TEST Toyota GR Supra: Nekonečné čekaní se vyplatilo. Tohle je extraliga!

Nová Toyota Supra je technicky příbuzná s BMW Z4. Je to až takový problém, jak se některým zdá?
Radosti
Vydařený mix mezi GT a sportovním autem
Na šestiválec příznivá spotřeba
Už teď je to ikona
Starosti
Mrzký výhled do všech stran
Lacině vypadající interiér
9  /10

Jméno Toyota Supra se na trh vrací po sedmnáctileté odmlce. Automobilka tak vyslyšela prosby fanoušků z celého světa a uvedla na trh tolik milované kupé s šestiválcovým motorem a pohonem zadních kol. Při pohledu na své někdejší rivaly se však zdá poměrně domestikovaná a držená na uzdě. Na konci 90. let a počátku druhého tisíciletí totiž situace ohledně silných „kupátek“ vypadala docela jinak.

Tehdejší čtvrtá generace Toyoty Supra produkovala v nejvýkonnější verzi takovou porci výkonu a dynamických hodnot, že se mohla rovnat s Porsche 911 Carrera, Ferrari F355 či velmi často zmiňovaným Nissanem Skyline R34 GT-R. Mnozí tak s příchodem nové Supry čekali monstrum s výkonem nad 500 koní, s každou uncí podvozku vypiplanou do detailu a cenovkou zhruba 3 miliony korun.

Kdo přežije? Dalšího BMW Z4 se nedočkáme, otazník visí i nad kupé řady 8 nebo X2

Kdo přežije? Dalšího BMW Z4 se nedočkáme, otazník visí i nad kupé řady 8 nebo X2

Realita je jiná. Nástupce sedmnáct let odpočívající legendy a nositel veleváženého jména vzešel v době, kdy je jeho tehdejší konkurence už v úplně jiné lize. Místo vaření z vody a pokusu o dohnání téměř dvacetileté ztráty se tak Toyota vydala jiným směrem - spojila se s automobilkou BMW a společně přivedli na svět dvojici Supra a Z4 - kompaktní elegantní vozy s cenovkou pod dva miliony korun. Revoluci tedy nečekejte.

Nová Supra má motor, převodovku, podvozek a části interiéru německého původu. Svou originalitu ztratila. Stejně tak ztratila i krok s tehdejšími konkurenty a v nejnadupanější verzí pumpuje jen lehce nad tři sta koní. I přes to všechno se ale snaží vybojovat si své místo na slunci. Jak se to povedlo, vám teď vysvětlím na následujících řádcích.

BMW, BMW, BMW…

Jako první na trh dorazila Toyota Supra v té nejvyšší specifikaci, tedy s třílitrovým řadovým šestiválcem o výkonu 340 koní. BMW Z4 M40i se stejným technickým základem tak vypadá jako nesnesitelné německé zrcadlo. A lépe nebude ani s příchodem slabšího čtyřválce, který jako by z oka vypadl BMW Z4 sDrive30i. Abych ale nehledal podobnosti jen na papíře, podíváme se trochu blíže.

Futuristické BMW i8 v dubnu skončí. Bylo tu jen 6 let, s nástupcem se nepočítá

Futuristické BMW i8 v dubnu skončí. Bylo tu jen 6 let, s nástupcem se nepočítá

Pokud otevřete kapotu a na chvíli se zadíváte, objevíte prázdné závity vedle a před motorem. Tyto závity slouží BMW Z4 pro příplatkové vzpěry v rámci M paketu pro větší tuhost celku. Na pneumatikách Michelin Pilot Super Sport zase najdete malou hvězdičku, která značí, že pneumatika je certifikovaná pro vozy BMW. Uvnitř je pak německý infotainment s otočným ovladačem z minulé generace Z4.

Není ale pravda, že by nová Supra byla díky těmto věcem úplně a zcela předmětem nenávisti. Respektive aktuální verze vozu sice dostává sodu, ale jen na internetu. Od takzvaných keyboard heroes. Tam venku, ve skutečném světě, je situace docela jiná a i přes mnoho podobností má spousty příznivců a úplně každý se za ní otočí. Abych to tedy ještě k něčemu přirovnal: Nová Toyota Supra je jako nová trilogie Hvězdných válek. Lidé ji buď milují, nebo nenávidí, ale do kina jdou stejně všichni.

Jak k tomu vlastně došlo

„Věděli jsme, že chceme co nejmenší poměr mezi rozvorem a rozchodem kol. První prototyp jsme postavili na zkrácené platformě tehdejšího BMW 2. Vedení bylo koncepcí nadšené, ale my jsme věděli, že potřebujeme něco víc. A tak jsme se společně s mnichovskými kolegy vrhli na vývoj nové platformy,“ vzpomínal na prezentaci nové Supry podvozkový kouzelník Tetsuja Tada, kterého tehdy vyzpovídal kolega Jirka Baborský ze Světa motorů.

Řídili jsme novou Toyotu GR Supra: Kašlete na původ! Buďte rádi, že je tady

Řídili jsme novou Toyotu GR Supra: Kašlete na původ! Buďte rádi, že je tady

Po vytvoření platformy si šel každý po svém a finální ladění komponentů bylo individuální. Buďme rádi, že to bylo aspoň takhle. Vývoj událostí okolo nové Supry se sice neubíral směrem, po kterém fanoušci toužili, přesto nové japonské kupé dorazilo na trh bez větších porodních bolestí. I když místo klasického japonského sushi chutná jako currywurst.

TEST Volkswagen Touareg V8 4.0 TDI Black Style: Nehodící se škrtněte

Volkswagen Touareg V8 4.0 TDI

Touareg je vlajkovou lodí Volkswagenu, s motorem V8 by se ale dal považovat za takovou vlajkovou loď „na druhou“. Pokud máte o koupi osmiválce zájem, pospěšte si. Brzy totiž nenávratně zmizí z nabídky.

dnes | Jan Mička | 13 příspěvků
Minitest Opel Astra 1.2 Turbo (96 kW) Elegance: Tříválec na dlouhé cesty

Opel Astra 1.2 Turbo

Faceliftovaná Astra generace K dostala pod kapotu výhradně tříválcové motory, všechny pocházejí od General Motors, nikoli z dílen PSA. Vyzkoušeli jsme silnější verzi základní dvanáctistovky, která v mnoha ohledech velmi mile překvapila.

15.  2.  2020 | Petr Schnagl | 37 příspěvků
Minitest Mercedes-Benz V300d: Šestiválec vám už chybět nebude

Mercedes-Benz V300d

Skoro 240 koní v dodávce. Kdo to potřebuje? Když se nad tím zamyslíte, tak možná právě vy...

13.  2.  2020 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků