TEST Toyota C-HR Neon Lime 1.8 Hybrid: C-hrrrr F-íííí!

Toyota uvedla kompaktní crossover s dynamickým designem Kazuhiko Isawy již před třemi lety pod sloganem Compact Hybrid Revolution (odtud označení C-HR). Ostře řezaný hybrid se prodává velmi dobře, což má dále podpořit i nová designová edice Neon Lime Powered by JBL. A vlastně proč ne? Pokud tedy zůstane ve městě…
Radosti
Líbivý design exteriéru i interiéru
Celkově nízká spotřeba, ve městě až úsměvně nízká
Ve městě velmi tichý provoz
Baterie hybridu nezabírají místo v kufru
Starosti
Omezená prostornost interiéru
Ostudný infotainment
Hluk od kol ve vyšších rychlostech, při zátěži od motoru
Nijak oslnivá dynamika
7  /10

Limitovaná edice Neon Lime by JBL přináší, jak již název napovídá, ostře zelenkavý lak s kontrastní černou střechou, černými osmnáctkami i kryty zrcátek. A samozřejmě stereo JBL s výkonem 576 W, osmi reproduktory a subwooferem. Vychází z vrcholné výbavy Selection a zahrnuje mimo jiné full-LED světlomety, infotainment s navigací, dvouzónovou klimatizaci, sadu bezpečnostních asistentů a sedačky v kombinaci koženky, Alcantary a kůže. To vše za 754.900 Kč.

Zdá se vám to dost? Možná. Pomněte však, že v ceně dostanete dvoje bezdrátová sluchátka a BT reproduktor JBL. A také 6měsíční předplatné služby Deezer, ať už je to cokoli. A členství v JBL VIP klubu… ať i to znamená cokoli. Proč zmiňujeme marginální dárečky v testu? Protože tenhle detail vystihuje povahu hybridního C-HR poměrně přesně. V celkovém vnímání totiž záleží na tom, jakou optikou se na něj chcete dívat.

Toyota navzdory své politice hybridů připravuje plně elektrickou verzi C-HR

Toyota navzdory své politice hybridů připravuje plně elektrickou verzi C-HR

Pokud pohledem člověka, který dá tip, kam zajet na sharované elektrokoloběžce na zaručeně nejlepší latté, má jasno v tom, kdy je OK si vzít naboso mokasíny a zaručeně ví, který DJ má letos nejlepší vibe, nebo dokonce tuší, co je to Deezer, či jej dokonce používá, bude vám C-HR Neon Lime šité přímo na míru. Ale je také velmi snadné jej nemít rád.

Fashion-conscious Eco-mentalist

Pokud vám u auta záleží především na stylu a vaším hobby je sledovat a následovat módní trendy, máte vážného kandidáta. Speciálně pakliže vám navíc leží na srdci osud planety a vůbec vám není proti mysli zájem okolí. Jakkoli není C-HR žádnou horkou novinkou a na našich silnicích je poměrně častým zjevem, budí nemálo pozornosti. Dynamický design s agresivním postojem zkrátka táhne, speciálně ve výrazném zeleném odstínu s fešáckými koly. Navíc je to hybrid, takže můžete být upokojeni, že realizací svých dopravních potřeb nepřispějete ke globální změně klimatu, ale naopak vykouzlíte na tváři bohyně Gaii spokojený úsměv.

Toyota lehce vylepšila Prius Plug-in Hybrid. Hlavní novinkou je pět míst k sezení

Toyota lehce vylepšila Prius Plug-in Hybrid. Hlavní novinkou je pět míst k sezení

Pokud se naprostá většina vašich dopravních potřeb odehrává ve městě a nemáte vícečlennou rodinu, bude vám hybridní C-HR dělat jen radost. A to nemyslím nijak pejorativně. Upřímně není málo těch, kdo vesměs jezdí hlavně na nákupy, případně do školky pro jedno dítko a chtějí u toho vypadat trendy. A přesně na tuto skupinu Toyota poměrně ostentativně cílí i svůj marketing. Jako doplněk k designovému outfitu udělá kompaktní crossover skvělou službu a je více než potěšitelnou náhradou za pětimetrové SUV, která se nezřídka používají k témuž účelu.

Vypadá cool, skvěle hraje, a navíc potěší opravdu nizoučkou spotřebou. Pokud přistoupíte na hybridní hru a naučíte se jezdit podle ukazatele režimů, odmění se městskou spotřebou klidně i pod čtyři litry zácpa nezácpa a krásně bezhlučným provozem. Při malém zatížení pojedete buď zcela na elektřinu, případně se připojí spalovací motor, který ale díky chytře naladěné planetové skříni e-CVT udrží nízké provozní otáčky.

Potvrzeno: Toyota poletí na Měsíc. Prototyp lunárního vozidla ukáže v roce 2022

Potvrzeno: Toyota poletí na Měsíc. Prototyp lunárního vozidla ukáže v roce 2022

V městské džungli je C-HR jako ryba ve vodě. Dalším paradoxem je, že designu navzdory je z něj velmi slušně vidět. Výhled vpřed i do celé přední polosféry, rozhled velkými zpětnými zrcátky, a dokonce i malým oknem vzad je nad očekávání dobrý. Jen šikmo vzad neuvidíte prakticky nic, takže se budete muset spolehnout na rozostřený obraz couvací kamery. Pokud jste ochotni trochu zdržovat dopravu, pojedete za pár kapek benzínu a bude vám dělat radost členitý a designově rozmarný interiér, který je ovšem i poměrně praktický a nabídne chytře rozmístěné odkládací prostory. Výjimkou jsou zadní sedačky, kde ve dveřích najdete prominentní držáky na nápoje a jinak nic.

V kategorii městský styl má CH-R za jedna. Jen jej zkrátka nesmíte chtít používat jako…

… normální auto

Hybridní ústrojí totiž umí dávat, ale do jisté míry i vyžaduje změnu myšlení a řidičského stylu. Jste-li zvyklí třeba na turbodiesel a máte za to, že jedině takhle se má auto chovat, atmosférický hybrid vám věru sedět nebude. Musíte se chtít trochu přizpůsobit. Což je pro někoho nepřekonatelný problém, pro někoho malá oběť ekologii a pro někoho možná i výzva a vítaná příležitost „být zase o kousek ohleduplnější“. S tím koresponduje i to, že C-HR by JBL je stylovka a striktně racionálním pohledem vzato rozhodně není vzorem poměru ceny a užitné hodnoty.

Toyota ve svých marketingových podkladech honosně mluví doslova o „těch nejlepších materiálech a celkové prostornosti“. Papír sice snese vše, ale zde bych si dovolil nesouhlasit. Například objem zavazadelníku je sice na třídu a určení naprosto dostačující, ale v kabině je to horší. Jakkoli uznávám, že se svými 192 cm jsem poněkud přerostlý, do C-HR jsem se na výšku prostě nevešel. Prostor za sedačkou řidiče pak na pohled vypadal, že bez amputací dolních končetin nemá nikdo šanci se usadit.

Toyota Corolla Sedan zlevnila až o 149 tisíc! Ve verzi Prime má i bohatou výbavu

Toyota Corolla Sedan zlevnila až o 149 tisíc! Ve verzi Prime má i bohatou výbavu

Opak je ale ku podivu pravdou. Prostor pro kolena je sice dosti omezený, ale díky vysoko položenému sedáku (pod ním jsou akumulátory) a dostatku místa na nárty pod přední sedačkou jsou zadní místa překvapivě celkem použitelná. Alespoň na kratší cesty. I zde totiž platí, že s výškou pro hlavy to C-HR rozhodně nepřehání. Expresivní exteriérový design s vysokou linkou oken navíc do zadní části přináší pocitově tmavou a stísněnou atmosféru, což děti příliš neocení. Ostatně ty budou mít vůbec trochu problém se dozadu dostat, kvůli vnějším klikám schovaným až skoro pod střechou.

Vyšší řidiče čeká ještě jeden problém, který je u Toyoty tradiční – relativně nízko položený volant se značně omezeným rozsahem jak výškového, tak podélného nastavení. Ani jinak skvělé, designově zdařilé a pohodlné sedačky tak vyšším postavám nepomohou od pozice „na opičáka“, se shrbenými zády, nataženýma rukama a volantem takřka mezi koleny.

Zvláštní zprávy z Japonska: Toyota, Lexus a Mazda budou údajně spolupracovat

Zvláštní zprávy z Japonska: Toyota, Lexus a Mazda budou údajně spolupracovat

K materiálům bych si ostatně také dovolil několik poznámek. Interiéru bez diskuse nelze upřít, že vypadá stylově a v podstatě i skýtá jistý nádech luxusu. Faktem ale je, že se mu to daří především proto, že Toyotě se povedlo vykouzlit „hodně z mála“. Například šikovným „diamantovým“ dezénováním skrývá, že valná většina plastů patří spíš k tomu výrobně levnějšímu, co lze v automotive dnes nalézt. Stejně tak „kožené“ čalounění palubní desky, které po nepříliš detailním ohledání vyjeví, že je i se „švy“ vylisováno z jednoho kusu koženky.

Další chytrý trik jsou třeba metalické vločky v černých plochách dnes napříč značkami a segmenty tolik oblíbeného (protože výrobně poměrně levného) „klavírního laku“. Díky nim povrch nejen lépe vypadá, ale netrpí ani na největší bolest – otisky prstů v metalickém efektu zaniknou. Toyota si zkrátka dala záležet, aby z minima nákladů dostala maximum efektu. Snaha se cení, ale „nejlepší materiály“ věru vypadají jinak. C-HR pro Evropu se navíc nevyrábí v Japonsku, ale v Turecku. A mám trochu podezření, že všímavé a dlouhé prsty managementu kvality tam úplně optimálně nedosáhnou.

TEST Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid: Dost dobrá i pro Lexus

TEST Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid: Dost dobrá i pro Lexus

Že se v povrchové vrstvě palubní desky rýsuje výřez pro airbag spolujezdce, asi žádného z běžných zákazníků trápit nebude a možná by odpustili i uvolněný kryt sloupku volantu z toho nejlacinějšího plastu. Nepotěší ale, že zkoušený kus měl hned čtyři zkreslující optické vady v čelním skle, z toho dvě přímo v zorném poli řidiče, a nádavkem dvě v zadním. Jedno, druhé i třetí jsou z pohledu výrobní kvality faux-pas, jednotlivě odpustitelné, ale pospolu a s přihlédnutím k cenovce tří čtvrtin milionu už si prostě zmínit zaslouží, speciálně pokud si o to Toyota sama řekla tvrzením v brožurce.

První jízda se Škodou Kamiq 1.0 TSI: Revoluci nečekejte, poctivý kus auta ano

Škoda Kamiq 1.0 TSI DSG (první svezení)

Už se těším, až si dnes večer sednu s šálkem horké kávy k počítači a zabořím se do diskuze pod tímto článkem. Na první dojem je totiž Škoda Kamiq opravdu dobrá.

21.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 178 příspěvků
TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

19.  8.  2019 | Petr Schnagl | 13 příspěvků
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 78 příspěvků