Kapitoly článku:
Do velké části vozů se značkou Toyota už naftu tankovat nemůžete. V případě modelu C-HR to platí také. Kdo tento vůz chce, musí se rozhodovat mezi zážehovým přeplňovaným čtyřválcem o zdvihovém objemu válců 1,2 litru. Ten poskytuje výkon 85 kW. Druhou možností je o 5 kW výkonnější hybridní soustrojí.
Zatím jsou zákazníci v České republice tak trochu nerozhodní, co je pro ně lepší. Polovina odjíždí z autosalonů v C-HR ve voze, který má pod kapotou turbomotor, druhá polovina si hned vyzkouší chování hybridní soustavy. Pokud ho ovšem zvolí, musí se obejít bez možnosti pohonu všech kol. Tato vymoženost je vyhrazena pouze variantě 1,2 Turbo s automatem.
V autě, které jsme získali do redakce, byl instalovaný právě hybrid. V něm atmosférická osmnáctistovka (výkon 72 kW, 142 Nm) spolupracuje s elektromotorem. Ten sám o sobě disponuje výkonem 53 kW a točivým momentem 163 Nm. Když se to pak poskládá dohromady, vyjde z toho celkový využitelný výkon 90 kW (122 koňských sil).
Při svých dřívějších setkáních s hybridní planetovou převodovkou, která je v hybridech Toyoty jedinou možnou volbou, jsem si ji opravdu neoblíbil. Ve městě se s ní ještě dá žít. Pokud ale vyjedete za hranice oblasti, kde platí povolená padesátka, a dostanete nápad předjet ve stoupacím pruhu nějaké auto, musíte sešlápnout plynový pedál na podlahu. V tu ránu se dříve zpod kapoty ozývalo něco mezi ječením a vytím, takže v dalším případě jste na podobné počínání raději rezignovali.
Zřejmě to nevadilo jen mně, proto konstruktéři Toyoty vymysleli jinou charakteristiku tohoto převodového systému. Stále se, za výše popsané situace, zpod kapoty neozývá šepot lučních květin a samozřejmě ani bublavý zvuk motoru, ale v kombinaci s puštěným rádiem je to poměrně snesitelné.
Hybrid? Jak prosté...
S hybridním systémem se rychle sžije každý. Pro ty, co už měli co do činění s automatickou převodovkou, je to ještě snazší. Stačí jen posunout páku voliče převodovky do režimu D a vyrazit. Elektronika v útrobách se pak už postará o to, zda se pojede čistě na spalovací motor, čistě na elektřinu, či za spolupráce obou agregátů.
Pokud odstartujete svoji jízdu někde v horském středisku, pak můžete zvolit také režim B. Ten umí zvýšenou mírou rekuperovat brzdnou energii. Jestliže tedy sundáte nohu z plynu, bude vůz zpomalovat výrazněji než při zařazeném "Déčku".
Můžete zkusit využívat ještě jedno tlačítko. Nachází se v blízkosti páčky elektrické parkovací brzdy a je na něm nápis EV Mode. Teoreticky vám má umožnit pohybovat se pouze pomocí elektřiny, kterou jste předtím uložili do baterie. Pokud jste ohleduplný jedinec, můžete se o to pokusit třeba v podzemních garážích nebo při jízdě kolem dětského hřiště či nemocnice.
Říkám ale "pokusit", protože o tom fakticky rozhoduje zase auto samo. Je docela pravděpodobné, že usoudí, že v danou chvíli je baterie málo nabitá, nebo že k jízdě v danou chvíli potřebujete větší výkon, než by poskytl samotný elektromotor.
Přesto to ale C-HR dělá docela dobře. Přesvědčíte se o tom při pohledu na údaj o spotřebě na palubním počítači. Ve městě jsem při více než deseti jízdách během týdenního testu zaznamenal spotřeby v rozmezí od 3,1 do 4,5 litru. No řekněte - kdo z vás to má?
Úctyhodná je také spotřeba při jízdách v oblastech, kde sice platí maximální povolená rychlost 90 kilometrů v hodině, ale zase tak moc často ji využívat nemůžete. Tedy například v satelitních oblastech kolem hlavního města. Pak se s určitostí budete pohybovat pod čtyřmi litry. Mně ukázal palubní počítač 3,7 litru. S tím klidně můžete jít do hospody diskutovat s majiteli starých "tédéíček".
Jiný kafe je ale jízda po dálnici. Tam jsou elektromotor a baterie po většinu trasy jen zbytečnou zátěží. Spotřeba při tuzemském povoleném rychlostním limitu 130 km/hod dosáhla na hodnotu 6,7 litru na sto kilometrů.
Závěr
Z výše uvedeného je jasné, pro koho je toto auto, zejména s hybridním pohonem, určené. Toyota dobře ví, co dělá. Postaví auto, které má jisté a bezpečné jízdní vlastnosti, ale dovnitř instaluje málo výkonný agregát. Ten pak i jedince, kteří by se rádi tu a tam svezli v rychlejším tempu, naučí soutěžit hlavně ve spotřebě.
Navíc, celé je to zabalené do fakt atraktivního kabátku. Pokud tohle auto poprvé přivezete domů, tak sousedům zcela nepochybně spadne brada. Jestliže je navíc svezete, budou zírat na to, jak je možné v současné době unifikovaných interiérů udělat něco trošku jiného a atraktivního.
Ovládání je jednoduché a praktičnost vyhovující. Nejsou tu sice žádné posuvné sedačky a vychytávky v kufru, ale dovnitř se vcelku slušně vejdou čtyři dospělí i s taškami. Jen to nesmí být basketbalisté.
Souhrn cen |
Základní cena vozu |
489.900 Kč (1.2 Turbo - 116 k) Live |
Cena s testovaným motorem |
629.900 Kč (1,8 Hybrid - 122 k) Active |
Cena s test. motorem a výbavou |
734.900 Kč (1,8 Hybrid - 122 k) Selection
|
Technické údaje: Toyota C-HR
Rok • stupeň výbavy
2018 • Selection
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 798 cm3
Nejvyšší výkon
72 kW (98 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 200 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
142 Nm při 3 600 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
11 s
Nejvyšší rychlost
170 km/h
Převodovka: způsob řazení
bezstupňová
Zákl. objem zavazadlového prostoru
377 l
Hmotnost: celková
1 860 kg
Prům. spotřeba: mimo
4,1 l/100 km
Rozměry: délka × šířka × výška
4 360 × 1 795 × 1 555 mm
Základní výbava: 7 airbagů, automatické přepínání dálkových a tlumených světel, adaptivní tempomat, systém pro hlídání jízdního pruhu se zásahy do řízení, výškově nastavitelné sedadlo řidič, loketní opěrka, elektricky ovládaná přední i zadní okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, multifunkční volant, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, manuální klimatizace, rádio s CD přehrávačem a další.
Výbava vozů ve vyšších verzích (příklady): Systém pro rozpoznávání dopravních značek, LED přední světlomety, mlhovky, systém pro sledování mrtvého úhlu, kožený volant, kožené čalounění sedadel, dvouzónová automatická klimatizace, bezklíčkové odemykání a startování, zadní parkovací kamera, vyhřívání volantu, automatické sklápění vnějších zpětných zrcátek, inteligentní parkovací asistent, osmnáctipalcová kola z lehkých slitin, osmipalcová dotyková obrazovka multimediálního systému.
Volitelná výbava: LED světla, včetně sekvenčních směrových světel: 30 000 Kč, Paket JBL (25 000 Kč), Paket Parking s předními a zadními parkovacími senzory (14 400 Kč), Navigace (17 000 Kč).