Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.
Kapitoly článku:
pověst vozu
terénní schonosti
výbava
prostornost
hluk v interiéru
způsob otevírání zavazadelníku
pouze jediný motor
cena příplatkových prvků
8 /10
Už osm let je na trhu současná generace legendárního offroadu Toyota Land Cruiser a její životní cyklus ještě rozhodně nekončí. Svědčí o tom modernizace, kterou značka představila loni na autosalonu ve Frankfurtu.
Land Cruiser má teď změněnou příď. Šestiúhelníkovou maskou chladiče prochází pět párů tenkých chromovaných lišt, mezi kterými jsou ještě další plastové lamely. Celé je to položeno na mřížce z obdélníků. Není to obvyklé řešení, ale podle mého autu docela sluší. Od masky pak hluboko do blatníků vedou protažené světlomety. Na kapotě designéři nechali vytvořit několik hlubokých prolisů. Vzadu se vyměnily koncové svítilny. Nejsou moc velké, přesto jejich vzhled díky futuristickému tvarování upoutá pozornost.
V interiéru se proměnila zejména středová část palubní desky. Dotyková obrazovka multimediálního systému se zvětšila a má teď v prakticky již standardní osmipalcovou úhlopříčku. Tlačítek je méně a jsou z kvalitnějších plastů. Toyota vyměnila rovněž volant. Ten je z většího modelu Toyota Land Cruiser V8.
Toyota Land Cruiser 150 - naměřené rozměry v interiéru
|
Šířka v úrovni ramenou vpředu [mm]
|
1490
|
Šířka v úrovni ramenou vzadu [mm]
|
1460
|
Délka sedáku vpředu (od opěradla) [mm]
|
500
|
Délka opěradla vpředu [mm]
|
590
|
Max. šířka sedáku vpředu [mm]
|
500
|
Délka sedáku vzadu (od opěradla) [mm]
|
460
|
Délka opěradla vzadu [mm]
|
640
|
Délka kufru [mm]
|
940
|
Výška kufru pod roletu [mm]
|
365
|
Šířka kufru min. [mm]
|
1090
|
Maximální délka po sklopení opěradel [mm] |
1860
|
Také sedačky jsou teď jiné. Nově mají třeba i funkci ventilování. Jako při každé modernizaci, i tentokrát přibyli elektroničtí asistenti. Land Cruiser proto nyní umí varovat řidiče před hrozícím nárazem přední částí vozu, detekuje chodce, hlídá vozy nacházející se v souběžných pruzích v takzvaném mrtvém úhlu, a automaticky přepíná dálková a tlumená světla.
Výbava pro všechny příležitosti
Tuto funkci ale nezvládá úplně dokonale, jak jsem se přesvědčil při brzkém ranním výletu do lyžařského střediska Hochficht. Na počátku cesty mě protijedoucí řidiči problikávali. Teprve pak se asistent uráčil dálková světla ztlumit. Pak jsem už raději tuto činnost vykonával sám.
V titulku píšu, že pro Toyotu Land Cruiser není žádný úkol nesplnitelný. K tomu jí nezbytné předpoklady poskytuje i výbava. Všechno, co v autě potřebuji, a co se občas může hodit, najdete v testovaném voze. Samozřejmě i díky tomu, že se jednalo o exemplář v takzvané plné palbě - tedy ve výbavě Executive a ještě s prakticky všemi možnými příplatky. Jednalo se o verzi s pětidveřovou karosérií. V nabídce je totiž stále ještě třídveřová verze.
Nutným předpokladem pro pohodlí při cestách je samozřejmě prostor. Vpředu se do kožených křesel bez nějakého omezování v oblasti ramen usadí majitelé všech možných typů postav. Dokonce ani pravé řidičovo koleno nebude při přejíždění velkých terénních nerovností vystaveno nebezpečí vzniku modřin. To proto, že středový tunel je v příslušném místě důkladně očalouněn.
Vzadu je místo i pro čahouny. S výškou sto osmdesát šest centimetrů jsem měl ve druhé řadě před koleny deset a nad hlavou dokonce 11 centimetrů volného prostoru. A to jsem nejdříve nastavil sedadlo řidiče do polohy, ve které se mi dobře a pohodlně řídí. Zmíněné hodnoty platí, pokud jsou sedačky druhé řady posunuty do polohy co nejvíce vzad. Lze je ale v případě potřeby posunout o přibližně 12 centimetrů vpřed. To, když potřebujete v kufru více místa, případně vztyčíte třetí řadu sedaček.
Ano, Toyota LandCruiser s paketem Family (příplatek 60 000 Kč), je sedmimístný vůz. Se sedačkami navíc (v této nejvyšší výbavě) nebudete manipulovat rychle. Elektromotory aktivované stiskem tlačítek buď v kufru nebo u zadních dveří se samočinně vztyčí a zase sklopí. Ruce musíte použít pouze pro vyklopení opěrek hlavy.
Do třetí řady se nastupuje vcelku dobře. Místo tam je tak pro lidi s výškou do 175 centimetrů. Já sám jsem musel vzadu sklopit hlavu a koleny se dotýkal tvrdého opěradla před sebou. Pokud pojedete na výlet v sedmičlenném obsazení, počítejte s tím, že do kufru už nic nenaložíte. Maximálně tak pár deštníků, protože za sedačkami už je pouze 19 centimetrů krátký kufr.
Pro sedm bez zavazadel
Instalované sedačky samozřejmě také snižují výšku tohoto prostoru, i když jsou sklopené. Nicméně, pro pět lidí je i pak dost velký. Problém je se systémem otevírání pátých dveří. Ty se totiž otevírají směrem k chodníku, takže když budete chtít naložit třeba těžký kufr, čeká vás docela dlouhá okružní cesta kolem dveří k nakládací hraně.
Jinak ale nezbývá než na lidi, kteří se zabývali zavazadlovým prostorem, pět chválu. Třeba v plastovém obložení pátých dveří jsou dvě přihrádky. V jedné z nich se nachází kompletní nářadí pro montáž náhradního kola. Je tak skvěle po ruce. Samotná rezerva, jak se na správný offroad sluší a patří, nalézá pod zadním nárazníkem.
Líbí se mi také přítomnost elektrické zásuvky na straně zavazadlového prostoru. Tu sice naleznete i v lecjakém kombíku, jenže tam se jedná o "zapalovačových 12 voltů. Zde jde o klasickou kulatou zásuvku na 220 voltů. Můžete tedy připojit například i velkou kompresorovou lednici. To v případě, že vám nestačí poměrně velký chladící box, který se nachází pod loketní opěrkou mezi předními sedačkami.
Ocenění zaslouží i takový detail, jakým je ukotvení bezpečnostních pásů pro šestého a sedmého cestujícího na straně kufru. Nepřekáží tak při nakládání a vykládání předmětů.
Pokud budete cestovat s dětmi, pravděpodobně využijete i instalovaný DVD přehrávač s obrazovkou pod střechou. Jen je to trošku drahá zábava. Společně se střešním okem totiž tvoří součást paketu VIP, za který se připlácí nemalých 60.000 Kč.