Bílá a černá je obehraná kombinace, ale stále funguje /Toyota C-HR

Bílá a černá je obehraná kombinace, ale stále funguje /Toyota C-HR

Auto vypadá nazlobeně /Toyota C-HR

Auto vypadá nazlobeně /Toyota C-HR

V zadní části je jako z jiného světa /Toyota C-HR

V zadní části je jako z jiného světa /Toyota C-HR

Boční profil vyvolává dojem kupé /Toyota C-HR

Boční profil vyvolává dojem kupé /Toyota C-HR

Zadní spojler by mohl být klidně určený i pro závodní speciál /Toyota C-HR

Zadní spojler by mohl být klidně určený i pro závodní speciál /Toyota C-HR

I světlo pro denní svícení je originálně tvarované /Toyota C-HR

I světlo pro denní svícení je originálně tvarované /Toyota C-HR

V dolní části nárazníku jsme poprvé objevili motiv diamantů /Toyota C-HR

V dolní části nárazníku jsme poprvé objevili motiv diamantů /Toyota C-HR

Modře podbarvené logo prozrazuje, že jde o hybrid /Toyota C-HR

Modře podbarvené logo prozrazuje, že jde o hybrid /Toyota C-HR

Design kol je také neotřelý /Toyota C-HR

Design kol je také neotřelý /Toyota C-HR

Plastová lišta na boku opticky snižuje výšku karosérie /Toyota C-HR

Plastová lišta na boku opticky snižuje výšku karosérie /Toyota C-HR

Křídlo prodlužuje délku střechy /Toyota C-HR

Křídlo prodlužuje délku střechy /Toyota C-HR

Zadní světlo je také nezaměnitelné /Toyota C-HR

Zadní světlo je také nezaměnitelné /Toyota C-HR

Odrazky v rohu záď rozšiřují /Toyota C-HR

Odrazky v rohu záď rozšiřují /Toyota C-HR

Zde je vidět, jak je ukrytá střecha /Toyota C-HR

Zde je vidět, jak je ukrytá střecha /Toyota C-HR

Dveře přesahují prahy /Toyota C-HR

Dveře přesahují prahy /Toyota C-HR

Interiér je orientován na řidiče /Toyota C-HR

Interiér je orientován na řidiče /Toyota C-HR

Modrou barvou se tu nešetřilo /Toyota C-HR

Modrou barvou se tu nešetřilo /Toyota C-HR

Použít takovou kombinaci se zatím pokusil jen málokterý designér automobilových interiérů /Toyota C-HR

Použít takovou kombinaci se zatím pokusil jen málokterý designér automobilových interiérů /Toyota C-HR

Modrá lišta propojuje displej s ostatními částmi palubní desky /Toyota C-HR

Modrá lišta propojuje displej s ostatními částmi palubní desky /Toyota C-HR

Loketní opěrka je prohnutá /Toyota C-HR

Loketní opěrka je prohnutá /Toyota C-HR

Toyota zatím zůstává u klasických analogových ukazatelů /Toyota C-HR

Toyota zatím zůstává u klasických analogových ukazatelů /Toyota C-HR

Volič jízdních režimů je perfektně opracován /Toyota C-HR

Volič jízdních režimů je perfektně opracován /Toyota C-HR

Tlačítka pro ovládání klimatizace jsou seskupená do dvou rámečků ve tvaru diamantu /Toyota C-HR

Tlačítka pro ovládání klimatizace jsou seskupená do dvou rámečků ve tvaru diamantu /Toyota C-HR

Totéž je k vidění na volantu /Toyota C-HR

Totéž je k vidění na volantu /Toyota C-HR

A ještě jednou v detailu /Toyota C-HR

A ještě jednou v detailu /Toyota C-HR

Stejný motiv je i v oblasti osvětlení přední části kabiny /Toyota C-HR

Stejný motiv je i v oblasti osvětlení přední části kabiny /Toyota C-HR

A na obložení střechy nad oběma sedačkami /Toyota C-HR

A na obložení střechy nad oběma sedačkami /Toyota C-HR

Toyota je na své hybridy pyšná, a proto nasazení této technologie inzeruje na různých částech karosérie /Toyota C-HR

Toyota je na své hybridy pyšná, a proto nasazení této technologie inzeruje na různých částech karosérie /Toyota C-HR

Můžete sledovat, jak ekologicky si počínáte v každém okamžiku jízdy /Toyota C-HR

Můžete sledovat, jak ekologicky si počínáte v každém okamžiku jízdy /Toyota C-HR

A výsledky porovnávat s těmi předešlými /Toyota C-HR

A výsledky porovnávat s těmi předešlými /Toyota C-HR

Také vám vůz ukazuje, jaká energie je právě využívaná /Toyota C-HR

Také vám vůz ukazuje, jaká energie je právě využívaná /Toyota C-HR

Na elektřinu lze ujet jeden až dva kilometry /Toyota C-HR

Na elektřinu lze ujet jeden až dva kilometry /Toyota C-HR

Buď o tom auto rozhodne samo, nebo mu můžete napovědět stiskem tohoto tlačítka /Toyota C-HR

Buď o tom auto rozhodne samo, nebo mu můžete napovědět stiskem tohoto tlačítka /Toyota C-HR

Hybridní ústrojí zcela vyplní motorový prostor /Toyota C-HR

Hybridní ústrojí zcela vyplní motorový prostor /Toyota C-HR

Vzadu je místo i pro dospělé /Toyota C-HR

Vzadu je místo i pro dospělé /Toyota C-HR

Kufr má postačující objem /Toyota C-HR

Kufr má postačující objem /Toyota C-HR

Pod podlážkou už je pouze místo na povinnou výbavu /Toyota C-HR

Pod podlážkou už je pouze místo na povinnou výbavu /Toyota C-HR

Pokud se sklopí zadní opěradla, tak vznikne schůdek /Toyota C-HR

Pokud se sklopí zadní opěradla, tak vznikne schůdek /Toyota C-HR

Na středové konzole jsou dva držáky nápojů /Toyota C-HR

Na středové konzole jsou dva držáky nápojů /Toyota C-HR

Pod loketní opěrkou je slušně velká přihrádka /Toyota C-HR

Pod loketní opěrkou je slušně velká přihrádka /Toyota C-HR

Kapsy ve dveřích by mohly být větší /Toyota C-HR

Kapsy ve dveřích by mohly být větší /Toyota C-HR

V přihrádce před spolujezdcem lze uschovat menší kabelku /Toyota C-HR

V přihrádce před spolujezdcem lze uschovat menší kabelku /Toyota C-HR

Auto vypadá nazlobeně /Toyota C-HR
V zadní části je jako z jiného světa /Toyota C-HR
Boční profil vyvolává dojem kupé /Toyota C-HR
Zadní spojler by mohl být klidně určený i pro závodní speciál /Toyota C-HR
42
Fotogalerie

TEST Toyota C-HR 1,8 Hybrid: S nudou je třeba skoncovat!

Kapitoly článku:


Do velké části vozů se značkou Toyota už naftu tankovat nemůžete. V případě modelu C-HR to platí také. Kdo tento vůz chce, musí se rozhodovat mezi zážehovým přeplňovaným čtyřválcem o zdvihovém objemu válců 1,2 litru. Ten poskytuje výkon 85 kW. Druhou možností je o 5 kW výkonnější hybridní soustrojí.

Zatím jsou zákazníci v České republice tak trochu nerozhodní, co je pro ně lepší. Polovina odjíždí z autosalonů v C-HR ve voze, který má pod kapotou turbomotor, druhá polovina si hned vyzkouší chování hybridní soustavy. Pokud ho ovšem zvolí, musí se obejít bez možnosti pohonu všech kol. Tato vymoženost je vyhrazena pouze variantě 1,2 Turbo s automatem.

V autě, které jsme získali do redakce, byl instalovaný právě hybrid. V něm atmosférická osmnáctistovka (výkon 72 kW, 142 Nm) spolupracuje s elektromotorem. Ten sám o sobě disponuje výkonem 53 kW a točivým momentem 163 Nm. Když se to pak poskládá dohromady, vyjde z toho celkový využitelný výkon 90 kW (122 koňských sil).

Při svých dřívějších setkáních s hybridní planetovou převodovkou, která je v hybridech Toyoty jedinou možnou volbou, jsem si ji opravdu neoblíbil. Ve městě se s ní ještě dá žít. Pokud ale vyjedete za hranice oblasti, kde platí povolená padesátka, a dostanete nápad předjet ve stoupacím pruhu nějaké auto, musíte sešlápnout plynový pedál na podlahu. V tu ránu se dříve zpod kapoty ozývalo  něco mezi ječením a vytím, takže v dalším případě jste na podobné počínání raději rezignovali.

Zřejmě to nevadilo jen mně, proto konstruktéři Toyoty vymysleli jinou charakteristiku tohoto převodového systému. Stále se, za výše popsané situace, zpod kapoty neozývá šepot lučních květin a samozřejmě ani bublavý zvuk motoru, ale v kombinaci s puštěným rádiem je to poměrně snesitelné.

Hybrid? Jak prosté...

S hybridním systémem se rychle sžije každý. Pro ty, co už měli co do činění s automatickou převodovkou, je to ještě snazší. Stačí jen posunout páku voliče převodovky do režimu D a vyrazit. Elektronika v útrobách se pak už postará o to, zda se pojede čistě na spalovací motor, čistě na elektřinu, či za spolupráce obou agregátů.

Pokud odstartujete svoji jízdu někde v horském středisku, pak můžete zvolit také režim B. Ten umí zvýšenou mírou rekuperovat brzdnou energii. Jestliže tedy sundáte nohu z plynu, bude vůz zpomalovat výrazněji než při zařazeném "Déčku".

Můžete zkusit využívat ještě jedno tlačítko. Nachází se v blízkosti páčky elektrické parkovací brzdy a je na něm nápis EV Mode. Teoreticky vám má umožnit pohybovat se pouze pomocí elektřiny, kterou jste předtím uložili do baterie. Pokud jste ohleduplný jedinec, můžete se o to pokusit třeba v podzemních garážích nebo při jízdě kolem dětského hřiště či nemocnice.

Říkám ale "pokusit", protože o tom fakticky rozhoduje zase auto samo. Je docela pravděpodobné, že usoudí, že v danou chvíli je baterie málo nabitá, nebo že k jízdě v danou chvíli potřebujete větší výkon, než by poskytl samotný elektromotor.

Přesto to ale C-HR dělá docela dobře. Přesvědčíte se o tom při pohledu na údaj o spotřebě na palubním počítači. Ve městě jsem při více než deseti jízdách během týdenního testu zaznamenal spotřeby v rozmezí od 3,1 do 4,5 litru. No řekněte - kdo z vás to má?

Úctyhodná je také spotřeba při jízdách v oblastech, kde sice platí maximální povolená rychlost 90 kilometrů v hodině, ale zase tak moc často ji využívat nemůžete. Tedy například v satelitních oblastech kolem hlavního města. Pak se s určitostí budete pohybovat pod čtyřmi litry. Mně ukázal palubní počítač 3,7 litru. S tím klidně můžete jít do hospody diskutovat s majiteli starých "tédéíček".

Jiný kafe je ale jízda po dálnici. Tam jsou elektromotor a baterie po většinu trasy jen zbytečnou zátěží. Spotřeba při tuzemském povoleném rychlostním limitu 130 km/hod dosáhla na hodnotu 6,7 litru na sto kilometrů.

Závěr

Z výše uvedeného je jasné, pro koho je toto auto, zejména s hybridním pohonem, určené. Toyota dobře ví, co dělá. Postaví auto, které má jisté a bezpečné jízdní vlastnosti, ale dovnitř instaluje málo výkonný agregát. Ten pak i jedince, kteří by se rádi tu a tam svezli v rychlejším tempu, naučí soutěžit hlavně ve spotřebě.

Navíc, celé je to zabalené do fakt atraktivního kabátku. Pokud tohle auto poprvé přivezete domů, tak sousedům zcela nepochybně spadne brada. Jestliže je navíc svezete, budou zírat na to, jak je možné v současné době unifikovaných interiérů udělat něco trošku jiného a atraktivního.

Ovládání je jednoduché a praktičnost vyhovující. Nejsou tu sice žádné posuvné sedačky a vychytávky v kufru, ale dovnitř se vcelku slušně vejdou čtyři dospělí i s taškami. Jen to nesmí být basketbalisté.

Souhrn cen
Základní cena vozu 489.900 Kč (1.2 Turbo - 116 k)  Live
Cena s testovaným motorem 629.900 Kč (1,8 Hybrid - 122 k) Active
Cena s test. motorem a výbavou

734.900 Kč (1,8 Hybrid - 122 k) Selection

Technické údaje: Toyota C-HR

Rok • stupeň výbavy
2018 • Selection
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 798 cm3
Nejvyšší výkon
72 kW (98 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 200 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
142 Nm při 3 600 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
11 s
Nejvyšší rychlost
170 km/h
Převodovka: způsob řazení
bezstupňová
Zákl. objem zavazadlového prostoru
377 l
Hmotnost: celková
1 860 kg
Prům. spotřeba: mimo
4,1 l/100 km
Rozvor náprav
2 640 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 360 × 1 795 × 1 555 mm

Základní výbava: 7 airbagů, automatické přepínání dálkových a tlumených světel, adaptivní tempomat, systém pro hlídání jízdního pruhu se zásahy do řízení, výškově nastavitelné sedadlo řidič, loketní opěrka, elektricky ovládaná přední i zadní okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, multifunkční volant, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, manuální klimatizace, rádio s CD přehrávačem a další.

Výbava vozů ve vyšších verzích (příklady): Systém pro rozpoznávání dopravních značek, LED přední světlomety, mlhovky, systém pro sledování mrtvého úhlu, kožený volant, kožené čalounění sedadel, dvouzónová automatická klimatizace, bezklíčkové odemykání a startování, zadní parkovací kamera, vyhřívání volantu, automatické sklápění vnějších zpětných zrcátek, inteligentní parkovací asistent, osmnáctipalcová kola z lehkých slitin, osmipalcová dotyková obrazovka multimediálního systému.

Volitelná výbava: LED světla, včetně sekvenčních směrových světel: 30 000 Kč, Paket JBL (25 000 Kč), Paket Parking s předními a zadními parkovacími senzory (14 400 Kč), Navigace (17 000 Kč).

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud