Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.
Seznam kapitol
  1. Test
  2. Technické údaje
Radosti
Kompaktní rozměry, přesto dostatečná prostornost
Intuitivní a rychlý infotainment
Výkonné a kultivované pohonné ústrojí
Nízká spotřeba
Přilnavost a hravost podvozku
Velký výběr motorizací, pohonů a převodovek
Starosti
Strohý interiér
Tupé řízení
Chování na rozbité silnici
Zpětný chod chronicky zadrhává
6  /10
Pokračování testu
Fotogalerie28 fotografií
DSC03908.JPG DSC03909.JPG DSC03911.JPG

Už v šesté generaci vstupuje na trh malé Suzuki Swift. Stále zůstává věrné svému konzervativnímu postoji v segmentu B. Právě malé hatchbacky zatím snad nejlépe ze všech automobilových segmentů odolávají crossoverům - minimálně co se týče postoje automobilek. 

Swift totiž vstupuje na horkou půdu, do třídy malých vozů, která snad nikdy nebyla více konkurenční. Nejde ani tak o počet soupeřů, jako o jejich kvality. Ať už se bavíme o Nissanu Micra, fénoménu jménem Renault Clio, funky Citroënu C3 nebo skvěle jezdící nové Fiestě či Ibize, tyto vozy už nejsou nákupními taškami, ale nabídnou až dospělé chování a kvalitní interiéry.

Test ojetiny: Suzuki SX4 je docela spolehlivá čtyřkolka od sta tisíc korun

Test ojetiny: Suzuki SX4 je docela spolehlivá čtyřkolka od sta tisíc korun

Obstojí novinka od Suzuki? Už na úvod můžeme říci, že minimálně v rozmanitosti technické výbavy je výjimečná. Vyzkoušeli jsme nejvyšší výbavu Elegance s litrovým motorem BoosterJet, manuální pětistupňovou převodovkou a mild-hybridním pohonem SHVS.

Čerpá od předchůdců

Suzuki se z tvarů Swiftu podařilo udělat charakteristickou věc. I na to se v této třídě hraje a určitě není na škodu, že když se na novinku podíváte, minimálně dvě předchozí generace okamžitě poznáte. Novinka navíc zůstává kompaktní. Zatímco konkurenti už přerůstají čtyři metry, Swift měří 3 840 mm, dokonce ještě o 10 mm méně, než předchůdce.

Líbí se nám především příď. Ta působí v kombinaci s LED světlomety trošku vážněji než s halogeny. Mimochodem, příplatek za tuto technologii svícení doporučujeme. Na městský vůz je dosvit dobrý, stejně jako intenzita. I automatické přepínání dálkového režimu funguje spolehlivě.

Při pohledu z boku či zezadu už vynikne vysoký ponton a střecha v kombinaci s malými koly. Potěší ale zajímavě řešený C-sloupek a hezky řešený světelný podpis na zadních svítilnách.

Uvnitř si na dospěláka nehraje

Konkurence dnes sází na imitace kůže, měkčené plasty, ambientní osvětlení a další "luxusní" prvky. To u Suzuki zůstávají věrni strohému japonskému stylu. Pokud zastáváte názor, že interiér má být jednoduchý a tvrdé plasty vám nevadí, nemůžete zrovna malé auto v tomto směru kritizovat. Vždyť ještě před pár lety toto bylo normou. Jenže jestli volíte malý hatchback především kvůli praktické velikosti a chcete si dopřát i hodnotnější vnitřek, lépe pořídíte jinde.

Máte rádi ikonické Suzuki Jimny? Víme, jak bude vypadat nová verze!

Máte rádi ikonické Suzuki Jimny? Víme, jak bude vypadat nová verze!

Ke cti Swiftu však patří alespoň kvalitní spasování. Řidičská pozice je také v pořádku, i když tak příjemně nízko jako v Kie Rio se neposadíte. S rozměry, které jsou jedny z nejmenších ve třídě se pojí i stísněnější interiér. V Japonsku ale příjemně kouzlili a tak jsou zadní sedadla reálně použitelná i pro dospělého muže. A to i na výšku - právě tady oceníte tu výšku karoserie, která nepůsobí tak vábně při pohledu zvenčí.

Zavazadelník narostl z 211 na 265 litrů a řadí se tak lehce pod třídní průměr, potěší relativně nízká nákladová hrana. Opět musíme pochválit infotainment, který jsme vyzkoušeli už v Ignisu. Grafikou a kvalitou zobrazení možná neoslní, ale je mimořádně intuitivní, přehledný a dostatečně rychlý. Potěší také samostatné ovládání ventilace.

Pohonnému ústrojí podvozek úplně nestačí

Suzuki Swift nabízí snad nejrozmanitější nabídku pohonných jednotek, a nepotřebuje k tomu ani vznětovou variantu. Můžete mít atmosférickou dvanáctistovku, kterou lze kombinovat s převodovkou CVT, pohonem všech kol nebo s mild-hybridním řešením. Stejnou kombinaci nabízí i litrový turbotříválec BoosterJet, jen místo bezestupňové skříně má šestistupňový měničový automat.

Naše testovaná motorizace 1.0 BoosterJet SHVS nás potěšila na poměry tříválců kultivovaným chodem. Díky tomu, že převody pětistupňové převodovky nejsou zbytečně dlouhé, jak tomu u moderních aut bývá, potěší i skvělou dynamikou. Jen při řazení zpětného chodu jsme si opět vzpomněli na Ignis - ani tady se zpátečce prostě nechce, zadrhává při každém druhém zařazení. Řešení je jediné. Vyšlápnout spojku při neutrálu a zkusit to znovu.

Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Mild-hybridní pohon na papíře výkon nepřidává. Elektromotor totiž pomáhá tomu spalovacímu jen při nižších otáčkách, a tak dělá už tak plochou křivku točivého momentu a výkonu ještě placatější. Jak už konstrukce napovídá, auto neumí jezdit jen na elektřinu, ale elektromotor je příjemný pomocník. Díky němu motor táhne už od patnácti set otáček, kdy se postupně přidá právě elektromotor i turbodmychadlo. Jen schází špička, kterou nabídne třeba fordovský 1.0 EcoBoost.

Díky koncepci SHVS jsme také po dlouhé době u testovacího vozu za celý týden nemuseli vypínat systém start-stop. Motor totiž vypíná zcela bez vibrací a už od 10 km/h. Startuje taktéž tiše a rychle. Činí tak totiž přes jednotku ISG.

Od nehybridní verze se liší i spotřebou ve městě, na papíře dokonce o litr. A můžeme to potvrdit, při městském korzování není problém držet se pod 6 litry, zvládali jsme i 4,8. To vše díky tomu, že se rekuperuje brzdná síla a auto vás nutí dojíždět k semaforům na zařazený stupeň. Veškeré dění a toky energií sledujete skrze displej mezi přístroji a máte tak k dispozici pěknou minihru.

Frankfurt živě: Prohlédli jsme očekávaný malý hot-hatch Suzuki Swift Sport

Frankfurt živě: Prohlédli jsme očekávaný malý hot-hatch Suzuki Swift Sport

Swift vždy platil za hravý vůz, a to ani nemusel mít na zádi nápis Sport, kdy to bylo snad úplně dokonalé. Mrštnost a nadšení nechybí ani novince. Svým projevem připomíná vozy Mini - všechna kola v rozích karoserie a tuhý podvozek dodávají vozu skvělý grip. O to více mrzí gumové řízení, které by mohlo mít více citu.

Navíc, pokud si Swift nekupujete pro nadšené vymetání okresek, začne až prkenný podvozek vadit. Na vině jsou podle nás paradoxně měkké tlumiče. Ty v zatáčce dovolí mírný náklon karoserie a vrozenou hravost, ale na ostrých nerovnostech pustí kolo až do dorazu. Nepěkných ran je na typické české okresce nebo v centru města od podvozku až příliš.

Závěr: Poctivé malé auto, které to nebude mít jednoduché

Suzuki Swift zůstává i v nejnovější generaci tím, proč jej lidé volili i předtím. Jako snad jediný kompakt jej můžete mít i jako mild-hybrid a čtyřkolku, navíc potěší, že tato technika je opravdu dobrá.

Swift bychom pochválili i za jízdní vlastnosti, ale máme pocit, že chování podvozku na rozbitých okreskách či přesnost řízení by ještě šly doladit. V dnešním segmentu B už není prostor pro chybičky.

Uvnitř je to pak auto, které poskytne překvapivě hodně prostoru na malém půdorysu, ale ani perleťově bílé lišty nezahalí strohost jinak kvalitně vypracovaného interiéru. Víc než u jakéhokoli jiného konkurenta zde platí, že Swift si kupujete spíše hlavou, než srdcem - ale taková auta mají na trhu rozhodně své pevné místo.

Na další postřehy se podívejte do komentované fotogalerii:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Test
  2. Technické údaje
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků