Test Toyota Auris 1,4: Yaris na druhou

Král je mrtev, ať žije král. A nebo je to jinak? Corollu vystřídal Auris, má na to stát se další legendou se znakem Toyota na kapotě?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Exteriér, Interiér
  2. Motor a spotřeba, Naměřená dynamika, Ovladatelnost, řízení, řazení a brzdy
  3. Auris v provozu, Cena, Závěr, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie

Když letos na evropské trhy přišel zbrusu nový Auris, byla to revoluce jako hrom. 40 let nepřetržitých úspěchů svědčilo spíše ve prospěch zachování jména Corolla, ale Toyota se rozhodla experimentovat a poslala Corollu v našich zeměpisných šířkách k ledu. Vítej, Aurisi.

Dobrý rodokmen

V roce 2001 Toyota představila devátou generaci evergreenu Corolla, která plně vycházela z designérských východisek menšího modelu Yaris. Kromě tří- a pětidvéřového hatchbacku, sedanu a kombi se představilo také zdařilé MPV Verso. Pod kapotou se zprvu objevily dva zážehové šestnáctiventilové čtyřválce s variabilním časováním ventilů VVT-i (1,4 l/71 kW a 1,6 l/81 kW) a dva přeplňované vznětové dvoulitry se systémem vysokotlakého vstřikování Common-rail o výkonu 66 a 81 kW. Později je doplnil malý nafťák 1,4 D-4D, zapmenout nesmíme ani na ostrou verzi T-Sport s motorem 1,8 o výkonu 187 koní.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Konec Corolly neiniciovali zákazníci ztrátou zájmu, ale sama Toyota, která v roce 2006 představila koncept Auris Space, jenž se v roce 2007 dostal definitivně do výroby jako nová modelová řada Auris. Pouze čtyřdvéřový sedan si ponechal označení Corolla, jinak se její osud prozatím uzavřel. 32 miliónů prodaných kusů jasně svědčí, že Corolla si označení „legenda na kolech“ plně zaslouží.

Yaris XXL

Poslední generace Corolly si vydobyla slušnou pozici na trhu, ale Toyota chtěla jít ještě dále a snad i svému kompaktu opět vtisknout laciný plášť z dob Coroll šedesátých a sedmdesátých let. Poslední generace Corolly totiž hledala východiska spíše ve větším modelu Avensis, což se týkalo i použití dražších materiálů. Tentokrát šli tvůrci Aurisu po výrobních nákladech, jenže u Aurisu zůstal z levného vozu opravdu jen plášť, mezi dostupnější vozy nižší střední třídy Auris rozhodně nepatří.

Příď vozu je tvořena sympatickým úsměvem grilu masky, ze kterého vyniká znak Toyoty. Přední maska tvoří jeden velký celek s předním nárazníkem, což je řešení, které bychom našli také u největšího konkurenta, korejské Kiy Cee´d. Spodní část nárazníku je tvořena průduchy a otvory pro přední mlhovky, které vozu vdechly jemnou agresivitu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přední světlomety mají pravidelné tvary a upomínají stejně jako celá příď na menší model Yaris, který momentálně táhne prodeje Toyoty v Evropě. Na přední maska navazuje relativně krátká kapota s výrazným zkosením a velké čelní sklo.

Pohled zboku prozrazuje rozdíly oproti Corolle a značnou příbuznost s Yarisem. Krátká rychle se zvedající příď se plynule mění v kabinu v masivním A sloupku s prosklením, dveře a zá´d jakoby kopírují menší Yaris druhé generace. To samé kliky, boční prosklení a drobné detaily včetně prolisů na boku. K tomu obyčejná šestnáctipalcová ocelová kola s efektními plastovými poklicemi. Pneumatiky mají více než dostatečný rozměr 205/55.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Záď zaujme do boku protaženými koncovými svítilnami, stejně jako dynamickým zkosením pátých dveří, které spíše než poslední generaci Corolly připomíná japonského konkurenta nižší třídy, Nissan Micra. To navíc podtrhuje decentní střešní spoiler na horní hraně pátých dveří. Zadní nárazník je masivní i když do něho zasahuje vykrojení pro páté dveře. Celkově Auris připomíná zvětšený Yaris a není to špatně.

Interiér ve znamení úspor

Pokud bych vám položil otázku, v čem se liší interiér poslední generace Corolly a první generace Aurisu, na správnou odpověď byste po seznámení s vozem dlouho nečekali. Liší se především v lešpí prostornosti a horších materiálech.

Je to neustálý koloběh. Automobilky vyrábějí kvalitní vozy a zákazníci na ně tlačí, aby vyráběly levnější auta. Automobilky pak šetří na materiálech i jejich množství. Výsledkem bývá opětovný tlak ze strany zákazníků, kterým se nelíbí snížení kvality nebo estetické úrovně. Takovým případem možná bude i Auris, což naznačí již zběžné prohlédnutí interiéru. Zatímco poslední generace Corolly používala v interiéru kvalitní plasty a nikde se nešetřilo, Auris použil to, co se před tím osvědčilo v menším a levnějším Yarisu. Tedy značně tvrdé plasty. A co do vnímání kvality se to nevyplatilo, jinak takřka dokonalý celek je interiérem citelně poškozen.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Po otevření předních dveří čeká na řidiče a spolujezdce prostorný interiér, který dále rozvádí vyzkoušené principy z modelu Yaris. Vpředu se skutečně cítíte vzdušně, je to naprosto nesrovnatelné s předchozími generacemi Corolly, které poskytovaly méně prostoru.

To, co má zaujmout oko řidiče, je nevšední středový panel protažený až k ruční brzdě. Nikdo nepochybuje o originalitě tohoto řešení, sám jsem měl radost z blízko k volantu umístěné řadicí páky, což připomíná vozy MPV nebo dodávky. Jen provedení s těch nejlevnějších stříkaných plastů postrádá jakoukoli eleganci a kazí jinak příjemný dojem z interiéru. Jestli tedy může Toyota něco pro Auris udělat, měla by změnit tvrdé plasty v interiéru za hodnotnější.

Co určitě ocení celá posádka je rozmanitost úložných prostorů také převzatá z Yarisu. Například kromě spodní úložné schránky před spolujezdcem se zde nachází i horní schránka, kterou má i Yaris. Bohužel opět z „bakelitu”. U řidiče i spolujezdce se nacházejí praktické výsuvné držáky nápojů hned pod výdechy manuální klimatizace. Středový tunel v základní výbavě TerraCool nabízí jen přihrádku s držáky nápojů, ovšem bez loketní opěrky, na kterou jsme si i v této třídě pomalu již zvykli.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Řidič bude ohromen vynikající ergonomií, líbivým kulatým přístrojovým štítem s kruhovými optitronovými přístroji, které kombinují ručičky tachometru a otáčkoměru s digitálními ukazateli. Chytrým detailem je také kontrolka Shift, která radí řidiči, aby v zájmu dynamiky a ekonomiky provozu přeřadil na jiný převodový stupeň, je-li motor přetáčen nebo podtáčen. Občas jsme této funkce využili, počítač je někdy rychlejší než lidská mysl.

Středový tunel začíná malou poličkou, výdechy klimatizace, nepříliš výkonnou audiosoustavou s kluzkým ovládacím knoflíkem, ovládáním manuální klimatizace, vtipně umístěnou řadicí pákou a končí ruční brzdou, která je již uložena na středovém tunelu. Vzniklý prostor ve tvaru trojúhelníku mezi mostem středového panelu a středovým tunelem slouží jako přihrádka po vzoru švédských vozů Volvo. Za zmínku stojí ještě masivní A sloupek, který lehce vadí ve výhledu, ale nakonec jsme se s ním popasovali.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Na zadních sedadlech je relativní dostatek místa, dvoumetroví pasažéři ocení vysokou střechu, jen s koleny bude trochu problém a ten vyřeší jen uskrovnění cestujících na předních sedadlech. Čalounění sedadel je kvalitní a nehrozí ani po letech provozu nadměrným opotřebením.

Zavazadlový prostor má základní objem 354 litrů a zvětšit jej lze sklopením zadních sedadel až na 761 litrů. To jsou slušné hodnoty odpovídající nižší střední třídě a nejbližším konkurentům. Neopakuje se již čarování s posuvnou zadní lavicí u Yarisu. Shrneme-li naše dojmy, tak kromě kvalitnějších materiálů interiér Aurisu exceluje prostorností a ergonomií.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Exteriér, Interiér
  2. Motor a spotřeba, Naměřená dynamika, Ovladatelnost, řízení, řazení a brzdy
  3. Auris v provozu, Cena, Závěr, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie

bazar

Toyota Land Cruiser 3
Rok výroby: 2004
Stav: 161 758 km
Cena: 330 000 Kč
Toyota RAV 4 2,2
Rok výroby: 2008
Stav: 112 219 km
Cena: 202 000 Kč
Toyota RAV 4 2,2
Rok výroby: 2010
Stav: 132 965 km
Cena: 264 000 Kč
Toyota Avensis 2
Rok výroby: 2014
Stav: 130 394 km
Cena: 300 000 Kč
Toyota Aygo 1
Rok výroby: 2006
Stav: 118 684 km
Cena: 75 000 Kč
Toyota Auris 1,2
Rok výroby: 2016
Stav: 22 728 km
Cena: 350 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků