90
Fotogalerie

Test Subaru Outback 2,0D: král allroadů?

Kapitoly článku:


S naftou kultivovaně kupředu

Outback je v Česku k dispozici s benzinovou čtyřválcovou 2,5 l SOHC s protiběžnými písty, která může být spojena s šestirychlostní manuálně řazenou převodovkou, nebo bezestupňovou převodovkou Lineartronic (od té si automobilka slibuje nižší emise a spotřebu paliva srovnatelnou s atmosférickým dvoulitrem). Vrchol nabídky tvoří zážehový šestiválec o objemu 3,6 litru, který známe z modelu Tribeca (v Outbacku však prodělal řadu změn). Příznivcům vznětových motorů je tak logicky přichystán dvoulitrový vznětový Boxer, který japonská automobilka montuje do menší Imprezy i Forestera.

Test Subaru Legacy 20D 2010 41.jpg Test Subaru Legacy 20D 2010 42.jpg Test Subaru Legacy 20D 2010 43.jpg Test Subaru Legacy 20D 2010 45.jpg

Dieselové srdce v podobě boxeru jsem již několikrát chválil. A jinak tomu nebude ani dnes, mezi naftovými čtyřválci stojí vysoko. Ve spojení s šestistupňovou manuální převodovkou je využitelný potenciál této pohonné jednotky ještě vyšší (třetí generace se musela spokojit pouze s pětikvaltem). Motor je uložen společně s převodovkou na kolébkovém rámu, který zaručuje vyšší úroveň pohodlí, vyšší bezpečnost a lepší jízdní výkony (opěrná část rámu tlumí vibrace zejména při volnoběhu).

Do interiéru pronikají jen omezené vibrace a o přítomnost dieselu pod kapotou informuje jen přijatelný klapot. Jedině při studeném startu proniká do kabiny intenzivněji, po zahřátí ale agregát ztichne. Dvoulitr s Outbackem nemá až tak mnoho práce a poskytuje mu přijatelnou dynamiku, na stovku dokáže zrychlit pod 10 sekund. Neztratí se ani v dálničním provozu, i když maximální rychlost pod 200 km/h z něj zrovna štiku dálnic nedělá. Oceníte tak především slušnou pružnost, celou dobu na dálnici můžete jet na šestku, zrychlení ke 160 km/h nečiní vozu žádný problém. To je také ideální cestovní rychlost na kvalitním povrchu, v Česku dovolených sto-třicet vám přijde být jako devadesátka v jiném voze (motor točí například při tachometrových 140 km/h na šestý rychlostní stupeň jen 2500 ot./min.), veškeré zvukové projevy jsou v tu chvíli ještě velmi upozaděné.

Test Subaru Legacy 20D 2010 35.jpg Test Subaru Legacy 20D 2010 37.jpg Test Subaru Legacy 20D 2010 36.jpg

U čerpací stanice je hej

Jak už to bývá, s dvoulitrovým dieselem si pŕíliš nesjedete, o to větší ale zaslouží poklonu za příznivou spotřebu paliva. Hlavní město se mi v noční hodinách podařilo přejet od severu k jihu a zpět za úžasných 4,4 l/100 km. Při plném obsazení si na trase Praha-Brno-Mikulov a zpět řekl dvoulitrový diesel o přísun 7,1 l/100 km, přičemž vůz byl obsazen pěti dospělými a jejich zavazadly, přičemž cestovní rychlost se na dálnici pohybovala kolem 160 km/h. Při dodržování rychlostních limitů se mi totožnou trasu podařilo zdolat za nějakých 5,5 litru na sto, což je vzhledem k robustnosti vozu a pohonu všech kol obdivuhodná hodnota.

Pro čtyřválce s manuální převodovkou je určen systém spojující centrální diferenciál s kuželovými koly se základním rozdělením hnacího momentu v poměru 50:50 a viskózní spojkou (u verze s šestiválcem je hnací moment rozdělován pomocí planetového převodu mezi přední a zadní nápravu v poměru 45:55, u zážehového čtyřválce 2,5i je výkon přerozdělován v závislosti na aktuální potřebě mezi přední a zadní nápravu).

Test Subaru Legacy 20D 2010 58.jpg Test Subaru Legacy 20D 2010 59.jpg Test Subaru Legacy 20D 2010 60.jpg
Test Subaru Legacy 20D 2010 61.jpg Test Subaru Legacy 20D 2010 62.jpg Test Subaru Legacy 20D 2010 63.jpg

Jako v bavlnce

Podvozek je velmi komfortně laděn a poskytuje vysoký komfort. Na jedničku s hvězdičkou tak zdolává neduhy českých silnic. Bravurně zvládá betonový úsek naší nejdelší dálnice spojující Prahu s Brnem. Podvozku svědčí i polní cesty a lehký terén ve kterém se snaží i za pomocí 60 % pneumatik zdolávat výmoly či jiné nástrahy.

Outbacku nedělají problémy rychle projížděné kroucené pasáže, horizonty či špatně klopené zatáčky. V lehkém terénu se neztratí ani přes absenci redukční převodovky (k dieselu se nedávala ani v předchozí generaci). Na poměry dnešních SUV a allroadů dokáže Outback i přes komfortní nastavení stále hodně, největším limitem se nakonec ukázal nedostatečný přechodový úhel daný prodloužením rozvoru.

Test Subaru Legacy 20D 2010 71.jpg Test Subaru Legacy 20D 2010 72.jpg Test Subaru Legacy 20D 2010 73.jpg

Třešinkou na dortu je tak tradiční pomocník pro rozjezd do/z kopců. Mezi doslova ukázkové schopnosti patří držení přímého směru a ochota měnit směr. Jediná výtka z mé strany tak směřuje k cestování vysokými rychlostmi, kdy od nějakých sto-sedmdesáti začíná karoserie v táhlých zatáčkách ujíždět do stran a řidič ztrácí pocit jistoty a nadvlády nad vozem. Zdolávat maximálkou rozbitou a kroucenou D1 proto není dobrý nápad. Přece jen Outback stojí 200 mm nad vozovkou a pod vůz se dostává příliš mnoho vzduchu, což zajisté zvyšuje i hlučnost. Jinak je Outback skvěle řiditelným vozem, který na limitu přechází v snadno kontrolovatelný smyk.

Diesel nedělá jízdním vlastnostem čáru přes rozpočet. Oproti jiným vozům není přední náprava příliš zatěžována a Outback je agilním vozem, který se velmi lehce řídí. Hřebenové řízení dostalo elektrický posilovač, a tak ztratilo trochu ze zpětné vazby. Řazení manuální šestirychlostní převodovky funguje naprosto výborně. Dráhy jsou krátké a přesné. Jen samotné řazení vyžaduje občas více síly. K brzdám nemám připomínek.

Test Subaru Legacy 20D 2010 74.jpg Test Subaru Legacy 20D 2010 75.jpg Test Subaru Legacy 20D 2010 76.jpg Test Subaru Legacy 20D 2010 78.jpg Test Subaru Legacy 20D 2010 80.jpg Test Subaru Legacy 20D 2010 81.jpg Test Subaru Legacy 20D 2010 82.jpg

Subaru

Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.

Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.

Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ

Doporučujeme

Články odjinud