Test Toyota Auris 1,4 a 2,0 D4D: naftové derby

Titulky loni hlásaly Corolla je mrtvá, ať žije Auris! Corolla se sice vrátila, ale zájem Čechů už patří Aurisu. Připravili jsme jeho velký naftový test.
Test Toyota Auris 1,4 a 2,0 D4D: naftové derby
Seznam kapitol
  1. Proti proudu, V kabině po roce
  2. Etalon mezi dvoulitry, Naměřená dynamika 2,0 D-4D, Naftová Superstar 1,4 D-4D, Naměřená dynamika 1,4 D-4D
  3. Hravé pohodlí, Cestovatelské vášně, Cenové války, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie Toyota Auris 2.0 D-4D
  5. Kompletní fotogalerie Toyota Auris 1.4 D-4D

Etalon mezi dvoulitry

Toyota si své motoráře dobře platí, protože jejich výkony jsou v porovnání s konkurencí vynikající. Zatímco většina japonských automobilek se dieselům úspěšně vyhýbala, Toyota je má ve své nabídce díky terénním offroadům od šedesátých let minulého století. Kompaktní diesely pro osobní automobily pak nasadila v osmdesátých letech minulého století.

Přeplňovaný vznětový čtyřválec o zdvihovém objemu 1 998 ccm nabízí solidní výkon 93 kW (128 k) při 3 600 ot./min. Maximální kroutící moment činí 300 Nm při 1 800 ot./min. Papírové údaje prozrazují, že Toyota nešla na hranici možností, protože většina dvoulitrových konkurentů standardně nabízí kolem 140 koňských sil a točivý moment mají posunut ke 4 000 ot./min. Toyota proto bude vynikat hospodárností a silou v nižších otáčkách.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Po nastartování se chová tiše a japonské nýtování je odlišné od evropského - není syté, ale spíše jako zvuk mlýnku na kávu. Také při akcelerace vydává zvláštní vrčivý tón, který se zaduněním TDI nebo HDI motorů nelze srovnávat.

Dynamika ve městě je excelentní, ale nám je líto japonský dvoulitr hnát za vysokou spotřebou a raději zvolníme tempo, kdy vykazuje úžasné hodnoty spotřeby. Bez větších snad ve městě dosahuje na 6,5 l/100 km.

Mimo město už si užíváme japonských ořů naplno a pouštíme se do ostřejší jízdy v horských serpentinách. Spotřeba se v té době vyhoupne k 8 l/100 km, ale stačí zvolnit a při obyčejném stylu jízdy a dodržování předpisů klesá na 5,7 l/100 km.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Také na dálnici je japonský čipera hbitým souputníkem Evropanů, i když zde diferencuje spotřebu podle průměrné rychlosti. Tak zatímco zkušební úsek jsme při konstantní rychlosti 100 km/h projeli se spotřebou 4,5 l/100 km, při 140 km/h (tachometrová stotřicítka) už naše spotřeba činila 7,1 l/100 km. Při jízdě rychlostmi kolem 180 - 200 km/h jsme spotřebu vyhnali až k 9,7 l/100 km, desetilitrový odběr se ukázal jako horní strop.

Týdenní test jsme zakončili se spotřebou 6,4 l/100 km, což činí z Aurise jedním z nejúspornějších hatchbacků v nižší střední třídě s dvoulitrovou naftou pod kapotou. Dynamický motor se hodí zejména pro ty, kteří stále někam spěchají, ale na zpáteční cestě rádi snižují průměrnou spotřebu. Přesně to umí japonský společník ve dvou litrech objemu.

Naměřená dynamika Auris 2,0 D-4D

Zrychlení:

0-100 km/h: 10,6 s
0-120 km/h: 15,7 s
0-140 km/h: 22,2 s
0-160 km/h: 29,9 s
0-180 km/h: 42,4 s

Nejvyšší dosažená rychlost: 200 km/h

Pružnost:

40 - 80 km/h: 2 st. 5,4 s; 3 st. 6,4 s; 4 st. 10,6 s
60-100 km/h:                  3 st. 5,7 s; 4 st. 11,3 s; 5 st. 15,3 s
80-120 km/h:                  3 st. 9,3 s; 4 st.   9,0 s; 5 st. 11,3 s; 6 st. 16,5 s

Maximální rychlosti na jednotlivé převodové stupně

1 –   45 km/h při 5 000 ot./min
2 –   85 km/h při 5 000 ot./min
3 – 130 km/h při 5 000 ot./min
4 – 185 km/h při 5 000 ot./min
5 – 200 km/h při 4 200 ot./min
6 – 200 km/h při 3 600 ot./min

Převody:

 40:   2 - 2300; 3 - 1400; 4 - 1100; 5 -  800; 6 -   700
 60:   2 - 3500; 3 - 2200; 4 - 1600; 5 - 1200; 6 - 1050
 80:   2 - 4700; 3 - 3000; 4 - 2200; 5 - 1700; 6 - 1400
100:                 3 - 3800; 4 - 2700; 5 - 2100; 6 - 1800
120:                 3 - 4500; 4 - 3200; 5 - 2500; 6 - 2100
140:                               4 - 3800; 5 - 2950; 6 - 2500
160                                4 - 4300; 5 - 3400; 6 - 2900

Naftová Superstar 1,4 D-D4

Už v nedávném testu naftové Corolly jsme tento motor vychválili do nebes. Ani v Aurisu nás nezklamal a jak s řekneme později, považujeme ho za ideální volbu pro tento model japonské automobilky. Proč tedy?

Přeplňovaný vznětový čtyřválec má zdvihový objem 1 364 ccm, ze kterého poskytuje největší výkon 66 kW (90 k) při 3 800 ot./min. Maximální točivý moment činí 190 Nm při 1 800 ot./min.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Po nastartování je tichý a svým nýtováním nepohorší ani učitele hudby Klezlu. Ba dokonce hraje o vítězství v třídě kompaktních turbodieselů. Kromě škodováckého tříválce už dnes nikdo jiný nenabízí tak nízký objem, nepočítejme v to nyní miniaturní 1,1 CRDi korejského koncernu Hyundai. Všichni ostatní konkurenti přešli na objem okolo 1 500 - 1 600 ccm. Pouze Toyota statečně zůstává v pelotonu nízkých objemů spolu s koncernem Volkswagen. Jenže srovnání 1,4 D-4D a 1,4 TDI je jako hrát o Superstar a hrát o Generála hvězdné pěchoty. Jak kultivovaností, tak spotřebou má Japonec navrch a to nejen díky čtyřem válcům místo třech.

Jízda ve městě je s Aurisem příjemným oddechem, citlivý je na těžkou nohu na plynu, to pak dává najevo vyšší spotřebou, jinak se ve městě rád drží na fantastických 5,4 l/100 km. Mimo město svou ochotu šetřit prokazuje hodnotou 4,9 l/100 km při dodržování rychlostních limitů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Na dálnici hodně záleží na rychlosti. Zatímco při jízdě konstantní rychlostí 100 km/h je schopen spokojit se s odběrem 4,9 l/100 km, při rychlosti 140 km/h už odběr činí 6,6 l/100 km. Při divokém spurtu a stošedesátce na tachometru se dále spotřeba zvedá až k 8,5 l/100 km, ale to jsou stále pěkné hodnoty. Jak se asi bude chovat při ekorallye?

Rozhodujeme se jen chvíli a vrháme se s pružným motorem do souboje s hmotou a gravitací. Ve městě jezdíme opatrně a mírně, křižovatky dojíždíme a náš tachometr navštíví maximálně rychlost 50 km/h. Odměnou je nám fantastická spotřeba 3,6 l/100 km.

Vyrážíme proto na okresky, držíme si ideální rychlosti 70 – 90 km h a opět končíme na obdobných 3,2 l/100 km. Do třetice zkoušíme dálniční úsek, opět rychlostí kolem 80 km/h a naše spotřeba končí na 4,1 l/100 km. To vše jsou fantastické hodnoty v časech, kdy ceny nafty letí strmě vzhůru.

Už vzhledem k cenovému rozdílu mezi oběma motory považujeme jednačtyřku za daleko lepší volbu pro všechny, kterým jsou výdaje za naftu drahé. S Aurisem lze garantovat vysokou hospodárnost a přesvědčivou dynamiku i bez módního označení „ekologický“.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Naměřená dynamika Auris 1,4 D-4D

Zrychlení:

0-100 km/h: 12,5 s
0-120 km/h: 18,8 s
0-140 km/h: 25,2 s
0-160 km/h: 36,4 s

Nejvyšší dosažená rychlost: 175 km/h

Pružnost:

40 - 80 km/h: 2 st. 7,8 s; 3 st.   7,8 s; 4 st. 10,2 s; 5 st. 19,5 s
60-100 km/h:                   3 st.  8,8 s; 4 st.   9,8 s; 5 st. 14,1 s
80-120 km/h:                   3 st. 10,7 s; 4 st. 11,6 s; 5 st. 17,3 s

Maximální rychlosti na jednotlivé převodové stupně

1 –   45 km/h při 5 200 ot./min
2 –   80 km/h při 5 000 ot./min
3 – 120 km/h při 5 000 ot./min
4 – 155 km/h při 4 900 ot./min
5 – 175 km/h při 4 100 ot./min

Převody:

 40:   2 - 2400; 3 - 1600; 4 - 1200; 5 -  900
 60:   2 - 3700; 3 - 2500; 4 - 1900; 5 - 1400
 80:   2 - 5000; 3 - 3400; 4 - 2500; 5 - 1800
100:                 3 - 4200; 4 - 3150; 5 - 2350
120:                 3 - 5000; 4 - 3750; 5 - 2800
140:                               4 - 4400; 5 - 3300
160                                               5 - 3800
 

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Proti proudu, V kabině po roce
  2. Etalon mezi dvoulitry, Naměřená dynamika 2,0 D-4D, Naftová Superstar 1,4 D-4D, Naměřená dynamika 1,4 D-4D
  3. Hravé pohodlí, Cestovatelské vášně, Cenové války, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie Toyota Auris 2.0 D-4D
  5. Kompletní fotogalerie Toyota Auris 1.4 D-4D
TEST DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155: Odvážní Francouzi jsou zpátky!

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155

Luxusní divize automobilky Citroën se stala samostatnou značkou v roce 2014. Jako první to s modelem DS 7 zkusila s karoserií SUV a nyní nastal čas jít dál. Asi vás nepřekvapí, že jde taktéž o SUV. Proč ne, když je lidé chtějí?

včera | Vladimír Kadera | 21 příspěvků
Vodíkovým Hyundaiem Nexo z Bruselu do Prahy: Není brzo, to Česko je pozadu

Hyundai Nexo na vodík (první svezení)

Hyundai jako jedna z mála automobilek vodíkový pohon nejen testuje, ale nabízí i ve svém sériovém modelu Nexo. Ten se na vybraných trzích už prodává. Měli jsme exkluzivní možnost vyzkoušet si vůz v reálném provozu při cestě napříč Evropou.

12.  9.  2019 | Svět motorů | 37 příspěvků
TEST Suzuki Swift Sport: Kluci se baví, holky budou čumět!

Suzuki Swift Sport

Kdo říká, že musí mít sportovní auto stovky koní, nemluví pravdu. Novému Suzuki Swift Sport jich stačí 140 a stejně se budete usmívat do ucha k uchu.

4.  9.  2019 | Jan Mička | 29 příspěvků