58
Fotogalerie

Test Subaru Outback 3,0R: boxer bez ostychu

Kapitoly článku:


Třílitrový šestiválec

Specialitou Subaru jsou motory s protiběžnými písty, v nichž jsou válce rozevřeny v úhlu 180 stupňů (tzv. boxer). Agregáty postavené tímto způsobem mají snížené těžiště, což se mj. pozitivně projevuje i na stabilitě automobilu v zatáčkách. Kromě toho po zastavení motoru olej stéká po vodorovných stěnách válců daleko pomaleji. Pod kapotou Outbacku byl samozřejmě motor této koncepce, co by to bylo za Subaru, bez boxeru...

Konkrétně motorizaci zajišťoval šestiválcový zážehový motor o objemu 3 000 ccm s výkonem 180 kW (245 koní) při 6 600 ot. / min. Největší točivý moment je 297 Nm při 4 200 ot./min. I když celková hmotnost Outbacku může překročit 2 tuny a 1,5 tuny těžký automobil není ani pro silný šestiválec hračka, Subaru s ním vystřeluje rychleji než výkonově srovnatelné turbomotory v konkurenčních vozech. Nikdy během testu se nám nestalo, abychom z první řady v křižovatce vyjížděli jako druzí.

8subaru_outback2revue/P1560728.JPG 8subaru_outback2revue/P1560733.JPG

Po nastartování se projevuje opravdu tiše, skoro až synteticky, jako by nebyl pod kapotou, ale kdesi zpovzdálí dodáva energii do vašeho Subaru. Je to rozdíl oproti chvějícímu se dvoulitru ve Foresteru a je znát, že Outback patří na vrchol nabídky japonské automobilky. Rozjezd s Outbackem je příjemně plynulý a dynamický, horší už to bývá se spotřebou, která přirozeně odpovídá velikosti a síle šestiválce.

Ale právě v této oblasti se udála největší revoluce. Žíznivý šestiválec dostal v nové generaci zbrusu novou řídící jednotku a volič SI Drive se rozšířil ze dvou režimů na tři. Komu to slouží? Především řidičovi, který tak může snížit jindy nerozumné palivové nároky třílitru.

Zvolíte-li si režim Sport, dostanete dynamiku, kterou udivoval Outback již v předchozí generaci. Ať se snažíte jakkoliv, spotřebu nedostanete pod 14 l/100 km, zato dynamika je brilantní. Pak zde ale přibyl režim Intelligent, který umožňuje poklidnou jízdu. Elektronika zde zklidnila šestiválec na nejvyšší míru a ten se tak krotí ve výkonu i spotřebě. Bez velké námahy tak lze jet za 9 l/100 km.

Konečně pro milovníky rychlé jízdy připravilo Subaru nadopovaný režim Sport Sharp. Po jeho zapnutí se změní výkonová křivka, šestiválec se přestane ohlížet na spotřebu a vy si to můžete s klidem rozdat i se sportovnějšími automobily. Tomu odpovídá i spotřeba kolem 18 l/100 km. Tak který režim je vám nejmilejší?

8subaru_outback2revue/P1560770.JPG 8subaru_outback2revue/P1560503.JPG 8subaru_outback2revue/P1560529.JPG

Nízké těžiště

Přes velkou světlou výšku je vůz díky plochému motoru stabilní při projíždění prudkých zatáček. Zadní víceprvková náprava pomáhá k tomu, že vysoký Outback se chová jistě i při rychlých manévrech například na dálnici. Oproti klasickému Legacy se vysoký Outback v prudce projížděné zatáčce zhoupne, ale čtyřkolka se postará, abyste jeli vámi určeným směrem.

Podvozek je komfortně naladěn, což ocení posádka na dlouhých trasách. Při slalomu na letišti jsme neporazili ani jeden kužel, pouze bylo cítit, že těžká záď kombi nestíhá vyspělý podvozek. Při sprintu jsme dosáhli rychlosti 220 km/h, což odpovídá papírovým hodnotám.

Kvalitu podvozku lze ocenit na pražských kočičích hlavách na Letné, nebo na hrbolaté polní cestě, kterou Outback s lehkostí zvládá. Ve městě tak představuje překvapivě komfortní svezení. Mimo město pak sebejistého závodníka a na dálnici tichého sprintera, který vám dovoluje bez rušivých elementů cestovat dvoustovkou, kam se vám zamane a kam vaše tankovací karta vystačí. To je Subaru Outback.

8subaru_outback2revue/P1570056.JPG 8subaru_outback2revue/P1570058.JPG 8subaru_outback2revue/P1570061.JPG

Brzdy na jedničku

Zatímco menší model Impreza jsme tak trochu kritizovali pro slabší brzdy, Outback je má dimenzované tak akorát. Lze s nimi lehce brzdit dámskou nožkou, ale i divoce těsně před překážkou. V kombinaci s pohonem všech kol a stabilizačním systémem představují dobře sladěný celek, který se vyrovná vozům Audi Allroad. Zvláště patrné je to při vyhýbacím manévru, kdy vůz zvládá rychlé brzdění, vychýlení zádě i následný návrat do dráhy.

Za každou cenu komunikuj

Řízení Outbacku je stejně jako u všech dalších modelů Subaru nesmírně komunikativní a přesné. Nevadí ani zvýšený podvozek, který by přímočarost u modelů jiných značek kazil. Subaru sází na jistotu a nechá svého řidiče skutečně řídit, ne jen pohybovat volantem, jak se to stává u francouzských vozů.

Při klidné jízdě se projevuje komfortně, oceníte ho zejména při parkovacích manévrech. Ve městě působí stejně komunikativně jako ve vyšších rychlostech. Jedete-li serpentinami, pozor na zbrklé pohyby, protože řízení vás bezodkladně a strmě poslouchá.

To samé řízení je pak báječným průvodcem vysokými rychlostmi po evropských dálnicích. Nevyžaduje dodatečné korekce, informuje řidiče o vozovce a zvládá prudké oblouky starších dálnic bez potřeby neustálých korekcí. Takové řízení by si zasloužil každý automobil.

8subaru_outback2revue/P1570085.JPG 8subaru_outback2revue/P1570104.JPG 8subaru_outback2revue/P1570131.JPG

Řaď jakkoliv, hlavně rychle

Bylo by škoda, kdyby si šestiválec pořídil důchodce. Potenciál motoru totiž v každé situaci nutí k myšlence „nemohl jsem jet rychleji?“. Zpočátku vám to nepřijde divné, ale po přesednutí do jiného vozu si uvědomíte, že Outback po vás podvědomě požaduje rychlost. A k té je třeba rychlé řazení.

Máte na výběr z několika druhů řazení a jízdních režimů pětistupňové automatické převodovky. Režimy jsme již zmiňovali, chcete-li jet dynamicky, zkuste Sport, pokud jste již dosáhli rychlosti reflexů při režimu Sport, vyzkoušejte vysokootáčkový Sport Sharp.

Čekají vás pak báječné chvíle a radost za volantem. Zpočátku jsme nechali řadit automat a byla to vskutku příjemná zkušenost. Kdo zná rozvážné automaty v automobilech značky Volvo, ten si hned zamiluje rychlost převodovky u Outbacku. Řadí bez prodlevy, rychle, nenechá vás vydechnout, cílem je, abyste neměli čas ubrat plyn a rozptylovat se krajinou. Je přece tak krásné jezdit rychle a plynule...

Pokud si dodáte odvahy, můžete začít řadit manuálně voličem převodovky. Najednou zjišťujete, že vaše reakce nejsou tak rychlé, že se nemůžete věnovat komunikativnímu řízení a nestíháte přitom včas řadit. Co tedy s tím?

Na řadě je sekvenční řazení pádly pod volantem. Ta jsou z hliníku se spodní dotekovou plochou z pryže, což je ideální pro rychlé řazení. Reakce systému jsou na rozdíl od mnohé konkurence velmi rychlé, automat příliš dlouho neřeší, zda svůj pokyn myslíte vážně a neotálí se samotným přeřazením. Velmi dobré.

Subaru

Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.

Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.

Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ

Doporučujeme

Články odjinud