TEST Suzuki Swift Sport: Kluci se baví, holky budou čumět!

Kdo říká, že musí mít sportovní auto stovky koní, nemluví pravdu. Novému Suzuki Swift Sport jich stačí 140 a stejně se budete usmívat do ucha k uchu.
Radosti
Maximální výbava za super cenu
Zábavný charakter
Díky vzhledu úspěch u žen
Nízká spotřeba
Starosti
Vyšší posaz za volantem
Méně místa vzadu
Nulové možnosti individualizace
9  /10

Nevzpomínám si, kdy jsem se na příchod nového auta na trh těšil více. Však to třetímu vydání Suzuki Swift Sport dost dlouho trvalo. Sportovní hatchback měl premiéru před dvěma lety na autosalonu ve Frankfurtu, kde na rozlehlém stánku zářil díky kanárkově žlutému laku. Nikdo tenkrát nečekal, že bude trhat rychlostní rekordy, spíše nás zajímalo, jak se projeví nahrazení atmosférického motoru přeplňovanou čtrnáctistovkou.

Autosalon Frankfurt 2019: Vstupenky, termín, premiéry, program

Autosalon Frankfurt 2019: Vstupenky, termín, premiéry, program

Swift Sport byl vždycky o maximálním požitku z jízdy na co nejmenším půdorysu. Podobně jako Mini, ale za mnohem nižší cenu. Asi vám nemusím vysvětlovat, že možnost vytočit motor bez turba do rudého spektra otáčkoměru a těžit z něj maximum k řidičské radosti neodmyslitelně patří, dnešní doba ale atmosférickým motorům moc nepřeje. První ohlasy po svezení s přeplňovaným Swiftem Sport na našich silnicích nevypadaly špatně, delší soužití ale kolikrát odhalí i to, co napoprvé přehlédnete, nebo moc neřešíte.

Automaticky středem pozornosti

Je fajn, že se Suzuki drželo osvědčeného receptu předchůdce. Dvě skutečné koncovky výfuku, decentní body kit, zkrátka nic okázalého. Tedy alespoň v případě, že si ze sedmi dostupných laků karoserie nevybere kanárkově žlutý. Swift je malinký, vždyť na délku neměří ani 3,9 metru, ale garantuji vám, že se s ním nikde neschováte, a dokonce i v hustém provozu budete velice snadno identifikovatelní.

Suzuki Swift Sport přijíždí na český trh. Cenou se vejde pod půl milionu

Suzuki Swift Sport přijíždí na český trh. Cenou se vejde pod půl milionu

Ostatně barva karoserie je to jediné, co si můžete vybrat. Swift Sport sice stojí 479.900 Kč, jenže je už plně vybavený a ve standardním ceníku žádnou další výbavu nenajdete. Dostanete 17palcová litá kola v jediném designu, adaptivní tempomat, omezovač rychlosti, elektrické ovládání bočních oken, šest airbagů, LED světlomety a zadní svítilny, systém udržování v jízdním pruhu, parkovací kameru, navigaci, vyhřívaná sportovní sedadla… Je toho prostě více než dost.

Už dlouho nebylo pořízení auta tak jednoduché: „Dobrý den, chtěl bych Swift Sport. Žlutý, děkuji“. Pravdou zůstává, že tím přicházíte o možnosti individualizace, to je ale asi to poslední, co by mě trápilo, vezmu-li v potaz, že se bavíme o autě v plné palbě. Navíc prakticky nemá konkurenci, tedy alespoň v případě, že si jako finanční strop určíte půl milionu korun. Nad touto částkou už to ale docela vře.

Suzuki ještě vylepšilo Swift Sport. Jmenuje se Katana a okamžitě ho chceme!

Suzuki ještě vylepšilo Swift Sport. Jmenuje se Katana a okamžitě ho chceme!

Můžeme se bavit o Fordu Fiesta ST (od 525.900 Kč v 3dveřovém provedení) či Polu GTI (od 576.900 Kč, už pouze s DSG), což jsou auta s výkonem vyšším o 60 koní. Po dovybavení vybranými prvky se ale s cenou dostanou výš, zatímco Swift bude stále za 480 tisíc. Sám bych se v případě nutkání koupě malého sportovního hatchbacku mezi uvedenými vozy rozhodoval, než ale porovnávat od stolu a vynášet předběžné soudy, to se raději koukneme dovnitř.

Sedadlo níž a volant blíž, prosím

Uvnitř se ladily barvy, přičemž jedinou možností je červeno-černá kombinace, kterou vidíte na fotkách. Nemusí sedět každému a uznávám, že barevný přechod připomínající hadí kůži může působit trochu divoce, že bych byl ale takový hnidopich a zavrhoval kvůli tomu podle dosavadních předpokladů dobré auto, to zase ne.

Líbí se mi sportovní sedadla s integrovanými hlavovými operkami a výraznějším bočním vedením, která sice tělo nezabetonují bez možnosti se hnout, ale v zatáčkách podrží a při dlouhých přesunech z nich nebolí záda. Jen kdyby bylo možné nastavit sklon a délku sedáku. Setup Swiftu vyhoví hlavně méně vzrostlým řidičům, kteří si budou moci dovolit přisunout se blíže k volantu. Ten je nastavitelný ve dvou osách, ale ne dostatečně.

Jimny se vrací do minulosti a přijíždí v úpravě pro Dakar. Proměna není levná

Jimny se vrací do minulosti a přijíždí v úpravě pro Dakar. Proměna není levná

Měřím 190 cm a k ideálu mi chybí 5 cm podélného posuvu. Sedím buď moc vzpřímeně, nebo hodně blízko volantu s koleny pod bradou. Druhá možnost má docela vtipný následek. Pravému kolenu totiž nic nebránilo v tom, aby se dotklo kruhové ovladače pro nastavení ofuku klimatizace a v zatáčkách jsem nechtě přidával či ubíral na intenzitě.

Navíc by neškodilo sedět blíže podlaze, což by vyřešilo i můj problém s klimatizací. Jenže to nejde kvůli akumulátoru, který má běžná mild-hybridní verze pod sedačkou řidiče a kvůli tomu se ve Swiftu obecně sedí o něco výše. Vyšší pozice za volantem v zásadě nevadí, protože aspoň hezky vidíte ven a díky vyšší stavbě karoserie se při vystupování netřísknete o podélné nosníky střechy. Brání však bližšímu semknutí řidiče a stroje, což je v případě motokáry, za kterou Swift Sport s trochou nadsázky považuji, docela škoda.

Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Na druhou stranu o něm ale můžete uvažovat i jako o rychlé nákupní tašce do města, autě pro holku, která bude chrochtat blahem nad tím, že se jí s ním snadno parkuje, a když na to šlápne, vystřelí díky turbu i z hodně nízkých otáček. Nebo na přechodnou dobu jako o autě pro mladou rodinu se dvěma dětmi, které už nepotřebují kočárek.

Swift není nafukovací a zrovna tato generace věnovala maximum pozornosti prostoru pro posádku, což se podepsalo na objemu kufru. 265 litrů není málo, ale třeba na Polo, které je skoro o 18 cm delší a má téměř o 10 cm větší rozvor, to nestačí. Menší rozměry však znamenají i menší hmotnost. Swift Sport váží jen 970 kg (pohotovostní hmotnost), což je v porovnání se vzpomínaným Polem GTI o tři metráky méně. Výkon na tunu ale mají oba vozy podobný.

Za volantem Fordu Transit PHEV: Vážně někdo potřebuje dodávku do zásuvky?

Fordu Transit Custom PHEV

Bez elektriky se to neobejde ani u užitkových vozidel. A pokud chce Ford i nadále patřit v tomto segmentu ke špičce, musel se současnému trendu přizpůsobit. Nové mild-hybridní a plug-in hybridní modely jsme již měli možnost vyzkoušet.

10.  11.  2019 | Svět motorů | 37 příspěvků
Minitest BMW 640d xDrive GT: Svatební povoz, dálniční expres i luxusní náklaďák

BMW 640d xDrive GT

Jak byste hodnotili bleskurychlou možnost využít komfortního hrbáče od BMW, když nemáte čas a hrnou se na vás povinnosti okolo svatby? Asi nějak takhle…

7.  11.  2019 | Daniel Fuglevič | 55 příspěvků
TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI: Ani ryba, ani rak. Tak co tedy?

Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI

Gran Tourismo – ikonická posh kategorie komfortních, rychlých a rozměrných vozů pro neskromné transkontinentální cesty plné emocí. Od kochacích průjezdů serpentin Azurového pobřeží, přes agresivní stinty skrz Alpské průsmyky, po Vollgas na Autobahnu a cruising luxusními bulváry světových metropolí… tak přesně tohle Kia ProCeed GT neumí. Ale vypadá u toho zatraceně dobře!

5.  11.  2019 | Petr Schnagl | 62 příspěvků