Test: Suzuki Vitara XL-7 - vůz, kde je „XL“ opravdu na místě

Vozidla Suzuki a jejich terénní verze nejsou v českém vozovém parku neznámá. Tradiční je hlavně název Vitara, která se během své existence už několikrát měnila. Nejnovější je řada vozů Grand Vitara a z ní zřetelně vyčnívá Suzuki Grand Vitara XL-7.
Test: Suzuki Vitara XL-7 - vůz, kde je „XL“ opravdu na místě

Od „normální“ vitary se liší délkou. Základní technická charakteristika zůstává stejná, ale velmi odlišný je rozvor a celkové délka. Proti pětidveřovému provedení má XL-7 rozvor o 320 mm delší a vůz se tak celkově prodloužil na 4700 mm. Šířka i výška všech tří vitar (tří-, pětidveřové a XL-7) zůstávají stejné.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Základem každého pořádného terénního vozu je pevný rám a na něm připevněná karoserie. Samonosné karoserie odkazují do kategorie SUV a podobných. Vitary svou příslušnost k rodině off-roadů zdůrazňují právě masivním žebřinovým rámem a zadní pevnou nápravou. Do terénní výbavy patří pochopitelně také přídavná převodovka. Tu má jak verze s pětistupňovou přímo řazenou základní převodovkou, tak i se čtyřstupňovým automatem. Druhá krátká páka řazení umožňuje připnout pohon 4x4 a k tomu redukci s poměrem převodů 1:1,82. Trvale se točivý moment přenáší na kola zadní nápravy, připínají se přední. Rozdělení má na starosti viskózní spojka.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Název XL je pro vůz příznačný – v žádném směru
si nemůžeme stěžovat na nedostatek místa

Do Vitary XL-7 patří jediný motor, za to ovšem pozoruhodný. Je to čtyřiadvacetiventilový šestiválec s objemem 2739 cm3, výkonem 127 kW a točivým momentem 231 N.m. Právě točivý moment dělá z vozu stroj dávající příjemný pocit síly. Dokáže se rozjet úplně bez plynu, jen na volnoběh, nenutí řidiče často řadit, jen si tiše přede. Prakticky nerozlišuje jízdu s prázdnem nebo s nákladem, stále stejně se chová při jízdě po rovině i ve stoupání. Jediné co mu můžeme vytknout, jsou příliš vysoké otáčky po nastartování a běhu na prázdno. To je ale zřejmě věc seřízení.

Klepněte pro větší obrázek
Slova o velkorysosti platí i o
prostoru pro zavazadla

Síla motoru je kladem i v terénu. Na kluzkém povrchu není nutné prudce akcelerovat, protože motor si stále tiše vede svou. Nedochází tedy ke zbytečnému protočení kol, které by mohlo být i začátkem uváznutí. Z téhož důvodu není nutné přiřazovat často ani redukci, u vozů se slabšími motory se tak činí v členitém terénu už preventivně. Téměř třílitrový šestiválec ovšem takovou berličku nepotřebuje.

Klepněte pro větší obrázek
Vysoko posazený šestiválec si s mohutným vozem snadno poradí

Uvnitř vozidla najdeme skutečně nebývale hodně místa. To se týká jak cestujících vpředu, tak i vzadu. Ani po posunutí sedadel na maximální míru vzad kolegové ve druhé řadě nestrádají. Velkorysý je pochopitelně i zavazadlový prostor s úřední mírou 900 – 1687 dm3. Náhradní kolo je k dispozici zvenku na zadních pátých dveřích, takže uvnitř životní prostor neubírá. Při jízdě na asfaltových silnicích je délka rozvoru znát, takže Vitara XL-7 v zatáčkách vzadu ujíždí, je přetáčivá. Kdyby se snad někdo tohoto jevu lekl, má možnost zapnout pohon všech kol.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Na palubní desce klimatizace neschází, připraven je prostor pro instalaci rádia
Přístroje nemají klasický kulatý tvar, jsou ale nebývale velké a dobře čitelné

Zajímavé je, že i přes pohotovostní hmotnost 1605 kg a slušné dynamické parametry, není spotřeba paliva nijak hrozivá. Celkově jsme při testu jezdili za 11 l/100 km, V terénu pochopitelně spotřeba stoupá, zejména využívá-li se víc redukční převodovka. Ručička palivoměru rychleji klesá také v městském provozu, tady musíme počítat s hranicí až 14 l/100 km. Vitara ovšem není určena k provozu v městských ulicích, její přednosti jsou jinde. Na silnici jsme při orientačním měření dosáhli zrychlení z 0 – 100 km/h za 13,3 s, největší rychlosti 169 km/h.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Maximální terénní výbavě schází už jen závěrka zadního diferenciálu
Do sériové výbavy patří i kola z lehké slitiny

Suzuki Grand Vitara XL-7 patří mezi velmi prostorné automobily a poskytuje pohodlnou jízdu na silnici i v terénu. Aby se dalo využít všech jejích výhod mimo silnici, bylo by potřeba použít vhodnější pneumatiky. Ty mají rozměr 235/60 R16.

Klepněte pro větší obrázek
I zadní pohled hovoří o ambicích vitary
být hodnotným terénním vozidlem

bazar

Suzuki Swift 1,3
Rok výroby: 2008
Stav: 74 837 km
Cena: 101 000 Kč
Suzuki Grand Vitara 2
Rok výroby: 2007
Stav: 145 499 km
Cena: 162 000 Kč
Suzuki Grand Vitara 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 176 298 km
Cena: 110 000 Kč
Suzuki SX4 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 83 798 km
Cena: 173 000 Kč
Suzuki Swift 1,3
Rok výroby: 2009
Stav: 73 329 km
Cena: 130 000 Kč
Suzuki Ignis 1,3
Rok výroby: 2006
Stav: 74 412 km
Cena: 100 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků