TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil
TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil
TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil
TEST Subaru XV 2.0 e-Boxer Foto: Ondřej Kroutil
41
Fotogalerie

TEST Subaru XV e-Boxer Executive ES: Magnetofon pro jednadvacáté století

Subaru XV, v Severní Americe známé jako Crosstrek, je moderní crossover s poctivou japonskou technikou. Nyní ovšem přišel čas naroubovat na tento jednoduchý celek hybridní ústrojí. Jak se s tím tradiční automobilka poprala?

Radosti
Komfortní podvozek
Skvělé jízdní vlastnosti
Slušná spotřeba
Starosti
Průměrná dynamika
Hluk motoru při vyšším zatížení
Malá nádrž paliva
8  /10
 

Subaru u nás není zrovna nejprodávanější značkou. Teď to nemyslím ve špatném slova smyslu. Stejně jako u automobilky Ssangyong tady u zákazníků rozhoduje jednoduchá technika, spolehlivost, robustnost, komfort, bezpečnost a všestrannost. Zákazníci pak většinou moc dobře vědí, co od auta očekávají a jdou na jistotu. A takových moc není.

Že si nevymýšlím, potvrzuje i americký průzkum J.D. Power, který sestavil žebříček automobilek s nejvěrnějšími zákazníky. První příčku jasně obsadilo Subaru a nechalo tak za sebou i megalomanskou Toyotu i domáci Ford. Tamní zákazníci Subaru jsou se svými vozy jednoduše spokojení, a tak se ke značce při nákupu nového vozu vracejí. O něčem takovém si třeba Fiat v Americe může nechat zdát.

Za volantem Subaru u nás často vidím hlavně starší lidi. Tradicionalisty, kteří si za techniku rádi zaplatí. Třeba základní Subaru XV stojí nejméně 640.000 Kč, a to se na stovku dostane za 13,9 sekundy. Jenže mezi zdánlivými konkurenty je to takový malý klenot. Má stále ještě atmosférický motor, čtyřkolku a celkově je jednoduché a poctivé jako starý magnetofon.

A teď jak na to?

Do této přehlídky prostoty se nyní Subaru rozhodlo zasáhnout hybridní technikou, která by měla být v rámci filozofie značky co nejjednodušší a nejefektivnější. Pro začátek tedy automobilka sáhla po jedné z nižších forem elektrifikace, kdy se baterie nemusí dobíjet a slouží jen jako pomocník. Jen pro zajímavost uvedu, že Američané už toto Subaru do zásuvky mají.

Pro elektrifikaci XV si Subaru vybralo objemnější ze dvou zážehových čtyřválců boxer s přímým vstřikováním paliva. Jeho čistě spalovací variantu již nekoupíte. Agregát o výkonu 110 kW (150 koní) spolupracuje s elektromotorem u převodovky o výkonu 12,3 kW (16,7 koní). Baterie (0,6 kWh) pracuje s napětím 118,4 V a nachází se pod podlahou kufru.

Na jejím umístění tratí zavazadlový prostor, jehož objem nyní činí 340 litrů. Deficit 45 litrů však na praktičnosti vozu moc neubírá. V našem případě byla na podlaze kufru gumová podložka. Na občasné vození věcí je kufr bez výhrad, ale třeba pro velkého psa bych už volil crossover Outback či SUV Forester.

Rovnou musím prásknout i jednu nevýhodu, kterou je malá nádrž paliva. Tyto japonské motory mají občas žízeň a ví se to o nich. Nádrž na 48 litrů paliva by tak mohla někomu vadit. Převážně, pokud vystavujete motor velkému zatížení. Větší nádrž by se sem vecpat mohla.

Hybrid z prefektury

Používání hybridu je jako používání standardního auta. Od startování po tankování paliva. Dobré hybridy pak od těch horších odděluje třeba sladění obou hnacích ústrojí. Automobilka se také musí poprat s nově přidanou hmotností a jiným těžištěm vozu.

Subaru má už dlouho výhodu v tom, že jeho tradiční motor s protilehlými válci leží velmi nízko a auta jsou celkově velmi dobře vyvážená. Přidáním elektrického ústrojí (rozdíl v hmotnosti 130 kg) se tak snažilo si sladěný celek nerozházet. A povedlo se. 

Už po prvních pár metrech za volantem hybridu mám pocit, že snad stačilo jen lehce upravit nastavení tlumičů. Nadstandardní jízdní vlastnosti Subaru XV tedy zůstaly. Řízení tohoto auta by mohly závidět i některé pravověrné ostré vozy. Je překvapivě strmé a provádění auta skrze úzké zatáčky ve vás vyvolá pocit mnohem agresivnějšího vozu. Pocit jistoty pak dodává již zmíněný pohon všech kol s vícelamelovou spojkou. 

Řídit Subaru XV e-Boxer je jednoduše hračka. I na osmnáctipalcových kolech se pak na nerovnostech jen lehce pohupuje a umí nechat tlumiče dřít. Samotné sladění obou pohonných ústrojí sice není z nejlepších, ale rozhodně je nadprůměrné. Technicky umí ujet XV e-Boxer až 1,6 km do rychlosti 40 km/h bez spalovacího motoru. 

Jednotlivé přechody mezi oběma pohony probíhají takřka nerušeně, což ovšem neplatí při razantnějším sešlápnutí plynu, kdy připojení spalovacího motoru s autem trochu cukne. Třeba hybridní Toyoty už dokážou pracovat i s tímto „dupáním“ na plyn.

Tento pokyn také automaticky dementuje výše zmíněný technický údaj, protože při větším tlaku na plynový pedál přepne hybridní výhybkář automaticky na benzin. Ústrojí umí na elektřinu i couvat třeba při parkování, jen je třeba si hlídat stav baterie a mít sepnutý EV mód. Chválím také, že se rekuperační systém nezakousne do kol hned po uvolnění plynu. Energii si Subaru sbírá takřka nerušeně.

Pokračování 2 / 3

Plnou parou vpřed?

Nově získanou silou se z hybridního XV automaticky nestává rychlík. Dynamika je opět průměrná, i když samozřejmě lepší než u šestnáctistovky. Výkon 110 kW ze spalovacího motoru dorazí při 5600 otáčkách za minutu, pokud ale čekáte, že se z místa vyhoupnete pod plným plynem na elektřinu a pak to doženete spalovákem, vraťte se na předchozí stránku.

Na stovku se dostanete za 10,7 sekundy a maximálně můžete jet 193 km/h. Kdejaký malý hatchback s přeplňovaným motorem vám tedy do kopce ukáže záda. Stále také platí, že převodovka Lineartronic při plném zatížení natlačí rafičku otáčkoměru téměř k omezovači a nepříjemně u toho vrčí. Předjíždění do kopce a držení vyšších rychlostí na dálnici se bez toho neobejde.

Kvality tohoto pohonného ústrojí tak ocení spíše klidní a vyspělí řidiči, kteří se nikam neženou. V takovém případě vynikne skvělá souhra pohonného ústrojí, kdy se podvozek, motory a převodovka promění v jeden celistvý kus, který pracuje takřka bez výhrad. To pak vyústí i v jeden z důvodů, proč tohle auto vlastně existuje.

Myslím tím kombinovanou spotřebu, která se bez problému usadí pod osmi litry na 100 kilometrů. Pokud se často pohybujete po městě, může to být dokonce nižší číslo. Pro mě osobně to nakonec dělalo 8,7 l/100 km, jelikož dvě třetiny cest trávím na dálnici. Proto mě mrzela ta malá nádrž, která při střízlivém používání vydrží jen lehce nad 500 kilometrů.

Je to spíše o detailech

Vzhledově poznáte hybridní motorizaci především podle plaketky na zadní části vozu a lehce upravené masky chladiče. Žádné designové výstřelky dále nečekejte. Vůz má stále ten stejný design, který funguje již tři roky. Hybridní motorizace startuje na částce 800 tisíc korun, oproti standardní verzi je tedy o 160 tisíc dražší. Finanční rozdíl ovšem nespočívá jen v hybridním motoru. K verzi e-Boxer dostanete navíc třeba 18palcová kola.

Testovaný kousek v nejvyšší výbavě Executive ES už byl napěchovaný vůz s elektricky ovládaným střešním oknem, interiérem potaženým kůží, parkovací kamerou či dvouzónovou automatickou klimatizací. Hodí se také dodat, že všechny verze Subaru XV mají soubor asistenčních systémů Eyesight. I kvůli němu musejí mít automatickou převodovku, osobně bych ale do XV stejně žádnou jinou nechtěl.

„I tak mi hybrid nic neříká“

Pokud vás výhody hybridní motorizace XV nepřesvědčí, má Subaru ve své nabídce i nadále již zmiňovanou motorizaci 1.6i-L. Ta produkuje výkon 84 kW (114 koní) při 6200 otáčkách a 150 N.m točivého momentu při 3600 otáčkách. I zde dostanete pohon všech kol, převodovku Lineartronic a soubor asistenčních systémů Eyesight.

Stovka za 13,9 sekundy a maximální rychlost 175 km/h značí, že se vaše ego za volant jen tak nedostane. I tady však můžete počítat s překvapivě ostrým řízením, kultivovaným podvozkem, velkorysým prostorem pro všechny cestující a bohatou výbavu již ve standardu.

Vedle nevýrazné dynamiky musíte počítat i s vyšší spotřebou, kterou snadno dostanete k jedenácti litrům naturalu. Jak už ale bylo řečeno, je tato verze značně levnější. Nejlevnější kousek stojí 640.000 Kč a plně vybavené auto je o 120 tisíc dražší.

Pokračování 3 / 3

Závěr

Motor e-Boxer je oproti základnímu úspornější i dynamičtější. Za své peníze dostanete stále pravé Subaru, které je ovšem vybaveno nejmodernější technikou. Sladění obou pohonů dopadlo dobře a ústupek s menší palivovou nádrží a zavazadelníkem snadno překousnete.

Horší už to bude s cenou, která může být u spousty zájemců rozhodujícím faktorem. Pomoci ale může i to, že se automobilka neschovává za příplatkové balíčky a nechlubí se tak s heslem „cena od“, kdy většinou dostanete šedivé holátko. Jde na to upřímně, což je nejen mně sympatické.

Subaru XV: Souhrn cen
Základní cena vozidla                   640.000 Kč (1.6i/84 kW Active ES)
Cena s testovaným motorem a výbavou 960.000 Kč (2.0i-e S/110 kW Executive ES)
Cena testovaného vozidla           972.000 Kč (2.0i-e S/110 kW Executive ES)

Technické údaje: Subaru XV e-Boxer

Rok • stupeň výbavy
2020 • Executive ES
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 995 cm3
Vrtání • zdvih
84,0 mm • 90,0 mm
Stupeň komprese
12,5:1
Nejvyšší výkon
110 kW (150 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 600 až 6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
194 Nm při 4 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
10,7 s
Nejvyšší rychlost
193 km/h
Převodovka: způsob řazení
bezstupňová
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
340 l • 1 193 l
Objem palivové nádrže
48 l
Hmotnost: provozní • celková
1 631 kg • 2 070 kg
Prům. spotřeba: komb.
7,9 l/100 km
Rozvor náprav
2 665 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 550 mm • 1 555 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 465 × 1 800 × 1 595 mm

Sériová výbava (Executive ES): 18“ litá kola, aktivní natáčecí diodové světlomety, přední mlhovky, elektricky ovládaná a sklopitelná vnější zpětná zrcátka s vyhříváním, dešťový a světelný senzor, elektricky ovládané střešní okno, kožené čalounění, vyhřívaný kožený multifunkční volant, vyhřívaná přední sedadla, elektricky ovládaná okna, bezklíčové odemykání, dvouzónová automatická klimatizace, multimediální systém s 8“ obrazovkou, navigace, zadní parkovací kamera, adaptivní tempomat, sedm airbagů, automatické přepínání tlumených a dálkových světel, sada na opravu pneumatik

Volitelná výbava: metalický lak (12.000 Kč)

Subaru

Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.

Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.

Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ

Doporučujeme

Články odjinud