Kapitoly článku:
- Hlavně neurazit, Avensis útočí, Toyota Avensis potřetí
- Facelift k rozvoji osobnosti, Hospodárné motory, Nabídka verzí
- Doporučujeme výbavu Sol, Na první pohled, Komfortní a prostorný dostavník
- V kufru dost místa i dobré nápady, Za volantem s přehledem, Na silnici
- A vystupujeme, Technické údaje, Naměřené hodnoty
- Kompletní fotogalerie
V kufru dost místa i dobré nápady
Zavazadlový prostor je přístupný skrze vysoko vzhůru výklopné víko s couvací kamerou nad tabulkou SPZ, jež bohužel s první dešťovou kapkou přestává plnit svoji úlohu (akustické signály bohužel nečekejte). Podběhy zadních kol jeho objem omezují pouze minimálně a za nimi najdeme praktické otevřené schránky na drobnosti.
Pod dvojitou podlahou jsou schránky na drobnosti, zajímavým prvkem jsou pak kotevní oka posunovatelná v kolejnicích
Zavazadelník je kryt konvenční a snadno vyjímatelnou svinovací roletou a s jeho hranou je srovnána falešná dvoudílná podlaha. Ta ukrývá mimořádně prostorné přihrádky pro drobnosti a po stranách si všimneme speciálních ližin. V nich lze podélně přesouvat kotevní oka pro jisticí síť. Dobrý nápad, ale už vidím, jak z nich po několika měsících provozu pracně „šťourám“ nečistoty…
Sklopením zadních opěráků na sedáky vznikne takřka rovná plocha
V případě potřeby přepravy větších předmětů nebo většího počtu zavazadel lze pohodlně sklápět nestejně dělené opěráky zadních sedadel na sedáky. Přitom není třeba manipulovat se sedáky ani vyjímat hlavové opěrky, přesto je vzniklá plocha prakticky rovná a bez schodku.
Za volantem s přehledem
Řidič běžného vzrůstu na svém místě snadno najde optimální polohu a záhy se v ovládání Toyoty Avensis zorientuje, a to i v případě, že dosud s Toyotou žádné zkušenosti neměl. Všechny ovládací a kontrolní prvky jsou rozměrné a přehledně a logicky rozmístěné. Kůží potažený volant s tlustým věncem dobře padne do ruky, na svých ramenech nese tlačítka audiosoustavy a telefonu a vpravo pod věncem pak páčku tempomatu.
Pracoviště řidiče je dobře a přehledně vybaveno
Ovládání vozu je ve všech ohledech mimořádně jednoduché a zbavuje řidiče spousty obtížných povinností, jež snižují jeho pozornost. Bezklíčkové zamykání i startování nevyžaduje vyjmutí transpondéru z kapsy, stačí jen vzít za kliku, usednout a stisknout tlačítko vpravo pod volantem. Hned pod ním je pak ovladač parkovací brzdy, na který ale nemusíte vůbec sahat.
Vůz totiž samočinně zajistí po zhasnutí motoru a odjistí při uvolňování spojky, což na druhou stranu trvá docela dlouho, takže je otázkou, co na to časem řekne opotřebení zadních brzd. V horní části středové konzole se nachází rozměrný dotykový displej soustavy Toyota Touch&Go, jenž sdružuje ovládání a široké škály komfortních systémů od navigace po palubní počítač.
Středovému panelu dominuje dotykový monitor soustavy Toyota Touch&Go
Ovládání je velmi jednoduché a přehledné, škoda jen, že nelze příliš upravovat komfortní funkce auta (zamykání za jízdy, svícení „follow-me home“, etc.). Uvítali bychom také více otevřených odkládacích prostor pro rychlé „odhození“ telefonu nebo peněženky.
Na silnici
Motor naskakuje i v zimě snadno a bez klepání a je v celé škále využitelných otáček velmi dobře odhlučněn od prostoru pro cestující. Ovládání plynu je vhodně sladěno s chodem a záběrem spojky, takže i první rozjezd dopadne nejspíš dobře i v režii totálního diletanta. Také v tomto ohledu Avensis představuje spolehlivého a tolerantního sluhu pro všechny příležitosti.
Vibrace se do volantu a řadicí páky nepřenášejí ani na volnoběh, takže spolu s odhlučněním po rozjetí nebudete mít s tradičními akustickými projevy „naftožrouta“ problém. Do otáček se motor 2,0 D-4D/91 kW žene překvapivě ochotně, a to i přes svůj relativně nízký „papírový“ výkon a postavení na spodní příčce seznamu vznětových motorů pro Avensis.
Avensis je primárně určen spíše ke klidné jízdě na dlouhé vzdálenosti
Řazení šestistupňové manuální převodovky je velmi přesné a má krátké dráhy a vhodné odstupňování. Jak je patrné z tabulek naměřených hodnot, převody jsou ve skutečnosti enormně „těžké“, tj. dlouhé, takže třeba při 50 km/h na 4. rychlost motor točí pouhých 1 100 ot./min. Ale je to jen otázkou zvyku.
Brzdy mají citlivé, ale v případě potřeby zároveň dostatečně působivé dávkování účinku, řízení jde dosti lehce, nicméně řidič neztrácí kontakt s vozovkou ani přehled o aktuálních adhezních podmínkách. Směrová stabilita a odolnost proti bočnímu větru jsou u Avensisu kombi příkladné a předurčují jej především ke klidným a komfortním cestám na dlouhé vzdálenosti.
V zatáčkách se Avensis chová vyváženě a neutrálně, teprve v extrémních situacích se začne projevovat přirozená nedotáčivost (podmínky se však razantně mění také při změnách zatížení a jeho rozložení!). Odhlučnění interiéru od rázů z nerovností vozovky a pazvuků okolního prostředí je příkladné.