Test Suzuki Grand Vitara pro Dakar: extremista

Otestova terénní automobil s dakarskou zkušeností se nám nepoštěstí každý den. Jaké je doprovodné Suzuki Ivo Kaštana?
Seznam kapitol
  1. Úvodem, Obecně o poslední Vitaře - exteriér, výbava, konstrukce, motor
  2. Dakarský speciál, Podvozek, Uvnitř, Za volantem
  3. Závěrem, Technické parametry, Ceny, Fotogalerie

Úvodem

V roce 1970 začala značka z japonského Hananatsu vyrábět model LJ10, svůj první velkosériový vůz s pohonem 4x4. Pětatřicet let poté Suzuki přišla se zbrusu novým automobilem se staronovým názvem Grand Vitara. Jde o kompaktní SUV se stálým pohonem všech kol, určené pro provoz na silnicích i mimo ně.  Díky společnosti CanoCar s.r.o. jsme měli jedinečnou příležitost seznámit se s jeho speciálním provedením, které doprovázelo Ivo Kaštana při jeho účasti na slavné Rallye Paříž – Dakar. Nejprve si však připomeňme několik údajů o běžném provedení Grand Vitary.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vozy s označením Vitara nejsou v oblasti terénních vozidel žádnými nováčky. Během téměř patnácti let produkce si svojí nenáročností, trvanlivostí a průchodností terénem získaly dobrou pověst a jezdí po celém světě. Grand Vitara je k mání ve třídveřovém provedení s motorem 1,6l a v pětidvéřovém s motorem 2,0l. Na začátku roku 2006 se v nabídce objevil i moderní vznětový motor 1,9 DDiS se vstřikováním Common Rail, právě toto provedení se stalo základem pro dakarský speciál.

Zvenčí

Zvenčí lze vůz popsat jako kombinaci SUV střední třídy, kombi a off-roadu. Se svým stejnojmenným předchůdcem nemá Grand Vitara po vzhledové stránce vůbec nic společného, přesto působí svébytným dojmem, nepodobá se žádnému z konkurentů. O zkušenostech automobilky Suzuki s pohybem vozů v terénu svědčí ven vytažené okraje blatníků. Jak praxe ukázala, dokážou blatníky i v těžkých bahnitých podmínkách udržet vnější části karosérie čisté. Rozšířené blatníky působí impozantně zvláště z předního pohledu. Jinak lze vzhled vozu označit spíše za decentní. Zajímavým způsobem jsou zdůrazněny výstupy teplého vzduchu z motoru na bočních okrajích kapoty.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zadní sdružená světla jsou elegantní dominantou. Jejich štíhlá stavba umožnila vytvoření co nejširšího vstupu do zavazadlového prostoru. Jeho dveře se nevyklápí, ale horizontálně otevírají. Manipulaci s nimi přesto usnadňuje plynová vzpěra.

Rozsáhlá výbava

Zajímavý je rozsah základní výbavy nové Grand Vitary. Všechny verze zahrnují například bezpečnostní dvojité zamykání s dálkovým ovladačem, automatickou klimatizaci, rádio s přehrávačem CD a podporou formátů MP3 a WMA a šesticí reproduktorů nebo pneumatiky o šířce 225 mm nazuté na discích z lehké slitiny. Pasivní bezpečnost podtrhuje šest airbagů včetně okenních.

Klepněte pro větší obrázek

Všechny ovládací prvky jsou ve snadném dosahu a jsou uspořádány do logických skupin. U většiny moderních aut stále opakovaným nešvarem je spínač předních mlhovek s vestavěnou kontrolkou, která pak chybí ve skupině ostatních kontrolek na přístrojovém štítu a řidič ji často přehlédne. Nevýhodou je také nepodsvícený ovladač naklápění světlometů.

V horní části středové konzole je displej ukazující čas, vnější teplotu a aktuální spotřebu paliva. Pod tímto displejem se nachází vestavěné autorádio s přehrávačem CD. Za pozornost stojí, že nejen že patří do základní výbavy vozu, ale je i velmi kvalitní co do příjmu radiových vln a reprodukovaného zvuku. Jeho základní funkce lze ovládat také spínači na levé příčce volantu. Vedle řadicí páky jsou v přední části zásuvky na 12V a za nimi spínače vyhřívání předních sedadel. Mezi předními sedadly jsou dva držáky pro kelímky či plechovky s nápoji, PET lahve lze umístit ve zvlášť tvarovaných předních částech kapes předních dveří.

Všechna sedadla jsou pohodlná, ta přední však citelně postrádají regulovatelnou tuhost bederní části opěradel.

Konstrukce

Karosérie vozu je vůbec poprvé vyrobena kombinací samonosného skeletu s vestavěným žebřinovým rámem. Díky tomu je nejen patřičně tuhá a pevná, ale také lehká a má níže uložené těžiště. Z toho těží jak jízda v terénu, tak na silnici. Na zpevněném povrchu zajišťuje nezávislé zavěšení všech kol za všech podmínek ideální kontakt s vozovkou, mimo silnice potěší dobrá skřižitelnost náprav, ale především světlá výška celých 200 mm. Nová Grand Vitara je na rozdíl od svého předchůdce vybavena stálým pohonem všech kol s uzavíratelným mezinápravovým diferenciálem a samosvorným diferenciálem vzadu. Trakční ústrojí se ovládá elektronicky, a to otočným spínačem na palubní desce pod ovladači klimatizace. Standardní je poloha “4H”, směrem vpravo následuje pozice “4H Lock” s uzavřeným mezinápravovým diferenciálem a krajní poloha “4L Lock” navíc doplní redukci pro pomalý pohyb v těžším terénu.

Klepněte pro větší obrázek

Grand Vitara má znamenitou průchodnost terénem, zejména díky již zmíněné světlé výšce a velkým nájezdovým úhlům vpředu i vzadu. Jak se potvrdilo při jízdě na blátivé motokrosové dráze, je nová Grand Vitara v obtížných podmínkách jako doma. Vznětový motor poskytuje dostatek výkonu a spolu s řízením, vybaveným účinným posilovačem a strmým převodem, umožňuje jízdu kontrolovaným smykem a průjezd ostrých zatáček “dveřmi napřed”.

Motor

V závorce pro zajímavost budu uvádět údaje pro zážehové dvoulitrové provedení. Pod kapotou pracoval vznětový (zážehový) čtyřválec s nejvyšším výkonem 95 kW (103 kW), jehož technické údaje naleznete v níže umístěné tabulce. Jeho chod je kultivovaný, ačkoli ve vyšších otáčkách do interiéru výrazněji proniká jeho hluk. Motor dosahuje točivého momentu až 300 N.m (183 N.m) a řidiči poskytuje velmi slušnou dynamiku. Průběh výkonu momentu je plynulý a dostatečně výrazný, s enormním nárůstem okolo 1 800 ot./min. Motor splňuje emisní normu Euro 4.

Suzuki Grand Vitara je ve své nejnovější verzi dobrým kompromisem mezi rodinným kombi, prostorným SUV a off-roadem, jež zdolá více, než byste do něj řekli. Oproti většině konkurentů nabízí uzavíratelný alespoň mezinápravový diferenciál a redukční převodovku.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvodem, Obecně o poslední Vitaře - exteriér, výbava, konstrukce, motor
  2. Dakarský speciál, Podvozek, Uvnitř, Za volantem
  3. Závěrem, Technické parametry, Ceny, Fotogalerie
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 28 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků