Kapitoly článku:
- Bitva ve vlastním hnízdě, Testovaná auta, Zkoušené vozy
- Okénko pro historiky, Novinky MY2013, Nový motor a přesněji vedený podvozek
- Na palubě, Druhy pohonů, Na silnici, Diesel lepší v nižších rychlostech
- Provozní náklady LPG vs. diesel, A vystupujeme, Technické údaje, Naměřené hodnoty
- Fotogalerie Subaru Legacy Kombi 2,5i CVT LPG (2012)
- Fotogalerie Subaru Outback 2,0D 2013
Na palubě
Prostor pro posádku se v základních proporcích u obou zkoušených vozů neliší, snad jen Outback má o něco nižší střechu z důvodu zástavby střešního okna s elektrickým ovládáním. Přední sedadla Legacy i Outbacku nabízejí dlouhé a přiměřeně tuhé sedáky i opěráky, všestranně elektricky stavitelné na místě řidiče (vč. tuhosti bederní opěry, u Outbacku navíc s paměťmi pro dvě nastavení).
Lépe vybavený Outback (dole) měl kromě kůže také paměť nastavení řidičova sedadla
Již z připojených snímků je patrné, že řidič i spolujezdec mají dostatek místa ve všech směrech. Totéž lze říci také o prostoru na zadních sedadlech. I tam je interiér dostatečně široký pro usazení trojice pasažérů, všimnout si musíme také nadprůměrného prostoru pro kolena i hlavy. Opora v zatáčkách je pouze náznaková.
Na všech sedadlech je místa dost, vzadu lze využít stavitelného sklonu opěráků
Vyznavači měkčených plastů zřejmě přijdou zkrátka, nicméně je třeba zdůraznit, že obkladové i čalounické materiály obou zkoušených vozů vynikaly skutečně znamenitým dílenským zpracováním. Ale abychom jen nechválili: v této cenové hladině bychom jaksi očekávali stmívací zpětné zrcátko (alespoň to středové) i prosté asférické lomení okrajů vnějších zrcátek pro omezení mrtvých úhlů. Navíc bychom ocenili poněkud „chytřejší“ a praktičtěji ovládaný palubní počítač a větší množství komfortních funkcí (např. follow-me-home) a možností jejich nastavování.
Modifikace pracoviště řidiče pro modelový rok 2013 názorně
Dobře, trojklik tu konečně máme, ale facelift nepřinesl ani denní svícení, ani nasvětlování zatáček, a dokonce ani jednodotykové ovládání dveřních oken (stále pouze u řidiče). Ne že by šlo o vyslovené nezbytnosti, ale v těchto cenových sférách jde v Evropě již o naprosté samozřejmosti, jež movití zákazníci ocení. Bezklíčkově ovládaný Outback má jednu příjemnou funkci: když se k němu s transpondérem v kapse přiblížíte, rozsvítí se na chvíli vnitřní osvětlení.
Zavazadlový prostor je velmi dobře skladný, opěradla zadních sedadel lze sklápět do roviny. Při návratu do původní polohy si přivřete bezpečnostní pásy krajsních sedáků.
Druhy pohonů
Standardem i pro aktuální řadu Legacy/Outback zůstává samočinně řízený pohon všech kol bez redukční převodovky. V kombinaci s manuálními převodovkami jde o trvalý náhon obou náprav 50:50 s mezinápravovým diferenciálem LSD, vozy s CVT disponují soustavou Active AWD. Ta nemá mezinápravový diferenciál, pohání přední kola přímo a náhon kol zadní nápravy je regulován změnami tlaku oleje z převodovky ve vícelamelové spojce (MPT).
Pokud patříte k těm, kteří „řeší“ rozdíly mezi „trvalými“ a „spínanými“ pohony všech kol, přímé srovnání dvou systémů ve vozech na snímcích jen dokázalo, že mlátíte prázdnou slámu. Rozdíly prakticky nezaznamenáte, a pokud byste něco přeci jen našli, půjde spíše o rozdíly v charakteristikách atmosféricky plněného zážehového motoru a vznětového motoru s přeplňováním, případně povaze převodovek.
Zážehový čtyřválec 2,5i výběhové řady EJ25
Jak Legacy s CVT, tak Outback s manuálem totiž pracují i na površích se sníženou adhezí spolehlivě a bez jakýchkoli náznaků váhání. V rychlé zatáčce na kluzkém povrchu vnímáte v obou vozech pohon všech kol jako plynule působící sílu, jež směřuje k potlačování nedotáčivosti a zachovávání neutrálního chování. Rozdíly mezi systémy jsme nezaznamenali ani v záběru v náročnějších podmínkách, jimiž nás poslední týdny obdařily.
Vznětový boxer Subaru si i po letech výroby udržuje svých 150 koní
Na silnici
Standardní Legacy Kombi nabízí jízdní komfort i stabilitu plně srovnatelné s nejlepšími vozy střední, případně i vyšší střední třídy a přidává k nim znamenité vedení kol za všech okolností bez náznaků jejich odskakování a minimální náklony karoserie při průjezdu zatáčkami. S vědomím nijak výrazné světlosti a ochrany podvozku se s ním v klidu můžete pustit do lehčího terénu a třeba na sněhu a po deaktivaci stabilizace jsme bez potíží dojeli dále, než bychom řekli.
Nepřízně počasí se s těmito vozy bát nemusíte
To Outback nabízí samozřejmě ještě lepší průchodnost a jistější chování v místech s vyjetými kolejemi a výraznějšími terénními nerovnostmi. V běžném provozu oceníte snadnější nastupování a lepší výhled do okolí, jakož i nepatrně kvalitnější tlumení nerovností dané pneumatikami s větším profilem (u obou vozů byly ráfky sedmnáctipalcové, ale u Legacy Kombi nízkoprofilové).
Oběma vozům je společné řízení. Zatímco v nižších rychlostech je dosti měkké a bez výraznějšího kontaktu s vozovkou a mnoho důvěry nebudí (Outback dokonce při rychlostech do 60 km/h v ostřejších zatáčkách jeví tendenci zavírat se dovnitř), v rychlostech vyšších velmi příjemně tuhne a nabývá na přesnosti.
Diesel lepší v nižších rychlostech
Při pohledu do tabulek s naměřenými údaji Outback 2,0D s manuálem zrychluje z 0 na 100 km/h o necelou vteřinu dříve než Legacy 2,5i, jež je sice lehčí, ale trochu ztrácí na CVT, také pružné zrychlení z 60 na 100 km/h je u Outbacku lepší. „Benzín“ pak vyniká při pružném zrychlení ve vyšších rychlostech (diesel zvláště při akceleraci v dálničních podmínkách záhy ztrácí dech) i zajímavější maximální rychlostí, navíc jsme naměřili citelné rozdíly v hlučnosti ve prospěch vozu s motorem 2,5i.
Ten navíc vyniká klidnějším chodem bez jakýchkoli vibrací přenášených do interiéru, nicméně je třeba poznamenat, že Outback 2,0D má při porovnání s konkurencí mimořádně kvalitně odhlučněný motor. Šestistupňová manuálně řazená převodovka řadí hladce a přesně, i když je páka celkem dlouhá, dráhy jsou překvapivě krátké.
Výhrady jsme neměli ani k bezstupňovému ústrojí Lineartronic (CVT) ve voze Legacy Kombi 2,5i, ovšem je jasné, že jde o vůz pro jiné řidiče, kteří ocení hlavně klidné cestování na delších trasách a schopnost zrychlovat z vyšších rychlostí. Lineartronic druhé generace využívá plynule proměnného převodu, takže jakékoli poklesy přísunu výkonu či oscilace otáčkoměru jsou mu cizí.
Tato skříň udržuje v běžných podmínkách otáčky motoru v okolí 1 600 ot./min., ovšem na prošlápnutí plynového pedálu reaguje spolehlivě a docela rychle. Po lehkém zaváhání převod zkrátí a motor vytočí (opět bez jakýchkoli přerušení tahu, navíc se přitom energie neztrácí v prokluzech měniče nebo spojek) a nabídne maximální dostupnou akceleraci.