Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.
Kapitoly článku:
jízdní vlastnosti na špatných cestách
výbava
prostor v interiéru
pohon všech kol
vyšší cena
malý zavazadelník
nesklopný klíček
spíše vyšší spotřeba
8 /10
Subaru je značka, která evidentně ví, co dělá. Pravověrné fanoušky automobilky se souhvězdím Plejád ve svém znaku sice mrzí, že letos se (snad dočasně) přestane prodávat v Evropě kultovní model WRX STi, ale automobilka přesto konstruuje a vyrábí auta, která mají u lidí úspěch.
Orientace na SUV pak přináší i zvyšování prodejů a samozřejmě zlepšení ekonomických ukazatelů. Jedním z modelů, který posílil postavení Subaru ve světě, se od roku 2012 stalo i malé SUV s označením XV.
Zákazníkům se líbí správně zvolená velikost něco málo pod čtyři a půl metru, což znamená, že dovnitř už může usednout bez nějakého prostorového omezení i čtveřice dospělých, ale stále jde o auto, se kterým ve městě dokážete zaparkovat. Také design se vcelku povedl, a pokud připočítáme výhody plynoucí ze symetrického pohonu všech kol, příjemného projevu čtyřválcového boxeru pod kapotou a tradičně dobré jízdní vlastnosti, není divu, že se tohoto modelu prodalo v první generaci přes sedm set tisíc kusů.
Zřejmě i kvůli tomuto úspěchu vsadili šéfové značky na opatrný přístup při tvoření nástupce. Design se změnil pramálo, stejně jako rozměry.
Subaru XV vs. konkurence - srovnání rozměrů |
Model |
Subaru XV |
Nissan Qashqai |
Škoda Karoq |
Délka (mm) |
4465 |
4394 |
4382 |
Šířka (mm) |
1800 |
1806 |
1882 |
Výška (mm) |
1595 |
1590 |
1676 |
Rozvor (mm) |
2665 |
2646 |
2791 |
Objem kufru (l) |
385 |
410 |
521 |
Světlá výška |
220 |
180 |
172 |
Jsou ale oblasti, kde se ustrnout nesmí. Jednou z nich je pro Subaru bezpečnost. Tato značka si klade za cíl jednou v tomto směru předstihnout i Volvo, které se často klade za vzor. Už nyní je blízko.
Chvályhodné je, že se Subaru nesnaží pouze navýšit počet elektronických bezpečnostních asistentů, které bdí za nepozorného nebo unaveného řidiče, ale myslí i na kvalitní jízdní vlastnosti a pasivní bezpečnost. Je to správné, protože dobře jezdící a reagující automobil ve spolupráci s nezmatkujícím řidičem dokáže nehodě zabránit. Pokud se přesto havárie stane, je důležité, aby byl vůz postavený natolik dobře, že maximálně zmírní následky.
Subaru spočítalo, že díky zvýšené tuhosti karoserie XV II je vůz schopen absorbovat o čtyřicet procent více energie v případě nárazu. Drobností, která ale v určitých chvílích může rozhodovat o životě nebo smrti, je použití zámku v bezpečnostním pásů. Když na pás při kolizi působí určitá úroveň tahu, uzamkne se zámek v pásu, což pomáhá ochránit spodní část zad. Udržet tělo řidiče při nehodě ve správné pozici je pak také úkolem kolenního airbagu, který je v sériové výbavě.
Trumfem Subaru je dvoukamerový systém EyeSight. Ten varuje před opuštěním jízdního pruhu a před kolizí. Oba ochránci jsou poněkud úzkostliví a pípání může v hustém provozu někoho spíše znervózňovat. Přiznám se, že jsem také sáhl po vypínačích, které se nacházejí u stropního osvětlení kabiny. Systém ale má i jednu příjemnou a užitkovou funkci. Pokud se zrovna na křižovatce zamyslíte, auto vás samo upozorní, že je třeba se rozjet...
Jestliže vzhled exteriéru vozu se prakticky nezměnil, uvnitř už se designéři docela činili. Je to ale stejné jako u imprezy. Právě z tohoto vozu totiž interiér pochází.
Líbilo se mi, že i v prostředním výbavovém stupni Comfort, který měl testovaný vůz, působí použité materiály hodnotně a kvalitně zpracované. Šedivé plasty na palubní desce oživuje oranžové dvojité prošití, stejná jako ve vrcholně vybaveném autě je i velikost displeje multimediálního systému. Také sedačky vůbec nevypadají odbytě.
Výbava je vůbec solidní. Nic se nepřiplácí například za vyhřívání sedaček, adaptivní tempomat, parkovací kameru či systém X-Mode. Jen jsem při přebírání testovacího auta trošku nevěřícně koukal na klíček. Myslel jsem si, že éra "nesklopitelných" už dávno skončila. Ne tak u této verze Subaru XV.
Subaru XV- naměřené rozměry v interiéru
|
Šířka v úrovni ramenou vpředu [mm]
|
1440
|
Šířka v úrovni ramenou vzadu [mm]
|
1360
|
Délka sedáku vpředu (od opěradla) [mm]
|
500
|
Délka opěradla vpředu [mm]
|
650
|
Max. šířka sedáku vpředu [mm]
|
490
|
Délka sedáku vzadu (od opěradla) [mm]
|
440
|
Délka opěradla vzadu [mm]
|
610
|
Délka kufru [mm]
|
780
|
Šířka kufru min. [mm]
|
1080
|
Maximální délka po sklopení opěradel [mm] |
1680
|
I když se Subaru dělá v Japonsku, je už dostatečně dimenzované i pro velké evropské postavy. Vpředu jsem se svojí výškou 186 centimetrů žádné prostorové nedostatky nepociťoval, a pokud jsem z přední sedačky přesedl do druhé řady, zaznamenal jsem před svými koleny ještě osm centimetrů volného místa a nad hlavou čtyři centimetry.
Slabší stránkou vozů Subaru, a to platí bohužel i o XV, je velikost zavazadlového prostoru. Oproti předchůdci se sice zvětšil, ale jen o pět litrů. Výsledná hodnota pak u automobilu, jehož konkurenty jsou třeba i Škoda Karoq, činí jen 385 litrů, a to věru není příliš. Chtělo by to alespoň o sto až sto padesát litrů více. Také manipulace s látkovou roletkou je občas k vzteku. Chce to použít obě ruce a být trpělivý. Jinak se do drážek netrefíte.
Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.
Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.
Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ