Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser | Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser | Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser | Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser | Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser | Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser | Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser | Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser | Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser | Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser | Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser | Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser | Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser | Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser | Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser | Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser | Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser | Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser | Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser | Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser | Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser | Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser | Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser | Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser | Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser | Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser | Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser | Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser | Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser | Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser | Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser | Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser | Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser | Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser | Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser | Foto: David Rajdl

Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl
Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl
Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl
Subaru Outback 2.5i Geyser Foto: David Rajdl
35
Fotogalerie

TEST Subaru Outback 2.5i Geyser: Specialita pro pár vyvolených

Změn je pomálu, ale o tuto verzi se jistě strhne rvačka. K nám dorazí jen několik desítek kusů.

Radosti
Bohatá základní výbava
Jízdní komfort a schopnosti v terénu
Praktický vnitřek
Srozumitelné ovládání
Starosti
Vyšší spotřeba
Motoru chybí pružnost
8  /10

Šestá generace Outbacku s označením BT prošla v rámci nového modelového roku dalším drobným laděním. Pokud ji potkáte na silnici nebo polní cestě, vlastně si nemusíte žádných odlišností všimnout – pokud nejde o tuto novou verzi se speciálním lakováním Geyser, jehož název přebírá i celý výbavový stupeň.

Tuto barvu prý Subaru vyvíjelo pět let, nejde o metalízu, ale má v sobě pigmenty, které mění odstín dle světla. Na slunci má působit jasně, v šeru šedomodře. Speciální lakování je doplněno tmavou lištou mezi zadními světly, tmavými nápisy a prvky z výbavy Field – jmenovitě střešními ližinami s vyšší nosností, než má provedení s výklopnými příčníky. Konkrétně jde o 100 kg za jízdy a 318 staticky oproti 67,5 a 185 kg u flexibilní verze.

Další specialitou, kterou výchozí Field nemá, jsou sedadla. Ta mají jinak čalounění ze snadno čistitelného materiálu StarTex, který odolá například i mokrým oděvům posádky. Zde místo něj najdeme kožené potahy Nappa. Možnost kombinovat prvky provedení Field s koženým čalouněním prý zákazníkům chyběla, nyní ji tedy dostávají. Ale ne všichni, Outbacků v provedení Geyser dorazí na český trh jen lehce přes čtyřicet. Stačí takové změny? Jistě, a pokud nefandíte modré, do nabídky přibývá ještě další nový lak, metalíza Cashmere Gold Opal.

Interiér: Změn málo a to je dobře

Pokud měníte svůj Outback každý rok, uvnitř najdete vše při starém. Vloni k jistým drobným změnám došlo, například ovládání multi informačního displeje se přesunulo z pod volantu na levé rameno, a na tom pravém nyní najdeme kolébkový přepínač režimů Sport a Intelligent místo dvou samostatných tlačítek. A to je tak všechno.

Jinak se vnitřek Outbacku obsluhuje stále tak příjemně, jako dříve. Normální tlačítka pro nastavení teploty? Máme, stejně jako na spínání ofuku čelního a výhřevu zadního skla. Doplňkové funkce typu intenzity ventilace nebo výhřevu sedadel sice již najdeme na obrazovce palubního systému, ale jsou po ruce a stále na očích v její spodní části.

Na výšku orientovaný displej má úhlopříčku 11,6", rozlišení je solidní a na dotyk reaguje vždy. Zorientujete se v něm snadno díky velkým dlaždicím pro základní funkce, domovské ikonce dole a velkému písmu. Integrovaná navigace používá systém TomTom na hardwaru Denso, obejde se bez okázalé grafiky a proto je snadno čitelná. Najdeme zde i terénní ukazatele stavu pohonu a náklonoměry, přepínáte tu také terénní režimy X-Mode. Jednou ze zajímavostí je pohled z kamery v pravém zpětném zrcátku, která vám ukazuje prostor okolo předního kola a umožňuje lépe se orientovat v terénu.

Přístrojový štít je pak vzorem přehlednosti – kulaté budíky, malý barevný displej uprostřed, opět žádné složitosti a nástrahy. Problém není ani s dostatečně dimenzovanými tlačítky na volantu, najdete zde vše potřebné pro pohodlné ovládání multimédií, tempomatu a vedení v jízdních pruzích. Přední sedadla jsou solidně dimenzovaná, vejde se do nich i rozměrnější posádka – menší postavy budou možná v ostřeji projetých zatáčkách trochu klouzat do stran, kde je zarazí tvarované boky sedáků a opěradel.

Outback vám řidičovo křeslo nastaví sám – stačí uložit svou podobu do systému Driver monitoring system a podle obličeje se vám posune do přednastavené polohy, stejně jako zpětná zrcátka. Praktičnost vpředu jistí velké kapsy ve dveřích, odkládací schránka na začátku středového tunelu (i s dvěma USB porty místo jednoho a AUX zástrčkou, ale jen ve výbavách Touring a Geyser) a velká schránka pod měkce čalouněnou loketní opěrkou.

Vzadu je vše také v pořádku – linie stropu klesá až daleko za hlavami pasažérů, kteří se mohou uvelebit na měkkých sedácích a dopřát si i výhřev, který má v druhé řadě Outback ve všech výbavách. Ani zde nechybí dva USB porty, šikovným doplňkem jsou dvoupatrové kapsy v zadní straně opěradel předních sedadel.

Kufr je pak zcela bez problémů využitelný díky podlaze s velkým půdorysem a vzhledem k stavbě vozu rozumně vysoké nakládací hraně v rovině s podlahou. Fajnovým doplňkem jsou páčky pro sklopení zadních opěradel přímo z kufru a osm upevňovacích háčků a oček pro zabezpečení nákladu. Pod podlahou se nachází polystyrenové vaničky s názvem Multibox – rezerva není dostupná ani v doplňkovém příslušenství, Outback má vždy jen opravnou sadu.

Pokračování 2 / 3

Jízda: Lék na českou okresku i pole

S výběrem motorů svým zákazníkům Subaru již nějakou dobu dosti usnadňuje práci. Impreza má jeden, Forester taktéž, XV jakbysmet, Crosstrek také, o exotických BRZ a Solterra ani nemluvě. Nejinak je tomu u Outbacku, atmosferický boxer FB25 je jedinou volbou a buď vám sedne, nebo se musíte poohlédnout jinde.

Kombinace jednotky bez turba se zátahem ve vyšších otáčkách s převodovkou typu CVT (ta má v aktuálním modelu nový hlavní tlakový senzor) je docela specifická, ale Subaru má s touto konfigurací dostatečné zkušenosti na to, aby vám ručička otáčkoměru v běžném provozu neskákala jako opička na gumě. Při klidnější jízdě se motor drží zkrátka, zvuk i hluk jsou na velmi civilizované úrovni, pokud pak zašlápnete plyn do podlahy, také to není uširvoucí.

Je zcela jasné, že emisní pouta zamezují větším emocím z hlediska pohonu – říkám to u každého testu novějších Subaru a dnes to nebude výjimka, vzpomínka na přeplňované čtyřválcové boxery nebo směšný, avšak charakterní šestiválec, vás u Subaru s plynem na podlaze zamrzí. Stovka za 10,2 sekundy dnes není nic moc a pružné zrychlení je vlažné, ale o to řidičsky zajímavější je vykašlat se na střídání (pokusů) zrychlit a tvrdě brzdit – klíčem je dosáhnout jistého tempa a udržet ho. Protože i když Outback vypadá jako kombi, v reálu jde spíše o SUV kombinované s off-roadem, které ale na asfaltu umí odměnit odvahu.

Vjíždíte do zatáčky, auto se nakloní, hmota jde na přední vnější kolo a to zadní vnitřní se nadlehčí – na výjezdu šlápnete na plyn, přetáčivost nehrozí, protože motor nemá žádnou drtivou sílu. To si můžete prohlédnout i na fotkách k tomuto testu. Chcete si oblouk utáhnout? Na nájezdu klidně ťukněte do brzdy, poloměr se bezpečně a bez ztráty přilnavosti lehce utáhne, můžete pak zkoušet, jak velkou nájezdovou rychlost zvládnete, abyste měli slušné tempo na výjezdu, protože motorem (bohužel) moc nedoženete. Je to starosvětsky zábavné, i když ne adrenalinově k popukání, předvídatelné, ale určitě ne pro každého.

Naopak v terénu nebo obecně na povrchu s nižší přilnavostí zvládne projet vším i vaše babička – kam si ukážete, tam Outback jede. A to i v případech, kdy si nedáváte pozor, po čem jedete, což jistí minimální světlost přes 21 centimetrů. Odpružení je zcela prosté prudkých rázů na nerovnostech a zároveň i houpavosti, aut, s nimiž můžete jet stovkou po kamenité cestě nebo po poli není moc, a toto rodinné Subaru k nim patří.

Z toho vyplývá i skvělý komfort na typických českých okreskách, na díry nebo rolety v asfaltu se můžete s klidným svědomím vykašlat, protože vůz je prakticky ignoruje. Z hlediska pohonu i podvozku jde tedy o velmi flexibilní kombinaci pro rodinu a aktivní trávení volného času mimo silnice. Nicméně spotřeba je i při klidné povaze řidiče vždy více než devět litrů na sto a na dálnici zvlášť s nákladem chybí zátah.

Jako u každého Subaru, a nejen pokud se bavíme o těch moderních, jde o kombinaci vlastností, která může jednomu vyhovovat a jiného zase bytostně štvát – zkuste a uvidíte. Zklamáni rozhodně nebudete z balíku asistenčních systému EyeSight, jehož stereo kamery již nějakou dobu nezabírají tolik místa okolo zpětného zrcátka, a s přehledem zvládají udržení v pruzích, adaptivní tempomat a detekci různých rizik.

Otrava ale může být sledování pozornosti řidiče. Pokud se dlouho hrabete v dotykové obrazovce nebo se častěji otáčíte ke spolujezdci, začne vás peskovat, ať dáváte pozor. Řešení je jednoduché – vypnout, pokud nejste skutečně unavení.

Pokračování 3 / 3

Verdikt: Stále dobrý a mimo mainstream

Změny pro modelový rok 2024 jsou skutečně drobné a Outback stále zůstává tím, čím byl od začátku. Sympaticky nekonfekčním rodinným autem, které není jako přes kopírák, se skutečnými schopnostmi v terénu a srozumitelným ovládáním, ale poněkud chabým a na rodinné poměry žravějším motorem. Pod milion ho nekoupíte, ale vězte, že už základní výbava má spousty prvků, za které musíte i u „prémiových“ značek připlácet, navíc dostáváte automaticky pětiletou záruku v rámci nájezdu 200.000 kilometrů. A pokud na vás zbyde kousek v této verzi Geyser, máte doma (alespoň mezi českými Subaristy) perspektivní ojetinku z limitované edice.

Subaru Outback: Souhrn cen
Základní cena vozidla                 1.110.000 Kč (2.5 124 kW ACTIVE)
Cena s testovaným motorem a výbavou 1.270.000 Kč (2.5 124 kW GEYSER)
Cena testovaného vozidla        

1.182.000 Kč (2.5 124 kW GEYSER)

Technické údaje: Subaru Outback

Rok • stupeň výbavy
2024 • Geyser
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 2 498 cm3
Vrtání • zdvih
94,0 mm • 90,0 mm
Stupeň komprese
12,0:1
Nejvyšší výkon
124 kW (169 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 000 až 5 800 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
252 Nm při 3 800 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
10,2 s
Nejvyšší rychlost
193 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
bezstupňová • 1 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
561 l • 1 750 l
Objem palivové nádrže
63 l
Hmotnost: provozní • celková
1 739 kg • 2 200 kg
Prům. spotřeba: komb.
8,6 l/100 km
Rozvor náprav
2 745 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 570 mm • 1 570 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 870 × 1 875 × 1 675 mm

Základní výbava: Lakování Modrá Geyser, SHR aktivní natáčecí BiLED přední světlomety s aut. vyrovnáváním výšky a LED denním svícením DRL, s funkcí automatické aktivace (senzor šera), Zadní sdružená světla LED, Přední a zadní mlhová světla LED, Elektricky ovládaná a sklopitelná vnější zpětná zrcátka s intergovaným blikačem, Přední boční tónovaná skla s UV ochranou, zatmavená zadní skla Privacy, Kola z lehké slitiny ALU 18" – tmavá metalíza, Ochrana předního a zadního nárazníku – plast v černém lesklém provedení, Střešní ližiny, Čalounění sedadel prémiovým vodu odpudivým materiálem StarTex, 11,6" HD displej, audionavigační systém, 6 reproduktorů, DAB+, Systém SUBARU STARLINK, Rozhraní Apple CarPlay / Android Auto, Ovládání audio systému na volantu, Bluetooth, streamování audia a funkce handsfree pro telefon, Systém rozpoznávání hlasu v českém jazyce, Dvojice USB portů a jeden AUX vstup (vpředu ve středovém panelu), Dvojice USB portů v zadní části středové konzole pro cestující vzadu (pouze pro nabíjení), Tempomat, SI-DRIVE – dvoumódový systém režimů motoru a převodovky (SUBARU Intelligent Drive), X-MODE – dvoumódový systém jízdního režimu, Systém pro sjíždění svahu Hill Descent Control, Systém kontroly stability vozu s možností vypnutí Vehicle Dynamics Control System (VDC), Předkolizní brzdový systém, Autonomní nouzové řízení, Adaptivní tempomat, Udržování uprostřed jízdního pruhu a adaptivní vedení vozu podle vozidla vpředu, Funkce zabraňující vyjetí z jízdního pruhu, Asistent nouzového udržení v jízdním pruhu, Systém ochrany proti neúmyslnému rozjetí, Upozornění na rozjezd vozidla vpředu, Rozpoznávání rychlostních limitů , Omezovač rychlosti – inteligentní/manuální, Varovné upozornění – vibrace volantu, EyeSight Assist Monitor, Stálý pohon všech kol All-Wheel Drive (AWD) , Systém pro detekci vozů v mrtvém úhlu Subaru Rear Vehicle Detection (SRVD) , Systém pro aut. přepínání mezi dálkovými a potkávacími světly High Beam Assist (HBA) , Adaptivní funkce předních světlometů Adaptive Driving Beam (ADB) , Automatické brzdění při přiblížení se k překážce při couvání RAB (Reverse Automatic Braking), Ochranný systém brzd proti rozjetí po kolizi , Systém ochrany proti neúmyslnému zrychlování Brake Override , Samostmívací vnitřní zpětné zrcátko , SRS přední, boční (pro řidiče a spolujezdce), Prodloužená záruka na 5 let / 200.000 km a asistenční služby na 5 let

Subaru

Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.

Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.

Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ

Doporučujeme

Články odjinud