Test Suzuki SX4 1,6i GLX: stále ve formě

Kompaktní SUV Suzuki SX4 není na trhu žádným nováčkem, ale daří se mu. Jaká je faceliftovaná verze s nejvyšší výbavou?
Seznam kapitol
  1. Třetí do party, Nejdostupnější „čtyřkolka“ na trhu, Osvědčená bezpečnost a spolehlivost
  2. Decentní facelift, Nabídka verzí, Testovaný vůz, Výbava a ceny
  3. Na první pohled, Uvnitř, Praktický zavazadelník
  4. Za volantem, Na silnici, A vystupujeme
  5. Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Kompletní fotogalerie

Třetí do party

Modelová řada SX4 doplnila nabídku evropských dealerství automobilky Suzuki na sklonku roku 2005, aby se spolu se staršími typy Grand Vitara a Swift stala jejím třetím pilířem. Jak je známo, při vývoji modelu SX4 spojilo Suzuki své síly s koncernem Fiat, který jej nabízí pod označením Sedici. Obě značkové verze se pro evropské trhy vyrábějí především v Maďarsku. Většinu samotného vývoje zajistilo přímo Suzuki, Italové přispěli stylizací ze studia Giorgetta Giugiara a implementací svého vznětového čtyřválce 1,9 JTD, dodávaného pro SX4 jako 1,9 DDiS (po faceliftu 2,0 DDiS).

Konstrukce karoserie i podvozku byla vyšlechtěna z menšího modelu Suzuki Swift, což přispělo k dosažení velmi dobrých a jistých jízdních vlastností. Kvalitní odladění všech komponent v běžném provozu dává snadno zapomenout na veskrze konvenční techniku se vzpěrami McPherson vpředu a vlečenými rameny spojenými torzně poddajnou příčkou vzadu. Od počátku produkce bylo Suzuki SX4 vybavováno zážehovými motory 1,5i/73 kW a 1,6i/79 kW a již zmíněným dieselem common-rail od Fiatu, kromě základní patnáctistovky bylo možno tyto jednotky alternativně kombinovat s připojitelným pohonem všech kol.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nejdostupnější „čtyřkolka“ na trhu

A byl to právě příplatkový pohon 4X4, který významným způsobem přispěl k enormní popularitě modelu SX4 také na českém trhu, kde patří k vůbec nejprodávanějším, a zároveň cenově nejdostupnějším „čtyřkolkám“ (do této hry však vstupuje také třeba Dacia Duster). Předností všech vozů SX4 je vyšší světlá výška i samotná stavba karoserie zlepšující parametry aktivní i pasivní bezpečnosti. Příplatková soustava i-AWD sama o sobě váží 60 kg a principem svého fungování se kupodivu dosti liší od tehdejší „čtyřkolky“ používané ve Swiftech. Místo viskózní spojky najdeme před diferenciálem zadní nápravy spojku elektromagnetickou. Mechanizmus se ovládá třípolohovým kolébkovým přepínačem umístěným za řadicí pákou. Pozice „2WD“ je jasná, „Auto“ aktivuje automatické připojování zadního diferenciálu v případě prokluzu předních kol a „Lock“ elektromagnetickou spojku „uzavře“ s tím, že v závislosti na aktuálních provozních podmínkách na kola zadní nápravy posílá od 10 do 50 % dostupného výkonu.

Naším novým redakčním testem však prošlo Suzuki SX4 s nejvyšší výbavou, motorem 1,6i  a pohonem pouze předních kol, které si kromě dodatečné trakce na zadní nápravě zachovává prakticky všechny přednosti „čtyřkolky“ včetně ochranného plastování karoserie a větší světlosti a přidává navíc výhodnější pořizovací cenu a nepatrně nižší spotřebu paliva. Jde o vůz z řady po faceliftu nabízené v současnosti na našem trhu. Zájemce o zkušenosti se „čtyřkolkou“ odkazujeme na náš dřívější test předfaceliftového provedení SX4 1,9 DDiS 4X4.

Osvědčená bezpečnost a spolehlivost

Institut Euro NCAP podrobil model Suzuki SX4 nárazovým testům hned v roce 2006 a tehdejší novinka zde získala čtyři hvězdičky z pěti. Zatímco při simulaci čelního střetu bylo naměřeno větší zatížení hrudníku řidiče ze strany bezpečnostních pásů, boční náraz znamenal pro Suzuki SX4 zisk plného počtu bodů. Tvarování předního nárazníku a většiny kapoty navíc porotci hodnotili jako znamenité v případě střetu s chodcem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vzhledem k tomu, že Suzuki SX4 již naše silnice brázdí nějakých pět let, lze s odstupem času hovořit také i o jeho spolehlivosti. Za zmínku jistě stojí, že v nejnovější statistice spolehlivosti z dílen německé zkušebny TUV se Suzuki SX4 v kategorii aut starých dva až tři roky probojovalo až na osmou příčku, o niž se dělí s modelem Ford Fusion. Podle zkušeností autorizovaných servisů Suzuki, kam většina vozů v rámci záruky zatím ještě stále jezdí, i samotných motoristů je Suzuki SX4 robustním, jednoduchým a bezproblémovým automobilem. Jak už to však bývá, jisté potíže byly zaznamenány u vozů s poměrně komplikovaným vznětovým motorem, které jsou navíc o plných 150 kg těžší než srovnatelné čtyřkolky s motorem 1,6i. I tuto skutečnost je třeba brát při výběru nového či zánovního automobilu v potaz...

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Třetí do party, Nejdostupnější „čtyřkolka“ na trhu, Osvědčená bezpečnost a spolehlivost
  2. Decentní facelift, Nabídka verzí, Testovaný vůz, Výbava a ceny
  3. Na první pohled, Uvnitř, Praktický zavazadelník
  4. Za volantem, Na silnici, A vystupujeme
  5. Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Kompletní fotogalerie
TEST Range Rover Evoque P250: Stojí tvrdohlavý nezmar za skoro 2 miliony?

Range Rover Evoque P250

Range Rover si prostě nedá říct a i do městského crossoveru nabízí všemožnou výbavu do terénu. Je tolik kilogramů navíc opravdu potřeba? A poradí si s tím mild-hybridní pohon?

21.  7.  2019 | Vladimír Kadera | 16 příspěvků
TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

18.  7.  2019 | Petr Schnagl | 11 příspěvků
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

17.  7.  2019 | Jan Mička | 69 příspěvků