Test Suzuki SX4 1,9 JTD 4x4: až za polární kruh

Suzuki SX4 jsme vytáhli až daleko za polární kruh. Osvědčilo se i v náročných podmínkách, nebo šíři svých schopností jen předstírá? (doplněno nové video)
Seznam kapitol
  1. Proč vybrat SX4, Kudy vedla cesta, Exteriér
  2. Interiér Suzuki SX4, První jízdní dojmy
  3. Je to čtyřkolka? Po nastartování, Brzdy, Spotřeba, Chování v krajních situacích
  4. Krátce k navigaci Clarion, Jaké tedy je?, Cena a výbava, Technické parametry
  5. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)

AutoRevue.cz dostalo do ruky Suzuki SX4 v dieselové variantě, navíc s pohonem 4x4. Zápůjčka dospěla tak daleko, že jsme vůz měli k dispozici na půl měsíce a odvážili jsme se s ním dojet daleko za polární kruh. Tedy na místa, kde se mohou plně prokázat kvality či chyby tohoto malého japonského SUV, které bylo vyvinuto společně s automobilkou Fiat a v testované variantě má navíc právě její motor 1,9 JTD, známý např. z vozů Grande Punto nebo Alfy 147. Pojeďte s námi...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tip: K testu jsme natočili krátké ilustrační video (stáhnout si jej můžete zde - DivX, 37 MB) a akčnější video z terénní zkoušky (ke stažení zde - DivX 8,5 MB). Obě videa jsou též k dispozici ve streamované verzi níže.

SX4 není pro každého

Na úvod krátká úvaha, kdo ji nechce číst, nechť se přesune do další kapitoly. Chtěl bych předeslat, že SX4 je vozem, který neosloví a ani nechce oslovit všechny segmenty zákazníků – na druhou stranu, který automobil to dnes dokáže? Některé značky na nás přesto chrlí modely, kterými se snaží zaujmout co nejvíce cílových skupin. To se daří například koncernu VW, jehož úspěch je ale mnohdy vykoupen masovým rozšířením těchto vozů, které v sobě nenesou příliš prvků originality či neotřelosti.

Suzuki jde jinou cestou. Vedle klasických japonských značek jako je Honda nebo Toyota má na našem trhu spíše minoritní podíl, ovšem jako jedna z mála se může pyšnit tím, že je schopna všechny své modely dodat s pohonem čtyř kol. To ji činí do jisté míry výjimečnou (byť se tím samozřejmě mohou pyšnit i jiné značky) a jeden segment svých zákazníků má tak jasně definován: bez ohledu na věkovou kategorii jde o lidi, kteří občas sjedou z asfaltové silnice na polňačku, v zimě se potřebují vyškrábat do hor či na chatu a nezaskočí je přitom déšť, sníh, bahno nebo zákeřný výmol.

I když nejsou prodeje Suzuki v ČR nijak závratné, loni se blýskla nejprodávanějším vozem mezi offroady a SUV - Grand Vitarou. Ta však není pro mnohého zákazníka natolik zajímavá, protože nabízí až příliš vlastností, směřující ji přímo do terénu – permanentní 4x4, žebřinový rám, redukci a mezinápravový diferenciál. Mým původním záměrem bylo si zapůjčit právě Vitaru, ovšem pak jsem svůj požadavek přeformuloval: potřeboval jsem vůz, který bude působit rodinně, kompaktně, bude připomínat spíše osobák než teréňák a nebude pro něj problém pojmout čtyři až pět osob na delší dovolenou. Takový vůz má šanci oslovit více zákazníků (a i čtenářů našeho magazínu), a proto jsem do svého testu po Skandinávii zvolil nakonec „es-iks-čtyřku“ se šestistupňovou převodovkou a motorizací 1,9 JTD (nebo DDiS, chcete-li).

Obsah testu

Než se dostanu k samotnému testu, je třeba ho představit jako víceméně nestandardní a tudíž i důkladný. Jeho hlavním cílem byla simulace použití rodinného vozu na dovolenou, tedy v plném zatížení, s nájezdem cca 8 500 km, využitím maximální rychlosti pro přesun po dálnicích anebo připojením náhonu 4x4 za mokra a na nezpevněných cestách. Takové podmínky v létě nesplňuje mnoho zemí, proto má volba padla na Skandinávii – konkrétně na Dánsko, Norsko a Švédsko včetně překročení polárního kruhu. Během šetnácti dnů se testovaná SX4 pohybovala napříč Německem až na sever Evropy k norskému přístavu Narvik a zpět.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Itinerář: Zlín – Praha – Dresden – Berlín – Hamburg – Kolding – Odense – Kodaň – Helsingor – Helsingborg – Göteborg – Oslo – Lillehammer – Jotunheimen – Geiranger – Trolí stezka – Trondheim – Mo I Rana – Svartissen (překročení polárního kruhu) – Bodo – Lofoty – Narvik – Kiruna – Jokkmokk – Lulea – Umea – Gävle – Uppsala – Stockholm – Vättern – Jönköping – Malmö – Odense – Hamburg – Berlín – Praha - Zlín

Vůz byl obsazen pěti dospělými osobami a zavazadla byla uložena jak do kufru, tak do zapůjčené „rakve”. Subjektivní dojmy týkající se míry pohodlí se liší – vepředu se sedělo bez problémů, vzadu už to tak slavné nebylo, zejména na prostředním sedáku kvůli prostoru pro nohy. Ale k tomu všemu se ještě dostaneme.

SX4 zvenku

Pojďme se na začátek ponořit do podrobnějšího popisu exteriéru. O vnějším designu SX4 toho bylo napsáno již mnoho a vesměs jde o pozitivní reakce. Mně se osobně velice líbí, jednotlivé linie tvoří harmonický celek, který pak udeří do očí každého, kdo se s vozem setká poprvé – je zkrátka nápadné. Auto vypadá zvenčí spíše malé a tím doopravdy je (rozvor pouze 2 500 mm), ovšem u verzí GLX působí poněkud mohutněji díky standardním oplastovaným podběhům, bočním lištám, spodní přední a zadní hraně vozu nebo ližinám. Velkým plusem je i oplastovaný spodní kryt motoru, při průjezdech těžším terénem se tak poškodí maximálně snadno vyměnitelný plast. Toto místo je tudíž nejnižším bodem podvozku a tvoří tak světlou výšku 190 mm. Vzadu nechybí třetí brzdové světlo a dvě odrazky pod nakládací hranou, které plní spíše estetickou funkci. Pochvalu si zaslouží velká zpětná zrcátka, naopak tlustší trojúhelníkový A sloupek trochu brání ideálnímu výhledu do stran. Stran exteriéru mám poslední poznámku k dálkově ovladatelnému víku palivové nádrže: jeho spodní okraj je zřejmě z důvodu občasného styku s agresivní naftou trochu vyleptán, což u vozu majícího najeto jen něco málo přes 20 000 km dost dobře nechápu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zde na moment odbočím - na český trh se právě nyní začínají dovážet i verze z Japonska, a to zejména kvůli alespoň částečnému pokrytí poptávky, jíž nestačí maďarská továrna Suzuki vyhovět. Japonské verze se liší v zásadě právě v exteriéru (pro úplnost dodám, že mají jiný i jeden interiérový prvek, a to modré pozadí potahů namísto oranžových): jednak sedí na pneu jiného výrobce (Bridgestone Turanza), a jednak mají jinou čelní masku. Těžko říci, která je hezčí, ta japonská mi logicky přijde neokoukaná a tudíž líbivější.  Dodávám, že testovaná verze pochází z maďarské dílny a sedí na 205/60 šestnáctipalcových kolech Continental ContiPremiumContact 2.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Proč vybrat SX4, Kudy vedla cesta, Exteriér
  2. Interiér Suzuki SX4, První jízdní dojmy
  3. Je to čtyřkolka? Po nastartování, Brzdy, Spotřeba, Chování v krajních situacích
  4. Krátce k navigaci Clarion, Jaké tedy je?, Cena a výbava, Technické parametry
  5. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)

bazar

Suzuki Swift 1,3
Rok výroby: 2008
Stav: 74 837 km
Cena: 101 000 Kč
Suzuki Grand Vitara 1,9
Rok výroby: 2010
Stav: 115 898 km
Cena: 260 000 Kč
Suzuki Swift 1,3
Rok výroby: 2009
Stav: 95 401 km
Cena: 112 000 Kč
Suzuki Swift 1,3
Rok výroby: 2008
Stav: 91 622 km
Cena: 107 000 Kč
Suzuki Jimny 1,5
Rok výroby: 2005
Stav: 82 612 km
Cena: 136 000 Kč
Suzuki Splash 1,2
Rok výroby: 2008
Stav: 62 820 km
Cena: 119 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků