74
Fotogalerie

Test Suzuki Grand Vitara 2,4i: stále ve formě

Kapitoly článku:


Nabídka verzí

Také Grand Vitara se vyznačuje pověstným neduhem aut vozených k nám z velkých dálek, a sice absencí možnosti doplňování výbav podle osobního vkusu zákazníka. Na druhou stranu v případě Grand Vitary jsou připraveny pestré sady výbav, bohužel ale většinou pevně spojené s konkrétní pohonnou jednotkou. Prodejci Suzuki však u nás běžně na přání zákazníků montují tažná zařízení, parkovací asistenty, automatické rozsvěcování světel, střešní nosiče, sady spoilerů a podobně.

S faceliftem zároveň dochází ke změně značení modelů na našem trhu, resp. jejich výbavových stupňů. Mizí stupně JLX, Limited a Comfort, na jejich místo nastupují JX-A, JLX-A, JLX-E a JLX-EL, rozsah standardní výbavy se dále rozšířil, ceny přitom relativně poklesly. Třídveřové provedení s jednodušším systémem stáleho pohonu všech kol a o 200 mm kratším rozvorem je k dispozici výhradně v provedení JX-A se zážehovou šestnáctistovkou 1,6 VVT/78 kW a dieselem Renault 1,9 DDiS/95 kW za cenu 499 900, resp. 599 900 Kč. Stejný vznětový motor je pak v „dlouhé grandce“ k mání ve výbavách JLX-E a JLX-EL za 669 900 a 759 900 Kč, přičemž již ta levnější zahrnuje třeba ESP, vyhřívaná sedadla, tempomat, klimatizaci, palubní počítač nebo rádio s CD a MP3.

P1010058.jpg P1010080.jpg P1010067.jpg

Pětidvéřové provedení startuje na 589 900 Kč za verzi JLX-A s motorem 2,0i/103 kW. Pod označením JLX-E najdeme v ceníku zkoušený motor 2,4 VVT, prestižní verze JLX-EL je vyhrazena novému šestiválci, který se prodává za stejnou cenu jako dramaticky slabší „nafťák“ (!), tedy za 759 900 Kč. Provedení JLX-EL plní úlohu nejen nejlepšího vozu řady Grand Vitara, ale také vlajkové lodi automobilové nabídky značky Suzuki v Evropě. Tomu odpovídá i rozsáhlá výbava, kde najdeme také xenonové reflektory, osmnáctipalcové lité ráfky, elektricky ovládané střešní okno nebo kožené čalounění. Kůží potažený volant přitom paradoxně má pouze toto nejdražší provedení.

Zkoušený vůz

Předem si dovolíme naznačit naše přesvědčení, že právě testované provedení je po stránce kombinace užitných vlastností, rozsahu výbavy (viz přiložená tabulka) a ceny ideální volbou. Naftový motor z dílen Renaultu je příliš drahý, navíc v některých případech vykazuje pod kapotou Grand Vitary závady. Jistě, šestiválec je dobře vybaven a nabízí se za velmi dobrou cenu, ale jeho provozní náklady právem běžného uživatele mohou odradit. Oproti tomu nový motor 2,4 VVT vykazuje v porovnání se stávajícím dvoulitrem velmi dobrý zátah i v nízkých otáčkách, ovšem při zachování potřebné kultivovanosti a zajímavé spotřeby. Od hodnot udávaných výrobcem jsme se během testu příliš neodchýlili, ale o tom bude řeč v poslední kapitole. 

P1010063.jpg P1010062.jpg P1010064.jpg 

 

Testovaný vůz:
Suzuki Grand Vitara 2,4 VVT JLX-E
Cena zkoušeného vozu:
652 900 Kč
Cena základního provedení:
499 900 Kč
 
 
Výbava:
 
 
 
Posilovač řízení:
Ano
Airbagy:
6x
El. řízení podvozku:
ABS, EBD, ESP, TCS
Centrální zamykání:
Ano, na dálkové ovládání, bezklíčové
El. ovládání oken:
Ano, 4x
El. ovládání zrcátek:
Ano, včetně el. vyhřívání
Výškově stavitelné sedadlo řidiče:
Ano, man.
Stavitelný volant:
Ano, výškově
Zadní opěradla
Dělená, sklopná
Tempomat:
Ano
Klimatizace:
Ano, aut.
Autorádio:
Ano, na CD a MP3, ovl. na volantu
Přední mlhová světla:
Ano
Nárazníky v barvě vozu:
Ano
Litá kola:
Ano
Palubní počítač:
Ano
 

Civilizovaný off-road

Zvenčí lze vůz popsat jako kombinaci SUV střední třídy, kombi a off-roadu. Navíc je třeba opět zdůraznit, že v této cenové relaci s výjimkou Grand Vitary v podstatě nenajdete auto podobných vlastností, jež by se neztratilo na silnici a díky redukční převodovce a uzávěrce diferenciálu ani v terénu.

Se svým stejnojmenným předchůdcem nemá Grand Vitara po vzhledové stránce vůbec nic společného, přesto působí svébytným dojmem, nepodobá se žádnému z konkurentů. O zkušenostech automobilky Suzuki s pohybem vozů v terénu svědčí ven výrazně vytažené okraje blatníků. Jak praxe ukázala, dokážou blatníky i v těžkých bahnitých podmínkách udržet vnější části karosérie čisté. Rozšířené blatníky působí impozantně zvláště z předního pohledu. Jinak lze vzhled vozu označit spíše za decentní.

Zajímavým způsobem jsou naznačeny výstupy teplého vzduchu z motoru na bočních okrajích kapoty. Sdružené přední reflektory zkoušeného vozu hostily projektory pro potkávací světla a zvláštní paraboly pro ta dálková. Zvláště účinek a rozvržení světelného kužele jsme v případě „potkávaček” kvitovali s uznalým povděkem, a to i přes instalaci konvenční žárovky. Pod nimi jsou vestavěny široké blinkry viditelné z velkého úhlu.

P1010051.jpg P1010048.jpg P1010066.jpg

Zadní sdružená světla s čirou optikou jsou elegantní dominantou. Jejich štíhlá stavba umožnila vytvoření co nejširšího vstupu do zavazadlového prostoru. Jeho dveře  (nesou rezervní kolo, jež tak nezabírá prostor v zavazadelníku) se nevyklápí, ale horizontálně otevírají, bohužel však vyžadují velký manipulační prostor a jejich panty se nachází vpravo, tedy na straně chodníku. Ano, důsledek původu v zemi s levostranným provozem. Manipulaci s nimi přesto usnadňují plynová vzpěra a aretace ve dvou fázích.

Výhled z vozu je díky vyššímu posazu a velkým zrcátkům (nové jednotky s vestavěnými blikači přitom kupodivu nejsou nijak drahé) velmi dobrý, což ocení každý, kdo se na ostatní rád díva „spatra“. Nárazníky a boky karosérie postrádají otěrové lišty, které však lze za slušný peníz objednat u prodejce, podobně jako v případě zástěrek.

P1010054.jpg P1010052.jpg P1010053.jpg

P1010069.jpg P1010060.jpg P1010057.jpg P1010059.jpg

Suzuki

Suzuki je japonský výrobce automobilů a motocyklů. Michio Suzuki založil v roce 1909 společnost vyrábějící tkací stroje, první prototyp automobilu vznikl až v roce 1937.

Suzuki má své továrny i v Indii, Pákistánu nebo Maďarsku, spolupracuje s řadou automobilek.

Suzuki Ignis • Suzuki Swift • Suzuki Vitara • Suzuki S-Cross

Doporučujeme

Články odjinud