148
Fotogalerie

Test Subaru Legacy 2,0 R LPG: skvělé i na plyn

Kapitoly článku:


Alternativní pohon: nejen pro ekology a spořílky

LPG (Liquified Petroleum Gas) čili zkapalněný ropný plyn je směs Butanu a Propanu, která vzniká při rafinaci ropy mezi benzínem a zemním plynem. LPG používané v automobilech je skladováno v nádržích v kapalné formě pod tlakem. Namontovaný systém v testovaném voze se nazývá LPi (vícebodové vstřikování kapalného LPG). V tomto systému není LPG dodáváno do motoru v plynném stavu, ale je vstřikované do sacího potrubí v kapalné podobě. Tím se razantně zlepšují vlastnosti LPG zařízení. Nedochází k úbytku produkovaného výkonu ani k žádným větším rozdílům od benzínové verze. Dokonce problém zpětných zášlehů je také minulostí.

Legacy vždy startuje na benzín. Tím je zaručena ochrana benzinového čerpadla před chodem na sucho a ochrana benzinových vstřiků před zalepením nečistotami. Brzy po startu dojde k automatickému přepnutí na LPG (pokud je tak řidičem nastaveno).

Motor: zázrak jménem Boxer

Pod kapotou současné modelové řady Legacy je možné volit jeden ze dvou zážehových motorů typu boxer. Základní pohonnou jednotkou je čtyřválec 2,0 R s výkonem 121 kW. U toho je možné za příplatek 23 800 Kč provést přestavbu na pohon LPG (při financování pomocí leasingu získáváte přestavbu dokonce zdarma). Druhým agregátem je šestiválec 3,0 R, který se vyznačuje sametovým chodem.

P1240337.jpg P1240338.jpg P1240339.jpg

Na jaře jsme se věnovali dvoulitrovému boxeru v modelu Forester, taktéž spalující propan-butan. Doslova jsem se rozplýval nad jeho krásným jemně chraplavým zvukem a velmi dobrým lineárním tahem. Dnes se podíváme, jak se stejný agregát chová v Legacy, kde mu konstruktéři pozměnili průběh výkonu a přidali pár koní. Plochý čtyřválec DOHC produkuje stádo 165 koní při 6800 otáčkách a maximální točivý moment vrcholí hodnotou 187 Nm při 3200 ot./min.

Tento vodou chlazený agregát z lehké slitiny má čtyři ventily na válec, 5x uloženou klikovou hřídel a 2 vačkové hřídele pro každou řadu válců. Je poháněn řetězem s bezúdržbovým napínáním. Přímý systém proměnného zdvihání ventilů ve spojení s aktivním řídicím systémem časování ventilů (AVCS) umožňuje stále plynulý růst otáček v celém rozsahu s malými vibracemi a bohatým pásmem točivého momentu.

Po přesednutí z třílitrového Outbacku silnějším o rovných 80 koní do dvoulitru jsem se obával pocitově markantního výkonnostního rozdílu. Rozdíl zde zajisté je (chod šestiválce je sametovější a vyniká plynulejším a razantnějším zrychlením), ale není tak obrovský, jak lze předpokládat. Dvoulitr čtrnáct set kilogramů těžkému vozu naprosto stačí. Zrychlení na stovku za 9,8 s patří k průměru a maximálka 204 km/h také.

Spotřeba paliva: úspornější boxery

Výrobce slibuje kombinovanou spotřebu rovných 9 litrů na 100 km jízdy. Zdá se vám tato hodnota u vozu 4x4 nereálná? Mně se při přebírání klíčků od vozidla zdála. Po 600 ujetých kilometrech jsem však musel dát za pravdu výrobci. Průměrná spotřeba se ustálila na hodnotě rovných 9,2 litrů, což vzhledem k dynamickým zkouškám považuji za velmi dobrý výsledek. Prvních 200 km jsem zvládl dokonce za úžasných 8,1 l/100km. Jízda nebyla nikterak pomalá, stačilo pouze dodržovat rychlostní limity a na dálnici udržovat konstantní rychlost 130 km/h. Při jízdách po hlavním městě je nutné počítat se spotřebou v rozmezí 13-15 litrů. Na nezpevněném terénu nebo na kluzkém povrchu v zimních měsících můžeme počítat s hodnotami o litr a půl vyššími, než udává automobilka.

P1240405.jpg P1240406.jpg P1240408.jpg P1240409.jpg

Spotřeba se neodvíjí od řidičova stylu tolik jako například v nedávno testovaném třílitrovém Outbacku, kde jsem dosáhl při přejezdu napříč republikou naprosto fantastických hodnot atakující sedmilitrovou hranici. Ten, kdo bude Legacy prohánět pod plným plynem, musí počítat s rostoucí spotřebou klidně na dvojnásobek hodnot udávaných výrobcem. To však platí o extrému, v běžném provozu si sportovně založení řidiči vystačí se 14 litry paliva.

Přestože boxery nedosahují hodnot spotřeby konkurenčních vznětových motorů, nesmíte zapomenout, že právě zde nastupuje výhoda alternativního pohonu na LPG. Cena plynu je totiž oproti ceně benzínu (potažmo nafty) o polovinu nižší a tím pádem klesají náklady na provoz. Pokud tedy Legacy vykázalo během testu spotřebu LPG mírně přesahující devět litrů, je to stejné jako kdybychom jezdili pod hranicí pěti litrů na benzín. A to je u vozu této velikosti a výkonu prakticky nemožné.

Jízdní vlastnosti: můj ideál

Ideální jízdní vlastnosti. Jistota ovládání. Splynutí řidiče s vozem. Takto bych mohl charakterizovat testované Legacy. To bych však předbíhal. Začneme hezky popořadě. Po samotném otočení klíčku v zapalování nepozorovaně naskočí čtyřválcový dvoulitr. O jeho činnosti informuje pouze protočení ručičky otáčkoměru. Pětkrát uložený klikový hřídel stojí za vyrovnaným klidným chodem. Do interiéru nepronikají žádné vibrace ani sebemenší špetka nežádoucího hluku. Jediné co můžete slyšet, je jemně nakřáplý projev čtyř válců při rostoucích otáčkách. Ten je navíc velmi dobře utlumen. Jízda je i po českých „rozbitých“ silnicích maximálně komfortní. Konstruktérům se podařil husarský kousek skloubit téměř sportovní jízdní vlastnosti s pohodlím. Vůz se v zatáčkách nijak výrazně nenahýbá ani nehoupe a přitom o nerovnostech téměř nevíte. Časem nabudete dojmu, že Legacy / Outback byly vyvíjeny speciálně pro české silnice.

P1240331.jpg P1240332.jpg P1240333.jpg

Legacy oceníte ve městě, kde zvládá „kočičí“ hlavy s noblesou, oceníte ho i na německé dálnici při vysoké rychlosti za stabilitu, na polní cestě pokryté sněhem a zejména v zatáčkách, kde předvádí díky pohonu všech kol a nízkému těžišti stabilní jízdní výkony na všech površích. Pokud najedete s Legacy do zatáčky o něco málo rychleji, než by bylo zdrávo, věřte, že jí bez ujmy projedete. Nesmíte však nikdy zapomínat na fyzikální zákony, které platí i pro tento vyjímečný vůz. Jen jsou potlačeny do pozadí.

Rychlost v interiéru příliš nevnímáte. Do kabiny nepronikají klasické rušivé zvuky od kol a motoru. Aerodynamický svist se dostavuje až daleko v zakázaných dálničních rychlostech. Spojení motoru s pětirychlostní manuálně řazenou převodovkou fungovalo dobře, přesto zastávám názor, že další rychlostní stupeň v podobě šestky by znamenal další snížení spotřeby.

P1240063.jpg P1240064.jpg

Výkon čtyřválce musejí umět zkrotit brzdy. Ty v současné generaci Legacy konečně fungují znamenitě. Dobře se dávkují a vynikají přesností. Pro maximální brzdný účinek je nutné více stlačit brzdový pedál, ale výsledek stojí za to.

Pozn.: Dříve testovaný Outback byl obut do pneumatik značky Yokohama. S těmi však nemám nejlepší zkušenost. Velmi brzy „pískají“ a nedrží jak mají. Testované Legacy bylo obuté do pneumatik značky Bridgestone Potenza a rozdíl byl očividný.

Subaru

Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.

Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.

Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ

Doporučujeme

Články odjinud