Kapitoly článku:
- Takřka bez konkurence, Zrod legendy, Směrem k síle
- Testovaný vůz, Rizika, Na první pohled, Obyčejný zevnějšek
- Obyčejný interiér, Skromný zavazadelník, Za volantem je třeba si zvykat
- Skvělý motor, slušný podvozek, Ač neradi, vystupujeme, Názor z branže
- Stručné technické údaje, Stručné technické údaje
- Kompletní fotogalerie
Skvělý motor, slušný podvozek
K motoru jsme neměli výhrady. Typické hučení boxeru bylo u zkoušeného vozu ještě umocněno brbláním výfuků, a to jak při akceleraci, tak i při brždění motorem. Během testu jsme si dávali dobrý pozor, abychom turbomotor šetřili, to znamená přes 3 000 ot./min. jsme jej točili až po úplném zahřátí a před zhasnutím jsme mu vždy dali několik vteřin volnoběhu pro schlazení dmychadla.
Pohonná jednotka pracovala zcela bezchybně, na konci testu nebyl zaznamenán pokles hladin oleje ani chladicí kapaliny. Zklamáním byla slabá účinnost topné soustavy.
Volant je dosti velký, ale poměrně tlustý věnec umožňuje pohodlný úchop. Nalezení optimální pozice za ním není problémem. Řazení je tužší, ale přesné, také jeho dráhy nejsou nijak dlouhé. Výhled do všech stran je i díky velkým zpětným zrcátkům dobrý.
Motor je laděn skutečně spíše na výkon než pružnost, což vypozorujete i z námi naměřených údajů. Akcelerace ve vysokých otáčkách byla dech beroucí a můžete si být jisti, že s tímto autem na silnici „napráskáte“ kde komu. Z tabulek ale zároveň poznáte, že pružné zrychlení na vyšší převodové stupně je dosti slabé. Motor příliš „odspodu“ netáhne, jakmile však otáčkoměr překročí značku 3 000 ot./min., začnou kola trhat dlažební kostky. Od této chvíle se motor do otáček nezadržitelně a s chutí žene, je přitom celkem jedno, jaký máte právě zařazen rychlostní stupeň, celý zážitek je provázen mohutným řevem kombinovaným se svistem turbíny.
Podvozek je laděn přijatelným kompromisem mezi tuhostí a komfortem, spolu s brzdami se nám však zdálo, že zvláště ve vyšších rychlostech je poněkud pomalejší než motor. Mohlo to však být také stavem podvozku a tlumičů. Vlivem stálého pohonu obou náprav a diferenciálem s kradanem zatížené zádi se vůz v zatáčce chová takřka neutrálně a lze jej přiřizovat plynem. Karosérie se naklání jen minimálně, díky jejím kompaktním rozměrům je tato Impreza skutečnou silniční štikou.
Mezinápravový diferenciál odvádí svoji práci skvěle, také díky němu jsme si na zasněženém parkovišti u brněnské Velké ceny užili při focení plně kontrolovaných smyků a jízdy „dveřmi napřed“. Na silnici však lze s tímto vozem jezdit i vysloveně kultivovaně, je to vůz pro každodenní používání v rozličných podmínkách.
Ač neradi, vystupujeme
Jezdit s tímto autem je opravdovou zábavou. Ačkoli již toho za třináct let služby má za sebou docela dost, stále jsme do něj pokaždé nastupovali s jakýmsi přirozeným pocitem důvěry v to, že bez potíží dojedeme do cíle. Nebýt celého pohonného ústrojí, je to zcela obyčejně působící a nepříliš vybavené auto, ačkoli je třeba uznat velmi dobré dílenské zpracování.
Za volantem tohoto vozu jsme během týdne absolvovali necelých 800 km při průměrné spotřebě 14,2 l/100 km. Pravdou je, že jsme se přitom často nechali unášet mohutným zrychlením, ovšem ani při vysloveně kultivované jízdě jsme ji nedostali pod 9 l/100 km. Zato při řádném točení motoru a sportovní jízdě může překročit i 20 l/100 km. Kromě přeplňování jsou na vině také trvalý pohon všech kol a vyšší pohotovostní hmotnost, jež směřuje spíše k hranici se střední třídou. Bereme-li v potaz stav zkoušeného vozu a jeho užitné vlastnosti, můžeme po dlouhé době posoudit cenu této ojetiny (109 000 Kč) jako velmi příznivou.
Vůz k testu zapůjčila společnost AAA Auto.
Partnerem sekce pro slovenský trh je Autobazar EU, www.autobazar.eu.
Názor z branže
„Imprezy první generace byly po stránce spolehlivosti bezproblémové a chronické závady bychom u nich hledali obtížně. Občas se hovoří třeba o předčasně odcházejících spojkách, ale to většinou pramení z výkonového potenciálu silnějších variant a jeho častého využívání. Zkoušený vůz byl v dobrém a původním stavu a potvrzuje, že tato auta netrpí korozí. Běžné Imprezy, včetně varianty 2,0 GT, obecně nebrzdily dobře, ale tento vůz měl navíc problém, neboť pravá strana brzdí výrazně hůře než ta levá. Při jízdě se ozývají pazvuky od pátých dveří, ale tuto závadu zřejmě snadno opraví šikovná ruka se šroubovákem. V porovnání s našimi novými vozy testovaná Impreza reaguje na sešlápnutí plynu skutečně dravě a bez váhání, ano, další důsledek stále přísnějších emisních norem...“
Petr Šmarda, C&K Subaru, Brno
V nižší střední třídě je plno dynamičtějších, komfortnějších, praktičtějších a rozhodně hezčích aut. Fanoušci ale na Imprezu přísahají pro její podélně uložený motor typu „boxer“, symetrický pohon všech kol a pověstnou suverenitu na českých silnicích.
Test Subaru Impreza 2.0i-S • Hybridní Subaru Impreza