Kapitoly článku:
Suzuki S-Cross je k mání se třemi typy motorů. Dva z nich spalují benzin, naftu využívá turbodiesel 1,6 DDiS. Značku lze nepochybně pochválit za to, že zákazníkům dává u každého motoru možnost spojit ho buď s manuální, nebo automatickou převodovkou, a také s pohonem předních, nebo všech čtyř kol. To řada konkurentů neumí.
V autě, které jsem testoval, byla ta nejlevnější možná kombinace. Tedy základní litrový motor 1,0 BoosteJet, pohon předních kol a manuální převodovka. V tomto případě pouze s pěti rychlostními stupni.
Malý tříválec nahradil původní vstupní motorizaci, což byla zážehová, čtyřválcová, atmosféricky plněná šestnáctistovka. Konstrukčně vychází z dříve představených agregátů DualJet. Například blok i vrtání jsou shodné. Jelikož ale Suzuki uplatnilo přímé vstřikování, odlišná je samozřejmě hlava, a rovněž písty. Je samozřejmě přeplňován pomoci turbodmychadla.
Automobilka se v tiskové zprávě chlubí, že v porovnání se zmíněným motorem 1,6 má tříválec o půl litru nižší kombinovanou spotřebu (5,0 vs. 5,5 litru) a vyšší výkon. Je pravda, že 82 kW není na 4,3 metru dlouhé a zhruba 1200 kilogramů těžký vůz zase tak málo, na druhou stranu se už v dnešní době mezi přeplňovanými litrovými tříválci jedná o standard.
Tento motor plně postačuje, pokud vůz využíváme v městském a příměstském provozu a v klasickém obsazení jednou či dvěma osobami. Řekl bych, že v takovém režimu jsem po žádné změně pod kapotou netoužil. Motor s maximálním točivým momentem solidních 170 Nm je překvapivě živý, má solidní reakce na plyn i v nízkých otáčkách a spotřeba je také solidní. Při městských jízdách to bylo okolo 6,5 l/100 km.
Žádné výhrady jsem neměl k této motorizaci ani při víkendové jízdě ve stylu "návštěvy babiček a tetiček při Velikonocích". Pokud není auto příliš zatíženo, dá se s ním v pohodě jet i za pět litrů. Nejvíce se mi líbilo to, že o motoru v takovou chvíli v autě nikdo prakticky neví. Je skvěle odhlučněn a lehounké vibrace jsem v kabině pociťoval pouze na volnoběh.
Na dálnici spíše ne
Méně rádo má ovšem Suzuki S-Cross 1,0 BoosterJet dálniční jízdu. Při tempu okolo 130 kilometrů v hodině stoupala spotřeba až k sedmilitrové metě. Navíc v táhlých stoupáních na už auto obsazené v danou chvíli čtyřmi dospělými po pár stovkách metrů ztratilo rychlost až na nějakých 110 kilometrů v hodině. Na německé dálnici s neomezenou rychlostí jsem si pak musel výjezd zpoza pomalejšího vozu do rychlejšího pruhu dobře rozmyslet.
Na druhou stranu, zvýšení tempa na nějakých 145 km/h přineslo nárůst spotřeby oproti dálničnímu tuzemskému průměru jen o přibližně 0,6 litru. Kdo tedy potřebuje často a rychle jezdit po tomto typu komunikací, měl by si raději připlatit pár desítek tisíc korun za čtrnáctistovku, případně uvažovat o dieselu. Ten už ale stojí ve stejné výbavě o citelných 109 tisíc korun více.
Naladění podvozku odpovídá tomu, že auto nemá sportovní ambice. V zatáčkách, pokud se snažíte o poněkud rychlejší průjezd, se karoserie docela nakloní. Vzhledem k tomu, že sedačky nemají téměř žádné boční vedení a sedí se poměrně vysoko, to není úplně příjemné. Na druhou stranu, přejezd nerovností je kultivovaný a nehlučný.
Řízení má kolem středové polohy docela vůli. Při parkování se řidič poměrně hodně nakroutí volantem. Od krajní polohy k té druhé jsou totiž bez pár úhlových stupňů celé tři otáčky. Brzdy se konstruktérům podařilo naladit výborně. Jejich účinek roste postupně a dá se dobře dávkovat. Řazení pětistupňové převodovky není sice dokonalé, ale patří k lepšímu průměru. Páka se v kulise pohybuje s lehce gumovým odporem, ale nehlučně a poměrně přesně.
Závěr
Suzuki S-Cross patří v současnosti do skupiny aut, které by zájemci o menší až střední SUV měli zařadit do svého porovnávacího seznamu. Boduje prostorností, kultivovaností i solidní výbavou. Plně uspokojí ty, kteří chtějí SUV kvůli výše umístěným sedačkám a nechtějí se v interiéru tísnit.
Ani základní motorizace není rozhodně špatnou volbou. V běžném provozu nebude takový automobil brzdou. Jeho koupi by si však měli rozmyslet ti, kteří často využívají rychlostní komunikace. Tam totiž zásadně roste jeho apetit.
Mně to sice nevadí, ale některé zájemce o nové automobily může trošku zarazit, že ani součástí prostřední výbavy nejsou s výjimkou těch povinných, žádné, v dnešní době již téměř obvyklé bezpečnostní asistenční systémy. Mám na mysli třeba systém pro upozornění na nechtění opuštění jízdního pruhu, hlídání únavy řidiče nebo systém nouzového brzdění. Ten jediný je zahrnutý alespoň v nejvyšší výbavě Elegance.
Souhrn cen |
Základní cena vozu |
409.900 Kč (Comfort 1,0 BoosterJet 5MT 4x2) |
Cena s testovaným motorem |
409.900 Kč (Comfort 1,0 BoosterJet 5MT 4x2) |
Cena testovaného vozu |
449.900 Kč (Premium 1,0 BoosterJet 5MT 4x2) |
Technické údaje: Suzuki S-Cross
Rok • stupeň výbavy
2018 • Premium
Počet válců/ventilů na válec
3/4
Vrtání • zdvih
73,0 mm • 78,7 mm
Nejvyšší výkon
82 kW (112 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
170 Nm při 2 000 až 3 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
11 s
Nejvyšší rychlost
180 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 5 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
430 l • 1 269 l
Objem palivové nádrže
47 l
Hmotnost: provozní • celková
1 165 kg • 1 730 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
5,7 • 4,6 • 5,0 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 535 mm • 1 505 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 300 × 1 785 × 1 580 mm
Základní výbava (výběr): 7x airbag, asistent pro rozjezd do kopce, elektrické ovládání všech okének, elektrické ovládání a vyhřívání vnějších zpětných zrcátek, centrální zamyání s dálkovým ovládáním, rádio se čtyřmi reproduktory, výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce, přední středová loketní opěrka, mezipodlaha v zavazadlovém prostoru, halogenové světlomety, tempomat, šestnáctipalcová ocelová kola.
Výbava vyšších verzí: Denní svícení LED, bezklíčkové startování, střešní ližiny, LED přední světlomety, chromované okenní lišty, kožený volant s ovládáním hands-free, kola s disky z lehkých slitin o velikosti 17 palců, parkovací senzory vpředu i vzadu, navigace a zadní parkovací kamera, adaptivní tempomat a systém nouzového brzdění.
Suzuki je japonský výrobce automobilů a motocyklů. Michio Suzuki založil v roce 1909 společnost vyrábějící tkací stroje, první prototyp automobilu vznikl až v roce 1937.
Suzuki má své továrny i v Indii, Pákistánu nebo Maďarsku, spolupracuje s řadou automobilek.
Suzuki Ignis • Suzuki Swift • Suzuki Vitara • Suzuki S-Cross