50
Fotogalerie

Test: Toyota Aygo 1.0 VVT-i – nikdy nekončící příběh

Kapitoly článku:


Povedený tříválec

Velmi sympaticky se projevuje použitý motor. Také u něj by měla už být znát léta působení na trhu, ale tahle jednotka se jednoduše povedla. V rámci faceliftu a touhy po snížení produkovaných emisí byl zvýšen kompresní poměr z původní hodnoty 10,5:1 na 11:1. Maximální výkon 51 kW při 6000 ot./min a vrchol točivého momentu 93 Nm při 3600 ot./min zůstaly nezměněny. Stejně jako stále zůstává pravdou, že motor využívá k pohonu rozvodů řetěz a že nechybí ani variabilní časování ventilů. To samé platí také o parametrech maximální rychlosti (157 km/h) a zrychlení z nuly na 100 km/h (14,2 s).

DSC_1362.JPGDSC_1363.JPG 
Spolehlivý tříválec lehké Toyotě bohatě stačí. Ve městě si řekne přibližně o šest litrů.

Točivý tříválec působí po faceliftu kultivovanějším dojmem, i když opět moderní trojice od VW je také v tomto ohledu o kousek lepší. Pohotovostní hmotnost Ayga jen těsně přesahuje hranici 900 kilogramů, takže není překvapením, že auto s motorem milujícím otáčky působí velmi svižně, především na první tři rychlostní stupně. Mimochodem na vytočenou dvojku lze jet cca 100 km/h. Spotřeba by se měla pohybovat kolem hranice pěti litrů, což není úplně nereálná hodnota. Osobně jsem jezdil převážně po městě za necelých šest litrů.

Jízda: nejlépe ve městě

Další a v tomto případě už poslední novinkou faceliftu je jinak naladěný podvozek. Ten působí o něco komfortněji, což ale ve finále neubírá na jízdních schopnostech malé a sympatické Toyoty. Ačkoliv někteří tento vůz už předem odsoudí s tím, že to jednoduše není auto, dá se s malou Toyotou užít i docela hodně zábavy. Řízení totiž vůbec není necitlivé a v zatáčkách se lehký automobil drží zvolené stopy až nečekaně dobře. Když už přijedete do opravdu ostré zatáčky, není nic jednoduššího, než si pomoci ručkou. Zní to divně, ale ano, s Toyotou Aygo se klidně můžete bavit.

Samozřejmě ale nejde o režim jízdy, který by měl být tím hlavním. Aygo se nejlépe (to je ale překvapení…) cítí v městském provozu, kde řidič ocení kompaktní rozměry, svižný motor a nakonec také o něco komfortnější podvozek. Bohužel, ačkoliv se budu opakovat, nemohu vynechat zmínku o tom, že také jízdními vlastnostmi jsou nováčci od VW postavení na platformě MQB o něco málo schopnější a komfortnější. Největší rozdíly pocítí řidič, respektive celá posádka, na dálnicích. Tam sice ani Aygo, ani Citigo primárně nejsou určeni, ale speciálně na našem trhu se najde velké množství lidí, kteří budou používat tato auta jako univerzální.

Co Toyotě Aygo zbylo?

Toyota Aygo to nemá a nebude mít po příchodu koncernových konkurentů jednoduché. Nástup Škody Citigo sice znamenal zlepšení i pro všechny ostatní, protože mladoboleslavský model přitáhl k segmentu nejmenších aut pozornost, ale tenhle efekt nepotrvá dlouho. Kolínská trojčata objektivně vzato nedokážou v několika ohledech nabídnout tolik, co moderní konkurence, což není zas až takové překvapení. Co tedy konkrétně Toyotě Aygo zbylo? Má se rovnou odebrat do předčasného důchodu?

toyota_aygo_ing_10.JPGtoyota_aygo_ing_11.JPGtoyota_aygo_ing_17.JPG
Hlavní trumf Toyoty Aygo je cena a klimatizace v rámci standardní výbavy.

Logická odpověď na zmíněnou otázku je cena. U Toyotoy to samozřejmě moc dobře vědí a tak lákají zákazníky na cenu od 179 900 Kč za pětidveřovou karoserii a především na klimatizaci coby součást základní výbavy. Pětidveřové Citigo se slabším motorem (44 kW) bez klimatizace a rádia je dražší o rovných deset tisíc Kč. Tohle je první důvod, proč se Aygo ještě neodebere do předčasného důchodu a proč stále u některých zákazníků zvítězí před objektivně lepší konkurencí.

No a pak tu máme několik zajímavých otázek. Jde o auta především do města, tedy pro jízdu na krátké vzdálenosti. Jak často zde budou jezdit cestující vzadu, aby ocenily více prostoru? Jak často bude řidič i spolujezdec sedět v autě tak dlouho, aby ocenili vzdušnější interiér? Kolikrát se majitelé pustí na limit, aby zjistili, že Citigo zvládne o něco málo více? Opravdu je potřeba u auta této kategorie pár litrů v zavazadelníku navíc?

Všechno to jsou oblasti, kde Aygo trochu ztrácí, ale zase ne moc. Určitě si na tyto otázky každý odpoví trochu jinak, z pragmatického hlediska ale vlastně není mnoho důvodů, proč připlácet za novější produkty. Aygo totiž má stále hodně co nabídnout. 

Technické údaje: Toyota Aygo 1.0 VVT-i

Rok • stupeň výbavy
2012 • Czech Edition
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
3/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 998 cm3
Stupeň komprese
11:1
Nejvyšší výkon
55 kW (68 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
96 Nm při 3 600 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
14,2 s
Nejvyšší rychlost
157 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 5 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
138 l • 782 l
Objem palivové nádrže
35 l
Hmotnost: provozní • celková
915 kg • 1 190 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
5,3 • 3,9 • 4,4 l/100 km
Rozvor náprav
2 340 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 415 mm • 1 405 mm
Rozměr pneumatik
155/65 R14
Rozměry: délka × šířka × výška
3 430 × 1 615 × 1 465 mm

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud