Test Toyota Prius 2010: zelená drahota

136 komentářů

Lukas
6. listopadu • 22:52

Dobrý den,
rád bych se zeptal na ty integrované diody v předních světlech u priusu 3.
Ty diody tam mám ale ne a ne se rozsvítit. Navíc ať jsem se ptal všude možně, bylo mi řečeno, že to ledky nejsou, svítit to nemá a prius 3 (před face) vůbec denní svícení nemá.
Na několika videích na YT z USA je vidět, že jim to normálně svítí, ale na mě všude koukají jako kdybych spadl z Marsu.
Je nějaká možnost jak to rozsvítit, nebo zjistit k čemu to tam teda je, když ani odborníci z toyoty nedokážou poradit?

Lukas
6. listopadu • 22:51

Dobrý den,
rád bych se zeptal na ty integrované diody v předních světlech u priusu 3.
Ty diody tam mám ale ne a ne se rozsvítit. Navíc ať jsem se ptal všude možně, bylo mi řečeno, že to ledky nejsou, svítit to nemá a prius 3 (před face) vůbec denní svícení nemá.
Na několika videích na YT z USA je vidět, že jim to normálně svítí, ale na mě všude koukají jako kdybych spadl z Marsu.
Je nějaká možnost jak to rozsvítit, nebo zjistit k čemu to tam teda je, když ani odborníci z toyoty nedokážou poradit?

maro-01
24. března • 10:50

chyba mi tu pohlad "uzivatela" Priusu II Radka Ondrasika :-D

kamil
24. března • 18:41

Ten to z povzdálí sleduje a ža to tu začne skomírat, tak se zapojí a vše se rozjede nanovo :-D

Anonymizovaný
25. března • 0:02

taky už jsem měl pocit, že jsem si spletl web ...

kubisz
24. března • 10:50

hybrid je auto, ale baterie jsou hydrid :-P

Honza
24. března • 7:36

uz jen po precteni tohohle "testu", spis nepovedenemu marketingovemu dilku Toyoty, bych si Priuse nekoupil. Namatkou par perlicek :
- uvnitř vás bude očekávat příjemné klima na hony vzdálené levným plastem čpějícímu vedru v interiéru vedle vás stojící stodvacítky...XStejně jako ve většině interiérových výplní zde máme co do činění s tvrdým plastem,
(S120 nema v interieru zadne plasty, vsechno je to kozenka, jedinej plast jsou klicky na stahovani oken...)
- Samotné čtyřramenné kormidlo potažené kůží se dobře drží, snad jen to zploštění ve spodním půlkruhu si mohli inženýři odpustit.
(chape vubec autor testu, proc tam to zplosteni je, kdyz si ho dovoli kritizovat...?)
- Neobvyklá je dnes absence otáčkoměru
(k cemu v takovemhle aute otackomer, kdyz se elektrinika stara o vsechno a CVT prevodovka bere dokonale iluzi, ze "auto jde za otackama"?)
- čistou elektrojízdou jsem se ani s plně nabitou baterií nikdy nepřehoupl přes 3 kilometry ujeté vzdálenosti.
(proc se tedy i Priusu zduraznuje schopnost jet ciste na elektriku, kdyz v realu je to vlastne k nicemu? jo, couvani, kolik % casu s autem couvate?)
- Cena v testovaném provedení (Prius Sol): 729 900 Kč
(tak to je snad bez komentare...)

Radek.
24. března • 10:24

Koženka není plast a nesmrdí? Můj ty tondo kolenatej, asi budu muset vrátit tituly...
Zploštění spodku volantu JE hovadina, klidně mohl být jenom šišatej a nebo excentrickej.
Otáčkoměr nekomentuju, s dobře fungujícím CVT bych bez něj klidně taky přežil.
Ten "jenom 3km" dojezd na elektriku má vyznam třeba při parkování a nebo vyjíždění z garáží se studeným motorem - neotravujete vzduch sobě ani okolí, protože spalovací motor se dle potřeby nahodí až na silnici.
Co se týče oficiální ceny, nechápu překvapení když nesoudná česká Toyota byla za podobné pálky zvyklá nabízet i "nižší střední" typu Aurisu a Corolly Verso made in Türkce s vyšší výbavou - však podle toho taky vypadá procentuální zastoupení na zdejším trhu. V německu jsou základní ceny Prius/Life/Executive (u nás nejspíš Terra/Sol/Executive) odstupňované na cca €24500-25500-28500, tj o víc než 100 tisíc za kus nižší...

Honza
24. března • 18:00

Precti si to poradne, nepisu nic o smrdi/nesmrdi, jen, ze ve S120 plasty nenajdes, tedy krome tech klicek.
A kdyz zplosteni volantu je hovadina (v tom se shodneme), tak se ptam, proc tam tedy vubuce je. Aby bylo co kritizovat? Odpoved uz jsi naznacil, ale autor textu to jaksi opomnel napsat. Mimochodem, ta jiz zminovana S120 ma volant excentrickej...
Ty 3km na elektriku, jak jsem psal, kolik km za "zivot" auta couvas a i dle tebe parkujes, aby tahle feature byla tak krucialni...?
A cena? Mas opet pravdu, clovek ani nemuze byt prekvapeny, proto to moje "bez komentare"...:-D

ZocelenyDrapalik
25. března • 13:23

Jasne. Proste kozenka neni plast. Je to umela hmota nanesena na textilii. A umela hmota neni plast. To vi preci kazdej. Navic on se nikdy s autem nerozjizdi ani nepopojizdi v kolonach nebo po meste o parkovisti nemluve. On proste nasedne a leti ustalenou rychlosti. Neni nad to byt majitelem pevneho nazoru.

Antiautomat
23. března • 19:41

No pekne sa to cita, ale za tu cenu sa uz da zohnat fakt slusny superb, ktory je velkostou a uzitkovou hodnotou uplne inde..../a to vravim o standard cenniku/.
Takze cenovo absolutne nezaujimave. Bez adekvatnej podpory a zvyhodneni /v normalnych krajinach bezne, v nasich koncinach nezname, nerealne a nemozne/ to nema zmysel.
A navyse -> baterie. Zivotnost, cena, vymena, predajnost ojazdeneho auta?

Vana666
23. března • 11:07

Nějak jsem nepochopil, v čem spočívá ta nízká spotřeba při 160 km/h na dálnici, podle tvrzení autora nižší než u turbodieselu. Jestli jen v tom že benzínový motor má zvětšený objem a snížený výkon tak proč to takhle nedělají všichni ?

Anonymizovaný
23. března • 20:21

No, taky bych to rád viděl. Předchozí generace na dálnici ve spotřebě prohrávala nejen s turbodiesely ale třeba i s BMW 330 i.

Hunter
24. března • 9:25

Nemáš náhodou na mysli Prius vs. BMW M3, který testovali v Top gearu a mělo menší spotřebu?
Tam totiž šlo o něco úplně jinýho než jízdu po dálnici, tedy o spotřebu při maximální rychlosti Priusu a stejné rychlosti BMW.

Anonymizovaný
24. března • 19:48

ten taky, ten byl hodně účelový. Ale viděl jsem jiný test - srovnání Priusu s BMW 320 d na trase Londýn-Ženeva (nebo podobné) v normálním silničníma dálničním provozu při dodržení předpisů a tam to BMW taky vyhrálo - asi o 20 litrů.

mikes
24. března • 20:54

To se nedivim, nez diesel bude mit vzdy vyssi spotrebu, takovy Prius I bral pri 130kmh 8 litru, u tohodle to nebude zasadne lepsi.

ZocelenyDrapalik
23. března • 23:52

Jestli ono to nebude tim, jak sam spravne a chytre poznamenavas, ze to byla PREDCHOZI generace. Prave proto se vyvoj dela. Ne?

Pavel F.
23. března • 21:32

Kolega s bmw 330i by strašně rád jezdil za 5,5 litru, poradíš? Nějak se nemůže dostat pod 11 litrů... :-)

ZocelenyDrapalik
23. března • 11:45

Protoze snizeny vykon, potrebny pro akcerace je kompenzovan, kdyz je potreba, elektrickou casti, kterou ti "vsichni" nemaji. Spalovaci motor pracuje v Atkinsonove cyklu, coz je rezim, ktery zlepsuje spotrebu a emise ale soucasne snizuje vykon. Snizeny vykon (ktery ale chyby jen pro prudke akcelerace) dodava elektricka cast. Diky Atkinsonove cyklu je Prius uspornejsi i na dalnici, prestoze tam az tak casto na hybridni cast nedojde. Zkratka je to chytre navrzeno a v okamziku, kdy i konkurence prijde s necim stejne chytrym, pujde i cena dolu. Zatim nemusi, protoze unikatni konstrukcé se prodava celkem dobre i za vyssi cenu. Ktera mimochodem az tak tragicka neni, kdyz porovnavate srovnatelne vozy - tj auta na pomezi stredni a nizsi stredni, s dizlem a automatem.

Lovap
23. března • 11:31

Povedal by som, že je to tou bezstupňovou prevodovkou - pri jazde ustálenou rýchlosťou drží otáčky veľmi nízko.

eMKejx
23. března • 9:58

ako nic v zlom ja viem za technologie sa plati, ved inac je to obycajne auto nizsej strednej triedy za cenu okolo 350 000... skoda len ze ceska ci slovenska vlada sa este nezobudila s komunizmu a nemysli trosku dopredu ako len co da do vacku... kebyze vlady dotuju tieto auta nejakymi prispevkami, nie smiesnymi... tak sa viac a viac predavaju... ale tak podstatne je ze sa zaraba na ropnych produktoch viac ako na elektrike ci vodiku to je jasne... skoda len... som zvedavy ci sa na slovensko dostane ten cinsko-indicky vyrobca malych elektroautomobilov, ktore s cenou zacinaju okolo prave spominanych cez 10 000 euro (2dv. modely) Drzim palce.. a Toyote len poprajem co najmenej kauz a zabitych vodicoch ci posadkach v ich vadnych automobiloch, nezabudnem na ten minulotyzdnovy prius rutiaci sa 150-160km/h cez mesto...

Pavel F.
23. března • 10:59

Máte zajímavé představy o autě nižší střední střídy. :-) Já jsem před chvilkou v konfigurátoru Škodovky naklikal Fabii v automatu v Elegance plus nějaké nezbytné věci jako airbagy a už atakuji hranici 450 tisíc... Totéž u Octávky, tak už jsem na hranici 700 tisíc za slušně vybavené auto v automatu.
Asi žijeme každý v jiném světě... Nebo je to tím, že srovnáváte Priuse s nějakou sociální edicí jiných značek. :-)

mikes
23. března • 16:40

Tak ja treba automat nevyzaduju, kde se da koupit Prius o 250tis. levneji bez automatu? B-]

Pavel F.
23. března • 21:49

Pokud nechcete automat, nekupujte si hybrida.
Nicméně srovnávat hrušky a jablka (automat vs. manuál) je trochu mimo mísu. Srovnávejte srovnatelné, abyste se před ostatními neshodil.
Přirovnal bych to k tomu, že budete tvrdit, že Superb je drahý, protože Audi A6 se dá již sehnat za 968 700,- Kč, kdežto Superb stojí 1 245 100,- Kč. To, že za tyto peníze máte holoverzi A6 s předním náhonem s 4-válcovým motorem se sociální výbavou a plně vybavenýho Superba 4x4 s 260 koni pod kapotou s kompletním příslušenstvím, co se dá objednat, to už byste zatajil...

homer
26. března • 12:23

Srovnávat A6 a supaII může akorát Mr.Bean

mikes
24. března • 15:42

Tak to prirovnani celkem silne kulha, srovnavate auta z ruznych trid. Prius je proste obycejne auto nizsi stredni tridy at se vam to libi nebo ne.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Pavel F.
24. března • 17:51

Ach jo, šlo o příklad, že když chci něco srovnávat, tak nesmím srovnávat hrušky s jablky.
Opravdu, na internetových diskuzích je vidět, že jako národ jdeme do řiti... :-(
Já prostě netvrdím, že Prius nepatří do nižší střední... Nebo jsem to snad někde napsal?

Hunter
23. března • 17:56

Já zase nevyžaduju osmiválec. Kde se dá koupi Corvetta za 400k?Boha jeho, to jsou zas argumenty jak noha.

mikes
23. března • 19:23

Asi sam nevis co jsi svym blabolem chtel rict, uz tolik nehul. Bez automatu jezdi 90% aut velikosti Priusu...

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Radek.
24. března • 1:39

A 90% čechů tvého ražení taky jezdí v konzernových rakvích bez automatu, do kterých bych si zas já dobrovolně nesednul...

Pavel F.
23. března • 21:56

Ano, 90% aut velikosti Priusu jezdí v manuálu, no a?
Já a i mé nejbližší okolí (každá rodina v mém příbuzenstvu vlastní alespoň jedno auto s automatem) se rozhodujeme ne mezi Priusem v automatu a jiného auta v manuálu, ale Prius v automatu nebo jiné auto v automatu. Automat je pro nás něco jako pračka, také nepereme ručně na valše.
Takže pokud vyžaduješ manuál, nekupuj si Priuse, připlácíš si za něco, co neoceníš. Pro nás ostatní to znamená, že do výběru zařadíme auta s automatem, nebudu vybírat mezi Priusem a Octávky v manuálu, když nechci manuál.

Anonymizovaný
26. března • 1:41

Jenže těch 90% lidí, co nejezdí pořád jen v centru měst, co nenajedou 100 tisíc za rok a co mají ještě funkční levou nohu budou v první řadě koukat po autě s manuálem, a tam Prius ve "value for money" nevyhrává.
Ostatně, pokud někdo ujede v Priusu 100 tisíc za rok mimo město, je to masochista - normální člověk si na to koupí větší auto, co se líp řídí.

Pavel F.
26. března • 17:46

A kdo tvrdí, že Prius je auto pro 90% lidí? To snad ani netvrdí Toyota nebo ano?

Anonymizovaný
27. března • 1:55

Toyota ne, ale spousta lidí v téhle diskusi ano. Problém je v ekonomice - 90% lidí (možná i víc) nemá peníze na rozhazování a návratnost investice do objektivně horšího a nezábavného auta je v nedohlednu.

Petr
30. července • 0:49

Prius se samozrejme kvuli vyssi porizovaci cene asi buhvijak nevyplati, budeme-li ho srovnavat treba s tou OII, ktera odvede vicemene stejnou praci. Resp. vyplati se dlouhodobe asi v te zakladni (dostatecne) verzi. Nicmene stejne se nevypalti BMW jednickove ci trojkove BMW, Mini, beckovej medak, A3, Volvo 30, 40, 50, vetsina pseudoterennich SUV apod. - zkratka vsechny modely, u nichz je dulezita jejich emocionalni nadhodnota, image chcete-li, proste vyznam pro ego majitele. Akorat v nekterych (nikoli vyhradne zelenych) kruzich udelate vetsi dojem s priusem nez napr. stejne drahym tiguanem (za ktery si dosadte jakekoli auto za 25 - 35 000 euro nahraditelne funkcne (vykon, prostor atd.) dacii, chevroletem nebo renaultem. A priznejme si, ze nekteri si ta uata kupujeme i pro to svoje ego. Ze to neni jediny duvod, proc jezdit priusem, je pak jeste jina debata.

janseb
5. srpna • 1:29

Neberte to jako konfrontaci - spíš jako jiný pohled do diskuse:1) Máte pravdu - Prius byl v Toyotě vyvíjen, aby ukázali, že to umí a že jsou první - tím se i zákazníci rekrutují z těch, kteří chtějí být vidět To, že by Prius chtěl zachránit svět si myslí jen někteří naivové (včetně mne). 2) Zajímalo by mne, v jakých nezelených kruzích uděláte větší dojem s Priusem než třeba s BMW 3 či MB B,C (Tiguan na normální lidi, mimo Česko vlhnoucí ze všeho, co vyrobil VW, zas tak velký dojem neudělá). Napadají mne jen techničtí fandové, kteří by rádi viděli, jak to funguje (resp. že to opravdu funguje). I já, když jsem měl tu možnost, jsem si na pár dní půjčil Nissan Altima Hybrid3) Řekl bych, že jste si Priuse koupil ne kvůli egu, ale kvůli vlastnímu dobrému pocitu ("jsem sám se sebou spokojen" je něco trochu jiného než "všichni mne obdivuji" - ale to by spíš bylo něco pro Freuda). Hollywoodské celebrity, které v Priusu jezdí na veřejnosti, si ego honit nemusí, spíš potřebují nenaštvat své fanoušky. V garáži pak mají vedle Priusu Corvettu nebo Ferrari. A spousta lidí (hlavně žen) o Priusu nikdy neslyšela, nebo ho na silnici nepozná.K vašemu příspěvku výše - trochu jsem konstruktéry z Toyoty podcenil - omezovač na 190 nepochybně zabrání tomu, aby se baterie vybila - díky dobré aerodynamice dokonce v té rychlosti asi spalovacímu motoru zbyde i nějaká rezerva na dobíjení. Takže věřím, že jet trvale 190 se s Priusem dá, a na uvedených dálnicích není žádné dost dlouhé stoupání, aby dokázalo baterie vysát. A mimo Německo pak je to už zcela bez problémů.Nejsem určitě apriori nastaven proti hybridům, pokud bych, tak jako v nedávné minulosti, jezdil hodně po městě, zvažoval bych určitě plug-in hybrid, jako úspornější alternativu k hybridu.
Ale stále tvrdím, že těch, pro které je Prius jednoznačným přínosem, je jen zlomek.

mikes
24. března • 15:16

Ja ho nevyzaduju, ale vzdycky je lepsi mit moznost volby. A mas pravdu, ja automat u Priusu za priplatek min. 250-300tis. fakt neocenim B-]

Pavel F.
24. března • 17:42

No jo no, zvykněte si na to, že každý ocení stejnou věc jinak. Ale že pro Vás něco nemá cenu, nemusíte se shazovat tím, že budete naznačovat ostatním, že jsou blbci, že jsou ochotní za to druhé připlácet.
Já třeba v Priusu ocením LED světla (ne jen denní, ale i potkávací a dálková) a head-up displej. Kolik mě to bude stát i jiných značek? Tohle si cením na docela hodně peněz (resp. kolik jsem ochoten za to dát), takže zase taková drahota ten Prius pro mě není, vzhledem k tomu, že může nabídnout něco, co ostatní nemohou.
Mimochodem, když byste rád možnost manuálu u hybridu, dokážete mi vysvětlit, jak byste řešil šaltrpáku převodovky, která má 2 vstupy a 1 výstup.
To jako budete neustále kvrdlat šaltrpákou, abyste připojoval/odpojoval elektromotor od převodovky, přepínal mezi elektromotorem a generátorem nebo jak byste si to představoval?

mikes
24. března • 19:32

Ja se tezko muzu shazovat diky necemu, co vzniklo pouze ve vasi fantazii, ja o blbcich nic nepsal, ale pokud se tak citite...
Ze jste ochoten dat maljant za LED je vase vec, pro me to je vec nepodstatna a okrajova, tak si to ve zdravi uzijte. Ja ocenim vic jine veci ktere muzou byt zase vam ukradene. S tou prevodovkou jste to vubec nepochopil (ne ze by me to prekvapovalo), vy proste platite za neco velkou sumu protoze jinou volbu nemate, kdo si zvoli jine auto tu volbu ma.

Pavel F.
25. března • 8:39

Ne, Vy jste opravdu nepochopil, o co tu jde. Prostě hybrid má v základu automat a protože automat preferuji, je mi naprosto fuk, že nemá možnost manuálu. Nicméně i kdybych měl tu volbu u jiného typu, tak bych automaticky si připlácel za automat. Takže pokud si chci srovnat Priuse s jiným autem, tak opět jenom v automatu, manuál není v mém hledáčku.

Hunter
23. března • 19:55

Já přesně vím co jsem chtěl říct - že kadžé auto není pro sociálky.
Smiř se s tím že na Prius ani Corvettu nemáš a neplivej na ně pro to a ono.

mikes
24. března • 15:07

Ty jses fakt komik :-D

eMKejx
23. března • 16:29

porovnavam tu vybavu zaklad prius... nekukam na nejaky automat... ktory je v tom "elektromobile"... ale ked porovnavam auto s podobnymi rozmermi (tvarom karoserie a octaviu tam isto nezaradujem) pride mi viac znaciek od konkurencie lacnejsich... venga a dalo by sa pokracovat... jazz.... ale nehadam sa... prius ma automat... Oooo :-P

Jarda.abc
23. března • 10:56

A proč by měly vlády dotovat tato auta. Buďme rádi, že jsme upustili od šrotovného. Kdyby se z aut neplatily daně a navíc by do nich stát strkal peníze, tak vykrvácí státní pokladna a zaplatí to jiní podnikatelé.Zatím vše stojí a padá na baterkách, vodíku, ... . Vše ostatní již funguje v tramvajích, trolejbusech, ... .

eMKejx
23. března • 16:25

hm si kukni nemecko, skandinaviu ci velku britaniu ako dotuju hybridne vozidla! Je to len a len dobre.. nevravim podporit predajcov a vyrobcov (ci skrobov podnikatelov aby sa supervyhodne zbavili filciek) ale hybrid sa nevyraba len kvoli usetreniu penazenky ich majitelov ale hlavne kvoli emisiam a kvoli ekologickejsej prevadzke... takyto automobil moze ist v londyne aj na pesiu zonu, alebo si to mylim zo svedskom? teraz neviem presne... ale maju aj vyhody v parkovani v centre miest atd... za dalsie si myslim staci solarna strecha a auto by dokazalo viac a uzitocnejsie vyuzit bateriu samotnu, ktora je problem u tychto aut zatial... jedna automobilka myslim tiez z japonska pred niekolkymi rokmi predstavila automobil ktory mal v kazdom kolese elektromotor...

mikes
23. března • 16:43

Co to mas porad s temi dotacemi? Zeptam se te na rovinu, kolik tisic euro rocne ze sveho platu chces dat nekomu jinemu jako prispevek na nakup hybridniho auta? Protoze dotace neni nic jineho...

Nikoloki
23. března • 8:29

Taky jsem Priuse řídil při akci Toyoty v Praze na Černém mostě. Vzhledem k tomu, že 13 let jezdím s Nissanem Micra s CVT převodovkou, tak pro mne jízdní projevy Priusu byly docela samozřejmé - tedy absence vazby mezi otáčkami motoru a rychlostí jízdy, předvádějící jsem zaskočil svým zvykem brzdění levou nohou (rychlejší reakce - než přešlápnete pravou z plynu na brzdu, tak při brzdění levou už skoro stojíte). Tvrdé plasty jsem nevnímal (nevrzaly), v Micře jsem na tom stejně - ale to je jiná liga. Vnímal jsem ticho, nebýt head-up displeje, tak jsem zaměstnal ESP v první zatáčce, protože jen podle tachometru jsem zjistil, že se do ní snažím vjet asi o čtvrtinu rychleji, než auta daného typu snesou, oproti mé CVT Micře mi ale Prius nepřipadal o moc živější, i když podle technických údajů na stovku zrychluje asi o 3 sekundy dříve. Na denní ježdění po dálnici do Prahy (tam a zpět asi 38 km) pro jednoho člověka mi ovšem Prius přijde jako "trochu" zbytečný luxus.Jinak náklady na servis se dají najít na webech prodejců Toyoty, kdybych plánoval ponechat si Priuse déle jak 8 let, tak bych si asi předem odložil tak 80 000 Kč na baterky. Žádné kW elektřiny si nezapočítávejte, do zásuvky se tento Prius nepřipojuje. Tragická ale zřejmě bude dosažitelná cena při prodeji ojetého Priusu, vidím ho coby ojetinu jako velmi těžko prodejného, respektive s jedině s velkým propadem ceny.Nerozpadat se mi moje Micra, tak bych nejradši počkal na Aurise HSD s Li-Ion baterkami ;-)

Dusan
23. března • 8:40

Zrovna pouziti Li-Ion baterek v autech s ohledem na jejich "bezpecnost" mi prijde docela jako silenstvi, tak typicke pro dnesni zelene iracionalni dobu. Bez ohledu na TTD bych preci jenom preferoval auto nevybavene casovanou bombou s nahodnym odpalem umistenou nedaleko me zadnice. :-D

Jouza
23. března • 20:49

A co nosis v kapse vedle svych kulicek? Li-ion nebo Li-pol baterky ... Ma je kazdej mobil. A ze zkusenosti muzu rict ze lecos vydrzi (ted nemyslim ty baterky v mobilech, ale o dost vetsi a silnejsi Li-pol). Radeji bych v kapse nosil Li-ion [Li-pol] nez nadrzku s benzinem ...

Dusan
23. března • 22:49

Problem je ve velikosti. I u mobilu predstavuji Li-Ion baterky riziko, v autech jich jsou ovsem desitky kilogramu, tj. o tri rady vice! Benzin je proti Li-Ion baterkam, ktere dokazi vzplanout bez jakehokoliv vnejsiho podnetu naproto bezpecna zalezitost.

Jouza
24. března • 12:36

Povez mi neco o vzplanuti baterii bez vnejsiho podnetu? Samy o sobe nevzplanou ...
Meles nesmysly ...

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
kamil
24. března • 18:38

Nokia stahovala 46 milionů baterií, které se přehřívali a bylo zde riziko vzplanutí:
www.mobilmania.cz ... HP stahoval baterie do notebooků, které se mohli přehřát a vzplanout:
notebook.cz ... Totéž u notebooků Fujitsu:
notebook.cz ... Totéž notebooky firem Dell, IBM, Sony, Acer, Lenovo, Sharp, Apple, ...
www.lupa.cz ...
www.lupa.cz ...

Jouza
24. března • 19:39

A kolika lidem opravdu baterie vyhorela? Procentuelne bych to videl min nez kolik vzplane aut po narazu ...Drive ten vyrobce stahne baterie z prodeje, nez aby se pak s nekym hadal ... Pochybuju ze mobil ma hlidani teploty na baterii, kde je i ultralevny hlidani, u notebooku uz bych to ale bral jako samozrejmost (precijenom je to drazsi hracka, ale v ramci zlevnovani bych se nedivil nicemu)... Jinak to ze se baterie prehriva muze byt spatne navrzenym obvodem, pripadne velkym odberem ... Ale takove veci se muzou stat na cokoli. A podle me se to i stane nejakymu vyrobci aut... Proste uz to neni humpolacka technika kterou byste mohli opravovat kladivem :D a zvykejte si bude hur ;)Jinak pri nabijeni jsou horsi NiMH clanky ktere se zahrivaji mnohem vice nez Li-ion nebo Li-pol u kterych neni potreba teplotu ani merit ... U NiMH je to nutnost!

kamil
27. března • 14:26

Problém Li-Ion baterií je už v jejich složení:
"Namísto niklu používá chemicky vysoce reaktivní a snadno vznětlivé lithium"
"Elektrolytem jsou agresivní organická rozpouštědla (propylen- nebo ethylenkarbonát) - pokud vyteče, hrozí poleptání pokožky či koroze uvnitř přístroje. Tomuto nebezpečí čelí většina výrobků uzavřením do stabilního kovového pláště. V obalu akumulátoru bývá zalit mikročip s potřebnými senzory, který zabraňuje přehřátí a roztržení v případě přebíjení článku."A problém je zřejmě i životnost:
"O stárnutí lithioiontových článků výrobci svorně mlčí - dokonce na ně ani netisknou datum výroby. Důvodem je hlavní bolest tohoto řešení. Ať je používáte, nebo ne, asi po roce citelně ztrácejí kapacitu. Kvůli vysoké reaktivnosti lithia se totiž článek rozkládá sám od sebe a někdy už i po dvou letech může být nepoužitelný. V našem testu například dva roky starý akumulátor od firmy SmartBat vykázal jen 54 % proklamované kapacity."www.cettra.cz ...

Dusan
24. března • 21:28

Problem je ve dvou vecech. Jednak autobaterie predstavuje tisice takovych baterek do mobilu, tudiz sance na vzplanuti oproti bezne baterce je mnohem vyssi a jednak je rozdil kdyz vam mobil propali kapsu (i kdyz i to je nebezpecne) a kdyz vam vyhori 40kg Li-Ion baterek v aute hned vedle benzinove nadrze a dalsich horlavin.

Jouza
24. března • 22:47

Ja v tom nevidim zas tak moc velkej rozdil ... jestli nafta, benzin, LPG, CNG, vodik nebo baterky ... vsechno hori, nebo boucha B-]
Jen chci rict ze ty baterky v aute budou lip kontrolovatelny nez v nejakym mobilu ci nootebooku. Dybych sam podobne baterky nepouzival leta, tak bych se taky mozna bal... Ale vim co vydrzi (i co dokazou). Dokazou vzplanout tak ze je jen tak neco neuhasi .. ale nebouchaj jak benzinovy vypary ci jine plyny.

Dusan
28. března • 12:06

Rozdil je velmi zasadni. Nafta nebo benzin zacnou horet pouze v pripade nestastne nahody pri nehode, nestane se vam ze natankujete nekvalitni benzin a kvuli tomu vas zacne horet auto pri stani na svetlech. Coz je presne to co se muze stat Li-Ion baterkam.

Dusan
24. března • 16:00

Staci velmi snadno prihodivsi se vyrobni chyba a vzplanou.

Jouza
24. března • 19:45

Jo, vyrobni vadu beru ... I dyz, buch vi co za tim je.

Atila III
23. března • 9:17

:-D to samí si myslím o vodíkové módě kterou se nám některé automobilky snaží protlačit do hlavy.

cassul
23. března • 9:27

Jenže z principu je vodík rozumnější. Jde totiž o způsob, jak skladovat přebytečnou energii. Kdyby se navrhl systém, že když je díky větrníkům a solárním panelům v síti přebytek proudu, mohl by se začít vyrábět vodík. Přestane foukat nebo svítit a výroba se zastaví. Bylo by to efektivnější, než manipulovat s elektrárnami, jako dosud. Nejsem technik, ale tohle by mi dávalo docela smysl.

RomanL
23. března • 13:01

No a kdo je technik, tak vám řekne, že je to blbost... :-(

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Nihil Ichtyl (V0174)
23. března • 17:08

Mě to jako technikovi tedy jako blbost nepřijde, nechcete to rozvést? V podstatě to samé se dělá v sedlech spotřeby - zapínají se bojlery apod., aby se využil výkon který by se jinak musel odvádět nějak složitěji. A kdo má plug-in elektromobil, tak předpokládám taky doma nabíjí při nízké sazbě.

cassul
23. března • 7:51

Měl jsem možnost Priuse řídit a co mě značně znechutilo, bylo vysloveně fušerské a levné zpracování interieru. Tvrdé plasty, skřípalo to, nelícovalo, nejlevnější páčky a tlačítka. Nevím, ale připadal jsem si jako ve Favoritu před dvaceti lety. A to to auto stojí třičtvrtě milionu. Běžně jezdím v pět let starém Passatu a to taky není žádný zázrak, ale proti tomuhle to je to jiná liga. Takže nevím, můžou mít vyspělou technologii, ale když to zmrší takovými detaily...

Petr
30. července • 0:37

Ty tvrde plasty (na bazi kukurice, myslim) jsou tam prave proto, aby byly recyklovatelne (protoze u priuse je prioritni ekologicka stopa). Srovnani s favem nekomentuji, ve fotogalerii je fotek interieru dost.

MadRabbit
23. března • 7:29

Vím, že jsou to drobnosti, ale pro mne dost podstatné. 1) Auto, ze kterého nevidím dozadu designér zkazil (ano aerodynamika měla přednost, ale u většiny malých aut dnes člověk dozadu moc nevidí a pocit na zadní sedačce je, jako když koukám ze sklepa:-) 2) Auto za 700 000 a bez parkovacích senzorů (společně s mizerným výhledem?) 3) Nejenom nedůvěra k novinkám brzdí prodeje, zajímalo by mne, když si prius pořídím, jak na tom bude za 6 let stání před domem (vedro, déšť, mráz) - nevěřím, že po tolika letech bude fungovat bez problémů a že to pak někdo opraví, navíc další prodej bude dost obtížný. 4) Tězké NiMh baterie, jak je to s jejich dobíjením, myslím, že nemají moc rády dobíjení z poloviny - jaká je jejich životnost. 5) Poslední - má to být ekologické auto - jak je náročnější ho vyrobit? - použité nerosty, energie, chemie - není to ve výsledku horší, než konvenční auto?

AnGeor
23. března • 17:35

TUV spocital ekologickou zatez vyroby, provozu a likvidace Priuse. Ve srovnani byl MB S600. Hadej kdo byl na tom lepe... Z pohledu ekologie

Anonymizovaný
23. března • 19:05

Rád bych si to přečetl, máte na to link? Už jsem o tom párkrát slyšel (srovnání s Landroverem nebo Hummerem), ale nikdy jsem nenašel zdroj. A ekologové pak mohou v diskusích snadno tvrdit, že je to lež.

cassul
23. března • 8:01

Přesně tak, chtělo by to nějaké celkové náklady na provoz. Ujetí 100 000 km zahrnuje tolik a tolik benzínu, výměnu baterek za xx tisíc, takový a takový servis a takové a takové ostatní náklady, oleje, kW elektřiny atd, celkem tedy xxx Kč. To by mne zajímalo. Vůbec bych se totiž nedivil, kdyby to v součtu vyšlo srovnatelně s ostatními, běžnými auty.
A ty ekologické nároky na výrobu, to bude vcelku jednoznačně ve prospěch klasiky, o tom vůbec nepochybuju, jen výroba článků a posléze jejich likvidace :-)
Lidé si neuvědomují, že když něco nesmrdí z výfuku, ještě to neznamená, že je to příznivé pro přírodu. Ono totiž jde i o takové věci, jako že to je dost těžké, musí se vozit výrazně víc techniky a taky těžké články, což zase zatěžuje silnice, rostou náklady na údržbu atd...
Osobně si myslím, že cesta přinejmenším ve městě vede malými, levnými vozítky, které mají klasický pohon. Není probém vyrobit levné a lehké miniauto, co bude mít spotřebu dva tři litry a dva lidi odveze do práce stejně jako tenhle Prius.

Bobek
23. března • 11:44

Zajimava byla zprava CEZu o elektromobilech, ktere se snazi propagovat.
Pri zapocteni emisi z vyroby elektriny vychazi znecisteni kolem 90g CO2/1km. Tady jako usporny maly benzinovy vozitko. Navic bylo zajimave slozeni cerpane el.energie, pri soucasnem mixu a vetsinove vyroby z uhelnyh elektratren je znecisteni pres 100g/km.
Zajimave take je ze pri 100% vyrobe energie z jadra vychazi emise pod 1g/km :-)) Toliko k ekologii. Je to proste smesny..... daleko horsi jsou ekonasledky z vyroby v Cine...a jinych zemi, kde se vsechno lije do reky a odpad vyvazi do more...... To je opravdova tikajici ekologicka bomba.

Anonymizovaný
23. března • 19:48

ČEZ určitě nepodezírám z nezištnosti.
Zkusil jsem jen jednoduchý výpočet ze zjednodušených a konzervativních předpokladů.
Představte si, že by jen všechna osobní auta v ČR (řekněme 4 miliony) jezdila na elektřinu.
Průměrná doba provozu jednoho auta 20 minut denně, průměrný vynakládaný výkon na jízdu 15 kW, celková účinnost přenosu elektřiny, nabíjení baterie a čerpání z ní včetně účinnosti elektromotoru 50%.
Pak mi vychází 1/3 hodiny x 15 kW x 2 (50% účinnost) = 10 kWh elektřiny na auto a den, celkem 40 000 MWh, čili při 24-hodinovém provozu cca 1700 MW výkonu elektrárny = 2 nové bloky Temelína. A představte si ten kolaps, až by všichni nabíjeli během 8 hodin nočního proudu - to bychom těch bloků potřebovali 6 ...
To by se ekologové po... na jedné straně propagují a podporují elektromobily a na druhé straně blokují jaderné elektrárny.

ps Budu rád, když mé úvahy a výpočty někdo zkontroluje a potvrdí nebo opraví.

ZocelenyDrapalik
23. března • 23:05

Kdyz zretezis 10 koeficientu a kazdy netrefis o 10% vyjde ti zaverecne cislo o 100% mimo. Pritom tvoje predpoklady se mnohdy lisi o desitky procent. Zacina to tim, ze v registru aut CR mozna jsou 4mil aut, (mam pocit ze je to mene) ale z toho je tak 1milion osobaku, ktere opravdu jezdi vice nez 10x do roka. Zbytek jsou nakladaky, autobusy, kterych se elektrifikace nedotkne jeste cela desetileti, a auta ktera maji lide na vesnici aby dojeli do mesta kdyz nahodou potrebuji, ale jinak v podstate nejezdi. Aut ktera jezdi denne je jeste mene. Nez se dostaneme k 1milionu elektromobilu na trhu, bude to trvat cela desetileti, minimalne 2. Uz tim jsme se dostali z 2 bloku Temelina tak na mene nez 1 a to v horizontu 2 desetileti. 15kW je spise horni hranice, male mestske elektromobily se pohybuji okolo 10-12kW, ucinnost elektrickeho retezce je spise 60-70%. Kdyby vsichni nabijeli v noci maji k dispozici kapacitu o velikosti celeho Temelina, protoze o tolik klesa nocni spotreba. Jinymi slovy takoveto vypocty nemaji smysl, protoze polovina tech cisel jsou odhady nasobene dalsimi odhady to vsechno v horizontu 20ti let (protoze drive milion elektromobilu po nasich silnicich jezdit nebude). Opravdu nechapu, proc se nekdo snazi dopocitat co bude za 20 let, kdyz nevime co bude za 5 let. Na rozjezd elektromobilu - desitky az stovky tisic ks, mame elektriny uz dnes dost a to je vse co potrebujeme vedet. Na reseni ostatniho mame deitky let casu.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Anonymizovaný
24. března • 19:55

Můžeme se hádat o koeficientech a o tom, zda jezdí těch aut 2 nebo 4 miliony a jak dlouho jezdí a jak rychle. Byl by to zajímavý námět na diplomku na doptravní fakultě. Řekl bych, že řády mám správně a lišit se můžeme v tom, zda jsou to dva bloky, nebo jeden nebo tři.Jen jsem chtěl ukázat, že elektromobily nejsou jednoduché a bezproblémové řešení, až dojde nafta. Uran a uhlí taky dojde.A pak další diplomka může být na téma - jak velkou plochu solárních panelů potřebujeme na podobný elektrický výkon - nebude třeba větší, než celá ČR? I při 100% účinnosti přemeny světelné energie na elektrickou?A pokud ano, pak je tu opravdu problém ...

Dusan
24. března • 19:43

Elektromobily jsou dobra teorie, prakticky mame problemy vyrobit baterky uz pro tech par hybridu co dneska jezdi nemluve o faktu, ze nemame zadnou rozumnou baterkovou technologii pouzitelnou pro plnohodnotny elektromobil.

Radon
23. března • 10:07

tahle pseudoekologie je to, co mně vadí na všech těch stranách zelených. Nikdy nezakalkulují do ekologických ztrát to co se jim nehodí (zátěž životního prostředí při výrobě a recyklaci baterií, složitější výrobu, více dílů, hmotnost).
Tahle Honda je dobrá jen jako demonstrace možností a jako testovací produkt. Smysl to bude mít teprve až nastoupí úplně nová generace baterií (např. něco jako www.zive.sk ... auto bude menší a použijí se na jeho výrobu lehčí materiály (a benzín bude tak zatraceně drahý, že před maximálkou na dálnici budeme preferovat spotřebu).

asd
24. března • 8:54

ekologicky prinos hybridu relane neexistuje. pri jejich vyrobe se spotrebuje daleko vic energie a vytvori tolik skodlivin, ze i bezne SUV s vetsim motorem je za celou svou zivotnost (vcetne vyroby) ekologicky prinosnejsi. Ale to se nekterym "pseudoekologum" vysvetlit neda.
to je to same jako oznaceni CO2, za tu nejduleztitejsi exhalaci co nejen auta produkuji a nasledne urceni ekologicnosti vozidla podle produkce CO2. Pritom NOx u dieselu a predevsim SOx u lodi je daleko horsi.

Pavel F.
24. března • 9:14

No, ty mýty o větší škodlivosti na živ. prostředí Priuse oproti SUV (nebo dokonce Hummeru, jak jsem někde slyšel) mi přijdou spíše městskou legendou.
Zkuste vzít selský rozum do hrsti a postavme vedle sebe Priuse s např. Audi Q7 (obvyklý reprezentant SUV).
1) Co se týče váhy, tak Prius má kolem 1300kg, kdežto Q7 obvykle přes 2 tuny. Kolik asi třeba váží karosérie Priusu oproti Q7?
2) Motor - v Priusu relativně lehký čtyřválec + navíc 2 generátory a baterka v kufru. V Q7 obvykle nalezneme těžký V6 diesel s turbem. Ač neznám přesná čísla, troufnu si tvrdit, že ten kompletní motor Q7 je stále těžší než celé soustrojí Priusu.
3) Materiály - Q7 je obvykle v kůži, Prius obvykle v látce. Interiér je větší u Q7 a tím i spotřeba plastů, atd.
4) Spotřeba - Q7 3.0 TDI žere obvykle 10-12 litrů nafty, Prius jezdí 5-6 litrů benzínu.
5) Emise - Prius používá Attkinsonův spalovací cyklus, místo Ottova, takže produkce oxidů dusíku je výrazně pod Euro5, CO2 odpovídá spotřebě. Q7 3.0 TDI navíc produkuje saze, větší množství oxidů síry.
Opravdu máte stále pocit, že přidáním jednoho bloku baterek navíc a 2 generátorů do motorového soustrojí dělají z Priuse tak neekologické vozidlo?

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
lethal924
11. dubna • 19:05

Evidentne mate rad Prius, proto se za nej budete bít do krve:-) Doted bylo tohle vlakno podle meho gusta:-D
Srovnani ekologicnosti Prius vs SUV (byl to Land Rover nebo Range Rover) jsem poprve slysel v Top Gearu. Tam za a) se diesely moc nezabyvaji, proto meli na mysli benzinovy motor, takze vas bod 5) neni uplne na miste, za b) zminovali tam i dopravu akumulatoru pro prius pres pul planety tankerem, za c) v topgearu maji tendenci prehanet a vse se musi brat s rezervou...
Takze bych to srovnaval spis s benzinovym autem stejne velikosti (hmotnosti). Tam by pak Prius v ekologicnosti nejspis pokulhaval. Hybrid je proste jen marketing a drahy je proto ze si Toyota potrebuje zaplatit vyvoj.
Ovsem se vsemi ostatnimi body souhlasim, podle me vaha je hodne dulezity faktor a nejvetsi zabijak vykonu i jizdnich vlastnosti. Osobne mam auto stare 30 let (neni to skoda ani jiny vrak) ktere tedy funguje uz 30 let a nebylo potreba ho recyklovat, tudiz by se take dalo povazovat za ekologicke. Vazi kolem tuny spaluje benzin a ma katalyzator. Jako dalsi priklad muzu uvezt opel corsa typu B - male lehke auticko do mesta jezdi za 5litru/100km... nakonec cenu za nejekologictejsi auto roku 2008 nebo 2009 nevyhral prius, ale S-klasse mercedes, protoze jeho motor spaluje benzin hodne ucinne tudiz emise jsou nizke a cele auto je vyrobeno z recyklovatelnych materialu.
Pokud se najde nejaky rozumny ekolog a chce auto pro rodinu, koupi si normalniho kombika treba s malym benzinem v turbu.uff:-D

mikes
24. března • 15:33

A ze jste si vzal na srovnani zrovna nejvetsi SUV jake se vyrabi, co zkusit nejake stejne velikosti?

Pavel F.
24. března • 17:31

Neznám SUV o stejné velikosti jako je Prius. Nebo máte na mysli MENŠÍ SUV než je Q7? Proč ne, samozřejmě jsem vybral typické SUV, které vidím na silnici nejčastěji. Jelikož tady někdo zmiňoval srovnání s Hummerem a Landroverem, tak srovnání s Q7 mi přišlo adekvátní, neboť odpůrci se neohání Q5 nebo Tiguanem, ale krávou Hummerem.

mikes
24. března • 18:13

No nevim kde zijete ze tam jsou z SUV nejvice zastoupeny Q7, v Monaku? Myslim ze v predchozich prispevcich pisou o beznem SUV, coz je cokoliv stejne velikosti, tedy napr. Tiguan apod.

Pavel F.
24. března • 19:02

Boha jeho! To už je fuk, např. když projdu naší ulicí, tak napočítám 3x Q7, 1x Tuareg, ale Tiguan ani jeden. Ale to je fakt jedno. Diskutující začali srovnávat Priuse s Hummerem a Landroverem, tak jsem pokračoval s Q7 a ne třeba s Tiguan, protože o této třídě nebyla řeč. Kapišto?

mikes
24. března • 20:17

Tak nejak jsem si nevsimnul ze by nekdo v tomhle vlaknu porovnaval Q7 a Hummer s Priusem, kapišto?

Pavel F.
25. března • 8:34

"Už jsem o tom párkrát slyšel (srovnání s Landroverem nebo Hummerem)".
Ano, není to v tomto vláknu (ale v tomto vláknu se explicitně ani nikdo nebavil, zda velké SUV nebo baby SUV), takže jsem vycházel, že v této diskuzi se primárně bavíme o normálních SUV.
Kapišto?

mikes
25. března • 11:53

"ekologicky prinos hybridu relane neexistuje. pri jejich vyrobe se spotrebuje daleko vic energie a vytvori tolik skodlivin, ze i bezne SUV s vetsim motorem je za celou svou zivotnost (vcetne vyroby) ekologicky prinosnejsi. Ale to se nekterym "pseudoekologum" vysvetlit neda."
- reagoval jste na tento prispevek, dovoluji si zduraznit slovo "BEZNE SUV". Bud nevite na co reagujete, nebo za bezne povazujete nejluxusnejsi a nejvetsi auto v segmentu (v tom pripade je asi podle vas nejbeznejsi osobni auto Maybach, ze?), anebo jste chtel jen ucelove argumentovat. Mozna kombinace vsech tri jak to tak vidim, kapisto B-]

Pavel F.
26. března • 7:23

No, asi žijeme každý v jiném světě. Já si prostě pod běžným SUV představuji Q7, Tuareg, X5, Cayenne, malý Landcruiser, Lexus RX. Tohle jsou podle mě typičtí představitelé SUV, kteří této kategorii dali image.
Do běžných SUV rozhodně nepočítám pozdější "baby" SUV (X3, X1, RAV4, Tiguan, Q5), nebo "rádoby" SUV, která vycházejí jen jako zvýšený kombík, jako je např. Yeti.
Kapišto?

diblik
27. března • 1:41

Rav4 kategorii SUV defacto založila

ZocelenyDrapalik
25. března • 12:56

Amen.

dsfasdfasd
25. března • 9:33

srovnávat Priuse s Q7, fakt odpovídající porovnání. To už můžeš frajere srovnávat Priuse s autobusem :-)

Jarda.abc
23. března • 7:23

Myslím si, že mezi hlavní údaje patří cena baterií a pokles kapacity těchto baterií třeba po 5i letech. Podle mě, se ty baterie musí každých 5 let měnit. Pokud ne , tak by se staly jenom přítěží.Taky by mně zajímalo, kolik ty baterie váží.Ony totiž ty baterie můžou stát víc, než kolik se utratí za benzín.:-OVýše jsem vylíčil můj vztah k těmto technologickým novinkám. Prostě, tato technologická novinka se nevyplatí.

Maťo
6. června • 18:27

Omyl. Mám kamoša, ktorý má Prius prvej generácie. Býva v Nemecku, často jazdí na diaľniciach. Má 8 ročný Prius, najazdených 420 tisíc km !!! a batérie sú stále pôvodné.

Petr
30. července • 0:33

Stovky priusů I. generace (u nás neznámé, k vidění např. v bruselském automuzeu) jezdí v Ulaanbataru - jsou to ojetiny dovezene z Japonska. Ten, co parkoval u naseho hotelu, pri rozjezdu jel porad na baterie.

Hunter
23. března • 17:48

Podobnou, s prominutím, hloupost jsem před 15ti lety slyšel o mobilních telefonech: drahý, těžký, neefektivní, baterka nevydrží, nikdo nepotřebuje, k ničemu, bla bla bla.

Strycek Skblik
23. března • 7:54

Ale to se asi za nekolikadenni test zjistit neda ;-)Jinak souhlasim. Byl jsem onehda svezen Lexusem GS450h a musim rici, ze na to dodnes vzpominam s usmevem - je to letadlo, jede to rychle, tise, usporne, proste to funguje. ALE je to kurva slozite a neverim tomu, ze to po peti letech bude fungovat bez dramatickych investic.Je to neco jako dieselova bida na druhou - to sice take funguje, ale po par letech musite vymenit vstriky a turbo a efektivita je v haji. U hybridu je tech rizik mnohem vice.Mam pocit, ze dnesni svet zapomina na to, ze kouzlo je v jednoduchosti - nejefektivnejsi auto neni turbo dieselovy hybrid s automatem s peti spojkama. Z dlouhodobeho, ALE i z kratkodobeho hlediska (narocnost vyroby... sakra tu nikdo neuvazuje) je proste vrcholem efektivity neco jako Ford Fusion 1,6. Nebo cokoli podobneho...Soucasne radobyefektivni, pritom rozmarile zachazeni se zdroji se tomuto svetu jednou vrati...

Hunter
23. března • 17:51

Pokud je kouzlo v jednoduchosti, pak jsou elektromotory přímo magické.

Pavel F.
23. března • 11:04

No jo, pokrok nezastavíte.
Asi jako před lety, kdy mě varoval automechanik: Nekupujte si do auta klimatizaci, ta se může porouchat! Když ji tam nemáte, tak se neporouchá a ušetříte peníze!

Petr
23. března • 7:52

Já odobně jsem na podzim mluvil s jednim zástupcem Toyoty a ten mi řikal, že v ČR zatím ze všech jejich hybridních aut (Prius a Lexusy) měnili jen jednu baterii. A to jen kvůli tomu, že bylo auto koupené z druhé ruky a dlouho stálo někde v bazaru. Jinak prý jsou na všech autech baterie původní. A 5 let je záruka, ne že 5 let vydrží a pak jde do kytek.

cassul
23. března • 8:04

No dobře, tak nevydrží pět let, ale sedm. Otázka je, co pak? Kolik stojí baterky, nebude nakonec levnější to auto zlikvidovat a koupit nové? Pochybuju, že tohle je ekologický přístup.

ZocelenyDrapalik
23. března • 12:12

To je umanutost. Baterie vydrzi pro bezneho zakaznika vice nez je zivotnost auta. Zname jsou priklady taxiku, kde se baterie jezdila i po 300tis km, tedy vzdalenost, kterou 99% aut nikdy neujede, protoze drive skonci jako mechanicky vrak, moralne zastaraly, mechanicky opotrebovany, prozrany rzi. Jiste, kapcaita bude nizsi, ale ne tak, aby byla baterie pritezi. Zaruka na bezny vuz je 2 roky. Znamenato snad ze po 4ech letech se auto vyhazuje? Asi ne. Stejne tak zaruka na betarie 5let (ale ja mam pocit ze drive se uvadelo 7 let a 150 tis km) neznamena ze za 7 let je na vyhozeni.

kamil
23. března • 14:41

Záruka je závislá na tom kde se Prius koupí.
V naší zaostalé zemi to je jenom 5 let nebo 100.000 km. V USA je to 8 let nebo 100.000 mil (cca 160.000 km) s tím, že v některých státech dávají na baterie ještě delší záruku. No a v Německu je možné mít za příplatek (případně od dealera zdarma v rámci akce) záruku až 10 let nebo 200.000 km.

23. března • 8:35

výstižně napsáno...

Pavel F.
23. března • 8:31

Z reálného provozu, mám na Priusovi najeto 105kkm, stáří něco přes 3 roky a baterka je dle měření na 80% kapacity.
A i kdyby byla jednou baterka na nule, tak ji měnit nebudu, prostě to bude jezdit jako klasické auto s automatem. :-)
Nicméně poklesu kapacity se tolik neobávám. Pokles kapacity pouze znamená, že nebudu mít tolik šťávy, např. na dálnici se mi při prudkém zrychlování a zpomalování vybije dříve, ale jelikož nabití probíhá prakticky okamžitě přo klidné jízdě, tak mě to tolik netrápí. O něco se zvýší spotřeba benzínu, ale to je asi tak všechno.
Zbytečně se Prius démonizuje, je to prostě pohodlné auto s automatem a "hybrid" je třešnička na dortu. To, že Toyota v reklamě zdůrazňuje pouze "hybrida" je pouze tím, že hybridem se může chlubit málokdo.

Jarda.abc
23. března • 8:31

Někomu vydrží baterie i těch 7 let. Když mu nevadí pkles kapacity k 10%. Ale to potom ty baterie budou jenom přítěží. Po 5 letech je lepší ty baterie vydělat a jezdit jenom na benzín, aby poklesla spotřeba.

Petr
23. března • 8:30

Baterky stojí, pokud si dobře pamatuju, okolo 100 tisíc. Na Lexusy o něco víc. I kdyby se auto mělo likvidovat, tak drtivá většina dílů je recyklovatelná a dá se znovu použít.

Zelí
23. března • 20:06

Recyklovat ????? V evropě nejsme schopni recyklovyt ani pet flašky. Co chceš na autě recyklovat. Recyklovat auto je dražší než to auto nové vyrobit. Ze zelených magorů bych udělal otroky a v zeleném gulagu by zdarma recyklovali všechny odpady. Idioti.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Petr
30. července • 0:30

V Evropě se jak PET lahve, tak automobily, tak cokoli jineho pomerne efektivne recykluje (skoro 95 %). Obcas je recykluji gastarbateri (regauji na otroky :-), zeleni magori si kupuji ty priuse :)

ZocelenyDrapalik
23. března • 23:32

Zeli zase objevil Ameriku. 90%, a mnohdy i vice , z konstrukce automobilu se recykluje uz dnes. Proto se autovraky musi odevzdavat na vrakovistich. Nikdy jsi neslysel o vrakovisti? Ten system normalne funguje. Opravdu si je zeli jiste, ze recyklovat auto je drazsi nez nove vyrobit? Cim mene znalosti tim vetsi touha delat z ostatnich otroky. Rekni Zeli, cim to?

Zelí
25. března • 12:15

A zamysli se nad tím kolik to stojí. Kdyby to stát nedotoval a borci nevekslovali s vymontovanýma dílama, tak by to nikdo nedělal. Těch 90% je jenom zbožné přání.

kamil
23. března • 14:42

Pokud za ty baterky chtějí u nás 100.000,- Kč, tak nás pěkně odírají, oficiální cena nových baterií v USA je cca 2.000,- USD.

Zimmer
23. března • 6:57

Test pěkný, ale zrovna ultrasocialistické Švédsko bych za příklad nedával. Ti taxikáři si to tam jistě nekoupili proto, že by se jim to vyplatilo, ale proto, že na to nějaký pseudoenvironmentalista vymyslel dotaci, kterou platí všichni okolo. Děkuji, ale já taxikářům neefektivní investice platit nechci.S čímž souvisí i cena... Skoro tři čtvrtě milionu za tohle, to už člověk musí být hodně velký fanda podobných samohybů.

eMkejx
23. března • 16:32

presne o tomto som nizsie hovoril.... dotovanie niecoho takeho.... myslim ekologie je dobra myslienka ale na ukor statnej pokladnice... ale ak sme za cistejsie ovzdusie napr v mestach... pride mi to ako dobra myslienka. ved ono tie dotacie su danou za vyvoj a technologie danne v tom vozidle z tovarne.... ved uvidim v 2055 roku kolko tu bude behat elektroaut a pod. a kolko CO2 bude obsahovat vzduch ktory dychame

Ijon
23. března • 7:30

Cena souvisí i s tím, že je Prius dnes fakticky velikostí ve střední třídě a může být nabízeným prostorem srovnáván třeba s Passatem (mimochodem - před lety měl Passat jen "rovnou" 1.8 a nikomu to nijak zvlášť nevadilo...). Srovnávat cenu s Hondou Insight je naprostý nesmysl. Myslím, že Toyota dokázala cenu stlačit vzhledem k náročnosti techniky opravdu docela dolů. Na druhou stranu (zatím) nemá srovnatelnou konkurenci a může si dovolit jistý cenový nadhled. Jesem docela zvědavý, jak na tom budou halasně ohlašované nové full hybridy. Nový Tuareg je o 14.000 Euráčů dražší než Lexus RX450h...

Strycek Skrblik
23. března • 8:00

Fakticky, velikosti... Promin, ale na me to jako auto stredni tridy nepusobi. Stredni trida neni jen o velikosti, ale i o nejakem pojeti. A stejne jako Opel Signum nemohl nikdy konkurovat tem autum co kdysi Omega, nemuze Prius konkurovat tomu cemu dnes Avensis. Proste to vypada jako kompakt.Jasne, Insight je presto niz uz kvuli technice, ale za sebe rikam - Prius je za 730 tisic ve stredni vybave pro racionalne uvazujici zakazniky neprodejny.

Thor
24. března • 0:44

Působí - nepůsobí, vypadá - nevypadá. Prostě je to střední třída. No a taky to není vůz pro racionálně uvažující zákazníky. To je jako kdyby jsi řekl,na co se vyrábí MX 5 a pod. To si přece racionálně uvažující zákazník nekoupí už vůbec ne? :-D:-D:-D

Thor
24. března • 0:45

p. s. Omega taky nebyla nikdy ve sřední, ale vyšší střední střídě. Ve sřední byla Vectra. Máš v těch Oplech hokej :-P

ZocelenyDrapalik
23. března • 12:03

Kolik stoji treba Mazda 6 s vykonnym dyzlem a automatem? Pri letmem pohledu do ceniku vidim, ze s dizlem zaciname na 710tis Kc a to bez automatu. Takze je treba srovnavat srovnatelne, protoze nemluvime o zakladnim modelu s benzinovou 1.4. Pak se i u konkurence pohybuji ceny o poznani vyse. Racionalane uvazujici zakaznik se zajmem o takovou konfiguraci vozu vidi, ze cena je vicemene srovnatelna.

Anonymizovaný
23. března • 13:31

Nevím, jak ten současný, přece jenom se o celý centimetr prodloužil a dokonce o dva centimetry rozšířil :-), ale ta předchozí generace, ve které jsem jezdli (byl vožen) je velikostně na úrovni Focusu nebo Octavie, takž o střední třídě si může leda nechat zdát ... Passat, Mondeo - bože můj, s tím to nikdo srovnávat nemůže.
A Focus nebo Octavii seženu za polovic. Kolik bych musel najet, aby se mi to vrátilo, se mi teď nechce počítat. Taky bych se sakra bál, že za 4 roky budu muset koupit nové baterie a to asi taky úplně levné nebude.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
kamil
23. března • 14:24

Doporučil bych oprášit učebnici matematiky pro základní školy ;-)
Škoda Octavia 1.9 TDI 77kW s automatem ve výbavě Elegance stojí 594.900,- Kč, což mi jako polovina nepřijde.
Nové baterie do Priusu stojí cca 2.000,- USD, tedy cca 40.000,- Kč. Tedy tolik kolik stojí např. nové turbo do Octavie.

Anonymizovaný
23. března • 18:56

No tak baterie asi problém nebudou, výměna vstřiků nebo turba po 4 letech bude stát podobné peníze.Dělit nicméně ještě ještě umím - nejlevnější Octavie stojí podle oficiálních ceníků bez dealerských slev 333 tisíc, Prius 679, čili, pokud se nemýlím, je to méně, než polovina. A základní otázka je, co si lidi budou kupovat, když budou hledat nejnižší celkové náklady za dobu životnosti vozu B-]
K té úplné Holooctavii bych si asi jako nutné minimum přidal klimu a radio, které Toyota má v základu, čili plus 44 tisíc (celkem 377, tedy 55%, což k polovině nemá daleko). :-P

Budu-li ale hnidopich a budu se snažit srovnat výbavy a výkony vozů, dostasnu se u OII trochu výš - na 455 (1,2 TFSI 77 kW s manuálem, Ambiente, spotřeba 5,7) - čili 2/3. I s automatem to jen lehce přeleze 500 (504) - čili 3/4, i když porovnávat OII s automatem s Priusem, který z principu jinou volbu nemá, nedává moc smysl, protože zatím se většina vozů téhle třídy tady prodává s manuálem.Co se rozvoru týká, Prius je s 2700 trochu lepší, než Focus (2640) a o dost, než OII (2578), ale na Mondeo s 2850 nemá. A o tom střední třída je.Umím nicméně i násobit a spočítal jsem (za zjednodušujícíh předpokladů a nejhorší variantě pro OII - 1,2 TFSI s automatem, Ambiente- kombinované spotřeby, benzin za 31, žádné poruchy z opotřebení), že se ta investice do Priusu vyplatí asi po ujetí 280 tisíc kilometrů.

Pavel F.
23. března • 22:18

Ano, když lidé budou hledat nejnižší celkové náklady za dobu životnosti vozu, tak si nekoupí ani tu Octávku, ale koupí si třeba Logana nebo Thalii.
A všiml jste si, že by Logan s Dacií měli 90% trhu? Asi ne, takže nejnižší celkové náklady za dobu životnosti vozu nebudou prioritou číslo 1 u drtivé většiny lidí. Tak proč tím argumentujete?

ZocelenyDrapalik
23. března • 23:22

Dusevni pochody nekterych lidi jsou mi opravdu zahadou. Hovorime o aute se spickovou spotrebou pod 4L o vykonu 100kW a dost rozsahlou vybavou. A kolega se stale uporne snazi dokazat, ze zakladni model 02 60kW s 1.4kou, se spotrebou 7-8L a minimalni vybavou jde koupit mnohem levneji, tudiz si Priuse nikdo rozumne uvazujici nemuze koupit. Nekteri by opravdu ke svym prispevkum meli vydavat pruvodce svym myslenim.

Anonymizovaný
24. března • 19:41

Tak nevím, kdybyste si to pořádně přečetl a chápal, jak Prius funguje, tak byste věděl, že srovnávám 1,2 TSI 77 kW Ambiente s autem, které má trvalý výkon 73 kW a těch 100 dosahuje pouze po krátkou dobu a jen v určitém režimu (pokud takový vůbec existuje) a výbavu má jen nepatrně lepší (hliníková kola, automatická proti manuální klimatizaci, možná lepší rádio).
A, vzhledem k tomu, že ekology za rozumně uvažující lidi nepovažuji a taxikáři provozují auto v režimu, v jakém 98% běžných smrtelníků nejezdí, činíte správný závěr - tvrdím, že rozumně uvažující člověk netaxikář si to koupit nemůže.
Mimochodem ta TSI má tabulkovou spotřebu 5,7.A rozhodně netvrdím, že by se takováto auta neměla vyrábět, stejně jako elektromobily. Jen by nesměla být cenově tak mimo. Souhlasil bych i s úlevou na dani, rozhodně ne s dotací.... a taky nejsem fanda Škodovky a netvrdím, že dělá nejlepší auta na světě.

Petr
18. prosince • 23:03

Predem avizuji, ze jsem majitel Priuse III, potazmo v te nelepsi vybave - tj. solarnim panelem na strese, parkovacim automatem a nejakymi vychytavkami (beze vseho, krome excelentni navigace, bych se zrejme obesel). Predtim jsem mel sluzebniho Priuse II, duvod, proc jsem sahnul po novem byla vice nez dobra zkusenost a to i se vsemi dalsimi priusy v podnikovem parku (proste zadne poruchy v prvnich 100 tis. km). Tj. nekoupil jsem si ho jen tak - zvlaste, investoval-li sem do toho vlastni penize a nikoli, podnikove.
Tech 100 kW je staly, tzv. kombinovany, vykon (obvykle se jede na oba motory), prosty soucet vykonu obou motoru je cca by byl 73 + 60 kW. Omezovac je na 190 km/h, auto by zrychlovalo rado a bez problemu dal. btw, mam moznost srovani s golfem 1,2 TSI (77 kW) a ta dynamika je neporovnatelna. Dtto Mondeo se standardnim motorem (ale tam nemamzkusenost s poslednim modelem). Vybava je nadstandardni, opravdu se to neda srovnavat s Octavií. Uvnitr je mista stejne jako napr. v BMW5 (mel jsem tri roky srovnani ako vozeny pasazer), kufr je o sto litru mensi (420 l) nez by se nam hodilo.
Absolutni spolehlivost nem vyznam popisovat, potvrdily to nemecke testy TUV.
To, co prekvapi, je dynamika jizdy a skvele ovladani, nicmene to je treba vyzkouset.
Uz Prius II byl ve sve dobe daleko vepredu s vybavenim, zvazil bych i nakup tech par kosku, co se jeste doprodavaji za velmi rozummne ceny, rozdil mezi II a III zase az tak zavratny neni.
Mrzute je, ze Toyota na Priusy nedava akcni slevy. btw, v USA stoji o tretinu mene, nez nas.

Nuvolari
19. prosince • 11:31

Řekl bych, že ten omezovač na 190ti má dobrý důvod. Je to tak zhruba maximálka, které může dobře aerodynamicky udělané osobní auto dosáhnout s motorem 73 kW a manuální ev. dvojspojkovou převodovkou. Tedy ochrana před tím, abyste se rozjel na 200 a pak vám v levém pruhu dálnice došel dech (baterky).
Chcete-li znát skutečný stálý výkon, doporučuji si zajet do Německa - nejlépe na A3 mezi Regensburgem a Passau nebo A92 z Deggendorfu do Mnichova, někdy o víkendu v noci, když je malý provoz. Jsou tam dlouhé úseky, kde se dá s malým rizikem jet 200 i s vozem s elektrickým posilovačem řízení a nulovou odezvou od řízení.
Zkuste tam dát plyn na podlahu a jsem zvědav, jak dlouho tu deklarovanou maximálku 190 udržíte. Vzhledem ke ztrátám v automatické převodovce bych si tipnul, že i těch 190 bude pro Vás dlouhodobě neudržitelné.

Petr
30. července • 0:26

Ten výkon je ovšem 100 kW (a nikoli 73) a velkou roli hraje i aerodynamika (u Priusu se jí podřizuje zásadně design karoserie i detailů). Dlužno dodat, že přesně na zmiňovaném úseku jsme ob měsíc, pominu-li minimálně tucet cest napříč Německem do Bruselu. Zodpovědně říkám, že 190 km/h se na dálnici dá jet pořád, bez ohledu na profil silnice. Baterka se nenvybije, protože se při jízdě (i brždění) nabíjí - na displeji je to názorně vidět. Většinou je auto poháněno oběma motory. Elektromotor při vysokých rychlostech subjektivně (nikoli principielně, přirozeně) funguje jako turbo - kromě toho má Prius efektivní přepínání do Power režimu (který má význam jen na těch dálnicích). Zkušenost: Golf 1,2 TSI (77 kW), Passat 1,9 TDI (85kW ?) jsou určitě méně dynamické, 1,8 TSI už mi přišlo dynamičtější.

Anonymizovaný
25. března • 0:08

Přečetl jsem si to po sobě ještě jednou a zjistil jsem, že i ten automat jsem u OII zohlednil.

MirecBA
24. března • 9:06

hlavny problem bude mozno to, ze to realne za 4l jazdit nebude. Inak auto sa mi celkom paci.

udo
15. března • 11:04

Záleží na silnici a stylu. Ve městě není problém jezdit i lehce pod 4, na příměstských silnicích 4.5, pohodová jízda po dálnici 5.5, při vyšších rychlostech a stylu brzda-plyn pak prudce stoupá, jako u každého jiného auta.

mikes
24. března • 15:27

Jasne ze nebude, prumerna spotreba u Priusu III je skoro 5.5 litru.

D.a.l.i
23. března • 22:01

Na OII počítej jako téměř srovnatelný motor 1,4TSI (90kW), Prius má 100kW. Nevím, kolik to dělá ceníkově, tipuji tak 30-40.000 navíc. Tedy se poměr ještě trochu vylepší a nutnost najetých km o pár desítek tisíc sníží.

ZocelenyDrapalik
23. března • 23:13

Srovnatelny motor neni 1.4TSI. Srovnatelny motor musi byt 100kW dyzl, protoze krome vykonu je treba uvazovat srovnatelnou spotrebu. O tu tady preci bezi. Pak Octavie se srovnatelnym dyzlem, automatem a vybavou je nekde okolo 600tis. Octavia ale neni uplne srovnatelne auto, protoze je mensi.

mikes
24. března • 16:44

Kdo je mensi?

Anonymizovaný
24. března • 19:23

Prius má špičkový výkon obou motorů dohromady 100 kW ale trvalý jen 73, a ještě je diskutabilní, zda existuje jízdní režim, kdy oba motory jedou naplno. Jinak ta 1,2 je výkonově srovnatelná maximálka 192 proti 180 Priusu, zrychlení 10,8 proti 10,4 a s automatem si OII u nás kupuje málokdo.A tu poznámku o tom, že se to dá srovnávat jenom s dýzlem nějak nechápu nechápu.Rozměrově - pokud jsem srovnatelné rozměry našel je to takto (P/O2/Mondeo):
Rozvor 2700/2478/2850
Délka 4460/4565/4844 (4 dveřové)
šířka bez zrcátek 1745/1769/1886
vnitřní délka 1905/1941/??? (může se lišit metodika měření)
rozchod vpředu 1515/1541/???
vnitřní šířku O2 deklaruje taky větší, ale není zřejmé, na kterém místě ji měří Toyota.Takže - O2 až na rozvor za Priusem velikostí nezaostává a k Mondeu má Prius hóóódně daleko.Howgh!

Petr
15. února • 20:46

Prius III ma omezovac na 190 km/h.

Ijon
23. března • 8:15

Pokud budu uvažovat otevřený trh bez pobídek a restrikcí, tak nejspíš ano. Jinak Toyota má bohužel teď s interiéry trochu potíže a bude s tím asi muset nejspíš něco dělat, protože zbytečně ztrácí body. Na druhou stranu byla (doposud) zaměřena spíš na na USA, kde se na nějaké měkčené plasty moc nehraje.

Jarda.abc
23. března • 7:27

Nejen švédští taxikáři. Bursíkovi se to taky vyplatí.

Doporučujeme

Články odjinud