Kapitoly článku:
Sázka na tři válce
U Justy G3X bylo možné volit mezi benzínovou třináctistovkou a patnáctistovkou. Přestože šlo o čtyřválce, ani jeden nevynikal nízkou hladinou hluku natož nízkou spotřebou.
U nového Justy není zatím možnost volby pohonné jednotky. Daihatsu vsadilo na zážehový tříválec pocházející od Toyoty. A udělalo dobře. Tato osvědčená pohonná jednotka se k tomuto modelu náramně hodí. Čtyři ventily na válec, 4x uložená kliková hřídel, dva vačkové hřídele a rozvodový řetěz s bezúdržbovým napínáním slibují společně s variabilním časováním sacích ventilů kultivovaný chod a solidní výkon. Tříválec produkuje výkon 68 koní při 6000 otáčkách. Maximum točivého momentu 94 Nm je dostupné již při 3600 otáčkách. Tyto hodnoty dokáží rozjet necelou tunu těžký automobil až na 160 km/h. Stovku Justy zvládá za 13,9 s.
Mezigenerační srovnání | G3X JUSTY (Ignis) | JUSTY (Sirion) |
Zdvihový objem (ccm) | 1328 | 998 |
Max. výkon (kw (k) / ot.min.) | 69 (94) / 6000 | 51 (68) / 6000 |
Max. toč. Moment (Nm./ot.min.) | 118 / 4100 | 94 / 3600 |
Max. rychlost (Km/h) | 155 | 160 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 11,7 | 13,9 |
Spotřeba (l/100 km) | 8,7/5,9/6,9 | 6,1/4,4/5,0 |
Emise mix (g/km) | 166 | 118 |
Hluk za jízdy / při stání | 72 / 84 db (A) | 70 / 80 db (A) |
Nejúspornější „Subaru“
Kombinace nízkého objemu, tří válců a nízké hmotnosti zaručuje příznivou kombinovanou spotřebu. Tu Subaru udává rovných pět litrů. Ve městě si Justy podle výrobce vezme 6,1 l/100 km a mimo město 4,4 l/100 km. V praxi jsou překvapivě tyto hodnoty běžně dosažitelné. Je k tomu však zapotřebí dvou předpokladů. Vůz nesmí být plně obsazen a řidič musí mít lehčí nohu na plynovém pedálu. Vytáčením k červenému poli roste rapidně apetit tříválce. Pokud mu budete šlapat v plném obsazení na krk, počítejte se spotřebou od dva litry vyšší. Běžně však budete stejně jako já při mírném překračování rychlosti jezdit s Justy v kombinovaném provozu za 5,2 l/100 km/h. Mimo město se mi podařilo dostat i pod hranici čtyř litrů.
Hlavně pohodlně
Značka Subaru je synonymem příkladných jízdních vlastností. V redakčních testech nemohu jinak než chválit a chválit její vlastní modely. Nové Justy, resp. Daihatsu Sirion však nebudu chválit a chválit. Maximálně jen chválit. Jaké tedy je? Po prvních kilometrech Justy překvapí příjemně naladěným podvozek, který příkladně pohlcuje většinu nerovností tuzemských silnic, přičemž náklony vysoké karoserie jsou stále v relativně únosných mezích. Nezávislé zavěšení předních kol McPherson a víceprvkové zavěšení zadních kol stojí za solidním výkonem podvozku, který si nechá líbit i prudší změny směru, ochotně se vrhne do zatáčky a nerozhodí ho ani agresivnější chování řidiče. Kompromis se prostě povedl. Vím, že Justy patří mezi nákupní tašky, přesto bych u něj uvítal strmější převod řízení.
Manuální pětistupňová převodovka vyniká celkem přesným chodem. Jen zřídka se mi stávalo, že některá z lichých rychlostí šla zařadit hůře. Brzdy i jejich nastavení plně odpovídá velikosti a hmotnosti vozu.
Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.
Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.
Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ