Test Suzuki Grand Vitara 2,4i: stále ve formě

Populární „grandka“ prošla modernizací a nový motor 2,4 VVT jí vyloženě sluší. Proč? Nejen to se dočtete v našem dnešním testu.
Seznam kapitol
  1. Jisté zkušenosti, Unikátní konstrukce karosérie, Užitečná modernizace
  2. Nabídka verzí, Zkoušený vůz, Civilizovaný off-road
  3. Na palubě, Zavazadelník jen uspokojivý, Za volantem
  4. Na silnici, V terénu, Vystupujeme
  5. Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Kompletní fotogalerie

Jisté zkušenosti

V roce 1970 začala značka z japonského Hananatsu vyrábět model LJ10, svůj první velkosériový vůz s pohonem 4x4. Pětatřicet let poté Suzuki přichází se zbrusu novým automobilem se staronovým názvem Grand Vitara.

Jde o kompaktní SUV se stálým pohonem všech kol, určené pro provoz na silnicích i mimo ně. Vozy s označením Vitara přitom nejsou v oblasti terénních vozidel žádnými nováčky. Během téměř dvou dekád produkce si svojí nenáročností, trvanlivostí a průchodností terénem získaly dobrou pověst a jezdí po celém světě. Grand Vitara se mezitím na našich silnicích pěkně zabydlela a pro modelový rok 2009 doznala řady drobných vylepšení, ale především nové motory, zároveň se poněkud zamotalo dosud jednoduché slovní označení stupňů výbav.

Naším redakčním testem prošla verze z novou zážehovou jednotkou 2,4 l s proměnným časováním ventilů VVT ve výbavě JLX-E. Na každý pád zřejmě neuškodí připomenout si ke „grandce“ několik faktů. Dále se pak především zaměříme na změny, které přinesl facelift, a na vlastnosti nového motoru.

Unikátní konstrukce karosérie

Karosérie vozu je zřejmě vůbec poprvé vyrobena kombinací samonosného skeletu s vestavěným žebřinovým rámem. Díky tomu je nejen patřičně tuhá a pevná, ale také lehká a má níže uložené těžiště. Z toho těží jak jízda v terénu, tak na silnici.

Na zpevněném povrchu zajišťuje nezávislé zavěšení všech kol za všech podmínek ideální kontakt s vozovkou, mimo silnice potěší slušná zkřižitelnost náprav, ale především světlá výška 200 mm. Grand Vitara je na rozdíl od svého předchůdce vybavena stálým pohonem všech kol se samosvorným zadním diferenciálem a uzavíratelným diferenciálem mezinápravovým. Trakční ústrojí se ovládá elektronicky, a to otočným spínačem na palubní desce pod ovladači klimatizace.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Užitečná modernizace

Na tomto místě jsme vám podrobně popsali změny, kterými Grand Vitara prošla pro letošní modelový rok. Nyní si je alespoň stručně shrneme.

Na první pohled upravenou Grand Vitaru poznáte například podle nové masky s výraznějším rámečkem, nového designu litých kol, ale především podle bočních blikačů LED vestavěných ve zpětných zrcátkách.

Drobných úprav doznal také interiér a většina z nich se vztahuje k nově zavedené výbavě. Nově koncipovaný přístrojový štít s bílými ciferníky a červeně zářícími rafičkami dostal v centrálně umístěném rychloměru uložený rozměrný displej. Grand Vitara se totiž dočkala plnohodnotného palubního počítače. Hrany středového panelu byly zaobleny a v nabídce se konečně objevila digitální regulace automatické klimatizace.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ke stávajícím motorům 1,6i, 2,0i a 1,9 DDiS se přidaly další dvě větší, zážehové pohonné jednotky. Čtyřválec s objemem 2,4 l dává 169 koní, nacházel se i pod kapotou zkoušeného vozu a od „dvoulitru“, jenž v nabídce zůstává, přebírá možnost kombinace s čtyřstupňovou automatickou převodovkou (příplatek 30 000 Kč).

Také na náš trh však přichází vidlicový šestiválec, jehož objem byl navýšen o půl litru na 3,2 l a výkon na 233 koní. Ten se nabízí výhradně v kombinaci s pětistupňovou automatickou převodovkou. Od tohoto provedení zřejmě nikdo nečeká vznik bestselleru, ale image modelu Grand Vitara díky šestiválci jistě naroste. Ve srovnání s jeho předchůdcem se zvýšil výkon o 22 % a spotřeba o 9 %. Právě kvůli zástavbě většího šestiválce se změnilo tvarování přídě včetně nového nárazníku, který celý vůz prodlužuje o 30 mm. Čtyřválec 2,4 l disponuje proměnným časováním sacích a šestiválec i výfukových ventilů. Podvozek se dočkal nového odladění pro komfortnější svezení, významnou změnou je náhrada zadních, dosud výhradně bubnových brzd ventilovanými kotouči. Tato změna se netýká jen třídveřového provedení s motorem 1,6 VVT.

Suzuki

Suzuki je japonský výrobce automobilů a motocyklů. Michio Suzuki založil v roce 1909 společnost vyrábějící tkací stroje, první prototyp automobilu vznikl až v roce 1937.

Suzuki má své továrny i v Indii, Pákistánu nebo Maďarsku, spolupracuje s řadou automobilek.

Suzuki Ignis • Suzuki Swift • Suzuki Vitara • Suzuki S-Cross

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Jisté zkušenosti, Unikátní konstrukce karosérie, Užitečná modernizace
  2. Nabídka verzí, Zkoušený vůz, Civilizovaný off-road
  3. Na palubě, Zavazadelník jen uspokojivý, Za volantem
  4. Na silnici, V terénu, Vystupujeme
  5. Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Kompletní fotogalerie
TEST Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4x4 Black Edition: Ta nejčernější myslí jen zeleně

Toyota RAV4 Hybrid Black Edition

Současná generace Toyoty RAV4 se vzdala naftového motoru. Oblíbené SUV koupíte buď s ryze benzinovým, nebo hybridním pohonem, přičemž elektrifikovaná verze nedávno dorazil na český trh v atraktivním provedení Black Edition. Vyzkoušeli jsme tu nejlepší možnou konfiguraci.

dnes | Jan Mička | 21 příspěvků
TEST BMW X6 xDrive30d: Starbucks, špinavé nohavice a příjemná jízda

BMW X6 xDrive30d

Jednou z největších premiér loňského roku bylo nové BMW X6, obří stylovka pro hordy movitých majitelů, kteří se nebojí expresivního stylu. Zkusili jsme naftový základ v podobě verze xDrive30d.

22.  11.  2020 | Vladimír Kadera | 64 příspěvků
TEST Lexus LC 500 Convertible: Úžasný grand tourer a můj jeden velký problém

Lexus LC 500 Convertible

LC 500 Convertible je první kabriolet Lexus s plátěnou střechou. Vychází z osmiválcového kupé, které je samo o sobě zárukou hlubokého jízdního zážitku. Může být kabriolet ještě lepší?

20.  11.  2020 | Jan Mička | 28 příspěvků