Test Subaru Justy 1,0: eko spása pro 6 hvězd

Subaru není Subaru. Nerozumíte mi? Hranatá krabice, kraťoučká příď a pod ní litrový tříválec. Ano, to je Daihatsu Sirion se znakem Subaru.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Trocha historie, Minimální rozměry, maximální prostor
  2. Sázka na tři válce, Nejúspornější „Subaru“, Hlavně pohodlně
  3. Ceny a výbava, Závěr, Technická data
  4. Kompletní fotogalerie

Časy se mění. Subaru letos začne prodávat boxery požírající naftu, s novou Imprezou zmizela bezrámová okna a s příchodem nového Justy zmizel pohon 4x4. I japonská automobilka produkující nekompromisní čtyřkolky se musí přizpůsobovat trhu, aby stále mohla nabízet opravdu zajímavé modely. Ptáte se, proč model Justy má jen jednu poháněnou nápravu? Odpověď je jednoduchá. Permanentní pohon všech kol spolu s motory boxer nepatří zrovna k tomu nejúspornějšímu. Od spotřeby se odvíjí i emise. A jsme rázem u jádra problému. Subaru muselo přijít s úsporným modelem Justy, aby snížilo průměrné emise všech vozů s logem Subaru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nové Subaru Justy se prodává teprve od října loňského roku a nutno konstatovat, že prvotní prodeje zaskočily i samotného dovozce. O Justy s litrovým motorem je prostě zájem. Přesto v nabídce zůstává i Justy G3X.

Historie modelu Justy, aneb od Ignisu k Sirionu

Minulá generace Subaru Justy vzešla vždy ze společné spolupráce s automobilkou Suzuki. Nejmenší model v nabídce japonské automobilky se v poslední generaci prodával pod názvem Justy G3X. Jednalo se vlastně o dvojče modelu Ignis 4x4, které se vyrábí v Maďarsku. Bohužel český trh je příliš malý pro dva identické modely navíc s různou pořizovací cenou (cena u Justy G3X dosahovala téměř čtyřsettisícové hranice). Proto tento model obdařený logem Subaru se stal propadákem. 

V závěru loňského roku Subaru začalo logicky do Česka dovážet nové Justy, které dalo sbohem automobilce Suzuki před Daihatsu. Dobrému startu novému modelu zajisté pomůže mnohem příznivější cena a to, že se do Čech nedováží Daihatsu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Daihatsu Sirion byl představen již před třemi lety na ženevském autosalonu a v jeho genech se objevují známky spolupráce s Toyotou, což poznáte zejména pod kapotou. Tam je použit zážehový tříválec, který pohání i „kolínská trojčata“. Zajímavostí zajisté bude, že Sirion je možné na některých trzích objednat s pohonem všech čtyřech kol. Podle importéra Subaru není zatím vyloučen dovoz ani této verze 4x4.

Mezigenerační srovnání

G3X JUSTY (Ignis)

JUSTY (Sirion)

Délka (mm)

3770

3610

Šířka (mm)

1630

1665

Výška (mm)

1606

1550

Rozvor (mm)

2360

2430

Světlá výška (mm)

170

150

Průměr otáčení (m)

10

8,6

Součinitel odporu vzduchu

0,37

0,37

Celková hmotnost (kg)

1470

1390

Základní objem zavazadelníku (l)

236

225

Při sklopených zad. sedadel (l)

526

526

Minimální rozměry, maximální prostor

Vytěžit z karoserie dlouhé 3610 mm prostor pro pět cestujících dá zabrat. Pokud výrobce nechce čarovat, musí zaručeně začít u extrémně krátké přídi. Musí pokračovat vysokou stavbou kabiny (výška 1550 mm) a nesmí zapomenout ani na zavazadlový prostor. A od těchto skutečností se odvíjí celý design nového Justy. Předchozí generace G3X na bázi Ignusu byla určená spíše horalům, kteří ocenili vyšší světlou výšku podvozku. To nové Justy sedí podstatně níže (150 mm nad vozovkou). Potěšující je velký úhel otevírání zadních dveří (až 80°). Justy se podle reakcí většinou líbí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Čarování s prostorem

Kabina malého Justy je vyvedena v bílo-šedo-černé kombinaci. Volant lze konečně nastavit do ideální pozice a v menších sedadlech se lze celkem pohodlně usadit. Za tříramenným volantem je umístěna oválná kaplička s otáčkoměrem, rychloměrem a malým displejem palubního počítače zobrazující hodiny, aktuální i průměrnou spotřebu paliva a ujeté kilometry. Vpravo pod volantem našly své místo netradičně tlačítka ovládání zpětných bočních zrcátek. Jak je již v těchto malých vozech zvykem, středový tunel nepřechází plynule do středového panelu. Mezi oběma je místo, které je využito pro úložné prostory nad kterými najdeme tři kruhové ovladače klimatizace, tlačítka audiosoustavy a titěrný displej. Konstruktéři rozhodně nešetřili počtem odkládacích ploch, skříněk a jiných úložných prostorů je dostatek, což jen chválím.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Palubní deska vyrobená z tvrdších plastů při jízdě po nerovném povrchu nebo dlažebných kostkách vydávala podivné rušivé zvuky. Neskřípala ani nevrzala, prostě jen drnčela.

Přední sedadla nejsou nejmenší ani největší. Dospělou osobu pojmou, někomu však může vadit krátký sedák, ale to je v malých vozech běžné. Na zadních sedadlech se sedí vzpřímeně. Dobrou zprávou je, že sklon opěradel lze nastavit ve dvou polohách. A to velmi jednoduše. Samotné sklápění zadních sedadel se provádí pomocí dvou jednoduchých kroků. Nejprve posuneme a zaklesneme sedáky zadních sedadel k podlaze, a teprve poté sklopíme zadní opěradla, čímž docílíme naprosto rovné ložné plochy (u G3X vznikal schod cca 150 mm vysoký). Pod podlahou kufru nalezneme rezervní dojezdové kolo.

Zavazadlový prostor Justy pojme v základním uspořádání na 225 litrů zavazadel. Po sklopení zadních sedadel, mimo jiné dělených v poměru 60/40 dosáhneme prostoru s objemem 630 litrů. Přístup do zavazadelníku je díky vysokým a širokým pátým dveřím dobrý.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Trocha historie, Minimální rozměry, maximální prostor
  2. Sázka na tři válce, Nejúspornější „Subaru“, Hlavně pohodlně
  3. Ceny a výbava, Závěr, Technická data
  4. Kompletní fotogalerie
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků