Test: Suzuki Vitara XL-7 - vůz, kde je „XL“ opravdu na místě

Vozidla Suzuki a jejich terénní verze nejsou v českém vozovém parku neznámá. Tradiční je hlavně název Vitara, která se během své existence už několikrát měnila. Nejnovější je řada vozů Grand Vitara a z ní zřetelně vyčnívá Suzuki Grand Vitara XL-7.
Test: Suzuki Vitara XL-7 - vůz, kde je „XL“ opravdu na místě

Od „normální“ vitary se liší délkou. Základní technická charakteristika zůstává stejná, ale velmi odlišný je rozvor a celkové délka. Proti pětidveřovému provedení má XL-7 rozvor o 320 mm delší a vůz se tak celkově prodloužil na 4700 mm. Šířka i výška všech tří vitar (tří-, pětidveřové a XL-7) zůstávají stejné.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Základem každého pořádného terénního vozu je pevný rám a na něm připevněná karoserie. Samonosné karoserie odkazují do kategorie SUV a podobných. Vitary svou příslušnost k rodině off-roadů zdůrazňují právě masivním žebřinovým rámem a zadní pevnou nápravou. Do terénní výbavy patří pochopitelně také přídavná převodovka. Tu má jak verze s pětistupňovou přímo řazenou základní převodovkou, tak i se čtyřstupňovým automatem. Druhá krátká páka řazení umožňuje připnout pohon 4x4 a k tomu redukci s poměrem převodů 1:1,82. Trvale se točivý moment přenáší na kola zadní nápravy, připínají se přední. Rozdělení má na starosti viskózní spojka.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Název XL je pro vůz příznačný – v žádném směru
si nemůžeme stěžovat na nedostatek místa

Do Vitary XL-7 patří jediný motor, za to ovšem pozoruhodný. Je to čtyřiadvacetiventilový šestiválec s objemem 2739 cm3, výkonem 127 kW a točivým momentem 231 N.m. Právě točivý moment dělá z vozu stroj dávající příjemný pocit síly. Dokáže se rozjet úplně bez plynu, jen na volnoběh, nenutí řidiče často řadit, jen si tiše přede. Prakticky nerozlišuje jízdu s prázdnem nebo s nákladem, stále stejně se chová při jízdě po rovině i ve stoupání. Jediné co mu můžeme vytknout, jsou příliš vysoké otáčky po nastartování a běhu na prázdno. To je ale zřejmě věc seřízení.

Klepněte pro větší obrázek
Slova o velkorysosti platí i o
prostoru pro zavazadla

Síla motoru je kladem i v terénu. Na kluzkém povrchu není nutné prudce akcelerovat, protože motor si stále tiše vede svou. Nedochází tedy ke zbytečnému protočení kol, které by mohlo být i začátkem uváznutí. Z téhož důvodu není nutné přiřazovat často ani redukci, u vozů se slabšími motory se tak činí v členitém terénu už preventivně. Téměř třílitrový šestiválec ovšem takovou berličku nepotřebuje.

Klepněte pro větší obrázek
Vysoko posazený šestiválec si s mohutným vozem snadno poradí

Uvnitř vozidla najdeme skutečně nebývale hodně místa. To se týká jak cestujících vpředu, tak i vzadu. Ani po posunutí sedadel na maximální míru vzad kolegové ve druhé řadě nestrádají. Velkorysý je pochopitelně i zavazadlový prostor s úřední mírou 900 – 1687 dm3. Náhradní kolo je k dispozici zvenku na zadních pátých dveřích, takže uvnitř životní prostor neubírá. Při jízdě na asfaltových silnicích je délka rozvoru znát, takže Vitara XL-7 v zatáčkách vzadu ujíždí, je přetáčivá. Kdyby se snad někdo tohoto jevu lekl, má možnost zapnout pohon všech kol.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Na palubní desce klimatizace neschází, připraven je prostor pro instalaci rádia
Přístroje nemají klasický kulatý tvar, jsou ale nebývale velké a dobře čitelné

Zajímavé je, že i přes pohotovostní hmotnost 1605 kg a slušné dynamické parametry, není spotřeba paliva nijak hrozivá. Celkově jsme při testu jezdili za 11 l/100 km, V terénu pochopitelně spotřeba stoupá, zejména využívá-li se víc redukční převodovka. Ručička palivoměru rychleji klesá také v městském provozu, tady musíme počítat s hranicí až 14 l/100 km. Vitara ovšem není určena k provozu v městských ulicích, její přednosti jsou jinde. Na silnici jsme při orientačním měření dosáhli zrychlení z 0 – 100 km/h za 13,3 s, největší rychlosti 169 km/h.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Maximální terénní výbavě schází už jen závěrka zadního diferenciálu
Do sériové výbavy patří i kola z lehké slitiny

Suzuki Grand Vitara XL-7 patří mezi velmi prostorné automobily a poskytuje pohodlnou jízdu na silnici i v terénu. Aby se dalo využít všech jejích výhod mimo silnici, bylo by potřeba použít vhodnější pneumatiky. Ty mají rozměr 235/60 R16.

Klepněte pro větší obrázek
I zadní pohled hovoří o ambicích vitary
být hodnotným terénním vozidlem

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků