experty

Když už rozebíráme výběr materiálů v zadní části Toyoty, asi bych mohl dodat pár vět i ke zbytku interiéru a zpracování. Plasty na palubní desce, látky nebo umělá kůže, nic z toho v zásadě neurazí, nevrže a nevypadá lacině. Není to ale ani špička a čím níž ve zkoumání půjdete, tím bude jakost jednotlivých dílů nenápadně klesat. Nepředstavujte si to tak, že byste mohli podlahu brát rovnou březovým koštětem, ale na struktuře některých panelů zkrátka poznáte, že nesedíte v Lexusu.

S Fordem Ranger Raptor na střelnici: Střele neujede, všemu ostatnímu už ano!

S Fordem Ranger Raptor na střelnici

Pick-upy si lidé kupují hlavně jako pracovní stroje. Z dřívějška víme, že už mohou sloužit také jako stylový doplněk, Ford Ranger Raptor ale patří do úplně jiné škatulky.

19.  9.  2019 | Jan Mička | 12 příspěvků
TEST DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155: Odvážní Francouzi jsou zpátky!

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155

Luxusní divize automobilky Citroën se stala samostatnou značkou v roce 2014. Jako první to s modelem DS 7 zkusila s karoserií SUV a nyní nastal čas jít dál. Asi vás nepřekvapí, že jde taktéž o SUV. Proč ne, když je lidé chtějí?

16.  9.  2019 | Vladimír Kadera | 29 příspěvků
Vodíkovým Hyundaiem Nexo z Bruselu do Prahy: Není brzo, to Česko je pozadu

Hyundai Nexo na vodík (první svezení)

Hyundai jako jedna z mála automobilek vodíkový pohon nejen testuje, ale nabízí i ve svém sériovém modelu Nexo. Ten se na vybraných trzích už prodává. Měli jsme exkluzivní možnost vyzkoušet si vůz v reálném provozu při cestě napříč Evropou.

12.  9.  2019 | Svět motorů | 38 příspěvků