Minitest Toyota Auris TS Hybrid Freestyle: Ideální kombi do města...

Otestovali jsme hybridní Auris v edici Freestyle. Vyplatí se koupit ještě před uvedením nové generace na trh? Více než kdy jindy tady závisí na vašich prioritách.

V době, kdy se hybridní technologie dostává do všemožných koutů automobilového trhu se Toyota může jen posmívat. Japonskou automobilku můžeme považovat za průkopníka spojení dvou motorů - spalovacího a elektrického. Právě proto je projížďka se stále ještě současným Aurisem tak zvláštní. To auto podvědomě znáte, roky jej potkáváte jako šedou myšku provozu, a přesto její pohon ještě zdaleka nezevšedněl. Naopak, stává se marketingovou zbraní konkurence....

Auris ve verzi kombi, neboli Touring Sports, se Toyota rozhodla emočně nakopnout populárním oplastováním karoserie. Verze Freestyle má nabídnou něco z crossoverů. Vyplatí se ale ještě dnes nad Aurisem přemýšlet, zejména pokud tento paket přináší mnohem více stylu, než užitku? Pojďme se na to v rychlosti podívat v rámci našeho minitestu.

Nejhezčí Auris!

Co se týče designu, fanouškem současného Aurisu, přiznám se, nejsem. O to víc ve verzi kombi, která přidává ještě více nafouknutou karoserii a dává vyniknou oblým hranám, které navíc poměrně rychle zevšednily. Zároveň to však z principu není žádná ošklivka. To jí předurčuje k tomu, že pár doplňků by mohlo celkový dojem vylepšit.

A pár měsíců před koncem životního cyklu se to Toyotě povedlo právě díky paketu Freestyle. Oplastování nárazníků a blatníků přidalo na atraktivitě. Samotné díly jsou sice poněkud humpolácky uřezány, ale na vrchu jim nechybí gumové těsnění. Nebudou se tam tedy držet vlhké nečistoty a tedy ani rez. Přidejte k tomu zvláštní, šedivý lak, sedmnáctipalcová kola se zajímavým designem a Auris pěkně prokoukne.

Uvnitř se rozplývat úplně nebudete

Řeknu-li to kulantně, Toyota se s detaily v interiéru nikdy úplně nemazlila. V posledních modelech, třeba v případě C-HR, vidím značné zlepšení, ale Auris je ještě ze starší školy. Na vnitřku objektivně není nic tak špatného. Je bytelný, přehledně řešený a kvalitně sestavený. Jen prostě nenabídne žádný punc útulnosti, natož extravagance. Sráží jej hlavně detaily, jako laciné přepínače vyhřívání sedadel, modré digitální hodiny nebo tlačítko zamykání. Pokud však něco takového jako útulnost od kompaktního kombi neočekáváte, Auris rozhodně neurazí. Zub času je však znát.

Vyloženě kriticky se vyjádřím pouze ke dvěma nectnostem. Grafika infotainmnetu je opravdu zastaralá, opět ale nemůžu říci křivého slova k ovladatelnosti, a to i přesto, že je většina funkcí řešena dotykem. Chybí pak také odkládací prostory na středovém tunelu. Pokud si věci jako je peněženka či svazek klíčů nechcete dávat do držáku nápojů, zbude vám pohled na velký kus zbytečného plastu kolem miniaturního voliče převodovky.

Auris si však zaslouží pochvalu co se týče pozice za volantem, která je na poměry japonských vozů, ve kterých si často nemůžete přisunout volant dostatečně k tělu, velice povedená. Stejně tak je uvnitř dostatek místa pro zadní cestující i náklad. A to hlavně díky šikovnému umístění baterií pod podlahou. Díky tomu můžete mít i dvojité dno pod podlahou zavazadelníku. Toyota má vůbec to hybridní ústrojí vychytané perfektně...

Nepospíchejte!

Když řeknu, že vás pohonné ústrojí Aurisu donutí nespěchat, můžete to brát jako výraznou kritiku. Je, ale i není tomu tak. Jedná se o klasický full hybrid, umí tedy jet i čistě na elektřinu, nelze ji však dobít externě. Elektromotor pracuje při rozjezdu i v módu EV, ve kterém přímo zavelíte, aby soustava na spalování fosilních paliv zapomněla, funguje do nějakých 45 km/h, a to při pomalém, rozvážném rozjezdu. Poté se režim deaktivuje. Na elektřinu můžete jet klidně i ve vyšších rychlostech, ale za podmínek níže zmíněných. Kdyby to ale bylo jen o tomhle, byl by tento pohon docela k ničemu.

Soustava v podstatě absolutně plynule připojuje a vypíná motor při vícero režimech. Nejvýraznější úsporu zaznamenáte ve městě, kde můžete jezdit pod čtyři litry na sto kilometrů. Tehdy často při zpomalování využíváte rekuperace energie, namísto přeměny v odpadní teplo na kotoučích, a to při prvních milimetrech sešlápnutí brzdového pedálu. A nejen to, auto má velice malé jízdní odpory takže plachtí ještě tam, kde byste normálně už zařadili. Vyhýbá se také sekundám, kdy motor pracuje naprázdno, při zpomalování nebo plachtění se motor vypíná.

Sériová Toyota Supra: Místo hybridu či osmiválce řadový šestiválec od BMW?

Sériová Toyota Supra: Místo hybridu či osmiválce řadový šestiválec od BMW?

Když už atmosféricky plněná osmnáctistovka pracuje, v nízkém zatížení tak činí v úspornějším Millerově cyklu spalování. I při smíšeném režimu se tak můžete držet pod šesti, snad vždy po sedmi litry. V kombinaci s tím, že se benzinový motor rychle zahřeje, a to i při častějším vypínání, to značí velkou výhodu oproti naftovým motorům, které jsou i servisně náročnější.

Tyto všechny výhody platí, pokud se s hybridní soustavou Aurisu naučíte jezdit. A také pokud se přizpůsobíte tempu, kterému byla stvořena. Zaboření plynu do podlahy totiž vždy znamená velkou mezeru a poté přísun vcelku vlažného výkonu za doprovodu křičení motoru pod omezovačem. Jde totiž o bezestupňovou převodovku e-CVT.

Ke zběsilému tempu nevyzývá ani řízení, které je lehké a nemáte v něm jistotu. Zato podvozek zvládá vaši oblíbenou okresku s grácií. Přilnavosti nabídne dostatek, ale chová se především bezpečně a předvídatelně. Přesně, jak je od tohoto auta žádáno. Tlumiče se navíc při rychlejším tempu příjemně rozhýbou a vykouzlí velmi pohodlné a zároveň jisté chování. Zbývá ještě dodat, že verze Freestyle je pouze stylovým doplňkem, podvozek, světlá výška a veškeré naladění je nezměněno.

Závěr

Auris to má i přes svůj věk na trhu poměrně jednoduché. Nemá totiž přímého konkurenta. K jeho koupi můžete přistupovat ze dvou základních rovin. Chcete především hybrid? Pak jste zřejmě smířeni se specifickým pojetím hybridní techniky od Toyoty, která pracuje naprosto bezchybně, pokud ji umíte využívat a nejste zrovna dálniční dravec.

Pokud hledáte prostě kombi nižší střední třídy, tak nejen že pokud neskončíte v SUV, patříte mezi ohrožený druh, i tak vás může Auris zaujmout. Titulek o ideálním kombi do města totiž myslím zcela vážně. Jistě, kombi si většina lidí primárně jako městský vůz nekupuje, jenže pokud se zde pohybujete nejčastěji, budete si vychytané pohonné ústrojí vychutnávat a pravděpodobně ušetříte na servisu, palivu a brzdách. Vytáčení motoru na plný plyn vám bude jedno a prvky Freestyle nejen že vám z vozu udělají stylovější povoz, navíc ochrání i před parkovacími ťukanci neomalených řidičů kolem vás.

Toyota Auris Touring Sports Hybrid Freestyle - základní technická data
Motor 1.8 Hybrid
Zdvihový objem [cm3] 1798
Válce/ventily 4/4
Kombinovaný největší výkon [kW/min] 100/5200
Kombinovaný točivý moment [N.m/min] 207/4000
Převodovka e-CVT
Max. rychlost [km/h] 175
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,2
Komb. spotřeba [l/100 km] 4
Základní cena motorizace a výbavy [Kč] 649.900
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků