Test Toyota Corolla D4D: kdo koupí, neprohloupí

Jedno ze slavných automobilových jmen se pomalu stává historií. Jaká je Toyota Corolla jako ojetina v jedné z posledních generací?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Dlouhá historie legendy na kolech
  2. Stručná historie osmé generace Corolly, Motorizace po faceliftu, Typické přednosti a nedostatky
  3. Specifikace testovaného vozu, Exteriér s japonskou elegancí, Útulný interiér
  4. Motor je hlavně úsporný, Naměřená dynamika, Ovladatelnost
  5. Jízdní vlastnosti a komfort, Závěr, Technické parametry
  6. Kompletní fotogalerie

Vyzkoušeli jsme pro vás další zajímavou ojetinu, tentokrát padla volba na legendární Toyotu Corolla. Jaká je ve své předposlední generaci s dvoulitrovým dieselem pod kapotou a pěti léty „na krku”?

Testovanou Toyotu Corolla nám zapůjčil Autobazar Prachárna z Hradce Králové.

Legenda na kolech

V roce 1966 vyjela z továren japonské automobilky Toyota první Corolla. Vůz hodně vzdálený svým nástupcům by dnes patřil do třídy malých vozů. Technický základ nevybočoval ze světových trendů - čtyřválec o objemu 1,1 litru a pohon zadních kol. Kompaktní dvoudvéřový vůz byl doplněn v roce 1968 sedanem a kombi a líbivý facelift přispěl k rozhodnutí o vývozu do USA. To byly počátky celosvětového úspěchu modelu Corolla. Pro americký trh byl zvolen motor o objemu 1,2 litru.

Klepněte pro větší obrázek
Toyota Corolla Deluxe Coupe vyráběná v létech 1968 - 1969

V roce 1970 se představila druhá generace, která přinesla prodloužený rozvor a motory o objemu 1,2, 1,4 a 1,6 litru. Prodejní úspěchy druhé generace vedly k rychlému rozhodnutí o vývoji třetí generace, která by více odpovídala estetickému cítění zahraničních zákazníků, protože Corolly prvních dvou generací byly ryze japonskou záležitostí včetně poněkud zvláštního designu.

Klepněte pro větší obrázek 
Toyota Corolla Wagon modelového roku 1970, vyráběná v letech 1970 - 1974

V roce 1973 se představila třetí generace, z předchozí generace zůstalo ve výrobě pouze praktické kombi. Z karosářských variant se představil liftback, sedan, kupé a samozřejmě kombi. Nabídka pohonných jednotek zůstala zachována, vercholné sportovní kupé dostalo šestnáctistovku o výkonu 81 kW. Tato generace se designově blížila Opelu Kadett, tehdejšímu šlágru na evropských trzích.

Klepněte pro větší obrázek
Toyota Corolla SR5 Sport Coupe s motorem 1,6 81 kW, vyráběná 1975 - 1978

V roce 1979 se představila čtvrtá generace Corolly. Revoluce se konala především navenek, technicky vycházela z předchůdce. Za zmínku stojí pouze nově řešení zadní náprava typu Panhard, která lépe plnila nároky na jízdní vlastnosti klasické zadokolky. Designově se Toyota takřka odvázala a již na sklonku sedmdesátýách let s Corollou oprostila od dřívějších trendů a vrhla se do hran počátku osmdesátých let. K motorizacím přibyla sedmnáctistovka a moderní šestnáctistovka konstrukce OHC.

Klepněte pro větší obrázek 
Toyota Corolla Sedan vyráběná v letech 1979 - 1983

V roce 1983 došlo i na technickou revoluci. Pátá generace přišla s moderní koncepcí motor vpředu napříč a pohon předních kol. Corolla se tak přes noc stala úplně novým vozem, i když měla za sebou již více než 7 miliónů vyrobených kusů. Jako karosářské varianty byly k dispozici tradiční čtyřdvéřový sedan a pětidvéřový liftback, třídvéřový hatchback následoval. Pod kapotou se objevily třináctistovka o výkonu 51 kW a šestnáctistovka o výkonu 62 kW , další revolucí byl klasický vznětový motor se vstřikem do předkomůrky o objemu 1839 cm3 a výkonu 43 kW.

Klepněte pro větší obrázek
Toyota Corolla FX16 GT-S vyráběná v letech 1984 - 1987

V roce 1987 se představila na dnešní poměry moderní šestá generace. Rozvor 243 mm zůstal zachován, ovšem převisy karosérie zajistily nárůst rozměrů ve všech směrech. Pod kapotou se objevily nové motory - benzinová třináctistovka (55 kW), šestnáctistovka (66 kW). Tyto Toyoty jsou dobře známé i našim motoristům, protože se k nám ve velké míře dostaly jako ojetiny v první polovině devadesátých let. Specialitou bylo kombi Tercel s permanentním pohonem všech kol, což byl pokus oslovit zákazníky značky Subaru.

Klepněte pro větší obrázek
Toyota Corolla LE sedan vyráběná v letech 1988 - 1992

Zběsilé prodejní tempo svědčilo konstruktérům a proto na sebe nechala další, v pořadí již sedmá generace čekat jen do roku 1991. tato generace je dodnes velmi ceněná pro svůj nadčasový design, provozní spolehlivost a výbornou šestnáctistovku o výkonu 80 kW, se kterou Corolla sprintovala až na 195 km/h. Mimochodem Corolla se tehdy velikostně takřka vyrovnala souběžně vyráběné generaci většího modelu Carina E. Absolutní novinkou byl vznětový dvoulitr o výkonu 53 kW, kterým Toyota potvrdila zájem vstoupit do rodiny naftových přeborníků.

Klepněte pro větší obrázek
Toyota Corolla sedan vyrábéná v letech 1993 - 1997

V roce 1997 se představila námi testovaná osmá generace Corolly. Ta představila kompaktnějšími rozměry než předchůdce a odvážnými tvary, které svědčily aerodynamice. Corolla se tak naprosto vydělila z hlavního evropského proudu automobilového designu a šla na chvíli svou vlastní cestou. Kdo toto auto nepoznal, nemůže o něm zhola nic soudit, protože patří k nejpovedenějším vozům přelomu tisíciletí. Sám jsem byl kdysi skeptický k poněkud zvláštnímu designu, ale kvality vozu plně vyvažují tuto odchylku od normálu.

Nepříliš dobré přijetí designu ze strany evropských novinářů vedlo k faceliftu v roce 2000, který vrátil přídi Corolly soudobý výraz. Kruhové světlomety vystřídala dvojice světlometů pod čirým krytem, zvláštní samostatné ukazatele směru byly zachovány. Motory o objemech 1,3, 1,6, 1,8 litru poctivě rozvíjely variabilní časování ventilů a pod kapotou se objevily přeplňovaný vznětový dvoulitr o výkonu 66 kW a klasický nepřeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 1,9 litru a výkonu 53 kW.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Testovaná Corolla osmé generace po faceliftu

Už v roce 2001 Toyota představila daleko líbivější devátou generaci, která plně vycházele z designérských východisek menšího modelu Yaris. Kromě tří- a pětidvéřového hatchbacku, sedanu a kombi se představilo také zdařilé MPV Verso. Pod kapotou se objevily dva zážehové šestnáctiventilové čtyřválce s variabilním časováním ventilů VVT-i (1,4 l/71 kW a 1,6 l/81 kW) a dva přeplňované vznětové dvoulitry se systémem vysokotlakého vstřikování Common-rail o výkonu 66 a 81 kW.

Konec Corolly neiniciovali zákazníci ztrátou zájmu, ale sama Toyota, která v roce 2006 představila koncept Auris Space, jenž se v roce 2007 dostal definitivně do výroby jako nová modelová řada Auris. Pouze čtyřdvéřový sedan si ponechal označení Corolla, jinak se její osud prozatím uzavřel. 32 miliónů prodaných kusů jasně svědčí, že Corolla si označení „legenda na kolech“ plně zaslouží.

Tip: Přečtete si test nové Toyoty Auris.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Dlouhá historie legendy na kolech
  2. Stručná historie osmé generace Corolly, Motorizace po faceliftu, Typické přednosti a nedostatky
  3. Specifikace testovaného vozu, Exteriér s japonskou elegancí, Útulný interiér
  4. Motor je hlavně úsporný, Naměřená dynamika, Ovladatelnost
  5. Jízdní vlastnosti a komfort, Závěr, Technické parametry
  6. Kompletní fotogalerie
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků