Test Suzuki SX4 1,9 JTD 4x4: až za polární kruh

Suzuki SX4 jsme vytáhli až daleko za polární kruh. Osvědčilo se i v náročných podmínkách, nebo šíři svých schopností jen předstírá? (doplněno nové video)
Seznam kapitol
  1. Proč vybrat SX4, Kudy vedla cesta, Exteriér
  2. Interiér Suzuki SX4, První jízdní dojmy
  3. Je to čtyřkolka? Po nastartování, Brzdy, Spotřeba, Chování v krajních situacích
  4. Krátce k navigaci Clarion, Jaké tedy je?, Cena a výbava, Technické parametry
  5. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)

AutoRevue.cz dostalo do ruky Suzuki SX4 v dieselové variantě, navíc s pohonem 4x4. Zápůjčka dospěla tak daleko, že jsme vůz měli k dispozici na půl měsíce a odvážili jsme se s ním dojet daleko za polární kruh. Tedy na místa, kde se mohou plně prokázat kvality či chyby tohoto malého japonského SUV, které bylo vyvinuto společně s automobilkou Fiat a v testované variantě má navíc právě její motor 1,9 JTD, známý např. z vozů Grande Punto nebo Alfy 147. Pojeďte s námi...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tip: K testu jsme natočili krátké ilustrační video (stáhnout si jej můžete zde - DivX, 37 MB) a akčnější video z terénní zkoušky (ke stažení zde - DivX 8,5 MB). Obě videa jsou též k dispozici ve streamované verzi níže.

SX4 není pro každého

Na úvod krátká úvaha, kdo ji nechce číst, nechť se přesune do další kapitoly. Chtěl bych předeslat, že SX4 je vozem, který neosloví a ani nechce oslovit všechny segmenty zákazníků – na druhou stranu, který automobil to dnes dokáže? Některé značky na nás přesto chrlí modely, kterými se snaží zaujmout co nejvíce cílových skupin. To se daří například koncernu VW, jehož úspěch je ale mnohdy vykoupen masovým rozšířením těchto vozů, které v sobě nenesou příliš prvků originality či neotřelosti.

Suzuki jde jinou cestou. Vedle klasických japonských značek jako je Honda nebo Toyota má na našem trhu spíše minoritní podíl, ovšem jako jedna z mála se může pyšnit tím, že je schopna všechny své modely dodat s pohonem čtyř kol. To ji činí do jisté míry výjimečnou (byť se tím samozřejmě mohou pyšnit i jiné značky) a jeden segment svých zákazníků má tak jasně definován: bez ohledu na věkovou kategorii jde o lidi, kteří občas sjedou z asfaltové silnice na polňačku, v zimě se potřebují vyškrábat do hor či na chatu a nezaskočí je přitom déšť, sníh, bahno nebo zákeřný výmol.

I když nejsou prodeje Suzuki v ČR nijak závratné, loni se blýskla nejprodávanějším vozem mezi offroady a SUV - Grand Vitarou. Ta však není pro mnohého zákazníka natolik zajímavá, protože nabízí až příliš vlastností, směřující ji přímo do terénu – permanentní 4x4, žebřinový rám, redukci a mezinápravový diferenciál. Mým původním záměrem bylo si zapůjčit právě Vitaru, ovšem pak jsem svůj požadavek přeformuloval: potřeboval jsem vůz, který bude působit rodinně, kompaktně, bude připomínat spíše osobák než teréňák a nebude pro něj problém pojmout čtyři až pět osob na delší dovolenou. Takový vůz má šanci oslovit více zákazníků (a i čtenářů našeho magazínu), a proto jsem do svého testu po Skandinávii zvolil nakonec „es-iks-čtyřku“ se šestistupňovou převodovkou a motorizací 1,9 JTD (nebo DDiS, chcete-li).

Obsah testu

Než se dostanu k samotnému testu, je třeba ho představit jako víceméně nestandardní a tudíž i důkladný. Jeho hlavním cílem byla simulace použití rodinného vozu na dovolenou, tedy v plném zatížení, s nájezdem cca 8 500 km, využitím maximální rychlosti pro přesun po dálnicích anebo připojením náhonu 4x4 za mokra a na nezpevněných cestách. Takové podmínky v létě nesplňuje mnoho zemí, proto má volba padla na Skandinávii – konkrétně na Dánsko, Norsko a Švédsko včetně překročení polárního kruhu. Během šetnácti dnů se testovaná SX4 pohybovala napříč Německem až na sever Evropy k norskému přístavu Narvik a zpět.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Itinerář: Zlín – Praha – Dresden – Berlín – Hamburg – Kolding – Odense – Kodaň – Helsingor – Helsingborg – Göteborg – Oslo – Lillehammer – Jotunheimen – Geiranger – Trolí stezka – Trondheim – Mo I Rana – Svartissen (překročení polárního kruhu) – Bodo – Lofoty – Narvik – Kiruna – Jokkmokk – Lulea – Umea – Gävle – Uppsala – Stockholm – Vättern – Jönköping – Malmö – Odense – Hamburg – Berlín – Praha - Zlín

Vůz byl obsazen pěti dospělými osobami a zavazadla byla uložena jak do kufru, tak do zapůjčené „rakve”. Subjektivní dojmy týkající se míry pohodlí se liší – vepředu se sedělo bez problémů, vzadu už to tak slavné nebylo, zejména na prostředním sedáku kvůli prostoru pro nohy. Ale k tomu všemu se ještě dostaneme.

SX4 zvenku

Pojďme se na začátek ponořit do podrobnějšího popisu exteriéru. O vnějším designu SX4 toho bylo napsáno již mnoho a vesměs jde o pozitivní reakce. Mně se osobně velice líbí, jednotlivé linie tvoří harmonický celek, který pak udeří do očí každého, kdo se s vozem setká poprvé – je zkrátka nápadné. Auto vypadá zvenčí spíše malé a tím doopravdy je (rozvor pouze 2 500 mm), ovšem u verzí GLX působí poněkud mohutněji díky standardním oplastovaným podběhům, bočním lištám, spodní přední a zadní hraně vozu nebo ližinám. Velkým plusem je i oplastovaný spodní kryt motoru, při průjezdech těžším terénem se tak poškodí maximálně snadno vyměnitelný plast. Toto místo je tudíž nejnižším bodem podvozku a tvoří tak světlou výšku 190 mm. Vzadu nechybí třetí brzdové světlo a dvě odrazky pod nakládací hranou, které plní spíše estetickou funkci. Pochvalu si zaslouží velká zpětná zrcátka, naopak tlustší trojúhelníkový A sloupek trochu brání ideálnímu výhledu do stran. Stran exteriéru mám poslední poznámku k dálkově ovladatelnému víku palivové nádrže: jeho spodní okraj je zřejmě z důvodu občasného styku s agresivní naftou trochu vyleptán, což u vozu majícího najeto jen něco málo přes 20 000 km dost dobře nechápu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zde na moment odbočím - na český trh se právě nyní začínají dovážet i verze z Japonska, a to zejména kvůli alespoň částečnému pokrytí poptávky, jíž nestačí maďarská továrna Suzuki vyhovět. Japonské verze se liší v zásadě právě v exteriéru (pro úplnost dodám, že mají jiný i jeden interiérový prvek, a to modré pozadí potahů namísto oranžových): jednak sedí na pneu jiného výrobce (Bridgestone Turanza), a jednak mají jinou čelní masku. Těžko říci, která je hezčí, ta japonská mi logicky přijde neokoukaná a tudíž líbivější.  Dodávám, že testovaná verze pochází z maďarské dílny a sedí na 205/60 šestnáctipalcových kolech Continental ContiPremiumContact 2.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Proč vybrat SX4, Kudy vedla cesta, Exteriér
  2. Interiér Suzuki SX4, První jízdní dojmy
  3. Je to čtyřkolka? Po nastartování, Brzdy, Spotřeba, Chování v krajních situacích
  4. Krátce k navigaci Clarion, Jaké tedy je?, Cena a výbava, Technické parametry
  5. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

dnes | Milan Lažanský | 6 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků