Test Subaru Legacy 2,0 R LPG: skvělé i na plyn

Pohon 4x4, výkonné ploché motory, precizní jízdní vlastnosti. Tím bych mohl začít i tento test. To by ovšem byla nuda a tu se Subu nezažijete.
Seznam kapitol
  1. Historie modelu, Exteriér, Interiér
  2. Alternativní pohon, Boxer, Spotřeba, Jízda
  3. Verdikt, Plusy a mínusy, Ceny, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)

V Česku každoročně roste zájem o automobily střední třídy a prodeje pomalu stoupají. V současné době můžete vybírat z celkem pestré nabídky což platí pro většinu potenciálních zájemců o nový automobil tohoto segmentu. Invidualisté při hledání správného automobilu ovšem narazí. Vhodné možnosti bychom spočítali na prstech jedné ruky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Toužíte-li navíc po kombi v ceně do osmiset tisíc korun, můžete sáhnout po Mondeu, Mazdě 6, Volkswagenu Passat, Renaultu Laguna, Peugeotu 407, Opelu Vectra, Toyotě Avensis, Nissanu Primera, Hondě Accord nebo třeba Citroënu C5 Break. Jsou-li vaše nároky v této cenové relaci ještě vyšší a vyžadujete-li pohon 4x4, výběr se rapidně zužuje. Můžete koupit Octavii combi 4x4 nebo Subaru Legacy, které se startovací cenou 763 800 Kč vypadá jako neodolatelná nabídka. Bohatá základní výbava, výborný motor typu boxer, špičkové jízdní vlastnosti, dobré dílenské zpracovaní... Proč tedy není na první pohled ideální kombi lídrem střední třídy?

Historie modelu Legacy

Rok 1989 přinesl první generaci modelu Legacy. Model s ostrými tvary se od počátku vyráběl ve dvou karosářských provedeních se čtyřmi zážehovými motory pod kapotou. Nejslabší osmnáctistovka dávala výkon 76 kW, silnější dvoulitr 85 kW, dvadvojka 100 kW a nejsilnější agregát doplněný o turbodmychadlo produkoval tehdy úctyhodných 147 kW (200 koní). Osmnáctistovku přestalo Subaru v září 1991 do Legacy montovat.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Druhá generace přinesla moderněji pojatou karoserii a o pohon se staraly dvoulitr spolu s dva-dvojkou z první generace. V polovině výrobního cyklu v roce 1996 se v červnu objevil stodesetikilowattowý čtyřválec o objemu 2,5 litru. Třetí generaci motoristé spatřili počínaje rokem 1999. Tu poháněl čtyřválcový 2.0 s výkonem 92 kW a 2n5 s 115 kW.

Čtvrtá, současná generace přišla o čtyři roky později. Z pohonných jednotek se nabízel čtyřválec o objemu dvou litrů (101 kW) a silnější 2,5 s 121 kW. O rok později se vrcholem nabídky stává třílitrový šestiválec produkující 180 kW. V dalším roce přichází facelift a z nabídky mizí prostřední agregát 2,5i. Postupem času se pod kapotou objevuje inovovaný dvoulitr s přídomkem písmena R, který poháněl i námi testovaný vůz.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Karoserie: důraz na lehkost

U současného modelu Subaru zapracovalo na tuhosti karoserie a rázem Legacy dosáhlo pětihvězdičkového hodnocení v nárazových zkouškách. Podařilo se jí dokonce snížit hmotnost díky častějšímu využití hliníku u některých dílů karoserie (přední kapota, páté dveře atd.). Vysokopevnostní ocel se přesto podílí na stavbě vozu z 45 procent. Hmotnost snižují zajisté i bezrámová okna, která netrpí díky kvalitnímu pryžovému těsnění žádnými neduhy. Karoserie vypadá velmi lehce a dokonale maskuje robustnost vozu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Design Legacy konečně působí kompaktně a vyrovnaně. Sportovně střižená a na pohled zúžená příď ladí s bokem vozu a dynamickou zádí, kterou zdobí dvojice výfuku a nejlépe vystihuje sportovní charakter tohoto kombi. Subaru nezapomnělo na  integrovaná směrová světla v bočních zrcátkách, černě provedený splývající „déčkový“ sloupek, nebo na použití LED světel na zádi. Osobně se mi toto kombi nejvíce líbí při jízdě. Pozorovat Legacy, jak doslova pluje po silnicích, je zážitkem.

Interiér: precizní strohost

Po otevření lehkých rozměrných dveří určitě nikomu neujdou bezrámová okna, které Subaru dovedlo k dokonalosti. Do měkkého pryžového těsnění dokonale zapadají i bez automatického dovírání a nepropouštějí do kabiny nežádaný hluk. Sportovní tříramenný volant Mono lze nastavit výškově i podélně, přičemž na něm naleznete v základní výbavě pouze tlačítka tempomatu. Přístrojový štít ukrývá čtyři kruhové ukazatele otáčkoměru, rychloměru, teploty motoru a ukazatele stavu paliva. Provedení kapličky je jednoduché a zároveň elegantní a zejména maximálně přehledné. Displej palubního počítače našel své místo na středové konzoly, což je celkem škoda. V kapličce mezi „ciferníky“ by rozhodně neodváděl tolik pozornosti. Středová konzole je nyní provedena v černé barvě a čítá čtyři kruhové ovladače audiosoustavy a klimatizace se kterými je radost manipulovat.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Interiér Legacy se nese v duchu účelnosti, na módní výstřelky předem zapomeňte. Subaru totiž používá osvědčené rozvržení ovládacích prvků. A je to dobře. Při řízení máte vše po ruce a nic Vás neobtěžuje. Všechny dílu v interiéru vynikají přesným slícováním a použité materiály mohu označit za kvalitní.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Středový tunel mezi předními sedadly skrývá klasickou páku ruční brzdy a páku redukční převodovky mezi kterými s přestavbou na LPG přibylo také kruhové tlačítko s pěti modrými diodami, které zobrazují stav plynu v nádrži (vždy po 20%). Stisknutím tlačítka lze za jízdy nepozorovaně volit druh paliva.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vůz pojme pohodlně čtyři dospělé osoby. Místa budou mít akorát. Na rozdávání to však není, přesto strádat nebudou. Měkčí přední sedadla patří k pohodlným a jejich nastavení je nutné provádět manuálně. Akorát dimenzované sedáky i opěradla mají průměrné boční vedení, což snižuje případný sportovní zážitek z rychlých průjezdů zatáčkami. Zadní sedadla nabízejí v této třídě pouze průměrný prostor. Teprve když si nadprůměrně vzrostlí cestující sednou za sebe, nastane problém. Ten za volantem se těžko kvůli bezpečnosti řízení bude moci uskromnit. Zadní cestující pocítí stísněnost zejména v oblasti hlavy a v podélném směru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zavazadlový prostor pojme na 459 litrů zavazadel a ve své třídě se řadí k dobrému průměru. Díky konstrukci vozu je však dno posazeno poměrně vysoko. Po sklopení druhé řady sedadel lze získat prostor o objemu 1 628 litrů. Pod dnem se ukrývá plnohodnotná rezerva. Páté dveře mají nadprůměrnou šířku a zaručují dobrý přístup.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Historie modelu, Exteriér, Interiér
  2. Alternativní pohon, Boxer, Spotřeba, Jízda
  3. Verdikt, Plusy a mínusy, Ceny, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků