84
Fotogalerie

Test Subaru Levorg 1.6 GT-S: Výborná alternativa

Kapitoly článku:


Jeden objem, jeden výkon, jedna převodovka

Také k Subaru dorazil pojem zvaný downsizing, a tak pod kapotou nehledejte žádný atmosférický dvoulitr nebo dokonce čtyřválec o objemu 2,5 litru, pohon má na starost nová přeplňovaná šestnáctistovka DIT, která byla údajně vyvinuta přímo pro Levorg. Maximální výkon činí 125 kW (170 k), vrchol točivého momentu končí na hodnotě 250 Nm. Oproti starším atmosférickým jednotkám má tento nový boxer vyšší točivý moment a ve srovnání s aktuálním Outbackem 2.5i také dost podobný výkon.

_DSC0717.jpg_DSC0719.jpg
Nic jiného než přeplňovanou šestnáctistovku s přímým vstřikem paliva do evropského Levorgu nedostanete. Motor to je povedený, ale při vyšším zatížení poměrně žíznivý 

Kompaktní přeplňovaný boxer umí s kombíkem docela slušně zacvičit, obzvlášť pokud motor vytočíte k pěti tisícům, ale úplně na ostré sportování to není. Svůj podíl na tom má bezstupňová převodovka Lineartronic i fakt, že je čtyřválec absolutně utlumen. I když ho pošlete do těch nejvyšších otáček, pořád ho budete slyšet jen velmi vzdáleně. Při běžné jízdě jde kompaktní boxer prakticky neslyšně, o nějakých vibracích v interiéru nemůže být vůbec řeč.

Podle oficiálních údajů zvládá Levorg stovku za 8,9 s, níže najdete naše naměřené hodnoty, které ukazují, že je praxe o trochu horší. Ve finále ovšem Levorg není pomalé auto, pouze díky tomu veškerému odhlučnění a plynulosti převodovky vám tak bude připadat. Když přijde na věc, můžete jet sakra rychle, a to především díky výbornému podvozku, ke kterému se ještě dostaneme.

Subaru Levorg: akcelerace z místa
0-50 km/h (s) 3,33
0-100 km/h (s) 9,11
0-130 km/h (s) 15,05
0-150 km/h (s) 21,00
Subaru Levorg: odchylka rychloměru
Zobrazovaná rychlost Rychlost dle Vboxu
50 km/h 47 km/h
90 km/h 86 km/h
130 km/h 126 km/h

Kdybych měl jmenovat největší kladnou a největší zápornou věc použitého motoru, pak nemusím dlouho přemýšlet. Největší pozitivum je sametový chod. Díky němu je běžná jízda velmi příjemná. Jenže Levorg má i svou ne úplně pozitivní stránku, a tou je spotřeba. Pro jízdu po městě mu normovaný test naměřil 8,5 l/100 km, v kombinaci 7,1 l/100 km. Možná mám jenom hodně dřevěnou nohu, ale od těchto hodnot jsem se pohyboval docela daleko.

_DSC0619.jpg_DSC0626.jpg
Na letišti Levorg ukázal, že i s dynamikou je to spíše z kategorie „tak akorát“, i když na běžné cestování motor bez problémů stačí. U brzdění nedopadlo nové Subaru kvůli použitým zimním pneumatikám úplně nejlépe. Na zastavení ze 150 km/h potřeboval Levorg 93,39 m. Pro představu, třeba větší a těžší Q7 zastavila na 78,99 m, nebo Peugeot 308 SW GT zastavil na 81,52 m.   
Subaru Levorg: brzdění
50-0 km/h (s) 1,45
50-0 km/h (m) 10,16
100-0 km/h (s) 2,93
100-0 km/h (m) 40,89
130-0 km/h (s) 3,8
130-0 km/h (m) 68,94
150-0 km/h (s) 4,43
150-0 km/h (m) 93,39

Jízda pražskou zácpou znamenala 11,5 l/100 km, naopak klidná projížďka dostala spotřebu na 6,5 l/100 km, což také bylo nejmenší číslo, které jsem během testu na palubním počítači viděl. Nejčastěji mi ale ukazoval čísla mezi devítkou a desítkou, a to je na čtyřválec s objemem 1,6 litru přece jen poměrně dost.

Když přitlačíte na pilu někde v zatáčkách, jde apetit malého motoru fofrem nahoru a dojezd díky šedesátilitrové nádrži pro změnu kvapem dolu. Já vím, nejsou to úplně porovnatelná auta, ale takový příděl paliva si nežádá ani dlouhodobě testovaný Leon Cupra, který má také automat a o více než sto koní vyšší výkon.

Dobře, benzinový motor je poněkud hladový, tak sáhneme po dieselu? No, nesáhneme. Jak už určitě víte, Levorg nelze koupit jinak než s touto šestnáctistovkou, s tímto výkonem, převodovkou Lineartronic a pohonem všech kol. Tak alespoň ten manuál by se vám líbil? Ani to ne. Subaru záměrně nabídlo pouze automatickou verzi, protože to má podložené čísly ze svého domácího trhu, kde u Levorgu činí podíl manuálu na prodejích pouhých sedm (!) procent.

_DSC0683.jpg_DSC0686.jpg
Tak jako u jiných Subaru si i zde můžete vybrat jeden ze dvou jízdních režimů. Bezstupňová převodovka Lineartronic se umí chovat jako klasický automat, takže při ostřejší jízdě řadí šest přednastavených stupňů. Řadit můžete i pádly pod volantem

Ach ano, převodovka. Lineartronic má, jak už to známe z jiných modelů Subaru z poslední doby, jednu šikovnou vlastnost. Řadí jako klasické CVT pouze při klidné jízdě. To je velmi fajn, protože jízda je pak hodně plynulá a svým způsobem dost připomíná hybridní automobil. Pokud ale přitlačíte, začne řadit přednastavené virtuální rychlosti, kterých je šest.

Můžete si pomoci i pádly pod volantem. Je to sympatický trik, jak zabránit dojmu splašeného skútru, který vylučuje jakýkoliv sportovnější zážitek (v tomto kontextu si vždy vzpomenu na Juke Nismo, tak skvělé auto, které CVT tak neuvěřitelně sráží...), nevěřte ale názorům, podle kterých řadí jako běžný automat. Neřadí.

Lineartronic reaguje s menší prodlevou, změna převodů je přece jen pomalejší, plynulejší. V drtivé většině případů vám to vadit nebude, ale když se necháte zlákat k rychle jízdě po okreskách, a to se vsaďte, že se zlákat necháte, velmi snadno poznáte, že s boxerem nespolupracuje žádné bleskové DSG. 

_DSC0630.jpg_DSC0632.jpg_DSC0633.jpg

Subaru

Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.

Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.

Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ

Doporučujeme

Články odjinud