Test Tesla Model S: Úplně jiná

Prémiový elektrický „sedan“ (ve skutečnosti liftback) naplno ukazuje, čeho je možné dosáhnout, když se k návrhu elektromobilu přistupuje s čistým rýsovacím prknem – a čistou hlavou.

Čekal jsem leccos, ale ne ten displej. Tedy věděl jsem, že tam bude. Ale ne to, že bude velký jako dva iPady postavené širší hranou na sebe a že bude ovládat všechno. Opravdu všechno. Chcete rozsvítit světla? Použijte dotykový displej. Vypnout regulaci prokluzu kol? Dotykový displej. Upravit nastavení klimatizace, vyhřívání sedadel, rádia, zámků dveří? Dotykový displej. Dokonce i střešní okno ovládáte velkým posuvníkem na dotykovém displeji.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Na to, jak neortodoxní má techniku i koncepci ovládání, je vnější design Modelu S velmi střízlivý; v ČR lze Teslu pořídit na operativní leasing u zlínské společnosti Amilo Car

Začínat recenzi jednoho z nejrevolučnějších aut, které jsme na AutoRevue.cz kdy testovali, popisem ovládání komfortních funkcí, se na první pohled může zdát zmatené. Mám pro to ale dobrý důvod. Není to totiž neobvyklá konstrukce nebo způsob pohonu, co dominuje vašim prvním dojmům za volantem Tesly Model S, ale právě ta velká, k řidiči nakloněná a vertikálně orientovaná plocha dotykové obrazovky. A zároveň je to detail příznačný pro filozofii celé značky Tesla: dělat zažité věci jinak. Ale ne pro odlišnost samotnou. Model S se poměrně radikálně liší od jiných aut, elektromobily nevyjímaje. A všechny jeho odlišnosti mají svůj funkční význam.

Z nuly k nejprodávanějšímu autu ve své třídě

Protože Tesla je v našich končinách zjevením exotičtějším než mnohé supersporty, měli bychom vysvětlit, kde se vzala. Společnost Tesla Motors vznikla už před dvanácti lety v kalifornském Palo Alto. K jejím spoluzakladatelům patří byznysmen a vizionář Elon Musk, který stojí i za internetovým platebním systémem PayPal, projektem komerčního cestování do vesmíru SpaceX nebo vizí vysokorychlostní dopravy Hyperloop.

Prvním modelem Tesly byl nedávno modernizovaný Roadster. Na trh byl uveden v roce 2006. Opravdový průlom nastal v roce 2012 s uvedením Modelu S. V roce 2013 (čísla za loňský rok nejsou zatím k dispozici) prodala Tesla více než 25 000 kusů Modelu S – nejvíc v USA, kde se tento vůz stal nejprodávanějším „velkým luxusním sedanem“. Pozor, nikoliv jen mezi elektromobily! V roce 2013 si Američané koupili víc Tesel než Mercedesů třídy S nebo Porschí Panamera. Model S je hitem rovněž v Norsku, kde se díky vládním pobídkám stal opakovaně nejprodávanějším autem na tamním trhu za daný měsíc.

V Americe se Tesla opakovaně ocitá v centru pozornosti nejen automobilových či technologických médií – jednou díky neobvyklé koncepci prodeje bez tradičních dealerů,  jindy jako příjemce štědrých vládních dotací. Naposledy na sebe firma upozornila koncem loňského roku, když spustila službu rychlé výměny baterií, což má být ještě rychlejší alternativa k dobíjení v síti značkových rychlonabíjecích stanic Tesla Supercharger. Rychlá výměna baterií ovšem zatím funguje pouze na jednom místě v Kalifornii, zatímco stanic Supercharger je 132 v USA, 99 v Evropě a 37 v Asii…

Nemusíte kupovat, Teslu si lze pronajmout

Nic z toho českého zájemce o Teslu zajímat nemusí. Na první stanici Supercharger si ještě počkáme a na showroom Tesly patrně ještě déle. Zákazníci přesto nejsou odkázáni jen na objednávku přes internet a následný individuální dovoz. Zlínská firma Amilo Car totiž nabízí Model S na operativní leasing. Zatím dodala tři auta, ale dalších 10 má už objednaných a čeká na jejich dodání. Z její flotily pochází i vůz, který je předmětem tohoto testu. V Amilo Car si totiž můžete Teslu i půjčit, ze zvědavosti na několik desítek minut nebo i k důkladnému vyzkoušení třeba na celý týden.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Testovanou specifikaci P85+ Tesla nedávno vyřadila z nabídky; zapuštěné kliky se automaticky vysunou ze dveří, jakmile se přiblížíte k autu

Model S ve specifikaci 85+ pohání vzadu uložený třífázový elektromotor o výkonu 310 kW v 5000-8600 ot./min. a točivém momentu 600 Nm v 0-5300 ot./min. Zadní kola roztáčí přes jednostupňovou převodovku Borg-Warner. Kola o průměru 19 palců jsou s hliníkovou karoserií spojena dvojicí příčných ramen vpředu a víceprvkovým zavěšením vzadu. Pérování zajišťuje pneumatický podvozek s elektronicky řízenými adaptivními tlumiči.

Vzhledem k radikální konstrukci i koncepci interiéru je vlastně trochu s podivem, že na pohled Tesla Model S nijak výstředně nepůsobí. Dlouhý rozvor, široký rozchod a nízká střecha jí dávají přirozeně elegantní proporce, ale styling přední části je poměrně fádní a několikrát jsem se přistihl, že profil splývající zádi mi připomíná Renault Laguna. I z reakcí okolí je patrné, že aspoň v této nenápadné modrošedé barvě Tesla mnoho pozornosti nepřitahuje. Když už se někdo otočí, je znát, že jde o člověka, který přesně ví, na jaké auto se dívá. 

Radosti
Všechno je jinak než obvykle
Nízké těžiště
Velký vnitřní prostor
Suverénní dynamika
Překvapivě použitelný dotykový displej
Mnohem větší dojezd než u jiných elektromobilů
Starosti
Všechno je jinak než obvykle
Dojezd při dynamické jízdě
Nepříliš pohodlné sezení vzadu
Ne zcela dokonalé zpracování
Mnohem delší nabíjení než u jiných elektromobilů
8  /10

Tesla

Tesla Motors je společnost z kalifornského Silicon Valley, která se specializuje výhradně na výrobu elektromobilů.

Kromě vlastních modelů Tesla spolupracuje na vývoji automobilů s elektrickým pohonem také s jinými automobilkami a firmami.

Tesla Model S • Tesla Model 3 • Tesla Model X • Tesla Model Y • Tesla Cybertruck

Témata článku: , , ,