Test: Subaru WRX STI – do dvou let a do dne

Vrchol automobilky Subaru zná snad každé malé dítě. Už se sice nejmenuje Impreza, stále ale jde bez přehánění o legendu. Jenže tak jako vždycky, i v tomto případě platí, že nic netrvá věčně.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Poslední svého druhu
  2. Proč WRX STI?, Prší a prší…
  3. Bestie?, Další z programu
  4. Do dvou let a do dne, Technické údaje
  5. Fotogalerie

Subaru WRX STI nepřináší nic nového. Proč jej tedy testovat? Abych byl zcela upřímný, jednoduše proto, že žádné podobné auto na trhu už nenajdete, takže každá příležitost je velmi, ale opravdu velmi vítanou. Na druhou stranu pro letošní modelový rok STI přeci jen jednu novinku dostalo. Jde o věc maximálně důležitou, možná tu vůbec nejdůležitější. Lišta nad zadní SPZ je nově lakována v barvě karoserie.

Subaru Impreza WRX STi zajelo Nordschleife za 7:55, je to ale trochu levárna (video)

Subaru Impreza WRX STi zajelo Nordschleife za 7:55, je to ale trochu levárna (video)

Ale teď vážně. Netestujeme úplně stejné auto, tento konkrétní exemplář dostal řadu různých více či méně podstatných úprav. Konkrétně se bavíme třeba o výztuze přední nápravnice, sadě zadních ramen, jiném výfuku, spoileru pod předním nárazníkem nebo například čepičkách ventilků s logem STI. Má to pouze jeden malý háček. Nic z toho si u nás jednoduše nekoupíte, protože evropské zastoupení Subaru zde tyto díly oficiálně neprodává. Buď musíte mít štěstí a narazit na nějaký předváděcí vůz (třeba tento konkrétní), nebo můžete zkusit dovoz přímo z Japonska.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Už je sice straší, ale pořád vypadá velmi dobře. Náš konkrétní exemplář dostal spoiler pod přední nárazník, prahové nástavce nebo 18" kola Enkei.

Poslední svého druhu

Představovat Subaru WRX STI je asi tak stejné, jako kdybyste některému z českých občanů chtěli představovat pana Kalouska. Všichni moc dobře ví, o co tady jde, o čem je řeč. WRX STI považuji za legendární automobil a vsadím se, že nebudu sám. Subaru zkrátka postavilo řidičsky nesmírně zajímavé a zároveň náročné auto. STI se ve všech svých generací tak moc povedlo, až se trochu obávám, že po skončení současné generace se dočkáme (pokud se vůbec dočkáme) horšího "moderního nástupce". Snad budou mít v Japonsku rozum a nepoužijí stejnou cestu, kudy se vydala například sportovní divize automobilky Renault a jejich nové Clio RS.

Subaru Impreza WRX STI: energetická bomba (test)

Subaru Impreza WRX STI: energetická bomba (test)

Subaru WRX STI v současné době už nemá konkurenci. Nikdo nenabízí sportovní vůz s pohonem všech kol, který by měl tak blízko speciálům určeným pro závody rallye. Posledním takovým je odvěký rival Mitsubishi Evo, který je stále v produkci. Mimochodem chtěli jsme jej do srovnávacího testu, ale sehnat nové Evo se ukázalo jako neřešitelný problém.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
STI modelového roku má lakovanou lištu nad zadní SPZ, dříve byla chromová. Slavné křídlo nabízí pouze nižší úroveň výbavy.

Možná si vzpomenete na poslední zprávu týkající se tohoto taktéž legendárního automobilu. Další verze by měla být hybridní a pod kapotou by měla mít diesel. S takové představy mi vstávají vlasy hrůzou, jenže nejhorší na tom všem je, že taková je prostě doba a BMW se svými dieselovými „emky“ produkujícími vylepšený zvuk motoru přes reproduktory o tom může vyprávět své. Ano, dojem je velmi věrohodný, jenže není to zkrátka to pravé ořechové. Někdy mám pocit, že celý motorismus dospěl do fáze, kdy se hledá a pracuje v podstatě pouze na náhražkách. Kam tohle jednou může dojít, to raději ani nechci domýšlet.

Mitsubishi Evo XI se představí jako diesel-hybrid. Proč?

Mitsubishi Evo XI se představí jako diesel-hybrid. Proč?

STI je zatím stále pomyslným posledním mohykánem. Žádné elektromotory u zadní nápravy, žádný „cool“ zvuk v reproduktorech, poctivá mechanika s mezinápravovým diferenciálem, stálá čtyřkolka, manuální převodovka, možnost deaktivovat ESP, žádný start/stop a spousta tlačítek a elektroniky tak, aby na konci stál automobil nabízející s trochou nadsázky komfort limuzíny, a když na to přijde také jízdní vlastnosti okruhového speciálu. Výsledkem takového snažení obvykle bývají auta, která svou úlohu částečně plní, žádnou vlastnost ale nedostanete stoprocentně. STI nemá v podstatě žádné výdobytky moderní doby, je to stoprocentní sportovní auto určené na okresky. Pro řidiče na jednu stranu továrna na emoce a zážitky, na stranu druhou auto ze staré školy. Když něco nezvládnete, bude vás to obvykle bolet. 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Poslední svého druhu
  2. Proč WRX STI?, Prší a prší…
  3. Bestie?, Další z programu
  4. Do dvou let a do dne, Technické údaje
  5. Fotogalerie
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků