Test Subaru Impreza WRX vs. STi: tak kterou?

Písmena WRX a STi znáte spíše jako souputníky. Tentokrát ale stojí proti sobě - jak si vede Impreza WRX 265 ve srovnání s verzí STi?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Exteriér, Interiér a vnitřní prostor
  2. Motor WRX posílil, ovladatelnost patří k lepším, Třirkát diferenciál a stabilizace
  3. Milovníci okresek, U „pumpy” nezazáří
  4. Závěr aneb Pro koho WRX a pro koho STi?, Ceny, Technické parametry
  5. Kompletní fotogalerie obou vozů

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Modrá a zlatá. To jsou esence, jež šest hvězdiček v oválu přidává do koktejlu, který řidiče vytrhává ze šedé reality a útočí na veškeré smysly takovou razancí, že jen těžko vysvětluje, proč v neděli ráno musí časně stávat… Pokud vám předchozí věty přijdou být poněkud pomatené, buďte jen rádi. Nepatříte totiž mezi závislé řidiče na japonské droze, která si dokázala podmanit mnoho jedinců po celém světě.

Toužíte-li po velmi rychlém automobilu, který vás vždy dopraví na místo určení bez ohledu na roční období a dokáže svými schopnostmi prohnat o mnoho silnější soupeře na technické trati a ukázat záda za snížené adheze, nemáte příliš na výběr. Můžete sáhnout například po vrcholné verzi Imprezy STi. Problém nastává v okamžiku, kdy váš rozpočet čítá maximálně s částkou jeden milion korun. Ale i pro ty známe řešení - Impreza WRX 265. S touto verzí se hravě vlezete do stanového limitu a ještě zbude v rodinném rozpočtu slušná rezerva.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vyvstává tedy otázka, zda šetřit na vrchol v podobě STíčka, nebo se spokojit s o něco méně ostrou verzí WRX 265 a oželit šest rychlostních stupňů, dvojici výfuků, zábavný systém s velkým LCD a volič jízdních režimů SI-DRIVE? V dnešním testu se to pokusíme rozlousknout.

V něm se tak vždy zaměříme prvotně na modernizované WRXko, které Subaru po roce na trhu upravilo podle připomínek samotných řidičů. Impreza WRX modelového roku 2008 totiž děsila některé jedince (stejně jako mě) přílišnými náklony. Tomu je však konec. Automobilka připravila pro modelový rok 2009 Imprezu WRX 265,  která nejenže má tužší pružiny, silnější stabilizátory a silentbloky z vrcholného STi, ale také ji narostl výkon o slibných 35 koní. To vše se pak pokusíme srovnat právě s čistokrevným STi.

Změny v modelovém roce 2009 u modelu WRX 265:
- vyšší výkon (+26 kW),
- řízení dostalo tlumící ventil,
- přitvrzené odpružení - silentbloky z STi, tužší pružiny, zesílení stabilizátorů,
- větší zadní spoiler,
- 17“ palcová litá kola ve speciální barvě,
- přední sedadla s vyšitým červeným logem WRX a dvojitým obšitím,
- větší křídlo na pátých dveřích
.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Impreza WRX 265

Od sedanu k hatchbacku

Model Impreza byl ještě před pár lety synonymem pro rychlé sedany, což vzalo za své s příchodem třetí generace. V Subaru vědí, že pětidveřové karoserie jsou alespoň v prakticky smýšlející Evropě žádaným artiklem a právě místním zákazníkům vyšli vstříc. Mezigeneračně se změnou karoserie bohužel vymizela i bezrámová konstrukce oken dveří, kterou jsem na vozech Subaru tak obdivoval.

Současná generace je oproti své předchůdkyni (se samostatným kufrem) také o pět centimetrů kratší, přičemž se prodloužil rozvor o znatelných 10 centimetrů. Díky tomu posádka profituje z dostatečného avšak ne nadbytečného prostoru. Na druhou stranu se majitelé musí smířit s menším objemem zavazadlového prostoru, který je vykoupen konstrukcí složitější zadní nápravy.

Podíváme-li se ale ke konkurenci, zjistíme, že například Golf s pohonem všech kol pojme zavazadel ještě méně. „Kufr“ Imprezy vyniká pravidelným tvarem a je dobře přístupný. Díky výše položenému dnu vzniká po sklopení opěradel zadních sedadel rovná ložná plocha, podlážka pak pod sebou ukrývá dojezdovou rezervu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pro srovnání vzhled verze STi

Interiér WRX proti STi strádá

Subaru staví jednoduché a přehledné interiéry, ve kterých dbá především na jejich funkčnost i při velmi hrubém zacházení. V automobilce sami dobře vědí, že není důležitý měkčený povrch palubní desky tak, jako intuitivní ovládání potřebných ovladačů. Ano, tušíte správně, snažím si sám před sebou částečně omluvit strohý a šedý interiér WRX, který může připomínat automobilovou produkci před deseti lety. Alespoň, že volant je možné nastavovat v podélném i kolmém směru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Interiér Imprezy WRX 265

Po stránce ergonomie ale nemohu WRXku nic vytknout, vše je na svém místě. Řadící páka padne skvěle do rukou, stejně jako páka ruční brzdy. STi ve verzi Top se oproti WRXku může pochlubit bohatějším interiérem, když horní část středového panelu uzavírá rozměrné LCD zobrazující informace palubního počítače, navigace či audiosoustavy. STi má navíc ve standardu výborná sedadla Recaro, a to zejména ve smyslu jejich bočního vedení. Rozdíl v pořizovací ceně je zde prostě znát.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
A pro srovnání vnitřek „eSTéíčka”
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Exteriér, Interiér a vnitřní prostor
  2. Motor WRX posílil, ovladatelnost patří k lepším, Třirkát diferenciál a stabilizace
  3. Milovníci okresek, U „pumpy” nezazáří
  4. Závěr aneb Pro koho WRX a pro koho STi?, Ceny, Technické parametry
  5. Kompletní fotogalerie obou vozů

bazar

Subaru Forester 2
Rok výroby: 2008
Stav: 124 900 km
Cena: 232 000 Kč
Audi A3 2
Rok výroby: 2010
Stav: 197 569 km
Cena: 180 000 Kč
Audi Allroad 3
Rok výroby: 2012
Stav: 97 928 km
Cena: 760 000 Kč
Audi TT 2
Rok výroby: 2009
Stav: 44 816 km
Cena: 350 000 Kč
Subaru Forester 2
Rok výroby: 2014
Stav: 56 765 km
Cena: 480 000 Kč
Subaru Impreza 2
Rok výroby: 2009
Stav: 120 198 km
Cena: 180 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků