Test Subaru Impreza 2,0R: změna charakteru

Mám pro vás dvě zprávy. Ta špatná je, že nová Impreza je úplně jiná. Ta dobrá, že za volantem si ji pořád užijete (+ srovnání s WRX)
Seznam kapitol
  1. Úvodem, Zcela nová, Nabídka verzí
  2. Systém pohonu, Zvenčí, Uvnitř
  3. 2,0R vs. WRX, Na silnici
  4. Závěr, Stručné technické údaje, Výbava a ceny
  5. Kompletní fotogalerie

Úvodem

Automobilka Subaru, divize koncernu Fuji Heavy Industries, představila kompaktní Imprezu, patřící do kategorie nižší střední třídy, v roce 1992. Těžko někdo tehdy mohl tušit, jakým pojmem se ve světě automobilismu stane. Vavříny ji ověnčily především nesčetné úspěchy ve světových rallye, jichž automobilka umně využila k obchodní propagaci, když pro běžný provoz nabízela vozy blízké sportovním speciálům nejen svým vzhledem, ale především jízdními výkony a vlastnostmi. Druhá generace, prodávaná opět ve variantách čtyřdveřový sedan a pětidvéřové kombi a rovněž na většině trhů nabízená s trvalým pohonem všech kol, slavila svoji premiéru v roce 2000 a až do loňského roku procházela dílčími úpravami. Zachovala si jednoduché tvary karosérie s bezrámovými okny, ale především trvalý pohon všech kol a ležatý, podélně uložený čtyřválec s protiběžnými písty jako zdroj síly.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Imprezy prvních dvou generací byly často označovány za nezaměnitelné a srovnatelné snad jedině s „myšákem“ Lancer Evo. Skutečností však je, že design více méně odpovídal asijským standardům počátku devadesátých let a jako raritní působil proto, že výroba porovnatelných vozů z té doby (např. Daihatsu Applause) dávno skončila...

Zcela nová

Třetí generace nemá s těmi dvěma předchozími nic společného, kromě koncepce pohonného ústrojí. Zmizela dokonce i typická bezrámová konstrukce dveřních oken. Výlučnost ustoupila praktičnosti a lépe budete její nákup před rodinou obhajovat. Nová Impreza je k dispozici jako pětidvéřový hatchback. Na její obhajobu však musím uznat, že při osobním kontaktu vypadá podstatně lépe než na snímcích, působí mohutněji a jde o vůz, jemuž bude konkurence ztěží stačit. Pokud ovšem adekvátní konkurenty najdeme. Naším krátkodobým testem prošlo provedení Impreza 2,0R Comfort s manuálně řazenou převodovkou.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Nabídka verzí

Varianty do značné míry kopírují to, nač jsme byli zvyklí u předchozí Imprezy. Základní pohonnou jednotkou tak zůstává ležatý čtyřválec 1,5 l/79 kW (dodávaný pro stupně R Active a R Comfort), vyšším stupněm je „dvoulitr“ s výkonem 110 kW (navíc k dispozici i v provedení R Sport) a současným vrcholem je provedení WRX osazované přeplňovaným čtyřválcem s objemem 2,5 l a nejvyšším výkonem 169 kW. Každý vůz, vyjma WRX, můžete mít alternativně s pětistupňovou, přímo řazenou převodovkou a čtyřstupňovým „automatem“ s možností manuálního řazení SportShift (připlácí se 40 000 Kč). Všechny motory mají plynule proměnné časování ventilů a elektronickou škrticí klapku. Pro novou generaci obdržely motory optimalizované sací potrubí se stejnou délkou pro každý válec a pro snížení těžiště byly uloženy o něco níže. Je veřejným tajemstvím, že už na jaře se představí nejrychlejší verze, značená opět STi, která měla oficiální evropskou premiéru na výstavě v italské Bologni před několika dny.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

bava nejlevnější verze Active zahrnuje například ABS v kombinaci s kotoučovými brzdami na všech kolech, posilovač řízení, šest airbagů, aktivní opěrky hlavy (nikoli pro R Sport a WRX, kde jsou integrovány ve sportovních opěradlech), rádio s CD, automatickou klimatizaci, ve dvou osách stavitelný volant, elektricky ovládaná zrcátka a okna vpředu i vzadu, centrální zamykání s ovládáním na dálku nebo střešní spoiler. Od verze R Comfort je Impreza doplněna vestavěným měničem na 6 CD a ovládáním rádia z volantu, tempomatem, elektricky sklopnými a vyhřívanými zrcátky, mlhovkami či litými koly. Pro obě silnější verze se dodává stabilizační systém VDC, od varianty 2,0R Comfort pak xenonové světlomety a WRX se vyznačuje deflektorem pod zadním nárazníkem a spoilery prahů a předního nárazníku a sportovními sedačkami. Zajímavostí je možnost přestavby na N1 pro odpočet DPH. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Také podvozek je zbrusu nový a při jeho vývoji byl kladen důraz nejen na další zlepšení jízdních vlastností, zejména stability a přesnosti řízení, ale také na zvýšení komfortu. Doufám, že vás od čtení dalších řádků neodradím sdělením, že Impreza koncem příštího roku získá podle alternativně nový turbodieselový dvoulitrový „boxer“ Subaru, jenž se už na jaře objeví pod kapotami jiných vozů Subaru...

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvodem, Zcela nová, Nabídka verzí
  2. Systém pohonu, Zvenčí, Uvnitř
  3. 2,0R vs. WRX, Na silnici
  4. Závěr, Stručné technické údaje, Výbava a ceny
  5. Kompletní fotogalerie
Minitest VW Amarok 3.0 TDI V6 4Motion Aventura: Všech pick-upů král

VW Amarok 3.0 TDI/190 kW 4M (minitest)

Volkswagen, nikoli bez souvislosti s novým emisním měřícím cyklem WLPT, pozměnil motorovou nabídku svého již deset let sloužícího pick-upu Amarok, který nyní nabízí v podstatě jediný motor. Nebojte se, jsou to dobré zprávy.

21.  3.  2019 | Petr Schnagl | 46 příspěvků
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

19.  3.  2019 | Miro Mihálik | 13 příspěvků
Minitest Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 2WD: Napravení reputace?

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (minitest)

Honda se u nové generace modelu CR-V vzdala naftového motoru. Alternativou je hybrid s velice slušným výkonem 135 kW, který mě fascinoval ve více ohledech. Hlavně pak technikou.

17.  3.  2019 | Jan Mička | 37 příspěvků