Test: Toyota Corolla Verso 2,0 D-4D

Drtivou japonskou ofenzívu připomínala světová premiéra deváté generace Corolly na podzimním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Čtyři karosářské verze modelu nižší střední třídy doprovázela jeho velkoprostorová varianta Corolla Verso.
Test: Toyota Corolla Verso 2,0 D-4D

Na českém trhu doplňuje nabídku dvou benzínových motorů přeplňovaný vznětový "Common Rail" o objemu 2,0 l, který produkuje výkon 66 kW/90 k. V našem testu se Corolla Verso 2,0 D-4D v luxusní výbavě Sol jevila především jako typické rodinné vozidlo s mimořádně variabilním uspořádáním interiéru. Vyrovnané jízdní vlastnosti

Vzhledem k charakteru vozidla a číselné hodnotě výkonu jsme od Corolly Verso neočekávali výraznou sportovní výkonnost. Toyota dává zájemcům o úsporné vznětové motory možnost výběru pouze u nižší "obyčejné" Corolly, kterou lze získat i se silnější verzí dvoulitrového turbodieselu (81 kW/110 k). Přesto lze jet i s "vysokou" Corollou vybavenou slabším z obou vznětových motorů docela svižně a také pružnost pohonné jednotky je díky točivému momentu 215 Nm již při 2200 ot./min. uspokojivá. Dokládá to jak deklarovaná maximální rychlost 170 km/h, tak zrychlení "z klidu na sto" za 13,5 vteřiny. Přitom se nám bez problému dařilo jet na hranici 5 000 otáček i rychleji. Docela slušné dynamice odpovídá i vyladění podvozku. Corolla Verso zvládá zatáčky suverénně bez výraznějších rušivých náklonů a ukazuje, že vyšší karosérie MPV nemusí u moderního automobilu nutně znamenat zhoršení jízdní stability. Při běžném provozu se Verso chová neutrálně, teprve razantnější tempo v ostrých zatáčkách odhalí mírnou nedotáčivost.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Pohonná jednotka může svou tichostí leckoho zmást. Ne všichni spolujezdci poznají, že vůz pohání vznětový motor. V rámci povolených rychlostí je Corolla Verso dobře odhlučněné vozidlo, aerodynamický "svist" výrazněji proniká do kabiny až za hranicí rychlosti 130 km/h. Na mnoha, zimami zdevastovaných, silnicích i umělých překážkách jsme ocenili schopnost Versa přejet je suverénním stylem bez výraznějších otřesů uvnitř kabiny. Při řazení jsme se však raději více soustředili na jeho přesnost. Bez problémů pracují brzdy, pohodlný posilovač řízení odpovídá svým nastavením třídě rodinných vozidel. Spotřebou paliva jsme se téměř trefili do výrobcem proklamovaných hodnot 6,2 - 5,3 - 7,9 l. Ve městě se nám dařilo jezdit úsporněji, za 7,5 litrů nafty, zatímco závěrečný "účet" po absolvování bezmála 700 km kombinované jízdy vystavila hodnota 5,6 litrů. Vcelku je Toyota Corolla vůz vyrovnaných vlastností, a některé z nich vynikají obzvlášť. Především vysoká užitná hodnota interiéru!

Variabilní interiér

Pečlivě zpracované detaily interiéru jsme od Toyoty očekávali, v tomto smyslu nás nepřekvapila. Příjemný interiér umocňuje elegantní trojramenný volant sportovního střihu, jehož design se již osvědčil u vozů značky Lexus. Zajímavě působí přístrojová deska s téměř neznatelnými spárami mezi jednotlivými díly plastů. V případě námi testované verze se vedle eloxovaného duralu uplatnil jako materiál také karbon. Interiér je však především zosobněním efektivity využití prostoru. Se zadními sedadly lze provádět řadu "kouzel". To základní spočívá v posunování celé lavice v rozmezí 15 cm v podélném směru. Zadní opěradla se samozřejmě dají sklopit, přičemž za řidičem se nachází samostatné sedadlo, vpravo dvojice. Sedadla se také dají celá přiklopit zezadu na přední opěradla. Vznikne tak dostatečný prostor pro naložení např. "dospělého" horského bicyklu s odmontovaným předním kolem. Pokud ho chcete naložit úplně vcelku, stačí vyjmout jedno sedadlo úplně. To lze samozřejmě provést se všemi sedadly současně. Základní zavazadlový prostor se zataženou roletkou je 415 l, který lze postupně zvětšovat až na maximálních 1386 l.

Luxusní výbava Sol

Toyota Corolla Verso se prodává ve dvou úrovních výbavy. Základní nazvaná Terra se týká verze s benzínovým motorem objemu 1,6 l (81 kW/110) . Na českém trhu je to nejlevnější provedení modelu Verso, které stojí 569 900 Kč. Výkonnější varianty s benzínovým motorem 1,8 l (99 kW/135 k) se prodávají s výbavou Sol, přičemž cena s manuální převodovkou je 699 900 Kč, s automatickou pak 737 900 Kč. Corollu Verso D-4D s přeplňovaným dieselovým motorem lze získat jak s výbavou Terra, tak v provedení Sol. Rozdíl v ceně je přesně 100 tisíc korun.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Námi testovaná Toyota Corolla Verso D-4D Sol za 739 900 Kč je nejdražší v modelové řadě. Součástí sériové výbavy např. jsou: brzdový systém ABS a elektronický rozdělovač brzdných sil EBD, čtveřice airbagů, automatická klimatizace, rádio s CD přehrávačem a 6 reproduktory, palubní počítač, všechna okna elektricky ovládaná, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka a zadní dělená sklopná a posuvná sedadla. K luxusní výbavě Sol patří i karbonové obložení interiéru, kůží potažený volant a hlavice řadicí páky. Základní výbava Terra z tohoto výčtu neobsahuje např.: boční airbagy, automatickou klimatizaci, dálkové zamykání, karbonové obložení interiéru, audio soustava má o 2 reproduktory méně a elektricky se ovládají pouze přední okna.

Toyota Corolla Verso vyplňuje mezeru mezi menším Yarisem Verso a větším modelem Avensis Verso. Toto MPV na bázi nižší střední třídy je rodinným automobilem s vysokou variabilitou interiéru a užitnou hodnotou. Jízdní vlastnosti jsou vyrovnané, vůz nemá podstatnější slabinu. Zpracování vozu je tradičně precizní, což řidič i spolucestující ocení zejména na nerovnostech českých silnic. Cenu vozu, která rozhodně není nízká, je dobré posuzovat v kontextu minimální poruchovosti a tradiční vysoké spolehlivosti vozů Toyota.

Technické parametry

Vnější rozměry: délka: 4240 mm, šířka: 1705 mm, výška: 1610 mm
Rozvor náprav: 2600 mm
Typ motoru: přeplňovaný vznětový čtyřválec DOHC
Zdvihový objem: 1995 ccm
Vstřikování paliva: typu Common Rail
Max. výkon: 66kW/90 k při 4000 ot./min.
Max. toč. moment: 215 Nm při 2200 - 2400 ot./min.
Převodovka: manuální pětistupňová
Zavěšení kol: vpředu typu McPherson/vzadu vlečená ramena
Pneumatiky: rozměr 195/60 R 15
Objem zavazadelníku: 415 - 1386 l
Pohotovostní hmotnost: 1420 kg
Celková hmotnost: 1840 kg
Největší rychlost: 170 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h: 13,5 s
Spotřeba paliva (ES): 5,3 - 6,2 - 7,9 l
Cena: 739 900 Kč
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků