Test: Toyota Corolla - Devátý díl úspěšného seriálu

Málokterý živý model automobilu se může pochlubit takovou historií jako Toyota Corolla. Na podzimním frankfurtském autosalonu měla premiéru už devátá generace od prvopočátků v roce 1966. Corolla se tak stává vozem s největším počtem vyrobených kusů v dějinách vůbec.
Test: Toyota Corolla - Devátý díl úspěšného seriálu
V souladu se současnými trendy je nová Corolla kompaktní sevřený vůz, zevnějškem připomínající příď menšího Yarisu. K testu jsme dostali pětidveřový vůz s motorem 1,4, tedy nejmenší pohonnou jednotkou. Ta patří do řady VVT-i, tedy mezi motory s proměnným časováním ventilů.

Na první pohled je jasné, že Corolla zapadá do vozů nižší střední třídy. Na našem trhu je už v podobě tří- nebo pětidveřového hatchbacku a také jako Verso. Tímto slovem označuje Toyota všechny své tzv. mini MPV, nebo chcete-li velkoprostorové kompakty. První vlaštovkou se stal Yaris Verso, následoval Avensis Verso s premiérou na březnovém autosalonu Ženeva ´01. Pro doplnění celé modelové řady karoserií čekáme ještě na kombi, které má přijít ještě v letošním roce.

Všechny existující typy karoserií působí proti dosavadní Corolle mohutnějším dojmem. Podobnou proměnu zaznamenávají ostatně i vozy jiných značek. Do pětidveřového vozu se Klepněte pro větší obrázeknastupuje poměrně pohodlně, úhel otevření všech dveří je dostatečný. Ve správné výšce je i spodní hrana zavazadlového prostoru. Ten se otvírá stisknutím zámku pod krytem osvětlení registrační značky. V některých situacích to může být problém, protože zadní páté dveře si tak může – třeba na křižovatce – otevřít vlastně kdokoliv. Velikost zavazadlového prostoru odpovídá kategorii vozu.

Řidič usedá do sedačky, jejíž sedák lze výškově seřizovat „pumpováním“ pákou. Nezvyklý, ale nikoliv nepraktický, je stejný systém použitý pro seřizování sklonu opěradla. Sedáky předních sedadel bychom uvítali trochu delší. Prostor před zadními sedadly je sice využitelný i při posunutí předních sedadel až do zadní krajní polohy, ale spíš pro postavy menšího vzrůstu. Jinak se musejí oba cestující na předních sedadlech poněkud uskrovnit posunutím vpřed. Není to ale příliš na újmu jejich pohodlí, místa je tu na délku dost. Řidiči slouží i velmi pohodlná a praktická opěrka levé nohy.

O tom že interiér navrhovali s maximálními ohledy na ergonomii snad ani není třeba se zmiňovat, tak je tomu dnes běžně. O to víc mrzí, že rádio s CD přehrávačem atypického rozměru nemá ovládání pod volantem, což se už jinak stává pomalu standardem. Jízdní vlastnosti nové Corolly můžeme bez přehánění označit za skutečně skvělé. Zejména při užití motoru 1,4 vůz odpovídá požadavku „rychlejšího“ podvozku než motoru. V zatáčkách se chová přísně neutrálně, řazení je možná až příliš citlivé. Slušel by mu degresívní průběh výkonové křivky. Podélná stabilita vozu s tak krátkým rozvorem je velmi dobrá i při maximálně dosažitelné rychlosti na dálnici. Určitě snese bez obtíží i motor 1,6. V průběhu dalších měsíců se ovšem počítá i s verzí 1,8 T Sport s výkonem 192 k a tam už je třeba uplatnit na podvozku změny.

Vadou na kráse vozu, který jsme měli možnost testovat, tak z hlediska jízdních vlastností zůstávají použité zimní pneumatiky Dunlop. Na sněhu a ledě se chovají výborně, ale se suchým posypem se snášely dost nevraživě. Kloužou nevyzpytatelně na obou nápravách, takže občas překvapí i nečekaným ustřelením zádě. Na čistých vozovkách problém není, tady můžeme opět hovořit o naprosto jisté stopě a poslušném opisování zvolených křivek. Brzdy opatřené ABS vykazují patřičnou účinnost, samotný systém ABS spíná ve správném okamžiku, takže brzdnou dráhu nijak podstatně neprodlužuje. Odolnost vůči delší intenzívní zátěži jsme v daných – většinou kluzkých – podmínkách nemohli zcela vyzkoušet, ale nepředpokládáme žádnou potíž.

Agregát s objemem 1,4 l vykazuje nad očekávání slušnou dynamiku. Od takového objemu sice nemůžeme očekávat zázraky, ale s akcelerací jsme byli rozhodně spokojeni. Orientačním měřením jsme zjistili zrychlení 0 – 100 km/h za 12,1 s, největší rychlost 178 km/h. Vůz na Klepněte pro větší obrázekrovině snadno udržuje i poměrně vyšší stálou rychlost, menší objem se projeví až ve stoupání. Tady už je relativní nedostatek točivého momentu citelný.

Velmi přijatelná se jeví spotřeba paliva. Při běžné jízdě v obvyklé kombinaci poměru ujetých kilometrů ve městě a po silnici to bylo necelých 7 l/100 km. Při intenzivnější zátěži na dálnici pak spotřeba stoupá, právě vlivem nutnosti sešlápnout pedál plynu hlouběji, abychom nahradili deficit točivého momentu. To ale při snaze vyrovnat se vozům s výkonnějšími motory. Pokud se spokojíme s nabídkou limitovanou objemem, vykazuje Toyota Corolla 1,4 spotřebu kolem 7,5 l/100 km. Při vyšších nárocích se zvyšuje na hranici kolem 8,0 l/100 km. Nemile nás překvapilo poměrně nepřesné řazení. je dáno už delší řadicí pákou, tudíž větším rozptylem, než by bylo optimální. Občas jsme ale správný rychlostní stupeň „hledali“, a to by u tak kvalitního a technicky vyspělého vozu být nemělo. Velmi důsledně je také nutné vyšlapávat pedál spojky až k podlaze.

Toyota Corolla je vůz s vynikajícími jízdními vlastnostmi, nízkou úrovní vnitřního hluku, přijatelnou spotřebou, kvalitním zpracováním a vzhledem k objemu motoru nadprůměrnou dynamikou. V našich podmínkách může úspěšně sehrát roli rodinného automobilu s velmi příznivým poměrem užitné hodnoty a ceny.

Minitest Renault Captur 1.3 TCe: 1,333 stříbrných stříkaček na rozloučenou

Renault Captur 1.3 TCe (minitest)

Crossover Renault Captur se již brzy dočká nové generace. Stihli jsme se proto rozloučit s tou současnou, která nám připomněla, proč je tento malý nezmar tak populární.

včera | Vladimír Kadera | 23 příspěvků
S Fordem Ranger Raptor na střelnici: Střele neujede, všemu ostatnímu už ano!

S Fordem Ranger Raptor na střelnici

Pick-upy si lidé kupují hlavně jako pracovní stroje. Z dřívějška víme, že už mohou sloužit také jako stylový doplněk, Ford Ranger Raptor ale patří do úplně jiné škatulky.

19.  9.  2019 | Jan Mička | 16 příspěvků
TEST DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155: Odvážní Francouzi jsou zpátky!

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155

Luxusní divize automobilky Citroën se stala samostatnou značkou v roce 2014. Jako první to s modelem DS 7 zkusila s karoserií SUV a nyní nastal čas jít dál. Asi vás nepřekvapí, že jde taktéž o SUV. Proč ne, když je lidé chtějí?

16.  9.  2019 | Vladimír Kadera | 29 příspěvků