98
Fotogalerie

Test: Toyota Prius Plug-in Hybrid - prima nápad, ale...

Kapitoly článku:


ČR zatím bez zásuvek

A v zásuvkách je zatím u nás ten největší problém. Celý koncept je vymyšlen dobře, jenže během testu nebylo kde dobíjet. Po Praze už údajně má být vícero oficiálních stojanů (samozřejmě těch pomalonabíjecích), ale v praxi to zas tak slavné není. Například ČEZ, který v prosinci sliboval spuštění elektrických stanic spolu s otevřením své nové budovy u pražské Brumlovky, nemá nic a než něco mít bude, tak to ještě nějakou dobu potrvá. Kvůli legislativním problémům souvisejícím s plánovanou výstavbou většího počtu stojanů ho předběhlo RWE, které zatím sice postavilo pár kusů, ale bylo u nás první.

DSCF7082upr.JPG  DSCF7089upr.JPG  DSCF7109upr.JPG  DSCF7112upr.JPG

Na pražském Chodově najdete jedeno z mála míst, kde můžete vůz během nákupu beztrestně připojit k síti. Dokonce po vás nebude nikdo chtít ani žádné peníze. Nejprve si ale musíte vyžádat u ostrahy klíček, kterým odemknete dvířka stojanu a dostanete se k zásuvce. Nejedná se o nic zázračného, pouze o zásuvku umístěnou v jakémsi válci zakončeném světlem z LED diod. Problémem pro Prius byl fakt, že ke spuštění nabíjení je nutné po zapojení kabelu dvířka zase uzamknout. Kabel by měl být vyveden spodní částí dvířek, jenže koncovka Toyoty je pro toto příliš velká a dvířka nezavřete, i kdybyste se postavili na hlavu. Řešením je nějaký prodlužovák, což ale taktéž není ideální, protože ten náš se po chvilce nabíjení začal povážlivě ohřívat.

Všude jinde, kam jsme přijeli s tím, že si chceme dobít auto, na nás koukali jako na zjevení. Už to, že si hodláme pustit do automobilu elektrickou energii, přijde mnoha lidem divný a jak známe českou náturu, vůbec nejdivnější je, že chceme právě tu jejich a že jí chceme vlastně zadarmo. To jsou ovšem více teoretické úvahy, v praxi je spíše problémem délka originálního kabelu. Ten sice má nějaké tři metry, ale zásuvek na veřejných místech v jeho dosahu mnoho nenajdete.

Výborný kompromis

Celkově považuji verzi Priusu označenou jako Plug-in za velmi dobrý nápad. Je to výborný kompromis mezi normálním plnohodnotným autem schopným uspokojit požadavky běžných lidí a městským elektromobilem, který vás bude pět dní v týdnu vozit do práce a vás může hřát vědomí, že neděláte hluk jako ostatní (tedy když vám neskočí do cesty chodec, protože auto není prakticky slyšet), že nevypouštíte žádné emise, respektive je možná místo vás někde jinde vypouští nějaká elektrárna, ale na to se nikdo neptá a stejně tak se moc nemluví o tom, jak moc je energeticky náročnější výroba hybridů nebo elektromobilů, jejich akumulátorů a hlavně co se s nimi bude dělat poté, až doslouží. Ona totiž taková jedna hybridní baterka sama o sobě není zrovna dvakrát ekologická. No a konečně vás určitě bude těšit to, že jezdíte za pár korun.

Z počátku je totiž více než pravděpodobné, a na zmíněném Chodově to také tak funguje, že za dobití akumulátorů nic platit nebudete. Jedno takové nabití Priusu sice vyjde v zásadě na pár korun, ale znáte to, korunka ke korunce... Alespoň nějaká kompenzace za cenu, která stejně pravděpodobně bude zpočátku dost vysoká. Vždyť on ani obyčejný Prius není nejlevnější a třeba takové C-Zera nebo iOni vyjdou bezmála na třičtvrtě milionu korun, a to už musíte jezdit po městě zatraceně hodně, aby se vám investice vrátila.

Zatím jen hudba budoucnosti

Závěrem je potřeba případ Toyoty Prius Plug-in Hybrid uvést na pravou míru. Vůz, který jsem testoval, pochází z první neprodejné série čítající 600 kusů. Do Evropy jich přišlo celkem 200, rovná polovina jezdí po Štrasburku a ta druhá je rozeseta různě po starém kontinentě. Náš kousek je jediným takovým pohybujícím se na území České republiky a Slovenska. Kromě různých propagačních účelů plní tato série především roli testovací. Každý vůz má v sobě jakousi černou skřínku, která sbírá data, jednou za čas jsou data stažena a odeslána do Japonska. Sériová výroba by měla být spuštěna během příštího roku, prodej začne ještě později.

DSCF7044upr.JPG  DSCF7064upr.JPG  DSCF7057upr.JPG  DSCF7095upr.JPG

Velkou otázkou zůstává, jak bude za rok či za dva vypadat infrastruktura pro elektromobily a podobné stroje v ČR. V současnosti nemá žádný podobný vůz nejmenší smysl. Prakticky nikde si ho jednoduše nenabijete a pokud nemáte u rodinného domku garáž se zásuvkou, máte smůlu. Asi nebudete natahovat z paneláku prodlužovák na parkoviště. Prius se zvýšeným dojezdem se mi líbí, je to reálná a naprosto funkční alternativa a docela dobrá cesta ke snížení emisí (ale těch místních!). Bohužel pro českého člověka má ještě spoustu času. Sice tu jisté aktivity v tomto směru jsou, ale jak již bylo zmíněno, legislativa pro větší výstavbu dobíjecích stanic stále pokulhává. Ostatně ČEZ už měl nějaké mít, ale kde nic, tu nic.

DSCF7160upr.JPG  DSCF7155upr.JPG  DSCF7118upr.JPG  DSCF7117upr.JPG  DSCF7113upr.JPG
DSCF7136upr.JPG  DSCF7135upr.JPG  DSCF7137upr.JPG  DSCF7141upr.JPG  DSCF7144upr.JPG
 

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud