TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.
Seznam kapitol
  1. Úvod, design a interiér
  2. Ovládání, jízda a závěr
Radosti
jízdní vlastnosti na špatných cestách
výbava
prostor v interiéru
pohon všech kol
Starosti
vyšší cena
malý zavazadelník
nesklopný klíček
spíše vyšší spotřeba
8  /10
Pokračování testu
Fotogalerie46 fotografií
1 IMG_1558.JPG 2 IMG_1555.JPG 3 IMG_1559.JPG

Subaru je značka, která evidentně ví, co dělá. Pravověrné fanoušky automobilky se souhvězdím Plejád ve svém znaku sice mrzí, že letos se (snad dočasně) přestane prodávat v Evropě kultovní model WRX STi, ale automobilka přesto konstruuje a vyrábí auta, která mají u lidí úspěch.

Orientace na SUV pak přináší i zvyšování prodejů a samozřejmě zlepšení ekonomických ukazatelů. Jedním z modelů, který posílil postavení Subaru ve světě, se od roku 2012 stalo i malé SUV s označením XV.

První jízda se Subaru XV: Crossover, se kterým se v terénu bát nemusíte

První jízda se Subaru XV: Crossover, se kterým se v terénu bát nemusíte

Zákazníkům se líbí správně zvolená velikost něco málo pod čtyři a půl metru, což znamená, že dovnitř už může usednout bez nějakého prostorového omezení i čtveřice dospělých, ale stále jde o auto, se kterým ve městě dokážete zaparkovat. Také design se vcelku povedl, a pokud připočítáme výhody plynoucí ze symetrického pohonu všech kol, příjemného projevu čtyřválcového boxeru pod kapotou a tradičně dobré jízdní vlastnosti, není divu, že se tohoto modelu prodalo v první generaci přes sedm set tisíc kusů.

Zřejmě i kvůli tomuto úspěchu vsadili šéfové značky na opatrný přístup při tvoření nástupce. Design se změnil pramálo, stejně jako rozměry.

Subaru XV vs. konkurence - srovnání rozměrů
Model Subaru XV Nissan Qashqai Škoda Karoq
Délka (mm) 4465 4394 4382
Šířka (mm) 1800 1806 1882
Výška (mm) 1595 1590 1676
Rozvor (mm) 2665 2646 2791
Objem kufru (l) 385 410 521
Světlá výška 220 180 172

Jsou ale oblasti, kde se ustrnout nesmí. Jednou z nich je pro Subaru bezpečnost. Tato značka si klade za cíl jednou v tomto směru předstihnout i Volvo, které se často klade za vzor. Už nyní je blízko.

Chvályhodné je, že se Subaru nesnaží pouze navýšit počet elektronických bezpečnostních asistentů, které bdí za nepozorného nebo unaveného řidiče, ale myslí i na kvalitní jízdní vlastnosti a pasivní bezpečnost. Je to správné, protože dobře jezdící a reagující automobil ve spolupráci s nezmatkujícím řidičem dokáže nehodě zabránit. Pokud se přesto havárie stane, je důležité, aby byl vůz postavený natolik dobře, že maximálně zmírní následky.

TEST Subaru Impreza 2.0i-S: Takhle má jezdit moderní hatchback!

TEST Subaru Impreza 2.0i-S: Takhle má jezdit moderní hatchback!

Subaru spočítalo, že díky zvýšené tuhosti karoserie XV II je vůz schopen absorbovat o čtyřicet procent více energie v případě nárazu. Drobností, která ale v určitých chvílích může rozhodovat o životě nebo smrti, je použití zámku v bezpečnostním pásů. Když na pás při kolizi působí určitá úroveň tahu, uzamkne se zámek v pásu, což pomáhá ochránit spodní část zad. Udržet tělo řidiče při nehodě ve správné pozici je pak také úkolem kolenního airbagu, který je v sériové výbavě.

Trumfem Subaru je dvoukamerový systém EyeSight. Ten varuje před opuštěním jízdního pruhu a před kolizí. Oba ochránci jsou poněkud úzkostliví a pípání může v hustém provozu někoho spíše znervózňovat. Přiznám se, že jsem také sáhl po vypínačích, které se nacházejí u stropního osvětlení kabiny. Systém ale má i jednu příjemnou a užitkovou funkci. Pokud se zrovna na křižovatce zamyslíte, auto vás samo upozorní, že je třeba se rozjet...

Jestliže vzhled exteriéru vozu se prakticky nezměnil, uvnitř už se designéři docela činili. Je to ale stejné jako u imprezy. Právě z tohoto vozu totiž interiér pochází.

Líbilo se mi, že i v prostředním výbavovém stupni Comfort, který měl testovaný vůz, působí použité materiály hodnotně a kvalitně zpracované. Šedivé plasty na palubní desce oživuje oranžové dvojité prošití, stejná jako ve vrcholně vybaveném autě je i velikost displeje multimediálního systému. Také sedačky vůbec nevypadají odbytě.

Test Subaru XV 2.0i Lineartronic: Polem nepolem

Test Subaru XV 2.0i Lineartronic: Polem nepolem

Výbava je vůbec solidní. Nic se nepřiplácí například za vyhřívání sedaček, adaptivní tempomat, parkovací kameru či systém X-Mode. Jen jsem při přebírání testovacího auta trošku nevěřícně koukal na klíček. Myslel jsem si, že éra "nesklopitelných" už dávno skončila. Ne tak u této verze Subaru XV.

 Subaru XV- naměřené rozměry v interiéru

Šířka v úrovni ramenou vpředu [mm]
1440
Šířka v úrovni ramenou vzadu [mm]
1360
Délka sedáku vpředu (od opěradla) [mm]
500
Délka opěradla vpředu [mm]
650
Max. šířka sedáku vpředu [mm]
490
Délka sedáku vzadu (od opěradla) [mm]
440
Délka opěradla vzadu [mm]
610
Délka kufru [mm]
780
Šířka kufru min. [mm]
1080
Maximální délka po sklopení opěradel [mm]

1680

I když se Subaru dělá v Japonsku, je už dostatečně dimenzované i pro velké evropské postavy. Vpředu jsem se svojí výškou 186 centimetrů žádné prostorové nedostatky nepociťoval, a pokud jsem z přední sedačky přesedl do druhé řady, zaznamenal jsem před svými koleny ještě osm centimetrů volného místa a nad hlavou čtyři centimetry.

Slabší stránkou vozů Subaru, a to platí bohužel i o XV, je velikost zavazadlového prostoru. Oproti předchůdci se sice zvětšil, ale jen o pět litrů. Výsledná hodnota pak u automobilu, jehož konkurenty jsou třeba i Škoda Karoq, činí jen 385 litrů, a to věru není příliš. Chtělo by to alespoň o sto až sto padesát litrů více. Také manipulace s látkovou roletkou je občas k vzteku. Chce to použít obě ruce a být trpělivý. Jinak se do drážek netrefíte.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, design a interiér
  2. Ovládání, jízda a závěr
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků