Kapitoly článku:
Milovníci okresek
V dnešní době je málo aut, co milují zatáčky. Nové vozy stále přibírají na hmotnosti a valná většina z nich uznává jen přímý směr. Aby tahle monstra při vyšší nájezdové rychlosti vůbec zatočila, musíte je k tomu vyloženě nutit. Tam, kde se většina aut necítí příliš jistě, jsou námi testované Imprezy jako lachtani ve vodě. Obě milují zatáčky, nepřehledné horizonty, esíčka, utahovačky a dokonce i rozbitý asfalt na kterém si vedou znamenitě. Obě dokážou kopírovat nerovný povrch a nemají tendenci uskakovat. Rallyové geny se prostě nezapřou.
Nezkušené řidiče může zpočátku překvapit, jak se „WRX-ko“ snaží za každou cenu držet nastolený směr. Vyjet z dané trajektorie si žádá rychlou reakci řidiče a okamžitě volit nový směr do kterého se opět Impreza zakousne. Řidič musí v danou chvíli ukázat, že on je tady pánem a určuje kam vůz pojede. Chce se to prostě nebát a veškeré schopnosti Imprezy vyzkoušet na uzavřené ploše, kde nemůžete nikoho ohrozit. Impreza při hrubším zacházení mění směr velmi ochotně.
Na okreskách jak s WRXkem tak s STíčkem dokážete být po nějaké době pekelně rychlí. A čím je povrch horší, tím rychlejší budete. Zatímco na kvalitní okresce budete mít problém setřást podobně výkonné německé sedany a kupé střední třídy, na špatném povrchu budete hrát docela jinou ligu. Tam, kde třeba v trojkovém BMW budete ve 30 km/h počítat množství spárů na 45x „opravovaném” povrchu, můžete s Imprezou doslova letět třeba 200 km/h. Impreza špatný povrch rozhodně nežehlí, ale pracuje na něm s takovou přesvědčivostí, že zkrátka nemáte důvod ubrat. Jestli je na Impreze něco naprosto fascinujícího, pak je to chování jejího podvozku na špatném povrchu, dokáže snášet neskutečně mnoho. A to v obou zkoušených verzích.
Možná se teď ptáte, jak si vede Impreza WRX 265 na dálnicích? Nic moc, pro dlouhé rychlé cesty se žádná z testovaných Imprez nenarodila. Na komfortní cestovaní jsou to vozy příliš hlučné, na rychlou jízdu není dynamika v přímce vzhledem k výkonu nikterak mimořádná. Přece jen lépe takový režim zvládá WRX, až na jediný aspekt - pokud pojedete stotřicítkou, musíte počítat s vyšší spotřebou paliva a vyššími otáčkami díky jen pětistupňové převodovce. Často jsem se tak přistihl při dálničních přesunech, že jedu mnohem pomaleji než mimo ní. Ručička rychloměru se tak vždy pohybovala mezi 100-110 km/h, kdy motor točí o mnoho příjemnější otáčky a jízda se stává příjemně úspornou. Co se otáček motoru týče, je u STi situace lepší, v ostatních aspektech pohodové rychlé jízdy je tomu ale právě naopak.
U „pumpy” nezazáří
Subaru uvádí u WRX kombinovanou průměrnou spotřebu paliva 10,4 l/100 km, což je hodnota, které budete dosahovat za předpokladu nepříliš častého využívání výkonu motoru a celkových schopností automobilu. Při snaze o co nejnižší spotřebu paliva jsem se v kombinovaném cyklu dostal na hodnotu 8,2 l/100 km. Musíte se však hodně snažit a přemlouvat, aby mravenčení v pravé noze sešlápnout plynový pedál k podlaze bylo vždy řádně potlačeno (v tomto případě si mohu koupit běžnou Imprezu). V nitru své duše budete neustále potlačovat pudy zatopit pořádně pod kotlem.
Dlouhodobě lze s Imprezou WRX jezdit za 10,8 l/100 km, což byla hodnota, kterou zobrazil palubní počítač po 2 800 ujetých kilometrech (PP zobrazuje pouze sudé hodnoty), ale musíte se hodně krotit. Ten, kdo si Imprezu kupuje z radosti a častěji bude využívat její schopností, bude jezdit za 15-20 l/100 kmpokud však patříte mezi závodníky a Imprezu nenecháte ani chvilku vydechnout, počítejte se spotřebou začínající klidně trojkou. U STi je situace i přes vyšší výkon vzhledem k možnosti volby jízdních režimů téměř identická. Dokážete s ní při cestě s hysterickou tetou na palubě jezdit za devět, ale také za trojnásobek či dokonce čtyřnásobek.
Za zmínku v souvislosti se spotřebou jistě stojí fakt, že WRX 265 si vystačí s Naturalem 95 zatímco STi se spokojí jen s Naturalem o oktanovém čísle 98 či vyšším. U čerpací stanice ale nebudete za hvězdu ani s jedním z těchto vozů, spotřeba paliva je vzhledem výkonu a podávané dynamice nadprůměrná.
Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.
Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.
Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ